پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار جمعى از عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت (ع)

در خجسته سالروز ميلاد دخت گرامى نبى مكرم اسلام، حضرت فاطمه زهرا (س)، و سالگرد ولادت امام خمينى (رض) شمارى از مداحان و شاعران، صبح امروز در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامى و جمعى از عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) به قرائت سروده هايى در مدح و منقبت فضائل بانوى دو عالم حضرت صديقه كبرى (س) پرداختند.
حضرت آيت الله خامنه اى در اين مراسم، نامگذارى ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) را به نام روز زن و روز مادر، فرصتى براى بررسى منزلت و جايگاه رفيع زن در دين مبين اسلام برشمردند و با اشاره به برخى كج فهمى هايى كه در اين زمينه وجود دارد بازخوانى و بازگويى ارزش و كرامت زن در اسلام را يك ضرورت حقيقى خواندند.
ايشان نقش زنان در تاريخ بشرى را حساس ترين، ماندگارترين، ظريف ترين و مؤثرترين نقشها دانستند و با اشاره به لزوم نگاه صحيح و منطقى به اين مقوله، خاطرنشان كردند: جرم بزرگ تمدن غرب اين است كه به نام حمايت از زنان به آنان خيانت مى كند و نقش حقيقى آنان را در تاريخ و جامعه و خانواده تضعيف مى كند و يا ناديده مى انگارد.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به تأثير بى بديل روشهاى پرعطوفت و مادرانه زنان در انتقال فرهنگ و معرفت و تمدن و اخلاق يك جامعه افزودند: دنياى غرب با وعده هاى پوچ زن را از ايفاى نقش بى مانند او در خانواده باز مى دارد و ضمن ناديده گرفتن حقوق واقعى زنان، خانواده يعنى پايه و مبناى جامعه را تضعيف مى كند و از اين طريق، نسلهاى آينده را نيز با خطر روبرو مى سازد.
ايشان در همين زمينه افزودند: سيل خطرناك ناديده گرفتن حقوق و نقش واقعى زنان و جايگاه خانواده در تمدن مادى غرب، در بلندمدت باعث فروپاشى اين تمدن خواهد شد.
حضرت ايت الله خامنه اى با اشاره به تكريم واقعى زنان در دين اسلام، افزودند: تجليل اسلام از نقش زنان در خانواده به هيچ وجه به معناى منع فعاليتهاى اجتماعى آنان نيست اما عده اى كج فهم و عده اى مغرض چنين وانمود مى كنند كه در نگاه اسلام زن يا بايد مادر و همسر خوبى باشد و يا در فعاليتهاى اجتماعى شركت كند. در حاليكه حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زينب كبرى (س) مظهر و نمونه يك همسر و مادر خوب و نيز يك زن حاضر در فعاليتهاى اجتماعى بوده اند.
ايشان درك نكردن مفهوم تكريم زن در اسلام همراه با بدآموزيهاى القا شده درباره نقش زنان در غرب را باعث ايجاد يك جريان فكرى غلط دانستند و افزودند: بايد در زمينه ارزش و كرامت زن در اسلام حقيقتاً يك بازبينى، بازنويسى و بازگويى انجام داد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در بخش ديگرى از سخنانشان عبوديت پروردگار را ارزش حقيقى حضرت فاطمه زهرا (س) ناميدند و خاطرنشان كردند: مقامات معنوى آن حضرت و پيامبر خاتم و ائمه هدى از دايره درك ما خارج است و بهمين علت گاه در توصيف و تمجيد آنان از تعابيرى استفاده مى كنيم كه صحيح نيست در حاليكه هر نوع تمجيد از حضرت صديقه كبرى (س) بايد به عبوديت خداوند و افزايش تقوا منجر شود.
ايشان مداحى را از با شرافت ترين منزلتها خواندند و با اشاره به اقبال مردم و جوانان كشور در اين زمينه افزودند: مداحان در تبيين و تبليغ حقايق زيباى وجود مبارك ائمه اطهار وظيفه خطيرى دارند و بايد در محتوا و مضامين سخنان و اشعار خود كاملاً دقت كنند.
ايشان با انتقاد از برخى تعابير غلوآميز در بعضى مداحى ها و يا تمجيدها و تعاريف بى معنا و بى مورد از ويژگى هاى ظاهرى ائمه هدى و ساير اولياى الهى، افزودند: اين بى دقتى ها، سطح معارف اسلامى را در ذهن مخاطبان پايين مى آورد در حاليكه معارف اسلامى در اوج اعتلا قرار دارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با توصيه به مداحان درباره استفاده از معارف غنى اسلام و مفاهيم اخلاقى، انتخاب اشعار خوب و هنرمندانه را در افزايش تأثيرگذارى بر مخاطب مؤثر دانستند و با انتقاد از استفاده از برخى آهنگهاى نامناسب افزودند: مى توان براى مناسبتهاى مختلف آهنگهاى مناسب ساخت تا مراسم اعياد اسلامى شبيه مراسم عزادارى نشود و تأثير مداحى صحيح، پرمحتوا و پرمضمون در ترويج معارف اسلامى و فضائل اخلاقى و معنوى ائمه هدى و ساير اولياءالله افزايش يابد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /