پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پيام رهبر معظم انقلاب به همايش جهاني حکمت مطهر

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در پيامى به همايش جهانى حكمت مطهر با اشاره به جهاد هوشمندانه، عميق و متقن علمى استاد شهيد مرتضى مطهرى در مقابل تفكرات وارداتى غربى و شرقى و معرفى اسلام صحيح تأكيد كردند: يكى از مسائلى كه بايد در اين گردهمايى مورد توجه قرار گيرد، بررسى راههاى تداوم حركت عميق و اصيل شهيد مطهرى براى برآورده كردن نيازهاى فكرى جديد و ورود به عرصه چالش با افكار وارداتى و نقادى علمى اين افكار است. متن پيام مقام معظم رهبرى به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم
در ابتدا از همه مسؤولان و دست اندركاران برگزارى اين كنگره و از حضور همه علما، اساتيد، محققان به ويژه مهمانان خارجى كه براى شركت در اين اجلاس از كشورهاى مختلف به جمهورى اسلامى ايران تشريف آورده اند صميمانه تشكر مى كنم. بررسى انديشه ها و آراء شهيد آيةالله مطهرى و تأثير آن در شكل گيرى مبانى فكرى انقلاب اسلامى و تجليل از شخصيت كم نظير ايشان، هم مورد نياز جوامع اسلامى و هم اداى بخشى از وظيفه حق شناسى نسبت به انديشمندان و فرزانگان انقلاب اسلامى است.
به نظر مى رسد محور اصلى در اين گردهمايى بايد تبيين شخصيت فكرى و هويت روشنفكرى شهيد مطهرى و نقش آن در جريان فكرى و روشنفكرى اسلامى معاصر باشد. دربارۀ هويت فكرى و روشنفكرى شهيد مطهرى تاكنون تعريف جامعى ارائه نشده است.
ايشان با قوت فكرى و انديشه صائب خود در دهه هاى 50-1340 وارد ميدان هايى شد كه تا آن زمان هيچ كس در زمينه مسائل اسلامى وارد آن نشده بود و با تفكرات وارداتى غربى و شرقى به چالش علمى عميق، وسيع و تمام نشدنى پرداخت و در جبهه مقابله با ماركسيسم و تفكرات غربى و ليبراليسم دست به يك جهاد هوشمندانه زد و با توان علمى و ايمان راسخ و اعتماد به نفس، موفقيت هاى بزرگى به دست آورد و با قدرت اجتهاد و انصاف و ادب علمى، روشى متقن و بدور از تحجر و التقاط براى معرفى اسلام و مقابله با كج انديشى و انحراف ايجاد كرد و پايه هاى افكار مورد نياز جامعه اسلامى و انقلابى را تأسيس نمود و نقش مؤثرى بر جريان فكرى اسلامى و شكل گيرى نظام اسلامى بر جاى گذاشت و بصورت سنگرى امن براى جوانان طالب و علاقمند فكر اسلامى در حوزه ها و دانشگاه ها درآمد تا بتوانند زير سايه اين تفكر عميق و مستحكم دين خود را حفظ كنند و دست آوردهاى نوين فكرى داشته باشند و از آن دفاع نمايند.
محور ديگرى كه پيشنهاد مى كنم در اين گردهمايى به آن توجه شود بررسى راه هاى تداوم اين جريان عميق و اصيل است. ما نمى توانيم در شهيد مطهرى متوقف شويم. هرچند پس از گذشت 25 سال از شهادت اين مرد بزرگ، كتاب هاى او جزو جذاب ترين و پرفروش ترين كتابها براى نسل هاى جوياى فكر متين و منطقى اسلام است و ما در حال حاضر بديلى براى مجموعه كتاب هاى شهيد مطهرى نداريم ولى نيازهاى فكرى روزبه روز و نو به نو مى شود و جريان ورود به چالش با افكار وارداتى و نقادى علمى و تفكيك صحيح از سقيم آن، از وظايف مهمى است كه بايد ادامه پيدا كند. و ما در دهه هاى آينده به مطهرى ها نياز مبرم داريم. فكر اسلامى بويژه پس از انقلاب اسلامى مورد چالش جدى قرار گرفته و اين روند ادامه خواهد يافت. ما بايد خود را آماده كنيم و با توجه به سرمايه هاى عظيم فكرى و فرهنگى اى كه در اختيار ما است اگر از همه امكانات خوب استفاده كنيم در اين مصاف پيروز خواهيم شد.
خوشبختانه در حوزه هاى علميه و دانشگاه ها، فضلا، علما، دانشمندان و افراد صالح و شايسته از نظر علمى وفكرى وجود دارند و بايد حضور خود را در اين ميدان ها گسترش دهندو با امواج تبليغاتى و شبهات جديد مقابله كنند و وظيفه خود را نسبت به اسلام ادا نمايند.
اميدوارم خداوند متعال همه شما را موفق بدارد و اين گردهمايى بتواند زمينه هاى شناخت بيشتر انديشه هاى شهيد مطهرى و راههاى تداوم آنرا براى نسلهاى آينده فراهم سازد.

سيدعلى خامنه اى
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /