پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مسؤولان وزارت امورخارجه و رؤساى نمايندگى‏ها در خارج از كشور

رهبر معظم انقلاب اسلامى، عصر امروز در ديدار مسؤولان وزارت امورخارجه و رؤساى نمايندگى هاى جمهورى اسلامى ايران در خارج از كشور، تأكيد كردند: اهداف راهبردى و چارچوب كلى سياست خارجى ايران، همان اهدافى است كه 25 سال پيش از درون پديده عظيم، عميق و ماندگار انقلاب اسلامى، پديدار شد و تا به امروز در عرصه ديپلماسى جهانى و منطقه اى دنبال شده است.
حضرت آيت الله خامنه اى، مخالفت با سلطه گرى و سلطه پذيرى، دفاع از مسلمانان و ملتهاى مظلوم و طرفدارى از اسلام را، از جمله اصول مستحكم سياست خارجى ايران برشمردند و خاطرنشان كردند:ممكن است در مقاطعى اهداف تاكتيكى و استفاده از ابزارهاى تاكتيكى در عرصه سياست خارجى مورد توجه قرار گيرد اما روح و جوهره سياست خارجى نظام اسلامى، به هيچ وجه تغيير نكرده و نخواهد كرد.
ايشان، با اشاره به پيشرفتهاى انكارناپذير ملت ايران در عرصه هاى سياسى، اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى، علمى و ديگر عرصه ها افزودند: دشمنان ملت ايران نيز به افزايش قدرت جمهورى اسلامى معترفند ضمن آنكه بيدارى اسلامى، فرو ريختن ترس ملتها از ابرقدرتها و احساس هويت توده هاى مسلمان، از آثار گرانقدر انقلاب اسلامى و پايدارى ملت ايران است.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به تغييرات اساسى كه در هندسه معرفتى و هندسه سياسى جهان ايجاد شده است افزودند: امروز ليبرال دمكراسى غرب، در افكار عمومى ملتها با مخالفتهاى روزافزون مواجه شده است و با افزايش نفرت جهانى از امريكا، دولت اين كشور، در حضيض شكست سياسى قرار دارد و در دنيا عملاً منزوى شده است.
حضرت آيت الله خامنه اى با تأكيد بر پرهيز مطلق ايران در گذشته، حال و آينده از استفاده از ابزارهايى همچون تروريسم خاطرنشان كردند: اسلامى كه ما طرفدار و مروج آن هستيم بر سه اصل معنويت، عقلانيت و عدالت استوار است و با اسلام متحجر و يا ليبرال، كاملاً متفاوت است.
ايشان معنويت را روح و جوهره اسلام واقعى و عقلانيت را مهمترين روش و ابزار جمهورى اسلامى برشمردند و افزودند: اسلام ما، اسلامى است كه حكمت و تدبير را مبناى كارها مى داند و بر پيگيرى عدالت، بعنوان اساسى ترين هدف، تأكيد مى كند.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به مخالفت اسلام واقعى با اسلام طالبانى و نيز اسلام آغشته به تفكرات غربى خاطرنشان كردند: نهضت اسلامى ملت ايران از همان آغاز، نهضت اصيل روشنفكرى و عقلانى بود و اين تفكر روزبروز تقويت شده است.
رهبر معظم انقلاب، اعلام مواضع صريح و مستحكم جمهورى اسلامى را باعث اعتبار و عزت بيشتر كشور دانستند و با اشاره به دو نگرش افراطى و تفريطى درباره معادلات جهانى افزودند: ما معادلات جهانى را كلاً نفى نمى كنيم و آنها را بطور كامل نيز قبول نداريم بلكه معتقديم اين معادلات تجزيه پذير است و مى توان بدون كوتاه آمدن از اصول سياست خارجى، اهداف نظام را به پيش برد.
ايشان استفاده كارگزاران سياست خارجى از همه ظرفيتها، امكانات و توانمندى ها را براى پيشبرد اهداف سياست خارجى كشور، ضرورى برشمردند و خاطرنشان كردند: بايد انضباط و نظمى قوى در محيط سياست خارجى حاكم باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با تشكر از فعاليتهاى مخلصانه و خوب دستگاه سياست خارجى افزودند: بايد در عرصه ارتباطات دو جانبه و منطقه اى و مجامع جهانى، حضورى كاملاً فعال داشته باشيم و با شناخت مؤلفه هاى قدرت نظام اسلامى، اهدافمان را دنبال كنيم.
ايشان، مواضع جمهورى اسلامى را در موضوعات و مسائل مختلف، موضعى منطقى توصيف كردند و افزودند: در مسائلى همچون حقوق بشر، حقوق اقليتها، مبارزه با تروريزم، حقوق زنان، ممنوعيت استفاده از سلاحهاى كشتار جمعى، برابرى دولتها و انرژى هسته اى، ما بايد مدعى باشيم نه غربى ها چرا كه مواضع ما كاملاً بحق است و بايد در همه مجامع و مراودات، با اعتماد به نفس كامل، و از موضعى تهاجمى و فعال، اين مواضع اصولى را، بطور مستمر بيان كرد و سلطه گران را با چالش هايى جدى روبرو كرد.
ايشان با تأكيد بر حق ملت ايران در استفاده از انرژى هسته اى خاطرنشان كردند: حرف قابل قبول در مباحث فعاليتهاى هسته اى، ضرورت اعتمادسازى است كه ما نيز از سال گذشته، ضمن تعامل با آژانس بين المللى انرژى هسته اى، اين هدف را دنبال مى كنيم اما جلب اطمينان بايد از راههاى معقول صورت گيرد.
رهبر معظم انقلاب در همين زمينه افزودند: غربى ها معتقدند ما براى اعتمادسازى بايد دور مسئله استفاده از انرژى هسته اى را بطور كلى خط بكشيم اما اين حرف كاملاً غيرمنطقى و غيرقابل قبول است.
ايشان با اشاره به جنجال ماههاى گذشته غربى ها درباره فعاليتهاى هسته اى ايران افزودند: آنها اكنون اين جنجال را درباره ساخت قطعات سانتريفوژ براه مى اندازند در حاليكه اين كار مخالف هيچ قراردادى نيست اما آنها درصددند كار را بجايى برسانند كه ما حق نداشته باشيم حتى اسم تكنولوژى هسته اى را بياوريم كه البته جمهورى اسلامى بى اعتنا به اين جنجال ها، هدف منطقى استفاده از فناورى هسته اى را دنبال مى كند.
حضرت آيت الله خامنه اى، كارگزاران سياست خارجى را به تلاش مستمر براى تبيين مواضع ايران در ميان نخبگان جهان توصيه كردند و افزودند: نخبگان حرف حق و مواضع منطقى ايران را مى فهمند و مى پذيرند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در بخش ديگرى از سخنانشان، استحكام عقيده، اعتقاد به صحيح بودن راه و اعتماد به نفس را از ويژگى هاى لازم دست اندركاران سياست خارجى خواندند و كارگزاران ديپلماسى كشور را به تقوا و تقويت ارتباط با پروردگار توصيه كردند.
در ابتداى اين ديدار وزير امور خارجه در گزارشى از همايش رؤساى نمايندگى هاى ايران در خارج اعلام كرد: فرصتها و چالشهاى فراوانى در پيش روى كشور قرار دارد و مجموعه دست اندركاران سياست خارجى با اعتماد به نفس و عقلانيت راه تحقق اهداف انقلاب اسلامى را دنبال خواهند كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /