پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رئيس جمهور سودان و هيأت همراه

حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي امروز در ديدار آقاي عمرالبشير رئيس جمهور سودان و هيأت همراه، از سودان به عنوان پهناورترين كشور اسلامي با تمدني كهن و منابع سرشار طبيعي و استعدادهاي انساني فراوان ياد و خاطرنشان كردند: دولت سودان به دليل مواضع و عملكرد مستقل خود تحت فشار قدرتهاي خارجي قرار گرفته است كه اميدواريم با حفظ يكپارچگي، همانگونه كه مشكل جنوب سودان حل شد، مشكل غرب اين كشور نيز برطرف شود.
ايشان تواناييها و امكانات دنياي اسلام را بسيار بيشتر از مشكلات مسلمانان ارزيابي كردند و افزودند: اگر مسلمانان و دولتهاي اسلامي از امكانات مادي و انساني گسترده خود استفاده صحيح و در مقابل قدرتهاي استكباري ايستادگي كنند، اين قدرتها توانايي زورگويي و فشار به مسلمانان را نخواهند داشت.
رهبر انقلاب اسلامي، حفظ وحدت و دوري از اختلافات را عامل مهم به نتيجه نرسيدن توطئه‌هاي قدرتهاي استكباري برشمردند و تأكيد كردند: استكبار و در رأس آن امريكا در سالهاي گذشته هر روز ضعيف‌تر از قبل شده است و براساس سنت الهي قدرتهايي كه مغرور مي‌شوند و طغيان مي‌كنند افول آنها آغاز مي‌شود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي وضع كنوني آمريكا را در فلسطين، عراق و افغانستان نشانه افول بيش از پيش آن دانستند و با تأكيد بر اينكه ضعف و افول امريكا اكنون براي همه نخبگان و حتي مردم عادي جهان اسلام آشكار شده است، تصريح كردند: مسلمانان هر اندازه كه بر اسلام، استقلال و منافع خود ايستادگي كنند و همكاريهاي خود را افزايش دهند قدرتهاي استكباري بيشتر عقب نشيني خواهند كرد.
حضرت آيت الله خامنه‌اي تأكيد كردند، مهمترين مسئله دنياي اسلام و كليد حل مشكلات مسلمانان، فلسطين است كه بايد بيش از گذشته، مورد توجه و اهتمام قرار گيرد.
ايشان همچنين با اشاره به توانمنديهاي علمي جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كردند: توانمندي هسته‌اي دانشمندان ايراني يك نمونه از جريانهاي متعدد علمي در كشور است كه به پيش مي روند و جمهوري اسلامي ايران آماده انتقال تجربيات و دانش و فناوري دانشمندان خود است.
در اين ديدار كه آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور نيز حضور داشت، آقاي عمرالبشير رئيس جمهور سودان، با ابراز خرسندي از گسترش روزافزون روابط دو كشور، موفقيت جمهوري اسلامي ايران را در دستيابي به فناوري صلح‌آميز هسته‌اي پيروزي بزرگي براي دنياي اسلام خواند و تأكيد كرد: توانايي و پيشرفت ايران، در واقع افزايش قدرت جهان اسلام است.
وي ضمن تشريح آخرين اوضاع سودان پس از امضاي قرارداد صلح جنوب سودان و همچنين وضع كنوني دارفور و تبليغات دروغين رسانه‌هاي غربي در اين باره گفت: علت فشارهاي كنوني به دولت سودان، جهت‌گيري اسلامي اين كشور و ذخاير فراوان نفت سودان است اما مردم توانايي دفاع از حقوق خود را دارند و در مقابل اين فشارها تسليم نخواهند شد.
وي همچنين تأكيد كرد مواضع تهران و خارطوم در زمينه مسائل مختلف از جمله مسائل عراق، فلسطين، لبنان و سوريه يكسان است و دو كشور مي توانند علاوه بر همكاري در اين مسائل، در عرصه‌هاي اقتصادي نيز روابط خود را بيش از پيش گسترش دهند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /