پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مسؤولان قضايى و خانواده‏هاى شهيدان هفتم تير

رهبر معظم انقلاب اسلامى صبح امروز در ديدار مسؤولان دستگاه قضايى و خانواده هاى شهيدان سرافراز هفتم تير تأكيد كردند: وظيفه قوه قضاييه ايجاد عدالت و احقاق حق است و دستگاه قضايى بايد با همه وجود و بدون تأثيرپذيرى از «ثروت، قدرت، ديوان سالارى و يا جوسازى و تهمت»، تحقق كامل عدالت را پيگيرى كند.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به پايان دوره اول و طليعه دوره جديد رياست آيت الله هاشمى شاهرودى بر دستگاه قضايى افزودند: آنچه در 5 سال اخير در دستگاه قضايى انجام شده بسيار ارزشمند و قابل تقدير است اما همه اين كارها، مقدمه حركت به سمت تحقق عدالت و برآورده شدن انتظاراتى است كه قانون اساسى و "ذهنيت عمومى و اسلامى" جامعه از دستگاه قضايى توقع دارند.
ايشان عموميت يافتن و ملموس شدن عدالت در زندگى مردم را مهمترين وظيفه قوه قضاييه برشمردند و خاطرنشان كردند: بايد دستگاه قضايى به جايى برسد كه هركس در هر نقطه كشور مورد ستم واقع شد با دلى مملو از اميد به عدالت، به دستگاه قضايى پناه بياورد و دادخواهى كند.
رهبر معظم انقلاب، وضع دستگاه قضايى را اميدآفرين خواندند و با قدردانى از آيت الله هاشمى شاهرودى بعنوان فردى فاضل، عالم، مجتهد و روشنفكر افزودند: ظرفيتهاى موجود در دستگاه قضايى، آينده آن را، روشن كرده است و مهم آن است كه قوه قضاييه با تلاش و همت و "عقل و علم و تدبير" و بدون تأثيرپذيرى از هيچ عامل منفى، راه دشوار تحقق عدالت را، با استوارى بپيمايد.
حضرت آيت الله خامنه اى، قاضى را محور دستگاه قضايى خواندند و افزودند: همه بخشهاى مختلف قوه قضاييه بايد در خدمت قضاوت عادلانه قضات باشند تا دادگاهها به عرصه جارى شدن عدالت، احقاق حق و ابطال باطل تبديل شود.
ايشان، نظام اسلامى را، خادم، كارگزار و نماينده مردم دانستند و افزودند: برخلاف حكومتهاى استبدادى و يا بظاهر طرفدار دمكراسى، در نظام اسلامى، مردم همه كاره و صاحب حقند و قوه قضاييه بازوى قدرتمندى است كه بايد هر جا انحرافى از مسير عدالت روى داد با قاطعيت حق مردم را بستاند و عدالت را جارى سازد.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به لزوم رفتار عادلانه با محكومين خاطرنشان كردند: گرايش دستگاه قضايى به زندان زدايى، بسيار خوب است و بايد با تدبير و براساس برنامه دنبال شود چرا كه زندان نبايد محيطى فسادآور باشد و شخصيت زندانى را از بين ببرد و يا خانواده او را بيچاره كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى كادرسازى در قوه قضاييه را مهم خواندند و افزودند: بخشهاى آموزشى، نظارتى، مديريتى و ساير بخشهاى دستگاه قضايى بايد نقش خود را در زمينه سازى براى تحقق عدالت ايفا كنند.
حضرت آيت الله خامنه اى در بخشى ديگر از سخنانشان، حادثه هفتم تير را سند مظلوميت ملت ايران و انقلاب اسلامى و نيز اثبات كننده اقتدار و استحكام نظام اسلامى ارزيابى كردند و افزودند: مظلوميت ملت ايران در حادثه هفتم تير، همچنان ادامه دارد چرا كه تروريستهاى جنايتكارى كه آن فاجعه را بوجود آوردند و به آن افتخار كردند تحت حمايت مدعيان مبارزه با تروريسم قرار گرفته اند و با آنها همكارى مى كنند.
ايشان قوت فكر، اراده مستحكم، ابتكار، شجاعت اقدام، مديريت عالى، روشنفكرى و تسلط بر مبانى فقهى و فلسفى را از ويژگى هاى آيت الله دكتر بهشتى برشمردند و خاطرنشان كردند: دشمنان ملت، نظام نوپاى اسلامى را از شخصيتى چنين ارزشمند محروم كردند و اين كار مى توانست نظام را فلج كند اما نظام اسلامى با تكيه بر استحكام درونى خود، نه تنها با شهادت بهشتى و ديگر شخصيتها، از پاى نيفتاد بلكه خون اين عزيزان، نظام را در پيگيرى اهداف خود مصمم تر، با نشاطتر و پرطراوت تر كرد.
در آغاز اين ديدار رئيس قوه قضاييه با گراميداشت ياد شهيدان انقلاب اسلامى از جمله شهيدان هفتم تير و آيت الله دكتر بهشتى، به مصادف شدن پايان دوره پنجساله مديريت قوه قضاييه با سال پاسخگويى اشاره كرد و به تشريح عملكرد دستگاه قضايى پرداخت.
آيت الله هاشمى شاهرودى طرح و تدوين مدل توسعه قضايى، تدوين و تصويب نهايى سياستهاى كلان، اصلاح ساختار قضايى، بكارگيرى فناورى نوين در رسيدگى به پرونده ها، اصلاح امور زندانها و زندانيان، توجه به روحيه بشرگرايانه و حقوق شهروندى، حفظ استقلال قضايى، ايجاد هماهنگى درون بخشى، توسعه ارتباطات حقوقى بين المللى و فعال سازى بخشهاى نظارتىِ درون دستگاه قضايى را محورهاى اصلى تحولات كيفى سالهاى اخير دستگاه قضايى برشمرد.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به افزايش 40 درصدى پرونده هاى ورودى به دستگاه قضايى در سالهاى اخير گفت: رسيدگى به پرونده ها در 5 سال اخير به 113 درصد رسيده يعنى شمار زيادى از پرونده هاى دوره گذشته نيز مورد رسيدگى قرار گرفته است.
آيت الله هاشمى شاهرودى همچنين با تشريح عملكرد كمى دستگاه قضايى تعداد قضات كشور را 7445 نفر و تعداد شعبه ها را 3069 شعبه اعلام كرد و افزود در برنامه پنج ساله دوم توسعه قضايى، افزايش مشاركت مردمى و نهادهاى مدنى، افزايش اعتماد عمومى، بهبود كارايى دستگاه قضايى، گسترش عدالت و ارتقاى سطح دانش قضايى، مورد توجه ويژه قرار گرفته است.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /