پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار جوانان قزوين

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز در جمع پر شور هزاران نفر از دانشجويان، اساتيد و جوانان قزوين با تبيين تفاوت هاي دمكراسي غربي و مردم سالاري ديني تاكيد كردند مشروعيت نظام اسلامي بر پايه تقوا و عدالت متكي است. اما اگر راي مردم نباشد نظام مقبوليت و كارآيي ندارد به همين دليل راي مردم و انتخابات در نظام مردم سالاري ديني بسيار مهم است.
رهبر معظم انقلاب در تبيين تفاوتهاي دمكراسي غربي متكي به ليبراليسم با مردم سالاري ديني افزودند:دمكراسي غربي با تكيه بر ليبراليسم، پايه مشروعيت حكومت ها را راي اكثريت مي داند البته همين ايده راي اكثريت نيز تنها در تئوري است زيرا در عمل بسياري از حكومت ها غربي از اين اكثريت برخوردار نيستند و هرجا حكومت مردمي مخالف خود ببيند با كودتا يا از هر راه ديگر براي سرنگوني آن تلاش مي كنند همچنانكه در شيلي، كودتاي 28 مرداد 32 و بسياري از كشورهاي ديگر همين كار را كردند. رهبر معظم انقلاب اسلامي در تشريح پايه هاي مشروعيت در اسلام، به آيات قرآني و احاديث معصومين استناد كردند و افزودند: در اسلام تقوا و عدالت پايه اصلي مشروعيت است اما اين مشروعيت بدون راي مردم، مقبوليت و كارآيي ندارد لذا در اسلام راي مردم اهميت ويژه اي دارد.
ايشان افزودند: درمنطق بسيار مستحكم و عميق مردم سالاري ديني هيچ ولايت و حاكميتي مطلوب نيست مگر پروردگار تفويض كرده باشد و خداوند نيز اين حاكميت را در رده هاي مختلف حاكميت اسلامي تنها به كساني تفويض مي كند كه عدالت و تقوا داشته باشند و مردم هم آنان را بخواهند.
حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين اهميت مجلس، به اهميت قانون اشاره كردند و افزودند: قانون
يعني سرنوشت كشور بنابراين نمايندگان مجلس با تصويب قوانين، 4 سال سرنوشت كشور و مردم را تعيين مي كنند و اهميت فراوان مجلس شوراي اسلامي از همين نكته قابل درك است.ايشان انتخاب را از مهم ترين مظاهر مردم سالاري ديني خواندند و افزودند: نظام پارلماني شكل خوبي از مردم سالاري است.
چرا كه مجلس برخاسته از آراي مردم است و هرچه تصويب مي كند بايد عمل شود و اگر كسي قصوري در اين مصوبه ها مي بيند و يا احساس مي كند در برهه اي از زمان بر اساس مصالح كشور عمل نمي شود بايد بخود مراجعه كند چرا كه نمايندگان،با راي مردم به مجلس رفته اند.ايشان افزودند:تاكيد بر لزوم شركت گسترده مردم در انتخابات مجلس بخاطر تبليغات راديو هاي بيگانه هم نيست چرا كه مردم بيايند يا نيايند آنها حرفهاي خود را تكرار مي كنند همانطور كه حضور پرشور مردم در انتخابات دوم خرداد 76 ، را راي منفي خواندند و با صد و هشتاد درجه اختلاف، حضور كمرنگ مردم در انتخابات شوراها در شهرهاي بزرگ را هم راي منفي به نظام خواندند. رهبر معظم انقلاب اسلامي افزودند: تاكيد بر حضور مردم در انتخابات مجلس به اين علت است كه مجلس مي خواهد 4 سال سرنوشت كشور و ملت را با قوانين خود تعيين كند بنابراين حضور در انتخابات و در روند تعييين نمايندگان مجلس وظيفه اي شرعي، عقلاني و وجداني است هيچكس نبايد خود را از ميدان كنار بكشد.
ايشان خدمت بيشتر مسؤ‌ولان را عامل تشويق مردم به حضور در انتخابات خواندند و خاطر نشان كردند عملكرد مسؤولان مي تواند در ترغيب مردم به حضور در انتخابات اول اسفند نقش مهمي ايفا كند.
حضرت آيت الله خامنه اي، صلاحيتهاي متفاوت نمايندگان در نظامهاي دمكراسي غربي و جمهوري اسلامي ايران را مورد توجه قراردادند و افزودند: در نظام هاي غربي،نيز صلاحيتهاي خاصي مورد نظر است كه عمده آن وابستگي هاي حزبي است اما در نظام جمهوري اسلامي علاوه بر دانايي و كفايت سياسي كفايت اخلاقي و اعتقادي هم لازم است و همه بايد به اين نكته كاملاً توجه كنند.
ايشان خاطر نسان كردند:اخلاق و عقايد مسؤولان، برخلاف اخلاق و عقايد مردم، مسئله فردي و شخصي نيست بلكه مسئله اي عمومي است چرا كه اگر فردي معامله گر باشد،دنبال پر كردن جيب خود و اطرا فيانش باشد يا بيگانه پرست و ترسو و فاسد باشد و به مجلس برود همين اخلاق و عقايد او منشا مشكلاتي فراواني براي كشور و مردم خواهد شد.
ايشان افزودند:منظور از ضرورت برخودداري نمايندگان مردم از دانايي، كفايت و تقواي سياسي- اخلاقي اين نيست كه كسي از فردا تفتيش عقايد راه بياندازد البته اگر كسي به مخالفت با مباني ارزشي نظام تظاهر مي كند حق ندارد به مجلس برود و همه بايد در مورد اين مسئله حساس باشند.
رهبر معظم انقلاب خاطر نشان كردند صلاحيت هاي نامزدهاي ورود به مجلس بايد احراز شود و در اين زمينه هم وزارت كشور و هم شوراي نگهبان مسوولند.
رهبر معظم انقلاب در همين زمينه تاكيد كردند وزارت كشور و شواري نگهبان بر اساس قانون وظايفي دارند كه بايد انجام دهند و هيچ تخلفي از هيچ دستگاهي پذيرفته نيست.ايشان وجود مجلس در هر كشور و نظام را وسيله اي براي حفظ و تقويت آن نظام خواندند و افزودند: وجه مشترك دمركراسي غربي و مردم سالاري ديني اين است كه تشكيل پارلمان در اين نظام ها براي مخالفت با نظام نيست بلكه براي تكميل و تقويت ساختار حكومت است چرا كه مجلس هم جزو ساختار حكومت محسوب مي شود بنابراين مجلس در هيچ كشوري جاي مخالفان نظام نيست و اگر كساني مي گويند بايد به مجلس برويم تا با قانون اساسي و جمهوري اسلامي مبارزه كنيم اين كاملاًغلط و غير منطقي است.
ايشان با تاكيد بر لزوم تحرك و نشاط مستدل سياسي و كاري در مجلس افزودند مجلس ساكت و راكد به درد نمي خورد بلكه مجلس به عناصر فعال و پر تحرك فكري و كاري نياز دارد اما بايد همه ي اين اقدامات درچارچوب نظام صورت گيرد چرا كه مجلس جاي برنامه ريزي براي پيشرفت كشور و نظام است نه جايي براي تحرك بر ضد نظام.
ايشان سياست هاي كلي نظام را چارچوب قوانين مجلس برشمردند و با تشريح روند منطقي،دقيق و كارشناسانه تنظيم سياست هاي نظام در دولت و مجمع تشخيص مصلحت افزودند: پس از تصويب و ابلاغ اين سياست ها، مجلس هم در چارچوب آنها به قانونگذاري مي پردازد.
ايشان با تاكيد لزوم تبعيت همه مسؤولان و آحاد مردم از قوانين افزودند: رهبري نيز در برابر قانون مثل دگر آحاد مردم است و ولايت مطلقه فقيه كه در قانون اساسي آمده به معناي مطلق العنان بودن رهبري نيست بلكه به اين معناست كه اگر در اداره كشور و اجراي قانون مطبوعات اين مسئله رخ داد كه رهبري با احساس تكليف شرعي تذكر داد و قوانين براي قواي سه گانه مشكلي پيش آمد رهبري بتواند براساس اين اختيارات اين مشكل را حل كند يا برخي مسائل را به عنوان معضل به مجمع تشخيص ارجاع دهد.
ايشان قواي سه گانه را در مقابل عملكرد و وظايف شان مسؤول دانستند و افزودند: رهبري در مسؤوليتهاي قوا دخالت نم كند مگر احساس كند كه اگر تذكر ندهد يك زاويه بسيار خطرناك در مسير عمومي ملت پيش مي آيد كه در مجلس ششم يكبار درتغيير مجلس هم كاملاً همراهي كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي با تاكيد بر افق بسيار روشن آينده ملت ايران و نظام اسلامي، چشم انداز20ساله كشور را نشانه ي اميد و نشاط و عزم و اراده ملت و نظام براي دستيابي به قله هاي رفيع پيشرفت وتعالي خواندند و با اشاره به انتقادات موذيانه راديو هاي بيگانه و برخي عوامل داخلي از اين حركت ملت و نظام افزودند: ملت بزرگ ايران و مسؤولان نظام بي اعتنا به اين كار شكني ها،حركت برنامه ريزي شده خود را ادامه مي دهند و به فضل پروردگار با تلاش جوانان، نخبگان و آحاد مردم و مسؤولان به قله هاي رفيع پيشرفت، شرافت،امنيت و مصونيت دست خواهند يافت.
حضرت آيت الله خامنه اي در ابتداي اين ديدار با ابراز خرسندي فراوان از توجه دانشجويان و استادان به مسائلي همچون توليد علم و نهضت نرم افزاري افزودند:مسائلي كه در اين گونه اجتماعات مطرح مي شود آرزو ها و آرمان هاي ماست و هرجا جوانان مومن و پر شور اجتماع كنند به يقين خداوند رحمت و هدايت خود را ارزاني آنان مي سازد. ايشان با اشاره به تاكيد فراوان دين اسلام،پيامبر خاتم و ائمه هدي (عليهم السلام) بر خرد ورزي و دانش افزودند: اتكاء به علم و فكر و اقتصاد و سياست ترجمه اي براي هر ملتي ننگ است و بر اساس مباني اسلام ملت ها بايد ضمن تعامل فرهنگي و استفاده از نكات مثبت فرهنگ ديگر ملت ها، براي اداره زندگي اجتماعي- سياسي و اقتصادي خود بر فكر و تحليل و انديشه و خرد خويش تكيه كنند و از تسليم درمقابل تهاجم فرهنگي و افكار و ايده هاي دشمنان بپرهيزند. پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب دكتر بهشتي سرشت دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين، دكتر موسي خاني رئيس دانشگاه آزاد اسلامي قزوين، دكتر جوادي رئيس دانشگاه علوم پزشكي قزوين، دكتر فلاح به نمايندگي از استادان استان، خانم الهام درويش گفتار دانشجوي دانشگاه علوم پزشكي و مجري طرح پيوند سلول هاي كبدي به طحال، مصطفي محمدي دانشجوي برگزيده دانشگاه امام خميني و دانشجوي نمونه بسيجي، عليرضا فصيح دانشجوي نمونه دانشگاه آزاد اسلامي، بهزاد زارع نماينده تشكلهاي دانشجويي استان قزوين، سيد روح الله نقوي دانشجوي پاكستاني و نماينده دانشجويان خارجي دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) و خانم معصومه باقري به نمايندگي از دانش آموزان استان قزوين، به بيان ديدگاه هاي خود در مورد مسائل مختلف آموزشي، تحقيقاتي و پژوهشي و نيازهاي مختلف دانشجويان و جوانان استان پرداختند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /