پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رئيس جمهور اتريش

رهبر معظم انقلاب اسلامى عصر امروز در ديدار رييس ‌جمهور اتريش ابراز اميدوارى كردند مناسبات پايدار تهران ـ وين، در پرتو سفر آقاى كليستيل به ايران و بر اساس يك برنامه ‌ريزى مشخص، روز به روز عميق ‌تر و گسترده ‌تر شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اى، مواضع مستقل اتريش در مسايل مختلف جهان و رفتار مناسب دولت اين كشور با مسلمانان را تحسين‌ برانگيز خواندند و با اشاره به سابقه‌ روشن روابط دوجانبه افزودند : ابراز همدردى ملت و دولت اتريش در حادثه‌ى بسيار تلخ بم، مردم و مسؤولان ايران را تحت تأثير قرار داد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى تلاش براى گفتگوى پيروان اديان را، نقطه مشترك و مثبت ديگرى در روابط ايران و اتريش برشمردند و با اشاره به نياز جهان به گفت و گوى پيروان اديان خاطرنشان كردند: اين امر، به ايجاد تفاهم و نزديكى ملت‌ها كمك فراوانى مي‌كند و جمهورى اسلامى ايران، تداوم آن را بسيار مفيد و منطقى مى‌داند.
ايشان، اتريش را محور و مركز تبادلات فكرى پيروان اديان در اروپا خواندند و افزودند : تحركاتى كه در برخى كشورهاى اروپايى براى مبارزه با حجاب صورت مي‌ گيرد نقطه‌ مقابل اين حركت است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى همچنين در پاسخ به سؤال رييس‌ جمهور اتريش در زمينه‌ «رابطه دين با سياست و دموكراسى» افزودند: در دين اسلام هيچ تضادى ميان رعايت ارزش‌هاى اسلامى و معنوى با اختيارات مردم در امر تعيين حكومت وجود ندارد و جمهورى اسلامى ايران توانسته است ضمن حفظ ارزش‌هاى الهى، در زمينه‌ حضور مردم در عرصه‌ سياسى و اجتماعي، تجربه‌ نوينى به جامعه بشرى ارائه كند.
ايشان با اشاره به برگزارى انتخابات متعدد و كاملاً آزاد در ايران پس از انقلاب خاطرنشان كردند: قبل از انقلاب رژيم ديكتاتورى حاكم بر كشور، كه تحت حمايت كامل آمريكا و انگليس قرار داشت، هرگز اجازه نمى‌داد مردم در ميدان انتخابات حقيقتاً شركت كنند اما در حيات 25 ساله انقلاب، تاكنون 23 انتخابات مردمى و آزاد برگزار شده است.
حضرت آيت‌الله خامنه ‌اى خاطرنشان كردند : دولت آمريكا و انگليس كه امروز از حقوق بشر و دموكراسى حرف مي‌زنند، ده‌ها سال از رژيم ديكتاتورى حاكم بر ايران، حمايت مى‌كردند، بنابراين ملت ايران حق دارد كه اينگونه شعارها را از دولت آمريكا و انگليس هرگز باور نكند.
ايشان با اشاره به تبليغات سوء دولت آمريكا و صهيونيست‌ها و رسانه‌هاى تحت تسلط آنها در مورد اوضاع ايران، افزودند: علت اساسى اين تبليغات منفى اين است كه ملت ايران و جمهورى اسلامى ايران حاضر نيستند سلطه‌ آمريكا را بپذيرند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، مردمسالارى حقيقى موجود در ايران را يك واقعيت انكارناپذير خواندند و افزودند: در ارزيابى اوضاع ايران، بايد واقعيت‌ها را ديد و واقعيت اين است كه رهبر، رييس‌جمهور و نمايندگان مجلس همه منتخبان ملت هستند و ما به اين پديده‌ نو كه هم جمهورى و هم اسلامى است افتخار مى‌كنيم. ايشان بزرگنمايى مشكلات كشورهاى مخالف سلطه‌ آمريكا را يكى از روش‌هاى معمول رسانه‌ هاى تحت تاثير سلطه صهيونيست‌ها خواندند و افزودند: مسائل جارى در ايران، براساس مقررات به پيش مي‌رود ضمن آنكه اختلاف برداشت از يك قانون در كشورهاى مختلف وجود دارد و مساله‌ غيرمتعارفى نيست و مراكزى كه اينگونه مسائل را صد برابر بزرگ مي‌كنند، اهداف كاملا مشخصى دارند كه ما با اهداف سوء آنها آشنا هستيم.
رهبر معظم انقلاب تاكيد كردند: ملت ايران در 25 سال گذشته با مشكلات بسيار بزرگ و واقعى مانند جنگ، دست‌ و پنجه نرم كرده است و هيچكدام از آنها نتوانسته است ملت و نخبگان ما را در برابر دشمنان وادار به عقب ‌نشينى كند.
حضرت ‌آيت‌الله خامنه‌اى دولت آمريكا را مركز توليد و صدور «شرارت، خشونت و نفرت» به سراسر جهان دانستند و خاطرنشان كردند : آمريكا به علت سياست‌ها و اقدامات غيرعقلايى خود در افغانستان و بخصوص عراق با بحران‌هاى مختلفى روبروست و اين بحران‌ها، آمريكا را رها نخواهد كرد.

دراين ديدار كه آقاى خاتمي، رييس جمهور نيز حضور داشت، رييس جمهور اتريش با اشاره به اشتياق فراوان خود براى ديدار با رهبر معظم انقلاب ، سفر به ايران را مفيدترين سفرهاى خارجى خود برشمرد و گفت : در اين سفر بزرگترين هيات اقتصادى كه تاكنون همراه رييس جمهور اتريش بوده است من را همراهى مي‌كند كه اين مسأله نشان‌دهنده‌ اهميت خاص جمهورى اسلامى ايران براى اتريش است.
آقاى توماس كليستل نتايج مذاكرات با آقاى خاتمى را بسيار سازنده و مثبت ارزيابى كرد و گفت: رابطه‌ كاملا دوستانه و عميق وين ـ تهران، در اين سفر وارد مرحله‌ى نوينى شده است و اين مسأله براى اتحاديه‌ اروپايى هم اهميت ويژه‌اى دارد.
آقاى كليستل روابط خوب دولت اتريش با مسلمانان اين كشور را خاطرنشان كرد و افزود: همان گونه كه جنابعالى معتقديد گفتگوى ميان اديان، تنها راه صحيحى است كه روبروى بشر قرار دارد.
آقاى كليستل تأكيد كرد بر خلاف مواضع آمريكا، ما ايران را نه تنها محور شرارت نمي‌دانيم بلكه محور صلح و دوستى برمي‌شماريم.

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /