پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

مراسم پانزدهمين سالگرد ارتحال امام خميني قدس سره

حرم مطهر امام خمينى (رض) امروز با حضور پرشور مردم در مراسم پانزدهمين سالگرد ارتحال خمينى روح خدا، به صحنه پرشكوه ابراز وفادارى ملت ايران به آرمان هاى سعادت آفرين خمينى كبير تبديل شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در اين اجتماع عظيم، با تشريح شاخص هاى مكتب سياسى امام خمينى، بعنوان عامل تسليم ناپذيرى ملت ايران تأكيد كردند: با وجود همه تلاش هاى مراكز استكبار، امام و مكتب سياسى ايشان، در ميان ملت ايران، امت اسلامى و جامعه بشرى زنده است و همچنان، منشأ آثار بزرگ و ماندگارى در ايران و جهان خواهد بود.
رهبر معظم انقلاب، با اشاره به موفقيت امام خمينى در تشكيل نظام اسلامى و عينيت بخشيدن به مكتب سياسى خويش، افزودند: مكتب امام، حرف هاى نو و سعادت آفرينى دارد كه بشريت، هميشه تشنه آنهاست و به همين علت هيچ گاه كهنه نخواهد شد.
ايشان در تبيين شاخص هاى مكتب سياسى امام به «توأم بودن سياست و معنويت» اشاره كردند و افزودند: در نگاه امام، سياست و عرفان، و قدرت و اخلاق، كاملاً در هم تنيده است و اين معيار و شاخص، دقيقاً در مقابل سياست كهنه شده غربى ها مبنى بر جدايى دين از سياست و تفكيك قدرت از اخلاق و معنويت قرار دارد.
حضرت آيت الله خامنه اى، عمل به تكليف الهى را انگيزه اصلى تمام تلاش ها و اقدامات امام برشمردند و خاطرنشان كردند: امام، عمل به وظيفه الهى را كليد سعادت مى دانست و بهمين علت در هيچ موقعيتى، مأيوس، مغرور، مردد، متزلزل يا خسته نمى شد و با تكيه بر شريعت اسلامى، پيروزى در عرصه هاى مختلف را دنبال مى كرد.
ايشان، پديده استعمار، حكومت هاى استبدادى ماركسيستى، سلطه طلبى و رواج انواع فسادهاى فردى و اجتماعى را از نتايج ملموس ستيز تمدن غربى با معنويت و اخلاق و جدايى سياست و قدرت از دين دانستند و افزودند: شكنجه هايى كه اين روزها در زندان ابوغريب و ديگر زندانهاى عراق، بشريت را به وحشت انداخته سات، نتيجه اجتناب ناپذير دورى قدرت از اخلاق و ارزش هاى انسانى است.
رهبر معظم انقلاب، اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم را دومين شاخص مكتب سياسى امام خمينى برشمردند و افزودند: در ديدگاه امام مردمسالارى از متن دين اسلام گرفته شده است نه از مكاتب غربى و به اين دليل در مكتب سياسى امام، مردم هم داراى ارزش و كرامتند و هم در اداره جامعه، نقش تعيين كننده ايفا مى كنند.
ايشان در همين زمينه افزودند: در مردم سالارى حقيقى كه امام ارائه كرد رأى و خواست مردم علاوه بر تأثير عميق در اداره جامعه، نوعى اقتدار به نظام سياسى مى بخشد و امام با تكيه بر قدرتِ اراده پولادين مردم، در مقابل همه قدرت هاى جهانى ايستاد.
رهبر معظم انقلاب دموكراسى مورد ادعاى امريكا را، اغواگرى و فريب خواندند و افزودند: رئيس جمهور امريكا، وقيحانه ادعا مى كند كه رسالت گسترش دمكراسى و حقوق بشر بر دوش او گذاشته شده است اما جهانيان، اين روزها دمكراسى و حقوق انسانى مورد نظر امريكا را، در جنايات شارون، رفتار تحقيرآميز با ملت هاى فلسطين، عراق و افغانستان و شكنجه ضد بشرى زندانيان ابوغريب و گوانتانامو، بخوبى مشاهده مى كند.
حضرت آيت الله خامنه اى، نگاه بين المللى و جهانى را، سومين شاخص مكتب سياسى امام خمينى خواندند و افزودند: امام عزت و استقلال و سرافرازى را نه فقط براى ملت ايران، بلكه براى امت اسلامى و همه بشريت مى خواست، البته امام برخلاف كسانى كه رسالت جهانىِ مورد ادعاى خود را با لشكركشى به كشورها و شكنجه و ترور و جنايت دنبال مى كنند، اهداف خود را، بدرستى در افكار عمومى مسلمانان و جهانيان تشريح و تبيين مى كرد و ملتها را به بيدارى و آگاهى فرامى خواند.
ايشان، حيات دوباره ملت فلسطين، پيروزى ملت لبنان بر ارتش رژيم صهيونيستى، احساس عزت توده هاى مسلمان و اعتماد به نفس «نخبگان، جوانان و روشنفكران مسلمان» را از نتايج نگاه جهانى مكتب سياسى امام خمينى برشمردند و افزودند: براساس مكتب امام، هيچ مسلمانى نمى تواند در مقابل اوضاع دردناك فلسطين و ديگر جنايات استكبار در جهان، بى اعتنا باشد.
رهبر معظم انقلاب، پاسدارى از ارزشها را چهارمين شاخص مكتب سياسى بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران برشمردند و افزودند: تبيين صحيح مسئله ولايت فقيه، مظهر پاسدارى امام خمينى از ارزشهاى اسلامى محسوب مى شود.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به برداشتهاى غلط و تبليغات سوئى كه از اول پيروزى انقلاب تاكنون در برخورد با موضوع ولايت فقيه وجود داشته است خاطرنشان كردند: دشمنان و عده اى از مجذوبان آنها، سعى مى كنند ولايت فقيه را، بدروغ، حكومت مطلقه فردى بنامند اما ولايت فقيه براساس قانون اساسى، نافى مسؤوليت هاى اركان نظام نيست و مسؤوليت هاى دستگاه هاى مختلف، قابل سلب كردن نيست.
ايشان، جايگاه ولايت فقيه را، جايگاه «مهندسى نظام، جلوگيرى از انحراف به چپ و راست و حفظ جهت صحيح كشور» برشمردند و تأكيد كردند: ولايت فقيه برخلاف برخى برداشتها، امرى تشريفاتى نيست ضمن آنكه نقش حاكميتِ اجرايى، تقنينى و قضايى را هم بر عهده ندارد بلكه پاسدار و ديده بان حركت كلى نظام به سمت تحقق اهداف آرمانى است.
حضرت آيت الله خامنه اى ديدگاه امام درباره ولايت فقيه را برگرفته از متن فقه اسلام خواندند و خاطرنشان كردند: در همه ادوار تاريخ شيعه، فقهاى بزرگوار، ولايت فقيه را بعنوان يكى از مسلمات فقه اسلام، مى شناختند اما فرصت تحقق اين مسئله را پيدا نمى كردند.
ايشان با اشاره به بهره مندى ولايت فقيه از ضابطه هاى دينى و رأى و خواست مردم افزودند: علم و تقوا و درايت، ضابطه هاى اصلى ولايت فقيه است زيرا علم، آگاهى مى آورد، تقوا، ولى فقيه را شجاع مى سازد و درايت، مصالح و منافع كشور و ملت را تأمين خواهد كرد.
ايشان با تأكيد بر اهميت بى بديل ضابطه ها و معيارهاى ياد شده خاطرنشان كردند: شخصى كه در اين مسؤوليت بسيار حساس و مهم قرار مى گيرد، اگر يكى از اين معيارها را از دست بدهد ديگر ولى فقيه نيست حتى اگر همه مردم هم او را قبول داشته باشند.
حضرت آيت الله خامنه اى در تبيين نقش مردم در مقوله ولايت فقيه افزودند: كسى كه داراى علم و تقوا و درايت است از طريق رأى مردم و به وسيله مجلس خبرگان انتخاب مى شود يعنى حق انتخاب با مردم است.
ايشان تركيب زيباى ضوابط دينى و آراى مردم را در حساس ترين جايگاه نظام يعنى ولايت فقيه، نتيجه تلاش امام خمينى خواندند و افزودند: بديهى است كه دشمنان ملت از چنين مسئله اى ناخرسند باشند و همواره و در هر فرصتى مسئله ولايت فقيه را مورد حمله قرار دهند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، عدالت اجتماعى را پنجمين شاخص و از مهمترين خطوط مكتب سياسى امام برشمردند و افزودند: عدالت اجتماعى بايد در قوانين، اقدامات اجرايى و همه برنامه هاى حكومتى اصل قرار گيرد و پر كردن شكاف طبقاتى به عنوان مهمترين و دشوارترين وظيفه مسؤولان، در حركت همه دستگاه ها بايد پيگيرى شود.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به وفادارى ملت ايران به مكتب سياسى امام خمينى افزودند: پيشرفت مستمر نظام اسلامى و مردم ايران در 25 سال اخير، مرهون اين وفادارى بوده است و هر جا كمبود و نقضى وجود داشته و دارد از كم كارى برخى مسؤولان ناشى شده است.
ايشان، ملت ايران را پرچمدار اسلام، شجاعت، نوآورى سياسى، و تلاش و پيشرفت خواندند و افزودند: دشمن با همه فعاليت هاى خود، قادر نيست دستاوردهاى مختلف ملت ايران و نظام اسلامى را كمرنگ كند و به فضل پروردگار روند پيشرفت ملت ايران با شتاب بيشترى ادامه خواهد يافت.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در همين زمينه افزودند: امريكا، براى مقابله با پرچمدارى ايران در جهان اسلام، تلاش كرد طالبان را بعنوان يك نسخه بدلى و سرتاپا غلط از نظام اسلامى، در افكار عمومى مسلمانان مطرح كند اما اين كاريكاتور خنده آور نتوانست پرچم اسلام خواهى را از دست ملت ايران، در بياورد و اين ملت، همچنان پيشتازِ دين خواهى و وفادارى به اسلام است.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به پرهيز جمهورى اسلامى ايران از تنش آفرينى خاطرنشان كردند: ما ضمن حفظ استقلال كامل خود، بدنبال جنجال نمى رويم اما همچنان با ظلم مخالفيم و از مظلوم اعلام حمايت مى كنيم به همين لحاظ، جنايات صهيونيست ها در فلسطين و حمايت امريكا از اين جنايات را به شدت محكوم مى نماييم.
ايشان همچنين با رد ادعاى امريكايى ها درباره دخالت ايران در اوضاع عراق افزودند: ما معتقديم رأى ملت عراق بايد، سرنوشت اين كشور را تعيين كند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به رهبرى دينى و سياسى در عراق خاطرنشان كردند: در عراق نخبگان فرهنگى، دينى و سياسى زيادى وجود دارد و ما معتقديم اشغالگران عراق حق ندارند حتى يك نفر را بعنوان مسؤول معين كنند.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به شكست امريكا در عراق تأكيد كردند: اشغالگران هر روز با مشكلات بيشترى مواجه خواهند شد و بايد بدون حتى يكروز تأخير، عراق را ترك كنند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /