پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رئيس جمهور و اعضاى هيأت دولت

رهبر معظم انقلاب اسلامى ظهر امروز در ديدار رئيس جمهور و اعضاى هيأت دولت با قدردانى از خدمات و تلاشهاى فراوان آقاى خاتمى و هيأت وزيران براى پيشرفت كشور و بهبود وضع عمومى جامعه تأكيد كردند: همراهى مردم با نظام و دولت، عامل اصلى توفيقات بدست آمده در سالهاى پس از پيروزى انقلاب است و مسؤولان كشور در بخشهاى مختلف بايد بگونه اى عمل كنند كه ملت عزيز ايران، همچنان در صحنه حضور داشته باشد.
حضرت آيت الله خامنه اى همچنين با تكريم ياد شهيدان دولت بويژه رجايى و باهنر، اطلاع رسانى كامل و هنرمندانه در مورد اقدامات و تلاشهاى گسترده دولت را موجب آگاهى مردم از دلسوزى مسؤولان و اميدوارى بيشتر آنان به »آينده نظام و بهبود وضع معيشتى« خود دانستند و صدا و سيما، مطبوعات و در درجه اول هيأت وزيران را به اين امر مهم، توصيه كردند.
ايشان برنامه ريزى دولت براى كنترل تورم و اقدامات ماههاى اخير براى مهار كردن افزايش قيمتها را خوب و موجب خرسندى مردم ارزيابى كردند و افزودند: ضمن اطلاع رسانى كامل به مردم در مورد اين تلاشها، مقابله با افزايش قيمتها را مثل ماههاى اخير، هميشه، بطور جدى پيگيرى كنيد.
حضرت آيت الله خامنه اى تلاش براى بهبود و تسهيل زندگى مردم و انجام دادن اقدامات زيربنايى و سازندگى را دو وظيفه اصلى دولت خواندند و خاطرنشان كردند: نتايج كارهاى ميان مدت و بلندمدت هم، نهايتاً در خانه و سفره مردم ديده خواهد شد، اما لازم است كه به نيازهاى روزمره مردم با ظرافت و دقتى مضاعف توجه شود.
ايشان در تبيين راههاى استمرار حضور مردم در صحنه و افزايش همراهى و همگرايى آنان با نظام و دولت، به عدالت خواهى و مبارزه با فساد و تبعيض اشاره كردند و افزودند: تكليف اصلى مسؤولان كشور، تلاش براى استقرار عدالت است و مشروعيت همه مسؤولان كشور در هر رده و مقامى به عدالت خواهى آنها و مبارزه شان با تبعيض و فساد، وابسته است، بنابراين هر مسؤولى دنبال استقرار عدالت نباشد، حضورش در آن پست و مقام نامشروع است.
حضرت آيت الله خامنه اى با تأكيد بر لزوم آباد كردن دنياى مردم در كنار توجه كامل به مسائل معنوى و اخروى افزودند: ايجاد دنياى حقيقتاً آباد مردم، به استقرار عدالت در كشور بستگى دارد چرا كه اگر رشد اقتصادى و درآمدهاى كشور افزايش يابد اما عدالتى در كار نباشد، تنها دنياى عده اى خاص آباد مى شود، در حاليكه اسلام بدنبال بهبود وضع زندگى عموم مردم است.
رهبر معظم انقلاب مبارزه با عناصر افزون طلب و پرهيز از اعطاى فرصتهاى خاص به افراد خاص را، موجب افزايش اميدوارى مردم برشمردند و خاطرنشان كردند: لازمست مبارزه با مفاسد اقتصادى، با قوت و با ميداندارى دولت ادامه يابد و مصوبات خوب ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادى، در پيچ و خمهاى ادارى، از اجرا باز نماند.
ايشان پرهيز از ايجاد تشنج سياسى در جامعه را از ديگر عوامل تداوم همراهى ملت با نظام و اميدوارى آنان به آينده خواندند و خاطرنشان كردند: مجادلات بى مورد، فضاى سياسى كشور را زهرآگين و مردم را افسرده مى كند و در نهايت به ضرر نظام و همه جناحها تمام مى شود بنابراين همه مسؤولان و گروهها و جناحها بايد از ايجاد تشنج هاى سياسى بشدت پرهيز كنند و فضايى منطقى، معتدل و معقول در كشور بوجود آورند.
ايشان با اشاره به انتخابات مجلس هفتم در سال جارى تأكيد كردند: حضور پرشور مردم در اين انتخابات، از نتيجه آن مهمتر است و همه تلاشها بايد بر ايجاد فضايى آرام و دلنشين در جامعه متمركز شود تا انتخابات مجلس هفتم در فضايى پرشور و شوق و با حضور گسترده مردم برگزار شود كه به فضل پروردگار چنين خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى ريشه يابى صحيح مشكلات موجود را از ديگر عوامل افزايش اميدوارى مردم خواندند و با اشاره به دو گرايش غلط تبليغاتى در كشور افزودند: عده اى هرگونه مشكل كوچك و بزرگ را به كليت نظام نسبت مى دهند و تلاش مى كنند قانون اساسى و قواره نظام را زير سؤال ببرند، در مقابل عده اى نيز نظام را تنها در رهبرى و يا چيزى مثل رهبرى خلاصه مى كنند و با مبرّا دانستن آن از هر عيب و نقصى، تلاش مى كنند هر مشكلى را به پاى 5 4 تن از مسؤولان يك بخش از نظام بنويسند كه اين هم غلط است.
ايشان غالب مشكلات موجود را ناشى از عملكرد دستگاهها و مسؤولان دانستند و تأكيد كردند: براى رفع مشكلات بايد آنها را ريشه يابى كنيم و با نگاهى نقادانه به عملكرد خود، نقاط ضعف و قوت را بشناسيم و با آنها برخورد صحيح كنيم.
رهبر معظم انقلاب اسلامى پرهيز كامل مسؤولان از زندگى مرفه را از ديگر عوامل اميدوارى بيشتر مردم خواندند و افزودند: نبايد در مسافرتها، كارها و زندگى ما، مسائلى ديده شود كه مردم را دلسرد كند.
ايشان در ادامه تبيين عوامل همگرايى و يا واگرايى مردم از دولت، از اقدام جناحهاى عمده سياسى كشور در تبليغ فقدان اقتدار مديريتى در بخشهاى مختلف كشور انتقاد كردند و افزودند: اين دو جناح با انگيزه هاى صددرصد مخالف، هر دو ضعف مديريتى در كشور را تبليغ مى كنند و موجب دلسردى مردم مى شوند اما آيا اينهمه پيشرفت و فعاليت در كشور بدون وجود مديريت هاى مقتدر در بخش هاى مختلف امكان پذير بوده است؟
حضرت آيت الله خامنه اى در همين زمينه افزودند: البته نارسايى ها در مديريت بخش هاى گوناگون وجود دارد كه بايد ترميم شود اما اين نقائص به معناى فقدان مديريت مقتدر در كشور نيست.
حضرت آيت الله خامنه اى با تجليل از دلبستگى قشرهاى مختلف مردم از جمله جوانان به اصل نظام و حضور آنان در اجتماعات ملى و عمومى، از عملكرد تنگ نظرانه دو جناح كشور در برخورد با برخى مسائل انتقاد كردند و افزودند: متأسفانه يك جناح بعنوان سختگيرى دينى و جناح ديگر با نگاهى انتقادى به نظام، با مشاهده اندك چيزى، فوراً افراد را بريده از نظام مى خوانند اما واقعيت آن است كه تعداد معاندان با نظام در كشور، بسيار معدود است و قشرهاى مختلف مردم به نظام علاقه مندند، گرچه ممكن است انتقادها و اعتراض هايى نيز داشته باشند كه بايد آنها را شنيد و به آنها ترتيب اثر داد.
حضرت آيت الله خامنه اى در بخش ديگرى از سخنان، توليد را اساس پيشرفت صنعتى، كشاورزى و علمى خواندند و افزودند: با وجود مديران پرتلاش، متخصصان و فناوران خوب و استعدادهاى درخشان، زمينه مناسبى براى افزايش توليد در بخشهاى گوناگون كشور وجود دارد.
رهبر معظم انقلاب همچنين همه دستگاهها را به جدى گرفتن مسئله صرفه جويى فراخواندند و افزودند: در تأمين نياز دستگاهها بايد به توليدات داخلى تكيه شود و از خريد و استفاده از كالاهاى خارجى كه مشابه آن در داخل وجود دارد بشدت خوددارى گردد.
رهبر معظم انقلاب وضع ايران را با اوضاع كشور در زمان پيروزى انقلاب غيرقابل مقايسه خواندند و خاطرنشان كردند: اين پيشرفتهاى چشمگير با اتكاى به پروردگار و تكيه بر »هويت ملى و اسلامى و تواناييهاى داخلى« حاصل شده است و سيره مباركِ تلاش و مجاهدت براى رضاى الهى كه بى ترديد رضايت مردم را نيز در پى خواهد داشت بايد در كشور ادامه يابد.
در اين ديدار قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب، رئيس جمهور در سخنانى با گراميداشت ياد شهيدان انقلاب و دفاع مقدس از جمله 15 هزار شهيد دولت و بويژه شهيدان رجائى و باهنر گفت: اين دو بزرگوار اسوه هاى ساده زيستى و خستگى ناپذيرى در خدمت به خدا و مردم هستند و ما اميدواريم با الگوپذيرى از آنها، در تحقق اهداف انقلاب اسلامى تلاش بيشترى كنيم .
آقاى خاتمى هفته دولت را هفته ارائه خدمات دولت به افكار عمومى و نقد و ارزيابى صحيح اقدامات دولت دانست و در مورد ايجاد فصاى مناسبى در نقد عملكرد دولت ابراز اميدوارى كرد.
پس از رئيس جمهور، آقاى حجتى وزير جهاد كشاورزى در بيان دستاوردهاى دولت در اين بخش گفت: سال زراعى گذشته با رشدى بيش از ده درصد سالى بى نظير را در تاريخ ايران پشت سرگذاشتيم و امسال نيز با رشدى معادل 7 درصد سال پربركتى را خواهيم داشت.
وزير جهاد كشاورزى ضمن تشريح محورهاى اصلى برنامه ريزى در بخش كشاورزى، به افزايش توليد محصولات استراتژيك كشاورزى از جمله گندم و دانه هاى روغنى اشاره كرد و گفت: تا ديروز - چهارم شهريور ماه - حدود نه ميليون تن گندم از كشاورزان خريدارى شده كه در مقايسه با روز مشابه خود در سال گذشته، بيش از 17 درصد افزايش نشان مى دهد و البته ما اميدواريم خريد گندم از كشاورزان امسال به ده ميليون تن برسد.
آقاى حجتى افزود امسال در بخش توليدات دامى نيز در مجموع 8/6 درصد رشد خواهيم داشت كه اين آمار از بهبود وضع عمومى بخش كشاورزى حكايت مى كند.
پس از وزير جهاد كشاورزى، وزير راه و ترابرى گفت: با توجه به افزايش سريع تعداد خودروها در كشور، ايجاد اتوبانهاى برون شهرى و درون شهرى و مديريت ترافيك، در اولويت وزارت راه و ترابرى قرار گرفته است. آقاى خرم افزود: با مشاركت فعال بخش خصوصى بيش از 1600 كيلومتر اتوبان در دست ساخت داريم و كارهاى مقدماتى احداث 1000 كيلومتر اتوبان ديگر نيز در دست اجراست.وزير راه و ترابرى گفت: در ابتداى انقلاب كلاً حدود 8 هزار كيلومتر جاده آسفالت روستايى در سراسر كشور داشتيم كه امروز به 50 هزار كيلومتر افزايش يافته ضمن آنكه 45 هزار كيلومتر ديگر نيز آماده بهره بردارى است.
آقاى خرم صادرات حدود يك ميليارد دلار خدمات فنى مهندسى، در دست ساخت بودن 3400 كيلومتر راه آهن، توسعه و تجهيز بندرهاى »شهيد رجايى، چاه بهار و بوشهر«، نوسازى ناوگان جاده اى و كاهش عمر متوسط اين ناوگان از 25 سال به 8 سال تا پايان سال آينده، تجهيز ناوگان ريلى، از رده خارج كردن هواپيماهاى قديمى و افزايش حداقل 25 فروند هواپيما جديد به ناوگان هوايى كشور - و افزايش درآمدهاى ترانزيتى را از ديگر فعاليتهاى اين وزارتخانه برشمرد.
وزير نفت نيز در اين جلسه در تشريح دستاوردهاى صنعت نفت به پروژه ميدان عظيم گازى پارس جنوبى اشاره كرد و گفت: با بهره بردارى كامل از بيست فاز پيش بينى شده براى توسعه اين ميدان گازى، توليدات آن در مجموع براى كشور 14/5 ميليارد دلار درآمد در برخواهد داشت خواهد داشت.
آقاى زنگنه افزود: تاكنون حدود 11 ميليارد دلار براى بهره بردارى ميدان گازى پارس جنوبى با كشورهاى مختلف قرارداد بسته شده است. وزير نفت انعقاد قرارداد شش مجتمع عظيم پتروشيمى در منطقه پارس جنوبى به ارزش 5/5 ميليارد دلار را از ديگر فعاليتهاى اين وزارتخانه برشمرد و گفت: ارزش صادرات محصولات پتروشيمى امسال به دوميليارد و ششصد ميليون دلار بالغ خواهد شد.
آقاى زنگنه گفت در چشم انداز توسعه پتروشيمى، صادرات 22 ميليارد دلارى در سال 1394 پيش بينى شده كه اين هدف بزرگ كاملاً قابل تحقق است.
وزير نفت، در گزارش خود به ايجاد امكانات استفاده 38 ميليون نفر از هموطنان از گاز شهرى و تكيه بر توانايى هاى داخلى در اجراى طرحهاى مختلف صنعت نفت و پتروشيمى نيز اشاره كرد.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزى هم در اين ديدار در گزارشى از بهبود شاخص هاى عمومى بخش هاى مختلف توليدى، صنعتى، معدنى - آب و فاضلاب - بهداشت و درمان، آموزش وپرورش و اصلاح ساختار ادارى كشور خبر داد آقاى ستارى فر تأكيد كرد: موقعيت براى برداشتن يك جهش و خيز بزرگ اقتصادى مهياست
پس از آقاى ستارى فر، وزير بازرگانى به تشريح اقدامات دولت براى كنترل افزايش قيمتها پرداخت، آقاى شريعتمدارى گفت: مهار كردن تورم از اولويتهاى برنامه سوم است بگونه اى كه ميزان تورم از حدود 20 درصد در سال 78 به حدود 15 درصد در پايان سال 81 رسيد.
وزير بازرگانى با اشاره به تلاشهاى جدى دولت براى عمل به رهنمودهاى رهبر معظم انقلاب در زمينه مقابله با افزايش ناگهانى قيمتها در ماههاى اول امسال گفت: دولت علاوه بر كاهش نرخ اقلامى نظير آرد، نان، برق، آب، قند و شكر، بليط هواپيما و قطار، سيمان، خدمات پستى، پودر شوينده و تلفن شهرى، كالا برگ ويژه اى براى توزيع در مناطق محروم در نظر گرفته و اينگونه اقدامات موجب سيرنزولى تورم در ماههاى اخير شده است.
آقاى شريعتمدارى كنترل مستمر رشد نقدينگى، هدايت منابع مالى به سمت توليد مولد و اهتمام شركتهاى دولتى به افزايش بهره ورى را از محورهاى مورد تأكيد هيأت دولت براى مقابله با تورم دانست و گفت: دولت در سال آينده هيچ افزايش قيمتى را از هيچ دستگاهى نخواهد پذيرفت و دستگاهها بايد از طريق افزايش بهره ورى و كاهش هزينه هاى توليد مشكلات خود را حل كنند.
وزير بازرگانى همچنين از رشد 20 درصدى ارزش صادرات غيرنفتى كشور در چهارماه اول سال خبر داد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /