پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار صميمانه معلمان برگزيده سراسر كشور

در گراميداشت روز معلم و تجليل از نقش و منزلت رفيع معلمان و فرهنگيان - معلمان برگزيده 700 منطقه آموزش و پرورش در سراسر كشور صبح امروز در ديداري صميمانه با رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدگاههاي جامعه معلمان را درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش با ايشان در ميان گذاشتند.
در ابتداي اين ديدار حضرت آيت الله خامنه‌اي با تبريك روز معلم، تشكيل اين جلسه را نماد ارادت و اخلاص عميق رهبري به جامعه بزرگ معلمان و فرصتي براي آشنايي نزديك با ديدگاههاي جامعه معلمان برشمردند.
سپس آقايان و خانمها: فاطمه بهروزي راد معلم نمونه از استان قم – طلعت رجبي دارنده رتبه برتر الگوهاي تدريس از مازندران – يدالله مرادي مؤلف و محقق از استان كهكيلويه و بوير احمد – علي اكبر رئوف، معلم و مؤلف از استان يزد – حميدرضا وردي پژوهشگر از استان خراسان جنوبي – محمد جواد محبت پژوهشگر و شاعر از استان كرمانشاه – حميده مأحوزي مدير و معلم نمونه از استان بوشهر و علي اصغر برهمند معلم و مخترع نمونه از خراسان رضوي، به نمايندگي از معلمان سراسر كشور، ديدگاهها و خواسته‌هاي جامعه معلمان را بازگو كردند. مهمترين نكات مورد تأكيد در سخنان نمايندگان معلمان، ‌عبارت بود از:
_ اصلاح برخي نگرشهاي موجود كه آموزش و پرورش را، مجموعه‌اي مصرفي مي داند و نه مولد
_ ارتقاي بنيه علمي معلمان و تجهيز مدارس به امكانات لازم
_ تقويت نگاه عدالت محور در توزيع امكانات و فرصتهاي آموزشي و پرورشي در سراسر كشور
_ حل مشكلات معيشتي معلمان و برقراري كامل نظام هماهنگ پرداخت ميان آموزش و پرورش و مراكز آموزش عالي
_ توجه بيشتر و ارتقاي كيفي مراكز تربيت معلم
_ نهادينه كردن روح تحقيق و پژوهش در مقاطع مختلف آموزشي
_ توجه كامل به مسائل پرورشي
_ توجه به بازنشستگان آموزش و پرورش
_ استاندارد سازي و ارتقاي كيفي نظام آموزشي
_ غني سازي كتب درسي قرآني
_ توجه به نيازهاي فردي و اجتماعي نوجوانان در تدوين كتابهاي درسي
_ خودداري از نگرشهاي سياسي و جناحي و تقويت نگرش اصولگرايي در آموزش و پرورش
_ برخورد مدبرانه با تهاجم فرهنگي و توجه به آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي
در اين مراسم، حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي با گراميداشت ياد معلم شهيد آيت الله مرتضي مطهري و شهيدان رجايي و باهنر، و نيز تكريم جايگاه و منزلت معلمان، با تبيين نقش سرنوشت ساز آموزش و پرورش افزودند: آموزش و پرورش سنگ بناي آينده كشور است و اگر در پي آينده روشن و بهبود وضع كشور در زمينه هاي مختلف از جمله اقتصاد – سياست – سلامت و بهداشت – زيبايي و هنر – رفتار عمومي و "دين و فلسفه و اخلاق" هستيم بايد توجهي ويژه، عميق و همه جانبه به آموزش و پرورش داشته باشيم.
ايشان آموزش ساده فلسفه را، به كودكان در مدارس كشورهاي پيشرفته نمونه‌اي روشن از "نگاه نوين به نقش آموزش و پرورش در آينده جهان و مسائل اساسي حيات بشر" دانستند و خاطرنشان كردند: اگر مي خواهيم از قافله پرشتاب حركت جهاني عقب نمانيم لازم است به آموزش و پرورش نگاهي بنياني و اساسي داشته باشيم.
حضرت ايت الله خامنه‌اي، با توجه به آثار تعيين كننده آموزش و پرورش در حال و آينده كشور، آموزش و پرورش را مهمترين دستگاه مولد خواندند و با اشاره به لزوم سرمايه‌گذاري اساسي و همه جانبه در اين عرصه، افزودند: مهمتر از سرمايه‌گذاري مالي، سرمايه گذاري فكري است.
ايشان در همين زمينه افزودند: بهترين و برجسته‌ترين انديشه‌ها و فكرها بايد به كار گرفته شود تا آموزش و پرورش از حالت روزمرگي و "اسارت در چارچوبها و روشهاي متحجر و منسوخ" بيرون بيايد و در پرتو سياستگذاري و برنامه‌ريزي صحيح، نقش بسيار مهم خود را در افق روشن ملت ايفا كند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به عقب نگه داشته شدن ملت ايران در دوران قاجار و پهلوي افزودند: براي جبران اين عقب ماندگيِ تحميلي بايد، با همه توان،‌كار و تلاش كنيم و با استفاده از راههاي ميانبر، خود را به قله‌هاي علم و پيشرفت برسانيم كه اين مهم، با توجه به هوش و استعداد ايراني،‌كاملاً امكان‌پذير است.
حضرت آيت الله خامنه‌اي، ترويج نگاه عدالت محور را در آموزش و پرورش، زمينه ساز برقراري عدالت نسبي در آينده كشور و كاهش فاصله طبقاتي برشمردند و افزودند: نگاه عدالت محور وجود مدارس محروم را در كنار مدارس كاملاً مجهز و پيشرفته برنمي تابد و در پرورش استعدادها، فقط استعداد را ملاك مي گيرد نه مسائلي نظير پول يا منطقه تحصيل را.
حضرت آيت الله خامنه‌اي، احياي توجه به مسئله پرورش را ضروري خواندند و يادآوري كردند: مقوله پرورش، علاوه بر تعميق ايمان نسل نوجوان و جوان – در رشد شخصيت، تقويت اعتماد به نفس و شكوفايي استعدادها تأثير بسزايي دارد و لازم است به موازات توجه به تدوين و ترسيم افق آيندة آموزش و پرورش، به مقوله پرورش، اهميتي اساسي داده شود.
ايشان، با انتقاد از مهجوريت قرآن در نظام آموزشي و پرورشي افزودند: حركت قرآني موجود در جامعه، بسيار خوب است اما آموزش و پرورش از اين بْعد، عقب مانده است كه بايد براي حضور صحيح، زيبا و مؤثر قرآن در مقاطع گوناگون نظام آموزشي، فكري اساسي كرد.
ايشان همچنين نقش مراكز تربيت معلم را در تأمين نيروهاي مطلع – كاردان و حرفه‌اي، مهم دانستند و توجه بيشتر به اين مراكز را خواستار شدند.
رهبر انقلاب اسلامي در پايان سخنانشان با ابراز خرسندي مجدد از ديدار با جمعي از معلمان خاطرنشان كردند: كشور در دوران خوبي بسر مي برد و دولتِ كار و تلاش، اهداف انقلاب و مسائل اساسي را مورد توجه قرار داده است بنابراين بايد از اين فرصت حداكثر استفاده را كرد و با بهره‌مندي از سند بسيار با ارزش چشم‌انداز 20 ساله، آموزش و پرورش را متحول ساخت تا آينده‌اي را كه ما ملت ايران براي خود ترسيم كرده‌ايم كاملاً محقق شود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي همچنين مطالبي را كه معلمان در اين ديدار مطرح كردند، مهم و داراي قوت كارشناسي دانستند و بر توجه و پيگيري مسؤولان ذيربط براي تحقق مسائل و خواستهاي جامعه معلمان تأكيد كردند.
وزير آموزش و پرورش نيز در اين مراسم، با تبريك روز معلم، نهادينه كردن ارزشهاي اسلامي و انقلابي در اذهان نسل جوان و زمينه سازي براي تقويت توليد علم و فناوري را سياست اصلي وزارت آموزش و پرورش خواند.
آقاي فرشيدي همچنين مهندسي فرهنگي، توجه به خلاقيت و پژوهش – تدوين برنامه درسي ملي – اهتمام به استفاده هوشمندانه از فناوريهاي نوين – تقويت و توزيع عادلانه امكانات آموزش و پرورش در سراسر كشور و فراهم آوردن فضايي پرتحرك و پرنشاط در مدارس را، اولويتهاي اجرايي و راهكارهاي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد.
در پايان مراسم نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آيت الله خامنه‌اي اقامه شد و معلمان حاضر در اين مراسم ناهار را ميهمان رهبر انقلاب بودند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /