پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار روحانيون و ائمه جمعه استان مازندران

حضرت آيةا... خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي كه به نوشهر سفر كرده اند عصر امروز در ديدار روحانيون و ائمه جمعه و جماعات استان مازندران با ايشان تحليل جامعي از جريان تمدن صنعتي در جهان و ضديت آن با مذهب و معنويت را ارائه كردند و پيروزي انقلاب كبير اسلامي در ايران را موجب قطع حركت اوج گيرنده اين جريان دانستند.
مقام معظم رهبري در اين ديدار به حساسيت و اهميت مقطع زماني كه در حال عبور از آن هستيم اشاره كردند و با ذكر سابقه بوجود آمدن تمدن صنعتي فرمودند: «گرايش به صنعت و علم و روش هاي جديد و نيز گرايش به فلسفه هاي مادي از ويژگيهاي اين جريان بوده است. مكاتب فلسفي و اجتماعي رايج در دو قرن گذشته غالباً ضديت ديني و مذهبي داشته اند و اين گرايش بتدريج وارد افكار و زندگي مردم، ارتباطات درون اجتماعي و خانواده ها شد و سياست ها نيز در كنار اين جريان به ضديت با دين و معنويت پرداختند و هر نقطه اي كه معنويت آن بيشتر بود مورد توجه جدي تر آنان قرارگرفت.
ايشان چگونگي تجاوز و نفوذ اين جريان در منطقه جهان اسلام را تشريح كردند و با اشاره به تقويت اين تفكر مادي بوسيله پول، علم، اختراعات و توانائي هاي گوناگون فرمودند: «در مقطعي كه بر اساس تمامي محاسبات مادي، آينده بشريت به سمت اوهام معنويت و اوج تفكر مادي پيش بيني مي شد ناگهان حادثه اي در جهان اتفاق افتاد و آن نهضت دين و روحانيت در سال 1341 بود كه به عنوان شعله اي در ايران برافروخته شد و در 22 بهمن 1357به تشكيل جمهوري اسلامي انجاميد.
حضرت آيةا...خامنه اي به غافلگير شدن نظام سلطه حاكم بر جهان از ايجاد كشوري بر اساس دين و معنويت اشاره كردند و فرمودند « با وقوع اين انفجار، قدرت هاي جهاني به فكر چاره انديشي و علاج افتادند اما نتوانستند كاري از پيش ببرند و هر چه به اين انقلاب و نظام الهي ضربه زدند نفوذ معنويت آن در ميان ملتهاي مسلمان بيشتر شده و توجه آنان را بيش از پيش به سوي خود جلب كرده است.
رهبر انقلاب اسلامي خطاب به حاضرين تصريح فرمودند« آن جرياني كه در حال اوج گيري بود قطع شد و ما در لحظه اين قطع قرار گرفتيم. من و شما همان كساني هستيم كه عمل، تصميم، قاطعيت و اراده مان خواهد توانست اين راه را ترسيم كند و بقاء و سلامت آن را تضمين نمايد.اگر ما درست حركت كنيم وضع دنيا عوض خواهد شد و بدون هيچگونه ترديدي معنويت حق خود را از اقتدارجهاني بدست خواهد آورد.»
ولي امر مسلمين جهان با بيان ناتواني قدرتهاي جهاني نظير آمريكا در از بين بردن حركت پر شتاب انقلاب اسلامي فرمودند« مظلوميت اين نظام و ايستادگي و مقاومت ملت بزرگ ايران در دنياي اسلام بازتاب عميق تر و احياء كننده تري خواهد داشت. جنگ تحميلي عليرغم ضربات سنگين مادي و معنوي كه براي ملت ما دربر داشت اسلام را قوي تر كرد.دنياي استكبار شامل اروپا و پيمانهاي نظامي ناتو و ورشو دست بدست هم دادند و به عراق كمك كردند تا به قصد ساقط كردن نظام جمهوري اسلامي كشور ما را تجزيه كنند اما ملت ما توانست دشمنان خود را شكست دهد و به اسلام عظمت و عزت بخشد.
ايشان مخالفت انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي ايران با نظام كنوني سلطه را ياد آور شدند و افزودند: « ما با اين موضوع كه در ميدان زندگي و سياست دنيا چند كشور بزرگ و ثروتمند حق داشته باشند سرنوشت ملتهاي ديگر را دردست بگيرند مخالفيم و صدور فرهنگ فساد اروپائي به جوامع ديگر كه هر كدام فرهنگ خودرا دارند قبول نداريم.»
حضرت آيةا... خامنه اي مواردي از فساد فرهنگي غرب را برشمردند و با تأكيد بر لزوم دوري جستن از خودپرستي، منيت و تنازع براي امور دنيوي فرمودند: « اگر بخواهيم از اسلامي كه با اين اقتدار در صحنه سياست دنيا حضور دارد دفاع كنيم بايد با معنويت منطقي، مستدل و صادقانه خود حركت جامعه به سمت معنويت را تضمين كنيم.براي اين منظور از علمداران دين نبايد چيزي صادر شود كه از او رايحه دوري از معنويت استشمام شود چرا كه اين امر به حركت به سمت معنويت ضربه خواهد زد.»
رهبر مسلمانان جهان از اتحاد و يگانگي و وحدت كلمه ميان تمامي فرق اسلامي به عنوان شرط اصلي براي پاسخگوئي منطقي به خواست معنوي مردم جهان نامبردند و ضمن تأكيد بر لزوم عمق بخشيدن به فكر ديني و اسلامي مردم از لحاظ علمي همگان را به هماهنگي، تفاهم و محبت بيش از پيش به يكديگر فرا خواندند.
رهبرانقلاب اسلامي در بخشي از سخنانشان همچنين به نقش پر اهميت مردم مازندران در روندانقلاب اسلامي اشاره كردند و فرمودند: «مازندران يكي از مراكز اصلي امداد و كمك به انقلاب بوده است و مردم عزيز اين استان مشت محكم خود را به دهان كساني كه ايمان آنها به اسلام و انقلاب را دست كم گرفته بودند كوبيدند.»
بنا برهمين گزارش در اين ديدار كه علماء ، ائمه جمعه و جماعات و روحانيون اهل تشيع و تسنن استان مازندران حضور داشتند حجج اسلام روحاني و نورمفيدي نمايندگان ولي فقيه در مازندران و منطقه گرگان و دشت طي سخنان كوتاهي مقدم رهبر معظم انقلاب اسلامي را گرامي داشتند و پيوند عميق ميان امت و امام و رهبر انقلاب اسلامي را بزرگترين و مهمترين حافظ كشور، اسلام و قرآن دانستند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /