پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رييس قوه قضائيه، معاونين دستگاه قضايى

رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار رييس قوه قضائيه، معاونين دستگاه قضايى و رؤساى کل دادگستريهاى استانهاى مختلف کشور، قوه قضائيه را معيار سلامت جامعه خواندند و بر لزوم تلاش بيش از پيش براى سلامت، اقتدار و هوشمندى دستگاه قضايى تأکيد کردند.
حضرت آيت الله خامنه اى خاطر نشان کردند: وجود يک دستگاه قضايى سالم، قدرتمند و هوشمند، سلامت جامعه را تضمين خواهد کرد، اما اگر به هر علتى قوه قضائيه ضعيف و ناسالم شد و چشمان بينا و پنجه مستحکم عدالت در جامعه وجود نداشت جامعه سالم نيز به سقوط و نزول کشيده خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، اقتدار علمى و دارا بودن دانش لازم را همراه با پاکدامنى و شجاعت، عوامل اصلى اقتدار درونى قوه قضائيه دانستند و افزودند: بايد همه اجزاء دستگاه قضايى را از لحاظ علمى و تقوا و شجاعت کاملاً تقويت کرد و قوت درونى دستگاه قضايى را افزايش داد.
حضرت آيت الله خامنه اى قوت درونى دستگاه قضايى را موجب ايستادگى در مقابل فشارهاى بيرونى برشمردند و افزودند: قوه قضائيه بايد با پرهيز کامل از هرگونه انفعال در مقابل هر فشارى پايدارى کند.
ايشان در همين زمينه خاطرنشان کردند: دستگاه قضايى از دو سو تحت فشار است، از سوى کسانى که با اين دستگاه و جهت گيرى هاى کلى آن دشمنى و مخالفت دارند و نيز از سوى عناصر افراطى که مخالف دستگاه قضائيه نيستند اما تلاش مى کنند با تبليغات در مورد برخى پرونده ها و سنگين تر کردن آنها، قاضى را براى صدور حکمى خارج از حق وعدالت، تحت فشار قرار دهند که دستگاه قضايى بايد در مقابل همه اين فشارها ايستادگى کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى فشار به دستگاه قضايى و شکستن حرمت قضا را، شکستن حرمت قانون دانستند و افزودند: کسانى که با گردن کشى در مقابل قانون، حرمت آن را از بين مى برند يا داراى نيت سوء و عناد هستند و يا در بى مبالاتى و غفلت به سر مى برند اين افراد در واقع مقدمه و زمينه بروز ديکتاتورى را فراهم مى کنند چرا که شکستن حرمت قانون به هرج و مرج منجر مى شود و هرج و مرج نيز مردم را آماده پذيرش عناصر مستبد مى سازد.
ايشان با قدردانى از تلاشهاى آيت الله هاشمى شاهرودى و ديگر مسئولان قضايى در اداى وظايف بسيار سنگين دستگاه قضايى، سلامت قوه قضائيه را در گرو مقابله صحيح، دقيق و قاطع با هرگونه تخلف و انحراف درمجموعه قضايى برشمردند.
حضرت آيت الله خامنه اى مجاهدت و مبارزه با مشکلات را، راه حقيقى رشد انسان و پيشرفت و تعالى مجموعه هاى انسانى برشمردند و افزودند: فشارها و مخالفت ها با قوه قضائيه تنها روزى پايان مى يابد که دستگاه قضايى بى اثر و بى خاصيت شود. بنابراين بايد با اين فشارها و ديگر مشکلات موجود مبارزه کرد. رهبرمعظم انقلاب اسلامى پاسخگويى در برابر وجدان علمى و اسلامى را معيار حقيقى قانگرايى در دستگاه قضايى خواندند و افزودند: در رسيدگى به پرونده ها نبايد تنها به ظواهر قانونى بسنده کرد بلکه بايد با استفاده ازانعطاف پذيرى اسلامى وعقلانى، به نکته اصلى و جوهره و روح قانون توجه کرد و همه ابعاد پرونده را مورد توجه قرار داد.
حضرت آيت الله خامنه اى، کوتاه شدن زمان رسيدگى به پرونده ها را از خواستهاى اصلى مردم بر شمردند و افزودند: محيط قضايى را محيطى امن و آسان و روان بسازيد تا مردم با آرامش، اطمينان خاطر و اعتماد به رعايت حق و عدالت به دستگاه قضايى مراجعه کنند و از خدمت رسانى سهل و آسان دست اندرکاران قضا، حقيقتاً لذت ببرند.

در ابتداى اين ديدار آيت الله هاشمى شاهرودى رييس قوه قضائيه در گزارشى طرحها و جهت گيرى هاى دستگاه قضايى، احياى دادسراها، احياى شوراهاى حل اختلاف، تخصصى کردن محاکم، تشکيل ستادهاى مبارزه با جرايم اجتماعى و ملاقات حضورى مسئولان دستگاه قضايى سراسر کشور با مردم را از جمله تلاشهاى قوه قضائيه براى افزايش امنيت اجتماعى - قضايى، در سال خدمت رسانى به مردم برشمرد.
آقايان عليزاده رييس کل دادگسترى استان تهران - يساقى، رييس کل دادگسترى استان خراسان و آوايى رييس کل دادگسترى استان اصفهان هم در اين ديدار گزارشى از مشکلات و تلاشهاى قوه قضائيه بيان کردند.
افزايش پرونده هاى قضايي، تلاش براى کاهش زمان رسيدگى به پرونده ها، کمبود قاضى، مشکلات مادى قضات و کارمندان دستگاه قضايي، تلاش براى جذب نخبگان حوزه و دانشگاه، تشکيل معاونت آموزش و تحقيقات، ايجاد نهاد مشاوره قضايي، افزايش بازرسى در درون قوه قضائيه به منظور سلامت بيشتر دستگاه قضايى ازجمله نکاتى بود که در سخنان رؤساى کل دادگستريهاى استان تهران، خراسان و اصفهان مورد اشاره قرار گرفت.

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /