پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

مراسم سالگرد امام خمينى (ره)

رهبر معظم انقلاب اسلامى صبح امروز در حرم مطهر امام خمينى و در جمع صدها هزار نفر از مردم وفادار ايران، با تشريح رابطه صحيح دين و دنيا در مكتب سياسى امام، تحركات امريكا در منطقه را حركتى انفعالى در مقابل نهضت بيدارى اسلام خواندند و با اشاره به اهميت انتخابات رياست جمهورى تأكيد كردند: حضور پرشور مردم در مراسم سالگرد امام، تجلى پيمان پرشكوه ملت براى پيمودن راه امام راحل عظيم الشأن است.
حضرت آيت الله خامنه اى، امام راحل(ره) را از زمره مردان خدا دانستند كه بدون توجه به زخارف دنيوى و با توكل بر خدا، تاريخ و دنيا را متحول مى كنند. ايشان در همين زمينه افزودند: حكومت امام خمينى (ره) همچون ديگر مردان خدا، حكومت بر دلها و ولايت او، ولايت باطنى و معنوى بود.
رهبر معظم انقلاب با تأكيد بر اينكه امام بزرگوار در خلاء پيامبران و وحى الهى، با حضور، فكر و رفتار خود نمونه زنده اى از ولايت معنوى را نشان داد، خاطرنشان كردند: تنها راه نجات ملت ايران و امت اسلام و رسيدن به حيات طيبه، ادامه راه، فكر و اهداف امام (ره) است. رهبر معظم انقلاب اسلامى، تحقق عدالت، پايان دادن به تحقير ملتهاى مسلمان، ايستادگى قدرتمندانه در مقابل قدرتهاى استكبارى، برچيده شدن فقر و عقب ماندگى، حاكم شدن اخلاق و تقوا و ايمان در جامعه و رسيدن به آزادى را از اهداف امام خمينى (ره) برشمردند و تأكيد كردند: راه امام (ره) ، راه ايمان، عدالت، پيشرفت مادى و عزت و سعادت است و ما همانگونه كه با امام پيمان بسته ايم، اين راه را ادامه خواهيم داد.
حضرت آيت الله خامنه اى تبيين رابطه صحيح دين و دنيا را جوهره و روح مكتب سياسى امام خواندند و با اشاره به دو تفسير متفاوت از دنيا افزودند: دنيا به مفهوم نفسانيت و شيفتگى به ماديت، در مكتب اسلام و نگرش امام كاملاً مذموم و ناپسند است اما دنيا به معناى عرصه هاى مختلف زندگى فردى و اجتماعى، سياسيت، اقتصاد، اخلاق، اجتماع و فرهنگ در مكتب سياسى امام كاملاً با دين آميخته و هماهنگ است.
ايشان دنيا را از نظر امام، ميدان رسالت و مسؤوليت دين برشمردند و افزودند: در نگاه اسلامى امام دين مسؤول جهت دهى به همه تلاشهاى انسان و جوامع بشرى در همه عرصه ها و زمينه هاست و تفكيك دنيا از آن به تهى شدن و نابود شدن زندگى بشر مى انجامد. رهبر معظم انقلاب اسلامى، تبيين صحيح رابطه دين و دنيا را علت اصلى خصومت پايان ناپذير مستكبران با امام دانستند و افزودند: همه مستبدان و ظالمان تاريخ بشر از فرعون و نمرود گرفته تا شاه و صدام و بوش، تلاش كرده اند عرصه هاى مختلف دنيا را از دين تهى كنند تا زمينه تسلط فسادآميز خود را بر جوامع بشرى مهيا سازند اما امام خمينى مبناى اين نظم باطل را برهم زد و در فكر و عمل ثابت كرد كه دين، مى تواند و بايد دنياى انسان را مهندسى و پيشوايى كند.
حضرت آيت الله خامنه اى در تفسير تحولات در دوهه اخير در منطقه و جهان به فروپاشى اردوگاه كمونيسم، آغاز انتفاضه در فلسطين، فراگير شدن نفرت ملتها از امريكا، حذف صدام از معادلات منطقه اى و رقابت امريكا و اروپا اشاره كردند و افزودند: اين تحولات و حضور نظامى امريكا در اطراف ايران، در تفسيرى ظاهربينانه نشان دهنده قدرت امريكاست اما تحليل واقع بينانه از روند كلى رويدادها و تحولات، نشان دهنده حركت انفعالى امريكا در مقابل نهضت بيدارى اسلامى است.
ايشان در همين زمينه، به تسلط پايدار و بى دغدغه امريكا بر منطقه تا قبل از پيروزى انقلاب اسلامى اشاره كردند و افزودند: حركت الهام بخش امام عظيم الشأن، پايه هاى اين سلطه را متزلزل كرد و با تشكيل جمهورى اسلامى در ايران و ايجاد نهضت بيدارى در ميان ملتهاى مسلمان، امريكايى ها را مجبور ساخت به حركتهاى انفعالى براى مهار اين نهضت روى آورند.
حضرت آيت الله خامنه اى، طرح شكست خورده خاورميانه بزرگ را نشانه اى از تلاش منفعلانه دولت امريكا براى مهار تحولات درونى و ضد استكبارى ملتها دانستند و افزودند: امريكايى ها مى دانند كه در دنياى اسلام آينده اى ندارند به همين علت براى جلوگيرى از تبديل بيدارى اسلامى ملتها به حركتهاى انقلابى و به تأخير انداختن پيروزى ترديدناپذير ملتها دست به حركت هاى انفعالى زده اند.
ايشان اعتراف اخير امريكاييها درباره حمله به عراق را نشانه اى از صحت تحليل ياد شده خواندند و افزودند: امريكاييها اذعان كرده اند كه اگر به عراق حمله نمى كردند عناصر مؤمن عراقى، صدام را در مدت كوتاهى سرنگون مى ساختند و اين واقعيت نشان مى دهد كه حركتهاى آنها در منطقه از ترس عواقب بيدارى اسلامى است. حضرت آيت الله خامنه اى ايجاد تفرقه ميان شيعه و سنى را از جمله روشهاى مستكبران براى مقابله با بيدارى اسلامى برشمردند و با اشاره به تجربيات زياد انگليسى ها در اين گونه اقدامات خاطرنشان كردند دست پنهان صهيونيستها و ديگر بيگانگان در حوادث خونين و انفجارهايى كه در مساجد، حسينيه ها و نمازهاى جمعه و جماعت رخ مى دهد كاملاً فعال است و همه ملتهاى مسلمان بويژه مردم عراق، پاكستان و افغانستان بايد همانگونه كه امام خمينى مى فرمدند با وحدت و همدلى و با هوشيارى كامل مراقب توطئه هاى تفرقه افكنانه دشمنان كينه توز اسلام باشند.
حضرت آيت الله خامنه اى در بخش ديگرى از سخنانشان انتخابات رياست جمهورى را از زواياى مختلف بسيار مهم دانستند و خاطرنشان كردند: ملت ايران در 27 خرداد، اختيار و سرنوشت كشور را براى 4 سال بدست كسى مى سپارد كه مى تواند با استفاده از اختيارات بسيار وسيع قانونى و امكانات بى نظير كشور مشكلات مردم را حل كند و يا اينكه خداى ناكرده با غفلت و بى توجهى جامعه را متوقف سازد و يا حتى به عقب ببرد، به همين علت اين انتخابات اهميت فراوانى دارد.
ايشان، انتخابات را نماد حركت اسلامى در ايران و هديه اسلام به ملت دانستند و افزودند: امام بزرگوار با پاك كردن ذهنيت بسيار غلط دنيا درباره موروثى بودن و استبدادى بودن حكومت در اسلام، حكومت اسلامى حقيقى را كه متكى بر حضور و انتخاب مردم است به ملت ايران و جهان ارائه كرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به تفاوت مبنايى مردم سالارى دينى با دمكراسى غرب افزودند: مردم سالارى دينى بر خاسته از حق و تكليف الهى انسانها براى تعيين سرنوشت خويش است نه صرفاً يك قرارداد اجتماعى و انتخاب مستقيم يا غيرمستقيم همه مسؤولان در جمهورى اسلامى كه بر مبناى حق تعيين سرنوشت انسانها صورت مى گيرد معنا و مفهوم عميق تر مردم سالارى دينى نسبت به ليبرال دمكراسى غربى را روشن مى سازد و جزو افتخارات اسلام، امام و ملت ايران است.
ايشان با يادآورى تبليغات گسترده دشمنان قسم خورده ملت ايران براى بى رونق كردن انتخابات رياست جمهورى افزودند: دشمنان اسلام و ايران از حضور ملت ايران در انتخابات به شدت متضرر مى شوند چرا كه اين حضور، معناى جذاب جمهورى اسلامى را به افكار عمومى جهان نشان مى دهد اما ملت ايران به فضل پروردگار از اين آزمايش الهى نيز سربلند بيرون مى آيد. حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به ضرورت گرم و سالم بودن فضاى انتخاباتى، طرفداران نامزدها را از تخريب يكديگر، بشدت منع كردند و خاطرنشان كردند: فضاى موجود بگونه اى است كه آحاد مردم مى توانند در ميدان گسترده اى كه براى آزمودن و شناختن نامزدها وجود دارد، كانديداى مورد نظر خود را كه براى دين و دنيا و معيشت مردم و انقلاب و عزت ملت ايران اهميت قائل است انتخاب كنند و به او رأى دهند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /