پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اعضاي كميسيون اجتماعي مؤثر بر سلامت

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر امروز در ديدار اعضاي كميسيون اجتماعي مؤثر بر سلامت وابسته به سازمان بهداشت جهاني، سلامت را يكي از اساسي‌ترين نيازهاي بشر دانستند و با تأكيد بر اينكه عوامل اجتماعي بيشترين تأثير را در سلامت انسان دارد، خاطر نشان كردند: امروز با وجود پيشرفت بشر در علم و دانش، وضع سلامت جوامع بشري نگران كننده است ، و عوامل اجتماعي تهديد كننده سلامت بسيار افزايش يافته است. ايشان، مشكلات كنوني و گرفتاريهاي مردم دنيا از جمله وضع نگران كننده سلامت را در جوامع بشري، ناشي از بي عدالتي و تبعيض و خودخواهي قدرتهاي بزرگ جهان دانستند و افزودند: گرسنگي، بي‌بند و باري جنسي، مواد مخدر، مشروبات الكلي و جنگهاي رواني دستگاههاي تبليغاتي دنيا از مهم‌ترين عوامل اجتماعي تهديد كننده سلامت در دنياي امروز به‌ شمار مي‌رود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اقدام سازمان بهداشت جهاني در تشكيل كار گروه براي بررسي عوامل اجتماعي تأثيرگذار در سلامت و انتقال تجربه و توصيه‌هاي لازم به كشورهاي مختلف را اقدامي ارزشمند خواندند و تأكيد كردند، در بررسي عوامل مؤثر در سلامت نبايد از نقش اخلاق و ايمان ديني غافل شد، زيرا ايمان ديني موجب آرامش‌ انسانها مي‌شود.
ايشان با اشاره به تلاش سازمان يافته براي مقابله با ايمان ديني ملتها خاطر نشان كردند: اديان مختلف از جمله دين اسلام توصيه‌هاي ارزشمندي در خصوص بهداشت و عوامل اجتماعي مؤثر بر سلامت دارند كه بايد از اين توصيه‌ها بيش از پيش استفاده شود.
مقام معظم رهبري همچنين با اشاره به رشد شاخصهاي سلامت و بهداشت در كشور و پيشرفتهاي قابل ملاحظه پس از پيروزي انقلاب اسلامي افزودند: با وجود همه اين پيشرفتها، هنوز راه طولاني تا نقطه مطلوب وجود دارد ولي با توجه به محوري بودن مسئله عدالت در كشور اميد است اقدامات مفيدي به منظور بهبود بيش از پيش شاخصهاي سلامت و بهداشت انجام شود.
در آغاز اين ديدار آقاي باقري لنكراني وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به دستاوردهاي نظام جمهوري اسلامي ايران در عرصه سلامت اشاره كرد و گفت: در 27 سال گذشته اميد به زندگي از پنجاه و هفت سال، در مردان به هفتاد سال و در زنان به هفتاد و يك سال افزايش يافته و ميزان مرگ و مير كودكان از صد و هفتاد كودك در هر هزار مورد به بيست و دو كودك كاهش يافته است.
همچنين آقاي سرمايكل مارموت رئيس كميسيون اجتماعي مؤثر بر سلامت با اشاره به دستاوردهاي ايران در طول 27 سال گذشته در عرصه سلامت، مشكلات مردم دنيا و وضع نگران كننده سلامت و بهداشت را ناشي از نابرابريهاي اجتماعي و بي‌ عدالتي دانست و گفت: تنها راه حل اين مشكلات، بهبود شرايط اجتماعي و زندگي مردم در جوامع مختلف است و به همين دليل بايد به عدالت اجتماعي توجه ويژه شود.
در اين ديدار سه عضو كميسيون اجتماعي مؤثر بر سلامت نيز به بيان ديدگاههاي خود در خصوص وضع سلامت در دنيا و عوامل اجتماعي مؤثر بر آن پرداختند و تأكيد كردند: مي‌توان از پيشرفتهاي ايران در بخش سلامت و همچنين نقش مؤثر زنان در جامعه پس از پيروزي انقلاب اسلامي به عنوان الگو در ديگر كشورها مورد استفاده قرار كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /