پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رئيس، معاونان، مديران و جمعى از دست‏اندركاران سازمان صدا و سيما

رهبر معظم انقلاب اسلامى، صبح امروز در ديدار رئيس، معاونان، مديران و جمعى از دست اندركاران بخشهاى مختلف صدا و سيما با بيان تحليلى جامعه شناختى از روند سيطره يك طبقه اجتماعى جهانى بر خاورميانه، نقش رسانه ملى را در پايدارى نظام اسلامى در مقابل اين هجوم همه جانبه، بسيار مهم خواندند و با تبيين مأموريت محورى صدا و سيما در مديريت و هدايت فكر و فرهنگ جامعه، الزامات عينى و راهبردهاى اجرايى تحقق اهداف رسانه ملى را تشريح كردند.
حضرت آيت الله خامنه اى، درك نقش مهم رسانه ملى را، نيازمند درك جايگاه نظام اسلامى در جغرافياى بشرى دنيا و جبهه بنديهاى وسيع و پيچيده جهانى دانستند و در همين زمينه خاطرنشان كردند: طبقه زرسالارانِ اقتدار طلب بعنوان يك طبقه اجتماعى جهانى در حال اشغال اقتصادى، فرهنگى و سياسى خاورميانه و منطقه اسلامى است و جمهورى اسلامى ايران، بعنوان تنها گروه مقاومت به پايدارى در برابر اين هجوم اشغالگرانه پرداخته است.
ايشان تلاش طبقه اجتماعى زرسالارانِ اقتدارطلب را براى تسلط بر منابع حياتى و مالى جهان، آغاز يك استعمار فرانو و كاملاً جديد برشمردند و خاطرنشان كردند تحقق اين مسئله، حداقل صد سال ملتهاى منطقه خاورميانه را از كاروان علم و تمدن و خوشبختى دور مى سازد و جمهورى اسلامى ايران با درك پيامدهاى شوم اين روند، بعنوان مجموعه اى توانا و آگاه در برابر اهداف استعمار فرانو ايستاده است.
ايشان جنگ واقعى جهان پيچيده امروز را جنگ رسانه ها برشمردند و افزودند: تهاجم خبرى و تبليغى، فرهنگى و اخلاقى رسانه هاى تحت كنترل زورمندان و زرمندان جهانى به ملتها بويژه به ملت ايران در اوج خود قرار دارد و در اين مقابله اساسى، نقش رسانه ملى، بسيار مهم است.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به واقعيات تاريخى، پيروزى بدون ترديد نظام اسلامى را در اين روند مورد اشاره قرار دادند و افزودند: با وجود شناخت كافى از همه ضعفها و كاستى هاى موجود، تأكيد مى كنم كه امروز نسبت به نتايج حركت نظام سر تا پا اميد هستم و معتقدم با تكيه بر سرمايه قوىِ انسانهاى با استعداد، با تجربه، مبتكر، شجاع و قابل اعتماد و با اعتماد به نفس لازم، همه مشكلات را برطرف و فرياد رسا و پيامهاى صحيح خود را در همه جا، طنين انداز خواهيم كرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در تبيين نقش تعيين كننده رسانه ملى، مديريت و هدايت فكر و فرهنگ و روحيه و اخلاق رفتارى جامعه را مأموريت محورى صدا و سيما برشمردند و افزودند: تحقق اين مأموريت الزاماتى دارد كه صدا و سيما بايد در جهت تأمين آنها حركت كند.
ايشان امين نظام بودن، مورد اعتماد مردم بودن، برخوردارى از مزيتهاى رقابتى، توجه همزمان به كميت و كيفيت، آرايش رسانه اى كارآمد در سطوح محلى، ملى و منطقه اى، قدرت انعطاف و سرعت عمل براى انطباق با وضعيت هاى گوناگون و پيش بينى نشده را از جمله الزامات تحقق مأموريت محورى رسانه ملى برشمردند.
حضرت آيت الله خامنه اى در تبيين اهداف كلان صدا و سيما، به ارتقاء معرفت دينى روشن بينانه، ترويج رفتار دينى مخلصانه، ريشه دار كردن شناخت و باور مردم به ارزشها و مبانى اصيل انقلاب و نظام اشاره كردند و افزودند: مصونيت بخشيدن به ذهن جامعه در برابر تهاجم مخرب رسانه هاى بيگانه، ايجاد و تعميق باور عمومى به كارآمدى نظام، حفظ و تقويت همگرايى عمومى و همدلى و محبت و وحدت، و آگاه سازى مردم درباره مقوله هاى حساس نظير »علم، امنيت، پرورش نخبگان، اقتدار ملى و كار و ابتكار« از اهداف كلانى است كه صدا و سيما بايد پيگيرى كند.
ايشان در تشريح وظايف صدا و سيما در قبال موضوعات مهم از جمله اخلاق عمومى تصريح كردند: هويت حقيقى هر جامعه هويت اخلاقى آن است و صدا و سيما مسائلى نظير انضباط اجتماعى، وجدان كارى، ادب اجتماعى، رعايت حقوق ديگران، اعتماد به نفس، شجاعت فردى و ملى، زيبايى طلبى ظاهرى و باطنى و حق طلبى و پرهيز از مصرف زدگى را در همه برنامه هاى خود مدنظر داشته باشد.
رهبر معظم انقلاب، ارتقاى معرفت و ايمان مردم و پرهيز از »قشرى گرى و برخوردهاى صرفاً احساسى« را از ويژگى هاى لازم برنامه هاى مذهبى صدا و سيما برشمردند و افزودند: در همه مراسم و اعياد دينى بايد هوشمندانه، هنرمندانه، جذاب و متنوع برنامه سازى كرد.
ايشان تقويت مديريت اجرايى كشور را سياست لازم صدا و سيما خواندند و افزودند: ضمن بيان هنرمندانه ابعاد مختلف توفيقات گسترده دولت، بايد ضعفها، كمبودها و دردهاى مردم را نيز با هدف پيدا كردن راه حل بيان كرد.
حضرت آيت الله خامنه اى پيشرفت كشور را در گرو پيشرفت علم و انديشه برشمردند و وظايف صدا و سيما را در نهضت توليد »علم و فكر و نظريه« مهم خواندند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، شادى، نشاط و لبخند را از ضروريات جامعه دانستند و افزودند: صدا و سيما بايد نياز مردم به سرگرمى و تفريح را با برنامه ها و طنزهاى جالب و فاخر اما بدون لودگى و ابتذال تأمين كند.
ايشان، زنده نگه داشتن دغدغه عدالت، تقويت نهضت بيدارى در جهان اسلام، و زمينه سازى براى مشاركت عمومى در مسائل مختلف را از ديگر وظايف رسانه ملى خواندند.
حضرت آيت الله خامنه اى با بيان چند راهبرد اجرايى، توجه به محتواى همه برنامه ها را ضرورى خواندند و خاطرنشان كردند: برنامه هاى مختلف بايد يكديگر را در ارائه پيامهاى صحيح تكميل كنند.
ايشان نظارت كيفى بر مراحل مختلف برنامه سازى و توجه به تأثير برنامه ها در مخاطبان را بموازات تلاش براى افزايش مخاطبان، مهم برشمردند.
حضرت آيت الله خامنه اى ارائه برنامه هاى كاملاً غنى و فاخر در شبكه هاى راديويى قرآن و معارف، انتقال غيرمستقيم پيامها و تقويت نيروى انسانى را از ديگر راهبردهاى اجرايى صدا و سيما دانستند و تصريح كردند ضمن تشكيل جمعهاى مشورتى قوى در زمينه هاى راهبردى، چشم انداز، اهداف و راهبردهاى كلان پنج ساله، را تنظيم كنيد. ايشان در پايان سخنانشان با ابراز خرسندى از همدلى و تعامل صحيح مديران و مسؤولان رسانه ملى تأكيد كردند: با همت كاركنان سختكوش رسانه ملى، تلاشهاى گسترده اى را كه در سالهاى اخير تا به حال صورت گرفته است با برنامه ريزى و قوت بيشتر ادامه دهيد.
در اين ديدار آقاى ضرغامى رئيس سازمان صدا و سيما با تأكيد بر اينكه رهنمودهاى رهبر معظم انقلاب اسلامى بعنوان يك منشور همواره مبناى كار رسانه ملى بوده، خاطرنشان كرد: در دوره جديد، توسعه كيفى مهمترين هدف صدا و سيما است و با استفاده از نظرات كارشناسان و صاحبنظران، استراتژى توسعه كيفى براى 5 سال آينده تدوين شده است.
وى اولويت مهم رسانه ملى را حركت به سوى ارزشهاى دينى و اخلاقى برشمرد و افزود: ايجاد ارتباط مستمر ميان مجموعه تصميم گيريهاى مديران ارشد، منابع محتوايى و عوامل اصلى توليد برنامه، ضابطه مند كردن روابط فرهنگى براى توليد برنامه در صدا و سيما و تشكيل گروههاى مشورتى راهبردى در هر شبكه از جمله اقدامات انجام شده در چند ماه اخير است.
رئيس سازمان صدا و سيما با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه خبر رسانى بويژه تلاش براى تغيير ادبيات خبر و روانى اطلاع رسانى خاطرنشان كرد: صداو سيما از مدتها قبل برنامه ريزى و اقدامات اوليه خود را براى زمينه سازى حضور حداكثرى مردم در انتخابات رياست جمهورى و ايجاد فضاى سالم آغاز كرده است.
آقاى ضرغامى همچنين با اشاره به پيشرفتهاى سريع فنى در ر رسانه هاى جهان و تلاش آنها براى جذابيت بيشتر برنامه ها در ابعاد مختلف، مشكلات مالى و اعتبارى صدا و سيما براى رسيدن به حداقل هاى استانداردهاى جهانى در زمينه مسائل فنى و ضرورت افزايش بودجه سازمان را يادآور شد و افزود: برغم اين مسائل و كاهش اعتبارات اختصاص يافته، كاركنان صدا و سيما تلاش جهادى را براى برطرف كردن مشكلات آغاز كرده اند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /