پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

دیدار رئیس جمهور سنگال - اتحاد امت اسلامی، زمینه ساز پیشرفت و اقتدار ملتهای مسلمان

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز در دیدار رئیس جمهور سنگال پایبندی عملی مسؤولان کشورهای اسلامی را به اتحاد امت اسلامی زمینه ساز پیشرفت و اقتدار ملتهای مسلمان خواندند و از توافق رؤسای جمهور ایران و سنگال برای اجرایی شدن موافقتنامه های دو کشور ابراز خرسندی کردند.
ایشان سنگال را کشوری با ثبات و دارای "مسؤولانی با تدبیر و مردمی علاقه مند به اهل بیت پیامبر (علیهم السلام)" دانستند و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری وسیع و بنیانی با سنگال تأکید کردند.
رهبر انقلاب اسلامی ایستادگی ملت ایران را در مقابل توطئه ها و زیاده خواهی های مستکبران، باعث بروز و شکوفایی استعدادهای فراوان جوانان ایرانی برشمردند و خاطرنشان کردند: ایران در رشته ها و فناوریهای گوناگون علمی، شاهد پیشرفتهای معجزه آسای دانشمندان جوان خود است که دستیابی به دانش و فناوری هسته ای، آن هم بدون کمک گرفتن از هیچ کشور خارجی، نمونه بارز این پیشرفتها به شمار می آید.
حضرت آیت الله خامنه ای، توان ایران را برای حل مسئله هسته ای یادآوری کردند و افزودند: ما درباره حق مسلم دست یافتن به فناوری هسته ای و استفاده از این فناوری، با هیچ کس مذاکره نمی کنیم اما اگر این حق ما را به رسمیت بشناسند درباره کنترلها – نظارتها و تضمین های جهانی حاضر به مذاکره هستیم که زمینه چنین مذاکراتی نیز فراهم شده است.
ایشان، با اشاره به سوءاستفاده قدرتهای جهانی از بحث مذاکره برای فشار آوردن به کشورها افزودند: مذاکره با امریکا هیچ فایده ای برای ما ندارد و ما نیازی به این مذاکره نداریم.
رهبر انقلاب اسلامی، ایستادگی کشورهای اسلامی در مقابل توقعات امریکا و صهیونیستها - و تأیید حقوق هسته ای ایران را امری ضروری و باعث تقویت امت اسلامی برشمردند و با اشاره به موضع خوب سنگال در این زمینه افزودند: اجلاس سران اتحادیه افریقا که در آینده نزدیک تشکیل می شود و رئیس جمهوری اسلامی ایران در آن شرکت خواهد کرد فرصت خوبی برای اتخاذ چنین موضعی است.
حضرت آیت الله خامنه ای با ا شاره به تأثیر متقابل سرنوشت امت اسلامی و سرنوشت هریک از کشورها و ملتهای مسلمان خاطرنشان کردند: مستکبران حاضر نیستند شاهد ظهور امت اسلامی به عنوان قدرت عظیم جهانی باشند به همین علت امریکا و رژیم صهیونیستی همه تلاش خود را برای تفرقه افکنی در جهان ا سلام بکار می گیرند و مسؤولان کشورهای اسلامی باید با هوشیاری این تلاشها را درک و خنثی کنند.
در این دیدار که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور نیز حضور داشت رئیس جمهور سنگال با ابراز خرسندی فراوان از سفر به ایران، مذاکرات با آقای احمدی نژاد را کاملاً مثبت خواند و ابراز امیدواری کرد با اجرای موافقتنامه های دو کشور، روابط تهران – داکار مستحکم تر شود.
آقای عبدالله واد، ایران و سنگال را دو عضو موثر سازمان کنفرانس اسلامی دانست و با اشاره به امکانات فراوان جهان اسلام گفت: اقتدار امت اسلامی و افزایش تأثیرگذاری جهان اسلام در مسائل بین المللی، نیازمند اراده سیاسی مسئولان کشورهای ا سلامی و اتحاد و همکاری جهان اسلام است که امیدواریم به این مسئله در اجلاس آینده سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در سنگال، توجه جدی شود.
رئیس جمهور سنگال، همچنین با اعلام حمایت این کشور از حق ایران برای استفاده از انرژی هسته ای، ابراز امیدواری کرد این موضوع در روندی دیپلماتیک حل و فصل شود.
آقای عبدالله واد قاره افریقا را قاره مستعدی برای سرمایه گذاری خواند و افزایش حضور بخش خصوصی ایران را در این قاره و به ویژه سنگال خواستار شد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /