پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رئيس جمهور و هيئت دولت با رهبر معظم انقلاب

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر امروز در ديدار رييس جمهور و هيات دولت با تاکيد بر اينکه فوق العادگي حادثه زلزله بم به هيچ وجه نبايد فراموش شود، تصريح کردند: بازسازي شهر بم بايد بسرعت و با حکم ويژه رييس جمهور به يک دستگاه مشخص سپرده و با استفاده از تجربيات گذشته و شيوه هاي جديد سازه هاي ضد زلزله، بم بصورت مستحکم و با در نظر گرفتن معماري مذهبي و بومي منطقه بازسازي شود.
مقام معظم رهبري با تاکيد بر اينکه برغم لحظه اي بودن زلزله، تبعات آن طولاني مدت است افزودند: رسيدگي به منطقه زلزله زده بم بايد سريعتر و فراگيرتر و همچنين بصورت مستمر باشد.
ضرت آيت الله خامنه اي بر لزوم سرعت در اسکان موقت زلزله زدگان بم و ايجاد اردوگاههاي اسکان مناسب با توجه به بارندگي و همچنين فرا رسيدن زودرس گرما در اين منطقه تاکيد کردند و افزودند: از جمله کارهاي ضروري، توزيع صحيح، سريع و آبرومندانه هداياي مردم ميان حادثه ديدگان است و مسوولان بايد بصورت دقيق و مستمر از نحوه توزيع کمکها به مردم گزارش دهند.
ايشان ضمن قدرداني از تلاش و زحمات رييس جمهور، وزراء مسوولين و تمام دستگاهها و نهادها تاکيد کردند: مسوولين اگر کارهاي انجام گرفته در اين حادثه را براي مردم تشريح نمايند مشخص خواهد شد که چه کار بزرگي انجام گرفته است.
ايشان با اشاره به ابعاد گسترده حادثه زلزله بم و خسارات وارده انساني و مادي آن و تاکيد بر ادامه کمکهاي مردمي، افزودند: از مسائل مهم کنوني در بم رسيدگي به وضعيت روحي مردم و طراحي برنامه ها و اقداماتي جهت کاهش آلام روحي مردم است.
حضرت آيت الله خامنه اي در همين زمينه خاطر نشان کردند: سفر مستمر مسوولان از جمله رييس جمهور و وزراء به منطقه بم و نظارت بر امور و دلجويي از مردم يکي از راههاي تسلاي بازماندگان است.ايشان با تاکيد بر حفظ بيش از پيش امنيت منطقه تصريح کردند: دستگاه قضايي بايد با افراد متخلف شرور و سوء استفاده کننده در اين منطقه قاطعانه برخورد نمايد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به هميشگي بودن احتمال وقوع حوادث طبيعي از جمله زلزله در نقاط مختلف کشور بر لزوم تشکيل مرکزي زير نظر معاون اول رئيس جمهور جهت بررسي و برنامه ريزي اولويت هاي مختلف در حوادث طبيعي تاکيد و خاطر نشان کردند اين مرکز بايد با حضور تمام دستگاه هاي مسئول جهت نيازهاي مختلف نجات ، امداد ، اسکان موقت ، امنيت و هماهنگي دستگاه هاي امداد رسان آيين نامه هاي دقيقي تنظيم و پيش بيني ها و امکانات و تجهيزات لازم را تدارک نمايد تا به هنگام وقوع حوادث طبيعي در سريعترين زمان ممکن امداد رساني به صورت متمرکز آغاز شود.
ايشان مسئله امداد را يکي از مسائل مهم و ظريف خواندند و تاکيد کردند: در خصوص آموزش امدادگر و سازماندهي آنان بايد برنامه ريزي صورت بگيرد.
مقام معظم رهبري تدوين سياست تبليغاتي و اطلاع رساني در زمان وقوع حوادث طبيعي را يکي ديگر از کارهاي مهم اين مرکز برشمردند و افزودند : البته در حادثه زلزله بم تبليغات عاطفه انگيز صدا و سيما بسيار خوب بود و همه مردم و مسئولان را متوجه اهميت مسئله نمود که اين اطلاع رساني بايد ادامه داشته باشد .
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با تاکيد بر لزوم جدي گرفتن مسئله مقاوم سازي شهرها و اجراي تصميم دولت در اين خصوص افزودند : علاوه بر اينکه بر ساخت و سازهاي جديد نظارت کامل صورت مي گيرد بايد ساختمان هاي موجود در شهرهايي که احتمال زلزله در آنها وجود دارد مقاوم سازي شوند.
در اين ديدار آقاي خاتمي رييس جمهور با اشاره به ابعاد فاجعه زلزله بم و اقدامات مسوولان و دستگاههاي مختلف دولتي، غير دولتي و نظامي از ساعات نخست وقوع زمين لرزه افزود: اکنون مشکلات حاد ابتدايي پشت سرگذاشته شده و برنامه مهم و اساسي ،بازسازي بم و جبران خسارتها است.
رييس‌جمهور با قدرداني از عنايت‌ها و رهنمودهاي مقام معظم رهبري از ابتداي وقوع حادثه‌ زلزله‌ي بم، به تشکيل ستاد بازسازي اين شهر اشاره کرد و گفت: اين ستاد قرار است در گام نخست طرح سنجيده و مناسب با معيارهاي تاريخي، فرهنگي و جغرافيايي بم جهت بازسازي مستحکم و با شکوه اين شهر ارايه دهد.
آقاي خاتمي ضمن تشکر مجدد از حماسه پرشکوه ملت ايران در کمک ‌رساني به مصيبت‌ ديدگان حادثه‌ي بم افزود: اميد است با همت و تلاش مسوولان و صبر و تحمل و کمک مردم منطقه، بازسازي شهر بم آغاز شود و تا حدودي از تالمات روحي مردم اين شهر کاسته شود.
آقاي موسوي لاري وزير کشور نيز در اين ديدار با ارائه گزارشي از فعاليتهاي انجام گرفته در منطقه زلزله زده بم از روز نخست، حادثه تاکنون گفت: از نخستين ساعات حادثه استانداري کرمان در منطقه فعال بود و از روز دوم با ساماندهي نيروها، مسئله نجات در شهر بم به سپاه و بسيج و در منطقه براوات به ارتش سپرده شد که اقدامات قابل توجه وخوبي انجام گرفت. وزير کشور با اشاره به ساخت چند اردوگاه و ادامه اين کار افزود: بررسي تهيه و نصب اتاقک هاي مقاوم مصون در مقابل گرما جهت اسکان زلزله زدگان بم آغاز شده است.
همچنين آقاي نوربالا رييس جمعيت هلال احمر با تشريح نحوه فعاليت اين جمعيت براي انجام ماموريتهاي محوله به آن درخصوص کمکهاي مردمي به زلزله زدگان گفت: کمکهاي غير نقدي مردم به حدي است که ظرفيت تمام انبارهاي هلال احمر تکميل گرديده و کمکهاي نقدي مردم نيز بالغ بر ده ميليارد و ششصد ميليون تومان شده است.
آقاي کريمي استاندار کرمان نيز با ارائه گزارشي از اوضاع منطقه و اقدامات انجام گرفته گفت: در بعد از ظهر روز اول حادثه تا بامداد روز دوم ظرف 14 ساعت حدود 300 سورتي پرواز انجام گرفت و تمام مجروحان حادثه انتقال يافتند.
وي با اشاره به تقسيم شهر بم به 14 منطقه واگذاري اين مناطق به معاونان عمراني 14 استان افزود: اقدامات جديدي جهت توزيع عادلانه کمکهاي آغاز و در زمينه مسائل بهداشتي نيز تاکنون سيصد چشمه سرويس بهداشتي و يکصد چشمه دوش ايجاد شده که در روزهاي آينده افزايش خواهد يافت.

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /