پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اعضاي شوراي نگهبان

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر امروز در ديدار اعضاي شوراي نگهبان قانون اساسي، انتخابات را يکي از امور مهم کشور دانستند و تاکيد کردند: آن چيزي که تاکنون موجب کوتاه آمدن وعقب نشيني دشمنان عنود جمهوري اسلامي ايران شده، حضور مردم در انتخابات بوده است.

مقام معظم رهبري با توصيه مجدد به دست اندرکاران انتخابات به رعايت قانون و ملاک قرار دادن آن خاطر نشان کردند : عمل به قانون و خط قانون بايد شاخص اصلي در تمام مراحل مختلف انتخابات باشد و در قانون همه مراحل پيش بيني شده است ولي برخي تلاش دارند تا راههاي قانوني و آسان را به راههاي غير قانوني و پيچيده تبديل کنند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تاکيد بر اينکه وظيفه وزارت کشور و شوراي نگهبان احراز صلاحيت داوطلبان نمايندگي مجلس است افزودند : البته در احراز صلاحيت بايد حدود آن مشخص باشد زيرا حدود احراز صلاحيت براي مسووليتها، داراي درجات و مراتب مختلفي است بنابر اين بايد آن مقدار صلاحيتي که براي داوطلبان نمايندگي مجلس لازم است، در نظر گرفته شود.
ايشان با تاکيد بر اينکه در بررسي صلاحيت داوطلبان نمايندگي مجلس، احراز يقيني ممکن نيست افزودند: در اين مسئله احراز عرفي و عقلايي کافي است که اين احراز نيز از قرائن و شواهد بدست مي آيد و بايد در کنار نکات منفي، نکات مثبت فرد نيز مدنظر قرار گيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي مجموعه شوراي نگهبان را مجموعه اي بسيار با ارزش که داراي شخصيتهاي خوشنام، خوش سابقه و امين مي باشد، دانستند و تاکيد کردند: خوشبختانه در قانون اساسي براي بررسي صلاحيتها مراحل مختلفي در نظر گرفته شده و اکنون نيز شوراي نگهبان با فرصت خوبي که در اختيار دارد مي تواند بررسي صلاحيتها را با دقت و براساس قانون مورد بازبيني قرار دهد.
ايشان با تاکيد بر اينکه هرگونه بررسي شوراي نگهبان بايد با دقت، متقن و به گونه اي باشد که حق کسي ضايع نشود تصريح کردند: البته شوراي نگهبان نبايد در مقابل کساني که مي خواهند گردن کلفتي نمايند کوتاه بيايد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در مورد بررسي صلاحيت داوطلباني که اکنون نماينده مجلس هستند، خاطر نشان کردند: در مورد اين افراد، اگر صلاحيت آنان در دوره قبل مورد تاييد قرار گرفته است بايد اصل بر صحت گذارده شود مگر آنکه خلاف آن ثابت گردد.
ايشان درعين حال افزودند: در مورد کساني که در دوره هاي قبل صلاحيت آنان تاييد نشده، نمي توان به اين روش عمل کرد بلکه بايد صلاحيت آنان احراز شود.
در اين ديدار پيش از سخنان مقام معظم رهبري، آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان قانون اساسي، ضمن ارائه گزارشي از فعاليتهاي اين شورا در روند برگزاري انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي گفت: در تمام مراحل تلاش بر اين بوده و خواهد بود که امور براساس قانون و مستندات قانوني و با دقت کامل انجام گيرد.
دبير شوراي نگهبان خاطر نشان کرد: شوراي نگهبان در مهلت قانوني خود با دقت به شکايتها رسيدگي خواهد کرد تا حقي از کسي ضايع نگردد.


کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /