پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار آقاى عبداللَّه احمد بداوى نخست وزير مالزى و هيات همراه

حضرت آيت اللَّه خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار آقاى عبداللَّه احمد بداوى نخست وزير مالزى و هيات همراه با اشاره به روح تفاهم و همكارى حاكم بر روابط دو كشور خاطرنشان كردند: روابط ايران و مالزى بايد بيش از پيش در بخشهاى مختلف گسترش يابد.
ايشان با اشاره به رياست مالزى بر سازمان كنفرانس اسلامى و همچنين جنبش عدم تعهد تاكيد كردند: ملتها و دولتهاى مسلمان در شرائط كنونى كه سياست اقتدارطلبانه اى بر ضد آنها وجود دارد، خواستار فعال شدن سازمان كنفرانس اسلامى هستند و اين سازمان ظرفيتهاى زيادى براى تأثيرگذارى بيشتر دارد.
مقام معظم رهبرى، تنها راه مقابله مسلمانان با سياستهاى زورگويانه قدرتهاى بين المللى را، قوى شدن و اتحاد دانستند و با اشاره به نقش جنبش عدم تعهد برغم تغييرات شرايط دنيا نسبت به آغاز كار اين جنبش و جايگاه 60 درصدى جنبش عدم تعهد در مجمع عمومى سازمان ملل متحد خاطرنشان كردند: در شرايطى كه قدرتهاى بزرگ از جمله آمريكا قصد تغييرات در سازمان ملل بنفع خود را دارند، يكى از وظايف مهم كشورهاى عضو جنبش عدم تعهد ايفاى نقش براى مقابله با اين موضوع است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با قدردانى از موضع خوب مالزى و جنبش عدم تعهد در خصوص فعاليتهاى هسته اى جمهورى اسلامى ايران تاكيد كردند: ما بطور اصولى با توليد سلاح هسته اى مخالفيم اما مسئله اصلى آمريكا و برخى كشورهاى غربى با ايران اين است كه آنها نمى خواهند دانش پيشرفته هسته اى از انحصارشان خارج شود و اين رشته مهم دانائى و توانائى در اختيار كشورهاى ديگر قرار گيرد.
ايشان با اشاره به مذاكرات ايران با سه كشور اروپائى و عدم پايبندى كامل اين سه كشور به تعهدات خود تصريح كردند: غربيها سالهاى متمادى به زورگوئى و قبول آن از جانب كشورهاى در حال توسعه و يا ضعيف عادت كرده اند اما در خصوص جمهورى اسلامى ايران، اين عادت بايد از ذهنشان خارج شود.
در اين ديدار كه آقاى خاتمى رئيس جمهور نيز حضور داشت آقاى عبداللَّه احمدبداوى نخست وزير مالزى با اظهار خرسندى از سفر به ايران، بر لزوم گسترش بيش از پيش روابط ايران و مالزى تاكيد كرد و افزود: روابط بازرگانى دو كشور در سال گذشته، 41 درصد نسبت به سال قبل از آن افزايش داشته و دو طرف در حال رايزنى براى گسترش همكاريها در بخشهاى كشاورزى، بيوتكنولوژى و نفت و گاز هستند.
وى با تاكيد بر لزوم استفاده بيشتر از ظرفيت هاى سازمان كنفرانس اسلامى و جنبش عدم تعهد خاطرنشان كرد: جنبش عدم تعهد در شرايط كنونى مى تواند كارائى خود را افزايش دهد و اين جنبش ضمن تاكيد بر لزوم توجه سازمان ملل به ديدگاههاى جنبش عدم تعهد در خصوص تغييرات سازمان ملل، خواستار حاكميت دموكراسى بيشتر در اين سازمان است.
نخست وزير مالزى همچنين با تاكيد بر حق استفاده صلح آميز همه كشورها از دانش هسته اى تصريح كرد: موضع ما و جنبش عدم تعهد همواره حمايت از مواضع ايران در خصوص انرژى هسته اى بوده است.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /