پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رئيس جمهور افغانستان - تحكيم هرچه بيشتر مناسبات دو جانبه

حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر امروز در ديدار رئيس جمهور افغانستان پيوندهاي بسيار عميق فرهنگي – مذهبي و تاريخي را زمينه‌اي مساعد و طبيعي براي تحكيم هرچه بيشتر مناسبات دو جانبه خواندند.
ايشان گسترش روابط ايران و افغانستان را تأمين كننده منافع ملي و مشترك دو كشور برشمردند و افزودند: كشورهاي همسايه از رشد و توسعه و ثبات و امنيت يكديگر بهره‌مند مي شوند و هنر مسؤولان دو كشور اين است كه از اشتراكات عميق و وسيع فرهنگي – اعتقادي و زباني دو ملت ايران و افغانستان، براي گسترش همكاريها بهره بگيرند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي همكاري در مسائلي نظير آب هيرمند و حضور فعال و مستقل ايران در بازسازي افغانستان را، از جمله عوامل تقويت مناسبات دو جانبه دانستند و خاطرنشان كردند: بايد در مقابل اغراض سلطه‌گراني كه با همكاري كشورهاي منطقه مخالفند ايستادگي كرد و توطئه آنان را براي ايجاد تفرقه خنثي كرد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به خسارات فراواني كه ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي از بابت مبارزه با مواد مخدر تحمل مي كند افزودند: شأن ملت افغانستان اين است كه با كشت مواد مخدر در اين كشور، مبارزه‌اي جدي صورت گيرد.
ايشان افزايش زمينهاي زير كشت خشخاش در افغانستان را نشانه دروغ بودن ادعاي امريكايي درباره مبارزه با مواد مخدر در افغانستان برشمردند و افزودند: سلطه گران هيچگاه به فكر مصالح و منافع ملتها نيستند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي با ابراز خرسندي از روال رو به پيشرفت استقرار نهادهاي حكومتي در افغانستان خاطرنشان كردند: افغانستان بر اثر دخالتهاي بيگانه يا حكومتهاي منحرف، در دهه‌هاي اخير بسيار عقب مانده است اما ملت افغانستان با بنيه قوي فرهنگي – استعداد درخشان و سخت‌كوشي مثال زدني مي تواند راه پيشرفت را طي كند بشرط آنكه امريكايي‌ها و اروپاييها دست از مداخله در افغانستان بردارند.
ايشان كمكهاي ملت و دولت ايران به افغانستان را ناشي از احساس وظيفه خواندند و ابراز اميدواري كردند: با عملي شدن نتايج سفر رئيس جمهور افغانستان به ايران، روابط دو كشور روز بروز مستحكم‌تر شود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي همچنين تحكيم پيوندهاي سه كشور فارسي زبان ايران، افغانستان و تاجيكستان را به نفع اين كشورها خواندند و بر تلاش بيشتر در اين زمينه تأكيد كردند.
در اين ديدار كه آقاي احمدي نژاد نيز حضور داشت آقاي حامد كرزاي با قدرداني و تشكر عميق از كمكهاي جمهوري اسلامي ايران گفت: ملت افغانستان، هيچگاه ياري و مساعدت برادران ايراني را فراموش نخواهد كرد و ما در جهان افتخار مي كنيم كه دوستي مانند ملت و دولت ايران داريم.
رئيس جمهور افغانستان اشتراكات تاريخي و فرهنگي - شناخت صحيح ايران از مسائل افغانستان و آرزوي ملت افغانستان را براي گسترش روابط با ملت ايران، عوامل استحكام روابط دو كشور خواند و گفت: ما آينده خود را در گرو همكاري با شما مي‌دانيم و خواهان بهترين روابط و مناسبات با شما هستيم.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /