پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار وزير امور خارجه، معاونين، مشاورين و رؤساي نمايندگيهاي ايران

حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي امروز در ديدار وزير امور خارجه، معاونين، مشاورين، سفرا و كارداران و رؤساي نمايندگيهاي ايران در خارج از كشور، ميدان ديپلماسي را صحنه تعامل و هماوردي براي تأمين منافع ملي با تكيه بر مؤلفه‌هاي قدرت ملي دانستند و تصريح كردند: در سياست خارجي بايد با شناخت صحيح سرمايه‌ها و قدرت كشور، از آنها بيشترين استفاده براي تأمين منافع كشور و ملت انجام گيرد.
ايشان ايمان و خودباوري، هوشمندي و شجاعت، تحرك و امانت، و ابتكار و نوآوري در چارچوب اصول و اهداف را از ويژگيهاي اصلي ديپلمات هاي نظام جمهوري اسلامي برشمردند و افزودند: نماينده جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور بايد ضمن تأمين منافع ملي نماينده واقعي نظام اسلامي و عزت، ايستادگي و تدبير ملت ايران باشد.
رهبر انقلاب اسلامي، منافع ملي را در چارچوب اصول، اهداف و ارزشهاي نظام اسلامي قابل تعريف دانستند و در بيان مؤلفه‌هاي قدرت ملت ايران خاطرنشان كردند: احساس هويت و عزت اسلامي كه امروز به بركت پيروزي انقلاب اسلامي در جهان اسلام نمودار شده است، يكي از مهمترين مؤلفه‌هاي قدرت ملت ايران است كه بايد در مناسبات بين‌المللي حتماً به آن توجه شود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي، الگوي اسلام ارائه شده در ايران را يكي ديگر از مؤلفه‌هاي قدرت ملي برشمردند و افزودند: اسلامي كه امروز در ايران ارائه شده برخلاف اسلام طالباني و همچنين اسلام آمريكايي يا هضم شده در فرهنگ غربي، اسلامي است كه داراي روشنفكري، پايبندي به عقايد اسلامي، نوآوري و پويايي است و براساس آن يك نظام و دولت متكي بر مردم شكل گرفته و در 27 سال گذشته با وجود همه فشارها از مسير اصلي خود نيز خارج نشده بنابراين براي مسلمانان جهان بسيار جذاب و قابل الگوبرداري است و اين برخلاف خواسته قدرتمندان عالم به ويژه آمريكا است.
ايشان وسعت، تنوع جمعيتي، برخورداري از منابع مهم انرژي دنيا و بسياري از مواهب طبيعي، هوشمندي بالاي مردم، وجود پيوند عميق ميان دولت و مردم، سطح مشاركت بالاي مردم در تصميم گيريها و انتخابات، و موقعيت جغرافيايي بسيار حساس را از مؤلفه‌هاي مادي قدرت كشور دانستند و تأكيد كردند: علاوه بر اين، ايمان اسلامي و روحيه معنوي ملت ايران و حضور آنان در عرصه‌هاي مختلف و حساس كشور در سالهاي گذشته براساس اين ايمان از مؤلفه‌هاي فرهنگي قدرت كشور است كه روحيه فداكاري و شهادت طلبي ناشي از همين ايمان اسلامي است و قدرتهاي جهاني نيز از آن وحشت دارند بنابراين بايد همواره حفظ شود.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه بايد در عرصه سياست خارجي با چنين پشتوانه و روحيه‌اي به ايفاي نقش، مذاكره و هماوردي پرداخت تا قدرتهاي سلطه‌گر متكبر نتوانند خواستهاي خود را تحميل كنند، به بيان چگونگي تعامل و روابط با ديگركشورها پرداختند و خاطرنشان كردند: در تعامل و مناسبات دو جانبه همواره بايد تنظيم روابط مد نظر باشد و به گونه‌اي عمل شود كه طرف مقابل احساس كند هرگونه رفتار مثبت و يا منفي، داراي واكنش و نتيجه متناسب با آن خواهد بود.
ايشان همچنين با اشاره به مسئله هسته‌اي به عنوان يكي از مسائل مطرح در سياست خارجي تصريح كردند: جمهوري اسلامي ايران، عقب نشيني از مسئله هسته‌اي را كه خواسته عظيم ملي و حق طبيعي ملت ايران است، به معناي شكستن استقلال كشور مي‌داند كه هزينه بسيار گزافي براي ملت ايران خواهد داشت.
حضرت آيت الله خامنه‌اي، استفاده صلح آميز از فناوري هسته‌اي را ضرورت و نيازي اجتناب ناپذير براي آينده كشور و همچنين قدرت علمي برتر براي پيشرفت در عرصه‌هاي مختلف دانستند و تأكيد كردند: هرگونه عقب نشيني درمقطع كنوني، زنجيره‌اي ‌تمام نشدني از فشارها و عقب نشينيهاي ديگر را در پي خواهد داشت بنابراين اين راه برگشت ناپذير است و دستگاه سياست خارجي بايد از اين حق شجاعانه دفاع كند.
رهبر انقلاب اسلامي انگيزه اصلي امريكا و برخي كشورهاي غربي دنباله‌رو امريكا را براي ممانعت از دستيابي ايران به حق طبيعي و علمي خود ، هراس از رسيدن ملت ايران به نقطه بالاي تواناييهاي علمي دانستند و افزودند: آنها در تبليغات خود مي گويند ايران مخفي كاري كرده است كه اين حرف بي منطقي است زيرا در همه كشورها، مسائل علمي در مرحله تحقيقات اعلام نمي شود بلكه موفقيت در آن تحقيقات در مرحله خاصي اعلام عمومي مي شود و برهمين اساس جمهوري اسلامي ايران در مراحل مختلف راه‌اندازي تأسيسات هسته‌اي اعلام رسمي و عمومي كرد.
حضرت آيت الله خامنه‌اي حاكمان كنوني امريكا را گروهي داراي افكار مرتجع، استعماري و قرن نوزدهمي دانستند و خاطرنشان كردند: اين افراد تصور مي كنند با مديريت جهان با زور اسلحه يا پول مي توانند اقدامات خود را به پيش ببرند در حالي كه هرگز موفق نخواهند شد همانگونه كه در خاورميانه به ويژه در عراق، افغانستان، لبنان، سوريه و فلسطين شكست خوردند.
ايشان با تأكيد بر اينكه علت شكستهاي پي در پي اين گروه مرتجع،‌محاسبات غلط آنها و ناديده گرفتن عزم،‌اراده و هويت ملتهاست، افزودند: آنها با وسايل تبليغاتي خود در باره ايران نيز حرفهاي دروغ زيادي مي زنند كه اگر مبناي محاسبات آنها باشد، قطعاً محكوم به شكست خواهند بود.
مقام معظم رهبري با اشاره به سخنان اخير رئيس جمهور امريكا دربارهء نبود دموكراسي درايران تأكيد كردند: اگر جايي دموكراسي نباشد آنجا امريكا است زيرا همه سرنخهاي انتخابات در دست اقليت كوچكي از صاحبان سرمايه عمدتاً صهيونيست است و در آنجا رأي مردم تأثيري ندارد و اكثر مردم نيز در انتخابات شركت نمي كنند،‌ضمن آنكه همين آقاي جورج دبليو بوش با تقلب سركار آمده است .
ايشان در همين خصوص افزودند: اما در جمهوري اسلامي ايران مردم با حضور حقيقي، حماسي و حداكثري خود در انتخابات مختلف شركت مي كنند و آزادانه به شخص مورد نظر خود و با هر تفكر و سليقه‌اي كه باشد رأي مي دهند كه نمونه بارز آن انتخابات اخير رياست جمهوري است .
حضرت آيت الله خامنه‌اي، رفتارهاي خلاف قانون رئيس جمهور آمريكا از جمله شنود مكالمات تلفني مردم اين كشور، مقبوليت ضعيف وي در ميان مردم امريكا و سانسور اخبار را از جمله مواردي دانستند كه دموكراسي موجود در امريكا را به شدت مخدوش مي‌‌‌كند. ايشان تاكيد كردند: اگر سران امريكا به وسايل تبليغاتي خود اجازه دهند اين سخنان و واقعيات به طور كامل براي مردم امريكا پخش شود، قطعاً تعداد امريكاييهايي كه با آن هم‌آوايي خواهند كرد، سران كاخ سفيد را به وحشت خواهد انداخت.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به مسائل عراق خاطرنشان كردند: جمهوري اسلامي ايران، در باره مسائل عراق، طرفدار خواست مردم اين كشور و حكومتي مردمي است اما اشغالگران به خواست مردم عراق تن نمي دهند و به ناحق مانع تحقق خواست ملي مردم اين كشور شده‌اند زيرا اين خواسته به ضرر آنهاست.
ايشان با تأكيد بر اينكه اگر اشغالگران از عراق خارج شوند،‌امنيت اين كشور برقرار خواهد شد افزودند: شواهد و قراين تحليلي وهمچنين برخي اطلاعات حاكي از آن است كه دستگاههاي اطلاعاتي آمريكا و رژيم صهيونيستي در پشت پرده ترورها و انفجارهاي عراق قرار دارند.
حضرت آيت الله خامنه اي مسئله فلسطين را نيز از جمله مسائل مهم سياست خارجي برشمردند و تصريح كردند: مسئله فلسطين، مسئله پيروزي يك ملت در مبارزه‌اي دشوار براي احقاق حق خود است بنابراين بايد به اين پيروزي با در نظر گرفتن گذشته آن و نگاه بلندمدت به تحولات فلسطين توجه كرد.
ايشان تهديد رژيم صهيونيستي به ترور رئيس دولت منتخب مردم فلسطين را وقاحت و سكوت كشورهاي غربي مدعي دموكراسي را در مقابل آن مايه شرمساري براي آنها دانستند و تأكيد كردند: موضع جمهوري اسلامي ايران حمايت معنوي و سياسي از مبارزه اسلامي مردم فلسطين و تأكيد بر احقاق حق آنان است.
حضرت آيت الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان خود،‌رؤساي نمايندگيهاي ايران در خارج از كشور و فعالان عرصه ديپلماسي را به در نظر گرفتن خداوند متعال در همه كارها، تقويت ايمان و ارتباط با خداوند، اداي وظيفه براي رضا و پاداش الهي و توكل بر خدا توصيه كردند.
در اين ديدار آقاي متكي وزير امور خارجه به بيان رويكردهاي جديد وزارت خارجه پرداخت و گفت: بازبيني نرم‌افزارانه، هوشمندانه و مدبرانه از تعامل با محيط بين المللي، باز تعريف از مناسبات در حوزه‌هاي فرهنگي و اقتصادي، و توجه بيش از پيش به ايرانيان خارج از كشور به عنوان سرمايه‌هاي ملي از جمله اين رويكردها است.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /