پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار هزاران نفر از كشاورزان سراسر كشور

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار هزاران نفر از كشاورزان سراسر كشور، شغل كشاورزي را، بسيار مهم و برخوردار از عزت و احترام و عظمت دانستند و با تبيين اهميت اساسي آن در زندگي مردم و استقلال كشور افزودند: با اتكاء به كار و روحيه جهادي مي توانيم ضمن خودكفايي در محصولات اساسي كشاورزي به صادر كننده اين محصولات تبديل شويم.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار كه صبح امروز انجام شد، با تبريك هفته جهاد كشاورزي، نقش كشاورزان و دامداران را در تامين امنيت غذايي، آرامش روحي و اطمينان راهبردي مردم و نيز استقلال و عزت كشور، افتخارآميز و بي نظير دانستند.
ايشان ارزش كشاورزي را در دين مبين اسلام ناشي از "اهميت اين بخش در حيات بشر و استخراج گنجينه‌ها و نعمتهاي الهي" برشمردند و خطاب به كشاورزان زحمتكش سراسر كشور تصريح كردند: هريك از شما در هر نقطه از اين سرزمين بزرگ مشغول كار و تلاش هستيد به سهم خود، يكي از پايه هاي اساسي حيات مردم و كشور را مستحكم مي كنيد بنابراين قدر خودتان و ا رزش كار مهمتان را بدانيد.
حضرت آيت الله خامنه اي، خودكفايي در توليد گندم را عيدي بزرگ و نتيجه همت و تلاش كشاورزان و برنامه ريزي مسؤولان خواندند و با اشاره به تاثير اساسي اين گونه كارها در كاهش وابستگي به بيگانگان زياده طلب و سياست باز افزودند: ايران بزرگ بايد در ديگر محصولات اساسي مانند روغن، برنج، گوشت و لبنيات هم خودكفا شود و به جايگاه صادر كننده محصولات كشاورزي دست يابد كه اين هدف مهم در پرتو توانايي و سختكوشي كشاورزان و تدبير مسؤولان، محقق خواهد شد.
ايشان جوانان كشور به ويژه جواناني را كه در مناطق كشاورزي زندگي مي كنند به حضور پرنشاط در اين بخش فراخواندند و خطاب به آنان گفتند: جوانان عزيزم، شغل كشاورزي در زندگي مردم، بسيار تاثيرگذار، با ارزش و پر كرامت است و نبايد جاذبه هاي مشاغل ديگر، اين ارزشها را در ذهن شما كمرنگ كند، بنابراين با كسب آموزشهاي لازم و فنون جديد، به جمع پرافتخار كشاورزان بپيونديد و بركات بي شمار الهي را از دل سرزمين عزيز ايران استخراج كنيد.
رهبر انقلاب اسلامي، در بخش ديگري از سخنانشان در تشريح وظايف مسؤولان در قبال بخش كشاورزي، خاطرنشان كردند: اين بخش يك محور اصلي در اداره كشور و شريان اصلي زندگي مردم است و مسؤولان دستگاههاي مختلف بايد با درك اين اهميت، براي همه مسائل و موضوعات مؤثر در ارتقاي جايگاه بخش كشاورزي از جمله تخصيص بودجه و امكانات – توجه به تحقيقات و آموزشهاي دانشگاهي و غيردانشگاهي، گماردن افراد توانا در راس كارها و حل مشكلات كشاورزان، اهميت خاصي قائل شوند.
نكته دومي كه حضرت آيت الله خامنه اي به مسؤولان گوشزد كردند: لزوم حركت جهادي در بخش كشاورزي بود. ايشان در تبيين ويژگيهاي حركت جهادي به "توكل به خدا، اخلاص، باور عميق به توانايي "فردي، گروهي و ملي" - اعتماد به جوانان، به كارگيري نيروهاي مجرب، كار و تلاش بي‌وقفه و استفاده از همه ظرفيتها اشاره كردند و افزودند: پيشرفتهاي باور نكردني ملت از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون به بركت روحيه و كار جهادي ممكن شده است و حفظ و استمرار همين روحيه، تحقق همه اهداف را ا مكان پذير مي كند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي فراهم آوردن زمينه خودكفايي در محصولات مهم كشاورزي و دامداري و برنامه ريزي براي رسيدن به جايگاه صادر كننده محصولات كشاورزي را ا ز ديگر وظايف مسؤولان خواندند و افزودند: مديريت صحيح آب، توسعه زمينهاي كشاورزي، اهميت دادن به بخش آموزش و استفاده از شيوه‌هاي پيشرفته علمي و ترويج آن، مي تواند به تحقق اين هدف مهم كمك كند.
ايشان رفتن جوانان آموزش ديده و فارغ التحصيلان رشته هاي كشاورزي را به مناطق كشاورزي مهم دانستند و روستاييان و كشاورزان را به استقبال از اين امر و استفاده از آموخته‌ها و دانش اين جوانان توصيه كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان سخنانشان، حركت مبارك و رو به پيشرفت كشور را در همه زمينه‌ها از جمله تحقيقات، دانش هسته‌اي، صنعت، كشاورزي و رشته هاي مختلف علوم را، از جمله بركات انقلاب و نظام اسلامي برشمردند و تاكيد كردند: اين حركت سرشار از اميد و طراوت، با وجود همه اقدامات دشمنان زياده خواه، به ياري پروردگار و در پرتو برنامه ريزي و تلاش مسؤولان و مردم ادامه خواهد يافت و ملت ما و جوانان ما در پايان اجراي سند چشم انداز 20 ساله،‌شاهد كشور پرعظمتي خواهند بود كه به كمك اسلام، قله عظيم زندگي مدني و افتخارات تمدني را فتح كرده است كه اين امر، خود بهترين مروج اسلام و معنويت خواهد بود و اسلام عزيز را سربلندتر خواهد كرد.
در آغاز اين ديدار آقايان محمدعلي آذرپيرا، زيتون كار نمونه – مقصود صديق، گندم كار آبي نمونه - علي اكبر شكوفه آبكنار، برنج كار نمونه - و گودرز سلطاني، كلزا كار نمونه در سخناني، توكل به خدا، پشتكار و همت، توجه به توصيه هاي كارشناسان، و استفاده صحيح از كمكهاي دولت را از جمله علل و عوامل موفقيت خود اعلام كردند و خواهان توجه بيشتر به بخش كشاورزي شدند.
وزير جهاد كشاورزي هم در اين ديدار با اشاره به نگاه ويژه سند چشم انداز بيست ساله به كشاورزي دانش محور گفت: بخش كشاورزي موتور محرك رشد اقتصادي، اشتغالزايي و توسعه ملي است و با برنامه ريزي و حل مشكلات كشاورزان، اين بخش را رونق بيشتري مي دهيم.
آقاي اسكندري سهم بخش كشاورزي در توليد ناخالص ملي را بيش از 15 درصد و سرمايه گذار سالانه در اين بخش را كمتر از 5 درصد اعلام كرد و گفت: با استفاده از دانش فني و تحقيقات و با اتكاء به كشاورزان پرتلاش، خودكفايي در محصولات مهم و رسيدن به جايگاه صادر كننده اين محصولات را هدف گرفته‌ايم و اين اهداف را با شعار مديريت جهادي محقق خواهيم كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /