پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رؤساى دانشگاه ها و مراكز علمى تحقيقاتى

رهبر معظم انقلاب، صبح امروز در ديدار رؤساى دانشگاه ها و مراكز علمى تحقيقاتى، ايمان عميق به جايگاه علم و دانشگاه را، زمينه ساز پيشرفت و توسعه حقيقى خواندند و تأكيد كردند بايد علم را در كشور احيا كنيم.
حضرت آيت الله خامنه اى، اهتمام به علم را، باعث عزت و اعتماد به نفس فردى و ملى برشمردند و با اشاره به آثار منفى تسلط جريانهاى استعمارى و قدرتهاى غربى در تاريخ دو قرن اخير ايران، افزودند: بى اعتنايى و غفلت از علم و نااميدى از پيشرفت علمى، از نتايج حضور و تأثيرگذارى قدرتهاى غربى در تاريخ معاصر ايران بوده است، اما امروز بايد در همه رشته هاى علمى، عزت و اعتماد به نفس، احساس توانايى توليد علم و باور به فتوحات علمى را در ملت خوش استعداد ايران ايجاد كنيم كه دانشگاهها يكى از مهمترين اركان تحقق اين اهداف بشمار مى روند.
ايشان، اهميت دادن به علم و تكريم دانشگاه و استاد را نيازمند برنامه ريزى، اهتمام و اقدام خواندند و با ابراز خرسندى از پيشرفتهاى علمى بوجود آمده، خاطرنشان كردند اين توفيقات قابل تحسين، در قياس با اهداف علمى كشور، تنها در حد يك خيزش است كه اين خيزش بايد مقدمه حركتى جدى و گسترده قرار گيرد.
رهبر معظم انقلاب تعداد فراوان استادان مبرز و توانا در دانشگاهها را، از جلوه هاى استعداد ويژه مردم ايران برشمردند و افزودند: بموازات استفاده كامل از اين استادان، بايد به استادان جوان هم ميدان داد و استعدادهاى بيرون از دانشگاه را نيز جذب كرد.
حضرت آيت الله خامنه اى، با ابراز خرسندى از استقبال جامعه علمى كشور از مقوله جنبش نرم افزارى و توليد علم، افزودند: عده اى با يأس پراكنى در محيطهاى علمى، توانايى عظيم اين ملت را زير سؤال مى برند اما تاريخ و تمدن اين سرزمين و پيشرفتهاى 25 سال اخير ثابت مى كند كه ملت بزرگ ايران، قادر است در توليد و نوآورى علمى نيز، به مرزهاى تازه اى دست يابد.
رهبر معظم انقلاب عشق به اسلام و انقلاب، برخوردارى كامل از غرور ملى و غيرت دينى، داشتن روحيه خدمت و تلاش، دفاع از خلاقيت و نوآورى، آگاهى از مسائل و واقعيتهاى عرصه جهانى و پرهيز از سياست زدگى را از جمله ويژگى هاى ضرورى يك استاد دانشگاه برشمردند و خاطرنشان كردند: بايد با تأمين نيازهاى معيشتى استادان دانشگاهها، فرصت كافى را براى آموزش صحيح و تقويت علمى دانشجويان، در اختيار استادان قرار داد.
ايشان، بُعد فرهنگى دانشگاهها را بسيار مهم دانستند و با اشاره به نقش بى بديل فرهنگ در سرافرازى، شجاعت و استقلال يك ملت يا سرافكندگى و ذلت آن افزودند: فرهنگ گياه خودرو نيست و نيازمند هدايت و پرورش است و در زمينه مسائل فرهنگى دانشگاهها، علاوه بر فعاليتهاى خوبى كه نهاد نمايندگى ولى فقيه انجام مى دهد، رؤساى دانشگاهها و مسؤولان وزارت علوم نيز بايد مسؤوليتهاى سنگين خود را انجام دهند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با حمايت از فعاليتهاى سياسى در دانشگاهها خاطرنشان كردند: دانشجو به مقتضاى طبيعت جوانى، به اين مسئله تمايل دارد و بايد گرايشهاى حقيقى موجود در جوانان دانشجو را كه مهمترين آنها عدالت خواهى است تقويت كرد.
ايشان، حمايت از ملت مظلوم فلسطين و مقابله با زورگويى امريكا را از جلوه هاى عدالت طلبى دانشجويان دانستند و افزودند: حضور پرطراوت و بسيار گسترده دانشجويان در مراسم دينى و انقلابى، نشان دهنده طبيعت باصفا و نورانى جوانان عزيز ماست.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به استحكام كارشناسانه سند چشم انداز 20 ساله ايران به دانشگاهها و مراكز آموزش عالى توصيه كردند: براى ارزيابى روند تحقق اهداف اين سند بسيار مهم، پروژه هاى تحقيقاتى تعريف و اجرا كنند.
وزير علوم، تحقيقات و فن آورى هم در اين ديدار با اشاره به توجه ويژه به توسعه علمى در برنامه چهارم و سند چشم انداز بيست ساله كشور، هفت برابر شدن جمعيت دانشجويى كشور در سالهاى پس از انقلاب، توجه به نياز بازار در توسعه دوره هاى آموزشى، تنوع بخشيدن به سيستمهاى آموزشى، بازنگرى در محتواى آموزشى و توجه به توسعه تحصيلات تكميلىِ پژوهش محور را از جمله شاخص هاى حركت آموزش عالى برشمرد و گفت: رشد سالانه 40 درصدى مقالات علمى در مجلات معتبر خارجى، تأسيس قطب هاى علمى و ايجاد ده پارك فن آورى از نشانه هاى پيشرفت علمى كشور در سالهاى اخير است.
آقاى توفيقى افزود: در حوزه هاى جديد علم اكنون دهها محصول در حوزه بيوتكنولوژى توليد مى كنيم، در حوزه تكنولوژى اطلاعات قدمهاى اساسى برداشته ايم و در حوزه نانوتكنولوژى نيز كه در دنيا عمر چندانى ندارد جزو چند كشور برتر هستيم.
آقاى توفيقى پيگيرى تشكيل بنياد نخبگان و افزايش اعتبارات بخش پژوهش از 0/8 درصد به 3 درصد توليد ناخالص ملى، در برنامه چهارم توسعه را از ديگر برنامه هاى وزارت علوم برشمرد.
وزير علوم، تحقيقات و فناورى وظيفه اصلى دانشگاهها را توسعه علمى در فضايى آرام برشمرد و گفت: بيش از چهار هزار تشكل سياسى، علمى و فرهنگى در دانشگاهها فعالند.
آقاى توفيقى اعلام كرد: توجه كامل به هويت و اقتدار سياسى نظام در سطح ملى و بين المللى - اهتمام و احترام كامل به هويت دينى نظام و ارزشهاى اسلامى - حفظ و تحكيم هويت و غرور ملى - پايبندى به اصل وفاق و همدلى و پرهيز از تفرقه - و حفظ اقتدار علمى دانشگاهها پنج شرط ضرورى فعاليتهاى سياسى و فرهنگى در دانشگاهها است و گروهها و تشكلهاى دانشجويى با رعايت اخلاق و منطق و پرهيز از خشونت به تلاش براى تحقق اهداف خود ادامه مى دهند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /