پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار نخست وزير عراق

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي امروز در ديدار آقاي ابراهيم جعفري نخست وزير عراق و هيات همراه، ضمن ابراز خرسندي از تشكيل دولتي برخاسته از مردم در عراق، آقاي ابراهيم جعفري را شخصيتي صالح، متدين و متفكر خواندند و تصريح كردند: اولويت اساسي براي جمهوري اسلامي ايران، عراقي مستقل، يكپارچه و برخوردار از امنيت و رفاه است.
ايشان در اين ديدار كه در مشهد مقدس انجام شد، ملت عراق را برادر واقعي ملت ايران دانستند و با تاكيد بر اينكه مردم عراق در دوران جنگ تحميلي نيز از اقدامات رژيم بعث منزجر بودند، افزودند: سرنگوني صدام به همان اندازه كه براي مردم عراق خوشحال كننده بود، براي مردم ايران نيز خرسند كننده بود.
مقام معظم رهبري با اشاره به اينكه عراق جديد دشمناني دارد كه مخالف امنيت و پيشرفت اين كشور هستند، خاطرنشان كردند: اراده اي وجود دارد كه مي خواهد با حوادث تلخ و ترورهاي كور مانع از برقراري ثبات در عراق شود و به احتمال زياد صهيونيستها در طراحي اين قضايا دست دارند اما ملت و دولت عراق با توجه به ثروت هاي طبيعي و انساني خود مي توانند با همت و عزم راسخ، عراق را آنچنان كه شايسته است بسازند.
حضرت آيت الله خامنه اي ، حضور نظاميان امريكايي در عراق را موجب زحمت و آزار براي مردم عراق و منطقه دانستند و تاكيد كردند: عراق جديد در دنياي اسلام طرفداران زيادي دارد و ملتهاي مسلمان و بسياري از دولتهاي اسلامي از اقدامهاي امريكا در عراق ناخرسند هستند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، قانون اساسي را مهمترين مسئله پيش روي عراق برشمردند و افزودند: ملت عراق نشان داده است كه خواستار قانون اساسي بر محوريت اسلام است و اميد است نمايندگان ملت عراق در مجلس ملي نيز با تدوين چنين قانون اساسي موجبات احياي مجدد جايگاه رفيع عراق در دنياي اسلام را فراهم كنند.
ايشان با تاكيد بر لزوم هوشياري مردم و دولت عراق در قبال توطئه ايجاد تفرقه ميان شيعه و سني خاطرنشان كردند: مردم عراق اعم از شيعه و سني بايد در كنار هم و با همدلي براي ساختن عراق تلاش نمايند و تلاش هاي استكباري و استعماري براي ايجاد اختلاف را خنثي نمايند.
حضرت آيت الله خامنه اي هم چنين لزوم توجه دولت جديد عراق، به مسئله فلسطين را يادآور شدند و افزودند: برغم تلاش امريكاييها، فلسطين بعنوان مسئله محوري دنياي اسلام باقي خواهد ماند و جا دارد دولت عراق با حمايت از ملت فلسطين و آرمانهاي اين ملت مظلوم، تشخص خود را در دنياي اسلام نشان دهد.
در اين ديدار كه آقاي عارف معاون اول رئيس جمهور نيز حضور داشت، آقاي ابراهيم جعفري نخست وزير عراق با اظهار خرسندي فراوان از سفر به ايران و ديدار با حضرت آيت الله خامنه اي، از امام خميني (ره) بعنوان رمز پيروزي انقلاب اسلامي ياد كرد و افزود: ما اميدواريم با اين ديدار صفحه سياهي كه صدام در روابط عراق و ايران بوجود آورده بود برطرف شود و افق جديدي در تاريخ روابط دو ملت برادر ايران و عراق گشوده شود.
وي با قدرداني از كمك ها و حمايت هاي جمهوري اسلامي ايران از ملت عراق در مقاطع سخت و بحراني، مهمترين اولويت دولت جديد عراق را بازسازي امور زيربنايي، حل مشكلات اقتصادي و خدمات رساني به مردم عنوان كرد و گفت: در اين سفر با توجه به حضور تعداد زيادي از اعضاي كابينه و مذاكرات خوبي كه با مقامات ايراني انجام گرفته، اميد است سطح همكاريهاي دو كشور در ابعاد مختلف ارتقاء يابد.
نخست وزير عراق همچنين با تشريح آخرين وضعيت اين كشور، روند برگزاري انتخابات اخير و تشكيل دولت جديد را بسيار خوب توصيف كرد و افزود: درخصوص تدوين قانون اساسي عراق نيز اميدواريم روند خوبي طي شود.
وي با تاكيد بر اينكه مشكلات امنيتي كنوني در عراق و ترورها و انفجارهاي اخير، با حمايت عوامل خارجي سازماندهي مي شوند، گفت: برغم تمام اين توطئه ها، روند اقدامات امنيتي خوب است و تلاشهاي زيادي براي مقابله با اين ناامني ها در حال انجام است.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /