پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

مراسم هفدهمين سالگرد ارتحال معمار بزرگ انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره)

ملت بزرگ ايران در هفدهمين سالگرد ارتحال معمار بزرگ انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (رض) با امام عظيم الشأن خود در پاسداري از دين و انقلاب و ميهن، پيمان وفاداري و پايداري بست.
حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در اجتماع عظيم مردمي كه از سراسر كشور در حرم مطهر امام راحل گرد آمده بودند با تبيين مواضع اصولي ايران در قبال مسائل روز از جمله موضوع هسته‌اي تأكيد كردند: ملت متحد ايران با سرمايه بسيار ارزشمندي كه امام بزرگوار به يادگار گذاشته است ايران را به جايگاه شايسته جهاني مي رساند و در اين روند پرافتخار به هيچ كس اجازه نمي دهد منافع ملي ايرانيان را كوچكترين تهديدي كند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به گذشت هفده سال از روزهاي اندوهبار رحلت امام به تشريح آثار و پيامدهاي حياتي حركت امام خميني در سرنوشت ملت ايران و ملتهاي مسلمان پرداختند و خاطرنشان كردند: جمهوري اسلامي يعني شجره طيبه اي كه امام راحل در اين سرزمين نشاند اكنون با عنايت الهي به درخت پرثمري تبديل شده كه بيداري جهان اسلام و مجد و عظمت و پيشرفت ملت ايران از ميوه هاي شيرين آن به شمار مي رود.
ايشان با اشاره به زنده بودن افكار، انديشه ها و مكتب امام در ميان ملت ايران و امت اسلامي افزودند: امام خميني با خصوصيات منحصر به فرد خود ملت ايران را به يكي از اثرگذارترين ملل جهان و مهمترين ملت منطقه تبديل كرد بگونه‌اي كه هم اكنون همه عوامل فتح قله هاي عظيم پيشرفت و افتخار در اين ملت بوجود آمده و جهان بيدار شده اسلام نيز با بازيابي هويت خويش، استقلال از قدرتهاي سلطه‌گر و تحقق اسلام را پيگيري مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين مواضع ايران در قبال مسائل روز به تبليغات بي اساس رسانه هاي غربي و امپراتوري تبليغاتي وابسته به صهيونيستها درخصوص وجود اجماع جهاني بر ضد ايران، تهديد جهان از جانب جمهوري اسلامي ايران، تلاش ايران براي ساخت سلاح اتمي و نقض حقوق بشر در ايران اشاره كردند و افزودند: ادعاي وجود اجماع جهاني بر ضد ايران يك دروغ آشكار از جانب امريكا و چند كشور ديگر است زيرا صد و شانزده كشور غيرمتعهد از حركت شجاعانه ايران در دستيابي به فناوري هسته اي حمايت كرده اند، ضمن آنكه سازمان كنفرانس اسلامي و دولتهاي مستقل و حتي كشورهاي تحت فشار امريكا نيز از اين حركت پشتيباني مي كنند.
ايشان با تأكيد بر اينكه هيچ كشور و ملت و مسؤول صادق يك كشور راضي به پذيرش استفاده نكردن از منابع جديد انرژي و دراز كردن دست نياز بسوي چند كشور غربي نيست خاطرنشان كردند: كشورها و ملتهاي دنيا با زبان و دل حركت جمهوري اسلامي ايران را تأييد مي‌كنند و اجماع چند كشور انحصارطلب سياسي هيچ ارزشي ندارد.
رهبر انقلاب اسلامي روابط ايران را با كشورهاي مختلف دوستانه خواندند و افزودند: ايران هيچ تهديدي براي كشورهاي ديگر از جمله كشورهاي همسايه نيست و با كشورهاي عربي درخصوص مهمترين مسئله اسلامي عربي يعني فلسطين اشتراك نظر دارد و آنچه را آنها در دل بيان مي كنند، ايران با صراحت بر زبان مي آورد به همين علت همه ملتهاي عرب از موضع ايران درخصوص مسئله فلسطين احساس عزت مي كنند.
ايشان همچنين با اشاره به تبليغات دروغ رسانه هاي غربي درخصوص تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته اي،‌خاطرنشان كردند: ما بارها به صراحت اعلام كرده ايم كه احتياجي به سلاح اتمي نداريم زيرا همانند امريكا در پي سلطه بر جهان نيستيم و قصد تحميل هزينه هاي بي جاي چنين مسئله اي را به ملت خود نداريم ضمن آنكه بكارگيري سلاح اتمي را مخالف احكام شرع و اسلام مي دانيم.
حضرت آيت الله خامنه اي تصريح كردند: بمب هسته اي ايران، جوانان ما و ملت ما هستند كه در دشوارترين ميدانها با كمال قدرت و ايمان ايستاده اند و باز هم خواهند ايستاد.
مقام معظم رهبري با خطاب قرار دادن دستگاه هيأت حاكم كنوني امريكا افزودند: شما خودتان را با دولت ايران، و رييس جمهور خود را با رييس جمهور ما مقايسه كنيد تا متوجه شويد وضع شما در دنيا چگونه است.
ايشان در همين زمينه خاطرنشان كردند: امروز دولت امريكا در داخل اين كشور جزو منفورترين دولتها در تاريخ امريكا است در حاليكه دولت ايران از محبوب‌ترين دولتها بعد از مشروطه تاكنون و در صد سال اخير است.
رهبر انقلاب با اشاره به ابراز انزجار و نفرت مردم كشورهاي مختلف دنيا و حتي كشورهاي اروپايي و امريكاي لاتين از رييس جمهور امريكا و بي اعتمادي دولت امريكا به مردم اين كشور به دليل شنود مكالمات معمولي تلفني مردم،‌خاطرنشان كردند: رييس جمهور امريكا اين وضع را با سفر اخير رييس جمهور ايران به اندونزي و سفر رؤساي جمهور قبلي ايران به كشورهاي مختلف و استقبال پرشور مردمي مقايسه كند تا متوجه شود در چه موقعيتي قرار دارد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به هزينه هاي هنگفت امريكا در عراق براي روي كار آوردن دولتي دست نشانده و ناكامي دولت امريكا در اين خصوص و همچنين شكست اين كشور در انتخابات فلسطين و تلاش بي نتيجه براي تغيير رويكرد دولت و ملت لبنان تأكيد كردند: چرا آقاي بوش اعتراف نمي كند كه با رفتار خود – امريكا و ملت اين كشور را منفور كرده و چرا اعتراف نمي كند كه عملكرد او موجب ضعيف تر شدن كشورش شده است.
حضرت آيت الله خامنه اي با مقايسه نامه محترمانه رييس جمهور كشورمان به رييس جمهور امريكا با پيام اخير غيرمؤدبانه، سخيف، خارج از عرف ديپلماتيك و لبريز از تكبر حماقت‌آميز آمريكاييها به ايران افزودند: دولت امريكا اگر در 27 سال گذشته توانايي ضربه زدن به جمهوري اسلامي ايران را داشت كوچكترين فرصت را از دست نمي داد اما با وجود همه فشارها و تلاشهاي امريكا، ملت ايران رشد بيشتري كرده است.
ايشان، ادعاي حمايت از حقوق بشر و مخالفت با تروريسم را از جانب دولتي كه در پرونده خود،‌ زندانهاي گوانتانامو و ابوغريب و جنايتهاي حديثه و كابل و صدها مورد ديگر را دارد بي جا دانستند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به ادعاي امريكا مبني بر توان حفظ تأمين امنيت حركت انرژي در منطقه تصريح كردند: اگر امريكاييها درباره ايران دست از پا خطا كنند قطعا حركت انرژي در منطقه به خطر خواهد افتاد و امريكا نيز قادر به تأمين امنيت انرژي در منطقه نخواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه نظام جمهوري اسلامي ايران بدنبال آرمان خود براي تأمين سعادت مادي و معنوي مردم و ساختن ايران است و هيچگاه شروع كننده جنگ نبوده و نيست خاطرنشان كردند: ملت ايران به آرمانهاي امام خميني و منافع ملي خود پايبند است و تهديدي براي هيچ كشوري به حساب نمي آيد اما هركس كه منافع ملي مردم را تهديد كند تيزي خشم ملت ايران را خواهد ديد.
رهبر انقلاب همچنين در تشريح عوامل توفيقات امام خميني، ايمان كامل به نصرت الهي را مهمترين عامل برشمردند و افزودند: بر اساس يك حقيقت قرآني هركس خداوند را ياري كند خداوند در مقياسي عظيم او را نصرت مي كند و امام با ايمان كامل به اين قانون الهي، با تلاش بي وقفه براي تحقق دين خدا يعني آباد كردن دنيا و آخرت ملت ايران، به نصرت خدا برخاست و پروردگار نيز متقابلاً، امام را به حركتي معجزه‌آسا و استقرار نظامي مبتني بر اسلام نصرت بخشيد.
حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به تحليل هاي جامعه شناختي درباره فراز و فرود انقلابها خاطرنشان كردند براساس اين تحليلها هر انقلابي بعد از اوج اوليه خود دچار سستي و ضعف مي شود اما انقلاب اسلامي از اين اصل كاملاً مستثناست بگونه‌اي كه امروز پس از گذشت بيست و هفت سال از پيروزي انقلاب، مردم، دولتي را روي كار مي آورند كه شعار اصلي آن عدالت و پيروي از اسلام و آرمانهاي انقلاب است و اين نشان مي دهد كه انقلاب همچنان دراوج آرمان خواهي است و در مسير اصلي حركت مي كند.
ايشان در تبيين علل ادامه حركت اصيل انقلاب و دچار نشدن آن به ضعف و سستي افزودند: عامل استمرار انقلاب در دل انقلاب نهفته است و در متن قانون اساسي نيز مشخص شده است و آن پايبندي به مباني اسلام، مشروط بودن مشروعيت قوانين به انطباق با اسلام و مسئله رهبري است.
رهبر انقلاب اسلامي در همين زمينه افزودند: در جمهوري اسلامي، حتي ولايت الهي كه مبدأ مشروعيت نظام محسوب مي شود و به ولي فقيه منتقل مي شود مشروط به پايبندي رهبري به احكام اسلامي است بگونه اي كه اگر رهبري به آرمانها و قوانين اسلامي از لحاظ نظري و عملي بي توجه شود از مشروعيت مي افتد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به بي نتيجه بودن حملات تبليغاتي دشمنان به عوامل تضمين كننده استمرار انقلاب تأكيد كردند: انقلاب اسلامي شكست خوردني و سست شدني نيست چرا كه مردم ايران به معناي حقيقي كلمه معتقد و مؤمن به دين هستند و پاسداري از ارزشهاي ديني را وظيفه خود مي دانند ايشان در تشريح سرمايه هاي عظيمي كه امام راحل براي ملت ايران به يادگار گذاشته اند به استقلال سياسي، خودباوري ملي، خودباوري فرهنگي، ايمان عميق، شجاعت ملي و فريب نخوردن مردم و مسؤولان در مقابل دشمنان اشاره كردند و افزودند: ملت ايران اين ذخائر حياتي را با هوشياري و دقت كامل پاسداري مي كند و با سود عمل به آنها آينده روشن خود را خواهد ساخت.
مقام معظم رهبري، منابع طبيعي فراوان و منابع انساني بسيار ارزشمند را تكيه گاه ملت ايران در مسير رشد و پيشرفت خواندند و با اشاره به قدرت ابتكار و توانايي دانشمندان و محققان كشورمان در عرصه هاي مختلف از جمله فناوري هسته اي افزودند: دولتهاي قبلي در مسير پيشرفت كشور زمينه هاي فراواني را آماده كردند و امروز كه دولت كار و تلاش و مجاهدت بر سر كار است بايد با بهره گيري از اين زمينه هاي ايجاد شده و استفاده كامل از همدلي موجود ميان ملت و مسؤولان، راه رشد و رونق كشور را شتاب بخشد تا ملت ايران به جايگاه شايسته خود دست يابد.
حضرت آيت الله خامنه اي، تقويت ايمان ديني، تلاش همه مسؤولان براي تحقق عدالت و افزايش قدرت علمي كشور را عوامل اصلي رشد و پيشرفت كشور دانستند و خاطرنشان كردند: آنچه استفاده از اين عوامل را ممكن مي كند اتحاد ملي و آرامش كشور است و به همين علت كساني كه امروز اين عوامل را تضعيف مي كنند و با فعاليت بر ضد امنيت كشور و به عنوان حمايت از قوميتها وحدت ملي و وحدت ايراني را مخدوش مي سازند در حال خدمت به دشمن هستند و وظيفه دستگاههاي مسؤول است كه جهت گيري دشمنان را بشناسند و با هوشياري از حقوق ملت از جمله حق امنيت و حق پيشرفت دفاع كنند.
ايشان ايمان به خدا، ايمان به مردم، ايمان به راه و ايمان به موفقيت را زمينه ساز پيشرفت ملي خواندند و افزودند: دشمنان ملت حاضرند به كساني كه ايمان مردم را تضعيف مي كنند و با حركات خود دانشگاهها و مراكز علمي و تحقيقاتي را از فعاليت علمي دور مي سازند جايزه بدهند.
رهبر انقلاب اسلامي حفظ شجره طيبه جمهوري اسلامي رانيازمند وحدت و احساس وظيفه همه قشرهاي مردم دانستند و افزودند: آحاد مردم، مسوولان كشور، نخبگان سياسي، نخبگان علمي، اهل حوزه و اهل دانشگاه و ديگر قشرها، همه امت جمهوري اسلامي هستند و همه كساني كه امام، راه امام و وصيتنامه امام را قبول دارند بدنبال عزت و پيشرفت علمي كشور هستند، به استقلال ايران پايبندند و در راه مصالح ملي قدم برمي دارند خودي محسوب مي شوند.
ايشان با توصيه به پرهيز از غفلت و مراقبت بيشتر در حفظ وحدت تأكيد كردند: اين ملت شايستگي رسيدن به جايگاهي تاريخي را دارد و براي تحقق اين هدف عظيم، بايد با همه توان در راه تحقق آرمانهاي امام و انقلاب كار و تلاش كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /