پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار استادان و فرزانگان علمى و دانشگاهى

استادان و فرزانگان علمى و دانشگاهى، عصر امروز در ديدار با رهبر معظم انقلاب اسلامى، ديدگاههاى خود را در مورد مسائل مختلف كشور و موضوعات علمى پژوهشى و دانشگاهى، با ايشان در ميان گذاشتند.
در اين ديدار دكتر سليمى استاد دانشگاه اميركبير به تشريح موانع جنبش نرم افزارى در ايران پرداخت و با انتقاد از نگاه سياسى احزاب و گروهها به مسائل علمى و فرهنگى گفت: رشد و پيشرفت كشور تنها با تكيه بر نظريه پردازى و توليد فكر و ايده امكان پذير است.
دكتر شهرام علمدارى استاد دانشگاه علوم پزشكى تهران، افزايش امكانات، سازماندهى صحيح مراكز بهداشتى و درمانى و تربيت نيروهاى حرفه اى را موجب خدمت رسانى بهتر به مردم در فوريت هاى پزشكى خواند.
دكتر طيبى رهنى رئيس دانشكده صنعت هواپيمايى كشور پيشنهاد كرد بودجه خاصى به آموزش و پژوهش صنعت هوا - فضا در دانشگاهها اختصاص يابد.
دكتر مهدى كوچك زاده استاد دانشگاه تربيت مدرس بر لزوم تقدم ملاكهاى اسلامى و انقلابى بر ديگر معيارها در تصميم گيرى مسؤولان ومديران كشور تأكيد كرد.
دكتر افجه اى استاد دانشگاه علامه طباطبايى توجه رسانه ها به نقش دانشگاهها در فرهنگ عمومى - تعامل بيشتر مسؤولان با نخبگان و توجه بيشتر دستگاهها به ديدگاههاى كارشناسان را خواستار شد.
دكتر محمدنژاد استاد دانشگاه شاهد، با اشاره به مسؤوليت سنگين دانشگاهيان در تعالى فرهنگىِ دانشگاه و جامعه، خواستار ساماندهى نيروهاى بالنده و متعهد دانشگاهها براى تحقق اين هدف شد.
دكتر شفازند استاد دانشگاه شهيد باهنر كرمان، با اشاره به تلاش قدرتها براى كنترل چرخه اطلاعات در درون جامعه بين المللى، توجه بيشتر به اطلاعات و فناورى ارتباطات را زمينه ساز ايفاى نقش شايسته ايران اسلامى در آينده جهان ارزيابى كرد.
دكتر محمد خوش چهره استاد اقتصاد دانشگاه تهران با نقد الگوهاى اقتصادى غربى گفت: بموازات توليد ثروت و افزايش رشد اقتصادى عدالت اجتماعى بايد مورد توجه كامل مسؤولان و برنامه ريزان اقتصادى - سياسى قرار داشته باشد.
دكتر اعظم گيورى استاد دانشگاه علوم پزشكى ايران، با انتقاد از مدرك گرايى و برخورد شكلى با مقوله پژوهش در دانشگاهها خواستار هزينه شدن صحيح بودجه هاى تحقيقاتى مراكز آموزش عالى شد.
و دكتر كريم زارع، معاون پژوهشى دانشگاه آزاد اسلامى رشد علمى كشور را ناكافى خواند و گفت: با وجود پيشرفتهاى بعمل آمده، جايگاه كنونى علمى كشور بايد كاملاً ارتقاء يابد.
پس از سخنان جمعى از استادان دانشگاهها، رهبر معظم انقلاب اسلامى با ابراز خرسندى فراوان از ديدار با فرزانگان و نخبگان علمى و دانشگاهى، رشد علمى و تحقيقاتى ايران را بويژه در سالهاى اخير، خوب برشمردند و تأكيد كردند: پيشرفتهاى علمى - پژوهشى كشور را بايد با ديدى مثبت و واقعگرا ارزيابى كرد و با تلاش و همت بيشتر، راه دسترسى به جايگاه شايسته علمى ايران را ادامه داد.
حضرت آيت الله خامنه اى توليد علم و نوآوريهاى علمى را هدف اصلى ايجاد جنبش نرم افزارى خواندند و افزودند: در علم و تحقيق به ترجمه و فراگيرى اكتفا نكنيد و در مراكز علمى، توليد دانش را هدف اساسى خود قرار دهيد.
ايشان تلاش دارندگان دانش جهانى را براى انحصارى كردن علوم و فنون پيشرفته، يادآورى كردند و افزودند: بايد ايران را از محاصره اى كه كشورهاى جهان سوم در آن گرفتار آمده اند خارج كنيم و خود را به كاروان پيشرفت علم و دانش برسانيم.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با ابراز خرسندى از تأكيد استادان و دانشجويان بر لزوم ايجاد جنبش نرم افزارى افزودند: اين جلوه هاى اميدوار كننده نشان مى دهد كه برخلاف تلاشهاى بيگانگان براى القاء حس ناتوانى در ملت ايران، احساس "توانايى، اعتماد به نفس و اتكاى به خود" در ملت ايران در حال شكل گيرى و تعميق است.
ايشان نقش مديريت را در تحقق اهداف علمى كشور، بسيار تعيين كننده خواندند و افزودند: زمينه سازى و اداره شايسته روند شكوفايى علمى كشور، وظيفه مهمى است كه بر عهده شورايعالى انقلاب فرهنگى وزارتخانه هاى »علوم تحقيقات و فناورى - بهداشت درمان و آموزش پزشكى - آموزش و پرورش« و مديران دانشگاهها و مراكز تحقيقاتى قرار دارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى مسئله توليد علم را شامل همه علوم از جمله علوم انسانى دانستند و افزودند: برخلاف انتظار، در مورد توليد نظريه و نوآورى علمى در علوم انسانى، حركت مناسبى در كشور صورت نگرفته است.
ايشان با انتقاد از برخورد منفعل با نظريه هاى غربى در مورد اقتصاد، جامعه شناسى، روانشناسى وعلوم سياسى خاطرنشان كردند: مفاهيم و مبانى اساسى حقوق، سياست، اقتصاد و ساير علوم انسانى در اسلام وجود دارد و استادان متعهد دانشگاهها و علماى حوزه ها مى توانند با نظريه پردازى و نوآورى علمى در اين عرصه ها، به حركت عمومى كشور كمك كنند.
حضرت آيت الله خامنه اى همچنين پيگيرى كامل مسائلى را كه استادان دانشگاهها بيان كردند مورد تأكيد قرار دادند.
در پايان اين ديدار نماز مغرب و عشاء به امامت حضرت آيت الله خامنه اى اقامه شد. سپس استادان دانشگاهها روزه خود را به همراه رهبر معظم انقلاب افطار كردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /