پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رئيس جمهور تاجيكستان و هيات همراه

حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي امروز در ديدار آقاي امامعلي رحمانف رئيس جمهور تاجيكستان و هيات همراه، ملت و مسؤولان ايران را دوستدار واقعي مردم تاجيكستان دانستند و افزودند: جمهوري اسلامي ايران از هيچ كمكي براي پيشرفت و آسايش مردم تاجيكستان دريغ نخواهد كرد.
ايشان با اشاره به اشتراكات فرهنگي، ديني و تاريخي به ويژه همزباني مردم ايران و تاجيكستان خاطرنشان كردند: يكي از مهم‌ترين وظايف سه كشور فارسي زبان ايران، تاجيكستان و افغانستان براي تقويت اعتبار و اقتدار بين‌المللي خود، حفظ و ترويج زبان فارسي است.
مقام معظم رهبري پيوندهاي عاطفي ميان مردم ايران و تاجيكستان را در كنار عوامل سياسي و اقتصادي، موجب تعميق بيش از پيش همكاريهاي دو كشور در همه زمينه‌ها دانستند و افزودند: بايد براي گسترش روابط، توافق نامه ها و تفاهم نامه ها اجرايي شود و درخصوص پيگيري آنها تا پايان نيز، دو طرف اطمينان خاطر داشته باشند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به پيشرفتهاي علمي جمهوري اسلامي ايران در عرصه‌هاي مختلف، امكان جذب دانشجو و تربيت نيروهاي متخصص و محقق تاجيكستان را امكان‌پذير دانستند و تاكيد كردند: دستيابي به دانش هسته اي يكي از نمونه هاي مويد پيشرفت دانشمندان ايراني است كه درباره آن هياهوي زيادي هم به راه افتاده اما علت اصلي جنجال غربيها، توانايي بومي دانشمندان جوان كشورمان در دستيابي به اين فناوري پيشرفته است.
ايشان با تاكيد بر اينكه مسؤولان آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز اذعان دارند كه جمهوري اسلامي ايران اكنون در زمره كشورهاي عضو باشگاه هسته اي جهان است، خاطرنشان كردند: ما در پي سلاح هسته‌اي نيستيم و اين مسئله را غربيها به خوبي مي‌دانند زيرا دستيابي به سلاح هسته اي برخلاف منافع سياسي و اقتصادي كشور و مخالف دستورهاي دين اسلام است بنابراين، نظام جمهوري اسلامي ايران با تكيه بر اصول خود و بدون هراس از هياهوها به مسير پيشرفت علمي ادامه خواهد داد و دنيا هم نمي تواند بر اراده مردم ايران تاثير بگذارد.
در اين ديدار كه آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور نيز حضور داشت، آقاي امامعلي رحمانف رئيس جمهور تاجيكستان با اشاره به همكاريهاي خوب تهران و دوشنبه در زمينه هاي مختلف، گفت: با توجه به همزباني مردم ايران و تاجيكستان و پيوندهاي عميق فرهنگي و تاريخي دو ملت، ما خواهان استفاده بيش از پيش از تجربيات متخصصان ايراني و همكاريهاي گسترده‌تر هستيم.
وي با اشاره به مذاكرات انجام گرفته در تهران، ابراز اميدواري كرد توافقهاي دو طرف در زمينه‌هاي مختلف، روابط دو كشور را متحول و همكاريها را گسترده‌تر كند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /