پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رئيس و مسؤولان دستگاه قضايى

رهبر معظم انقلاب صبح امروز در ديدار رئيس و مسؤولان دستگاه قضايى، انتخابات اخير رياست جمهورى را حركتى بسيار عظيم برشمردند و افزودند: عزت، عظمت و منطق ملت ايران در اين انتخابات پرشكوه، شيرين و پرافتخار متجلى شد و مردم نشان دادند كه تشنه "عدالت و حقيقت" و دشمن فساد هستند و همه مسؤولان بايد با درك خواستهاى ملت، در جهت تحقق آنها، گام بردارند.
حضرت آيت الله خامنه اى عبور سرافرازانه و مقتدرانه نظام از حوادث تلخ و انتخابات دشوار از جمله حوادث تروريستى هفتم تير و هشتم شهريور و نيز توطئه هاى سنگين سياسى، نظامى، اقتصادى و فرهنگى را نشان دهنده ريشه هاى سالم و عميق شجره طيبه انقلاب اسلامى برشمردند و افزودند: در آن حوادث تلخ، مدعيان امروزى مبارزه با تروريسم، با لبخند تمسخرآميز از نابود شدن ملت ايران سخن مى گفتند اما هر حركت تاريخى، در طول راه با ريزش ها و خزانهايى روبروست كه اگر ريشه ها و اصول اين حركت سالم باشد در كنار اين ريزش ها، رويشهاى پرطراوت نيز وجود خواهد داشت كه پيشرفت نظام اسلامى و از جمله حضور پربركت ملت در انتخابات اخير نشان مى دهد انقلاب به لطف پروردگار و همت مردم، همچنان زنده و پرنشاط و پايدار، آرمانهاى والاى خود را دنبال مى كند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به خوددارى دشمنان ملت ايران از اعتراف به عظمت حضور اين ملت در انتخابات رياست جمهورى افزودند: دشمنان شما در دل خود تحقير شدند اما در زبان حاضر نيستند شكست و حقارت خود را بپذيرند با اين همه، واقعيت اين است كه حضور پرنشاط ملت در انتخابات برروى همه توطئه ها خط بطلان كشيد كه بعد از اين هم، اين حركت مقتدرانه ادامه خواهد يافت.
رهبر معظم انقلاب تقوا و پرهيز از غرور را شرط جلب رحمت الهى و استمرار توفيقات ملت ايران و نظام اسلامى دانستند و خاطرنشان كردند: هيچ ملتى بدون مجاهدت، تلاش، ابتكار و نوآورى بجايى نمى رسد و مردم و مسؤولان ايران نيز بايد همواره اين موضوع را مدنظر داشته باشند.
حضرت آيت الله خامنه اى با تبريك مجدد به ملت ايران به تحليلهاى دشمنان نظام در مورد شركت حداكثر 20 درصد مردم در انتخابات اشاره كردند و افزودند: حضور سى ميليونى ملت در 27 خرداد و شركت حدود 28 ميليون نفر در انتخابات سوم تير، نشان داد كه برخلاف تصور اينگونه سياستمداران و تحليلگران، ملت ايران زنده، مؤمن و پايبند به مبانى انقلاب است و با همه وجود، عزت، عظمت و آرمانهاى خود را دنبال مى كند كه دنيا بايد اين منطق ملت ايران را بفهمد و با محاسبه اين واقعيات، با مردم ايران سخن بگويد.
رهبر معظم انقلاب در بخش ديگرى از سخنانشان با انتقاد از برخى اقدامات تخريبى در دوران تبليغات انتخاباتى خاطرنشان كردند: بعضى نامزدها و طرفدارانشان با سياه نمايى، پيشرفتهاى نظام و اقدامات مثبت دولتها را ناديده گرفتند كه اين تخريبها، از سر بى توجهى صورت مى گرفت اما برخى تخريبهاى غيرمنصفانه و ناجوانمردانه كه در مورد تعدادى از نامزدها صورت گرفت از جمله تخريب شخصيت موجه، محترم و با سابقه اى مثل آقاى هاشمى رفسنجانى از روى غفلت نبود كه مسؤولان قضايى و ديگر دستگاههاى ذيربط بايد عوامل اين كارها را پيدا كنند.
ايشان در همين زمينه افزودند: بسيارى از اين كارهاى تخريبى كار كسانى بود كه به هيچ نامزدى علاقه نداشتند و براى فتنه انگيزى اين كارها را مى كردند كه مقصرين اصلى بايد مشخص شوند و آشكار شود كه دست دشمن مطمئناً در اين تخريبها در كار بوده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى همچنين با انتقاد از تخريب جوانان مؤمن بسيجى در بعضى سخنان افزودند: برخى اظهارات نيز، متأسفانه عزيزترين قشرهاى اين كشور يعنى جوانان مؤمن و بسيجى را زير سؤال برد كه اينگونه نيست و اين كارها نشاندهنده تلاش دشمن براى فتنه انگيزى است.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به لزوم درك خواستهاى ملت كه در انتخابات رياست جمهورى نيز جلوه گر شد افزودند: دستگاه قضايى يكى از مراكزى است كه مردم براى تحقق عدالت، بشدت به آن چشم دوخته اند.
ايشان افزودند: قوه قضاييه براى پاسخ به عدالت خواهى ملت، بايد بگونه اى عمل كند كه هر مظلوم و صاحب حقى مطمئن باشد با مراجعه به دستگاه قضايى، حقش را خواهد گرفت.
حضرت آيت الله خامنه اى، پرورش عناصر فعال و گسترش علم و آگاهى و دانش قضايى را در تمام سطوح قوه قضاييه ضرورى خواندند و با اشاره به اقدامات و برنامه هاى ارزشمند دستگاه قضايى افزودند: نتيجه اين برنامه ها، بايد در عمل در مردم احساس آرامش و امنيت ايجاد كند.
رهبر معظم انقلاب، رعايت كامل قوانين در دادرسى ها، نظارت بر قوه قضاييه را باعث مستحكم شدن دستگاه قضايى خواندند و با اشاره به لزوم استقبال دستگاه قضايى از نظارت، افزودند: هر قدر سازمانهاى بازرسى، و نظارتىِ درون و بيرون دستگاه قضايى و صاحبنظران حوزه و دانشگاه و حقوق دانان كشور، در مورد قوه قضاييه بيشتر پيشنهاد و نظر دهند و منصفانه انتقاد كنند، دستگاه قضايى تقويت مى شود.
ايشان، رئيس دستگاه قضايى را عالم، هوشمند و شخصيتى برجسته خواندند و با اشاره به حضور قضات شريف و پاك دامن در دستگاه قضايى افزودند: اركان و پايه هاى دستگاه قضايى، بسيار خوب و مستحكم است و هر قدر اين دستگاه در معرض چالش قانونى و نظارتى قرار بگيرد ورزيده تر خواهد شد.
در آغاز اين ديدار كه خانواده هاى معظم شهداى 7 تير نيز حضور داشتند رئيس قوه قضاييه در گزارشى از عملكرد و برنامه هاى دستگاه قضايى، تحولات ايجاد شده در اين قوه را برگرفته از رهنمودهاى رهبر معظم انقلاب خواند و با اشاره به لوايحى نظير احياى دادسراها - شوراهاى حل اختلاف، مجازاتهاى جايگزين حبس و پيشگيرى از جرايم، گفت: كاهش چشمگير پرونده هاى ورودى به دستگاه قضايى و سرعت يافتن روند بررسى پرونده ها از جمله نتايج برنامه هاى دستگاه قضايى است.
آيت الله هاشمى شاهرودى، الزامى شدن استفاده از وكيل در رسيدگى به پرونده ها، رسيدگى به حقوق زندانيان، صيانت از حقوق شهروندى، مبارزه با مفاسد اقتصادى، نهادينه كردن نظارت و ارزشيابى، تدوين دو برنامه پنج ساله، استفاده از تجربيات علمى روز، رويكرد نرم افزارى به مسائل قضايى، پاسخگو بودن در مقابل مردم، تعامل خوب با قواى مجريه و مقننه و گسترش ارتباط مستقيم مسؤولان قضايى با مردم را از ديگر اقدامات دستگاه قضايى برشمرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /