پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مسئولين نظام با مقام معظم رهبري

رهبر معظم انقلاب اسلامى صبح امروز در ديدار رئيس جمهور، رئيس مجلس شوراى اسلامى، رئيس قوه قضائيه، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، اعضاى دولت، نمايندگان مجلس، مسؤولان قضايى، فرماندهان عاليرتبه نظامى و انتظامى و مسؤولان دستگاهها و سازمانهاى مختلف، به تبيين شاخص هاى چشم انداز كلى و سياستهاى برنامه چهارم توسعه، دستاوردهاى نظام، چالشها و مشكلات موجود و فرصتهاى پيش رو پرداختند و تأكيد كردند: ملت ايران و مسؤولان كشور با همتى بلند و گامهايى استوار، راه رسيدن به پيشرفت و آبادانى و سرافرازى را ادامه مى دهند.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به ميراث تاريخى و فرهنگى گرانقيمت ملت ايران و افتخاراتى كه اين ملت پس از پيروزى انقلاب آفريده است تأكيد كردند: كار و تلاش در كشور بزرگ ايران، براى ملتى چنين عظيم الشأن و در نظام جوان و كارآمد اسلامى افتخارى بزرگ محسوب مى شود.
ايشان با برشمردن گوشه هايى از امكانات و توانمنديهاى كشور در عرصه منابع طبيعى، و ذخاير عظيم زيرزمينى از جمله نفت، گاز، معادن سرشار مس، روى و سرب خاطرنشان كردند: تنوع اقليمى، موقعيت مهم جغرافيايى و ارتباطاتى و نعمت برخوردارى از جمعيتى جوان و با استعداد از ديگرامكانات بالقوه اى است كه راه پيشرفت و آبادانى را برروى ملت ايران گشوده است.
حضرت آيت الله خامنه اى، پيروزى انقلاب اسلامى را زمينه مساعدى براى استفاده صحيح از اين امكانات برشمردند و با اشاره به پيشرفتهاى چشمگير كشور در تعميم آموزش عالى، مبارزه با بيسوادى، و اجراى طرحهاى عظيم در صنايع پتروشيمى، نفت، فولاد، سامانه هاى دفاعى، سد سازى، طرحهاى تحقيقاتى، پزشكى و فناوريهاى مختلف افزودند: دشمنان نظام اسلامى مجبور شده اند به حضور افتخارآميز ايران در ميان ده كشور داراى دانش چرخه سوخت هسته اى اعتراف كنند و همه اين دستاوردهاى عظيم در حالى بوجود آمده كه ايران اسلامى با تحريمها و خصومت ورزيها بيوقفه روبرو بوده است.
ايشان ارائه الگوى مردمسالارى دينى به جهان اسلام را از ديگر موفقيتهاى مهم نظام برشمردند و خاطرنشان كردند: هنر بزرگ نظام اسلامى اين است كه حضور مردم در انتخابات مختلف و در عرصه هاى سياسى و تصميم گيرى گوناگون را نهادينه كرده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، خدمت در چنين نظامى را باعث افتخار دانستند و تأكيد كردند بايد در پرتو تبيين اين حقايق و واقعيتها، اين افتخار و سرافرازى را به نسل جوان نيز منتقل كرد تا جوان ايرانى برخلاف خواست دشمن كه او را سرشكسته و افسرده مى خواهد به زندگى در ايران اسلامى افتخار كند.
ايشان توجه به چالشها و مشكلات را در كنار در نظر گرفتن امكانات، دستاوردها و پيشرفتها ضرورى دانستند و افزودند: برخلاف تبليغاتى كه در مورد شكل گيرى يك اتحاد جهانى بر ضد ايران انجام مى شود جبهه متحدى كه با همه توان بر ضد نظام اسلامى مشغول فعاليت است دو عضو دارد رژيم ايالات متحده و رژيم صهيونيستى.
مقام معظم رهبرى از دست دادن ايران و بيدارى اسلامى نشأت گرفته از انقلاب اسلامى را اصلى ترين عوامل دشمنى امريكاييها و صهيونيستها با ملت ايران برشمردند و افزودند: اين خصومت عميق از اول انقلاب در شكلهاى مختلف از جمله كودتاى نوژه، طراحى توطئه هاى مختلف در سفارت امريكا در ايران، حمله طبس، تشويق عراق به جنگ، كمك همه جانبه به رژيم بعثى در 8 سال جنگ تحميلى، حمله به سكوهاى نفتى ايران، حمله به هواپيماى ايرباس و تحريمهاى مختلف اقتصادى، تكرار شده است اما به فضل الهى نتوانسته حركت ملت ايران را متوقف كند.
حضرت آيت الله خامنه اى استحكام ساخت درونى، اتكاء به خود، دفاع منطقى، قانونى و مشروع و پايدارى در خط مستقيم را تنها راه حفظ ايران و نظام اسلامى و مقابله با دشمنان خواندند و تأكيد كردند: بايد به جايى برسيم كه دشمن مأيوس شود و احساس كند كه خصومت با ملت ايران و نظام اسلامى فايده اى ندارد و به ضرر خود او تمام خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اى هرگونه عقب نشينى در مقابل دشمن مستكبر و زورگو را باعث فشار بيشتر دشمن و تشويق بيشتر او به تعرض و زياده خواهى دانستند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى رسيدن به مرتبه عالى پيشرفت و عزت را مستلزم پرداخت برخى هزينه ها برشمردند و افزودند: ذلت پذيرى و سازش نيز هزينه هايى دارد همانگونه كه اكنون ارتشى هاى سابق عراق در حال پرداخت هزينه ذليلانه مقاومت نكردن در برابر ارتش امريكا هستند.
ايشان با انتقاد شديد از جنگ سالاران و نومحافظه كاران حاكم بر امريكا خاطرنشان كردند: برخلاف تبليغات و هياهوى دشمن ما بدنبال توليد سلاح هسته اى نيستيم و بطور اصولى و مبنايى با سلاحهاى كشتار جمعى مخالفيم همانگونه كه حتى در زمان جنگ تحميلى نيز ما سلاحهاى ميكروبى و شيميايى را سلاحهاى ممنوع مى دانستيم.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به روند تهيه برنامه چهارم توسعه بر لزوم همه جانبه نگرى در تهيه اين برنامه و پرهيز از نگاه صرفاً اقتصادى تأكيد كردند و افزودند: براساس روال منطقى، دولت همچون برنامه سوم توسعه، با دقت و كار كارشناسى سياستهاى حاكم بر برنامه چهارم را تهيه و به رهبرى پيشنهاد خواهد كرد و رهبرى نيز اين پيشنهاد را براى بررسى به مجمع تشخيص مصلحت نظام خواهد فرستاد و پس از بررسى در مجمع و تأييد رهبرى دولت برنامه چهارم را براساس اين سياستها تنظيم خواهد كرد.
ايشان با تبيين شاخص هاى چشم انداز ده ساله نظام و سياستهاى برنامه چهارم توسعه در عرصه هاى مختلف تصريح كردند: در بخش اقتصاد بايد رونق اقتصادى، اشتغال، كاهش تورم و خودكفايى در اقلام اساسى كشاورزى مورد توجه كامل قرار گيرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، عدالت را از شاخص هاى اصلى بخش اجتماعى برنامه چهارم توسعه برشمردند و افزودند: در عرصه اجتماعى توسعه بايد با مردم گره بخورد و »عدالت اجتماعى و اقتصادى، توزيع عادلانه ثروت و رفع فقر« مورد توجه كامل قرار گيرد.
ايشان امنيت مدنى و قضايى را نيز بسيار مهم خواندند و افزودند: تأمين حقوق شهروندى و آزادى نيز به شكل صحيح و منطقى و نه »افراطى و تقليدى« بايد بعنوان ديگر شاخص هاى چشم انداز حركت دهساله نظام و برنامه چهارم توسعه مورد توجه قرار گيرد.
حضرت آيت الله خامنه اى همچنين كارآمدى، تحرك دائم، فعاليت جهت دار و حضور فعال در مجموعه هاى منطقه اى و جهانى را شاخص هاى اصلى عرصه ديپلماسى كشور در برنامه چهارم توسعه خواندند.
ايشان در تبيين شاخص هاى چشم انداز حركت ميان مدت نظام و برنامه چهارم توسعه در عرصه علمى، نهضت نرم افزارى، توليد علوم مختلف و ارتباط علم و صنعت را مورد تأكيد قرار دادند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، روحيه ايمان و عنصر فداكارى را از عوامل اصلى قدرت ملى برشمردند و افزودند: در چشم انداز عرصه فرهنگى علاوه بر تقويت روحيه ايمان و ايثار بايد تبيين مبانى ارزشى و تقويت قانون اساسى را مورد توجه كامل قرار داد.
حضرت آيت الله خامنه اى قانون اساسى را پايه ها و ستونهاى مستحكم بناى رفيع نظام اسلامى خواندند و خاطرنشان كردند: دشمن براى فرو ريختن اين بناى عظيم و جلوگيرى از الگو شدن نظام اسلامى به پايه هاى آن يعنى قانون اساسى حمله مى كند و ما بايد در تقويت هرچه بيشتر اين ستون محكم نظام حركت كنيم.
ايشان با اشاره به تلاش ملتها و دولتها براى حفاظت از قوانين اساسى دويست، سيصد ساله خود افزودند: دولت امريكا و روشنفكرهاى اين كشور براى توجيه جنگ طلبى رئيس جمهور امريكا، بر ارزشهاى امريكايى تكيه مى كنند و اين اصولگرايى را مثبت مى دانند اما تكيه ملت و مسؤولان ايرانى بر ارزشها و قانون اساسى را كه متكى بر عقل و منطق و استدلال و آزاديخواهى است اصولگرايى به معناى منفى و »تحجر و محافظه كارى« مى خوانند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در همين زمينه تأكيد كردند: برغم تلاش هاى تبليغاتى دشمنان، جناحهاى مختلف ايران، همه اصولگرا و پايبند به مبانى هستند هر چند ممكن است تعدادى تندرو در هر جايى وجود داشته باشند.
ايشان، انتخاب درست راه و مسير را از ديگر شرايط تحقق اهداف برنامه چهارم خواندند و با اشاره به لزوم توجه همزمان به فرهنگ، امنيت، معنويت و اقتصاد در اين برنامه افزودند: برنامه چهارم بايد با خصوصيات جغرافيايى، تاريخى و فرهنگى و واقعيات و امكانات كشور منطبق باشد و از برنامه توسعه ديگر كشورها تقليد نشده باشد.
حضرت آيت الله خامنه اى با تأكيد بر لزوم تقويت اعتماد به نفس ملى بعنوان يكى از لوازم استمرار حركت مقتدرانه نظام، حفظ وحدت و همدلى را ضرورى برشمردند و افزودند: ملت ايران به فضل پروردگار متحدند و اختلافى ندارند اما سياسيون و جناحهاى مختلف نبايد به بهانه هاى گوناگون در مقابل هم قرار گيرند و جنجال براه بياندازند.
حضرت آيت الله خامنه اى تلاش خستگى ناپذير، ابتكار، مهار كردن نفس، پرهيز مسؤولان از »دل سپردن به دنيا و جمع آورى ثروت«، انضباط مالى، مبارزه با فساد و تلاش بى وقفه براى خدمت به مردم را از ديگر لوازم تحقق اهداف نظام و برنامه هاى توسعه برشمردند و افزودند: فلسفه وجودى مسؤولان نظام، خدمت به مردم است و همه مسؤولان و مديران كشور در هر رده و مقامى بايد با مردم همچون پدرى مهربان برخورد كنند و در راه خدمت به آنان، آرام و قرار نداشته باشند تا ملت، لذت كارهاى بزرگ انجام شده در دوران انقلاب را احساس كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به انتخابات مجلس هفتم از مسؤولان قوه مجريه، نمايندگان مجلس، مسؤولان قوه قضاييه و جريانهاى سياسى خواستند با پرهيز از اختلاف و هياهو، فضاى سياسى كشور را متعادل سازند.
ايشان افزودند: مردم به انتخابات علاقه دارند و آنچه آنها را ناخشنود مى كند جنجالها و اختلافاتى است كه اكثر آنها هم ماهيت تبليغاتى دارد.
حضرت آيت الله خامنه اى، دروغ، اهانت، اتهام متقابل دستگاهها به يكديگر، شايعه پراكنى و تحريك عصبيتهاى گوناگون را عواملى ناسازگار با انتخابات اسلامى برشمردند و همه جناحها را به پرهيز از اينگونه مسائل فراخواندند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى تأكيد كردند: مجلس، شوراى نگهبان، مجمع تشخيص مصلحت، رئيس جمهور، قوه قضاييه و همه دستگاهها بايد در چارچوب قانون حركت كنند و تنها براساس اختيارات قانونى خود عمل نمايند.
ايشان با اشاره به سوءاستفاده دشمن از اختلافاتى كه در سال 59 در كشور بوجود آمد افزودند: آن اختلافات دشمن را به اقدام نظامى وسوسه كرد بنابراين بايد مراقب بود كه دشمن از اختلافات موجود براى ضربه زدن به نظام و كشور وسوسه نشود.
ايشان در بخش ديگرى از سخنانشان، ضمن ارائه توصيه هاى اخلاقى به مسؤولان، احساس نياز به پروردگار، اتصال به قدرت لايزال الهى، در نظر گرفتن نظارت و محاسبه الهى، پرهيز از افزون طلبى و سلطه جويى در حوزه مسؤوليتها و تلاش براى جلب رضايت پروردگار را رمز موفقيت فردى و اجتماعى و فرجام نيك دنيوى و اخروى برشمردند.
حجةالاسلام والمسلمين خاتمى رئيس جمهور در اين مراسم پيش از سخنان مقام معظم رهبرى با اشاره به تلاشهاى صورت گرفته در 25 سال گذشته و اقدامات دولت در سالهاى اخير، چشم انداز آينده را روشن و اميدبخش دانست و تصريح كرد: من به ضرس قاطع اعلام مى كنم در نتيجه تلاشهاى صورت گرفته و ايجاد يك زيرساخت قوى در كشور، ايران اكنون آماده يك جهش بزرگ علمى، تكنيكى و اقتصادى و تبديل شدن به يك قدرت برتر منطقه اى است.
رئيس جمهور با اشاره به كارنامه 25 ساله نظام اسلامى، ارزيابى منصفانه آنرا نشان دهنده برترى موفقيت ها بر ناكامى ها دانست و ضمن بيان عملكرد اقتصادى دولت افزود: ايجاد صندوق ذخيره ارزى، رشد سرمايه گذارى خارجى، استفاده از محصولات و تكنولوژى داخلى، افزايش ارز اختصاص يافته به صنعت، رشد اقتصادى قابل ملاحظه، سرمايه گذاريهاى گسترده در صنعت پتروشيمى، گسترش شبكه مخابراتى، افزايش توليد برق، ايجاد و گسترش شبكه هاى آبيارى و رشد تحقيقات علمى، همه نشان دهنده آمادگى كشور براى يك جهش بزرگ است.
آقاى خاتمى خاطرنشان كرد: اين پيشرفتها به معناى ناديده گرفتن مشكلات بخصوص فشارى كه بر طبقه متوسط به پايين وجود دارد، نيست و بايد تلاش كرد اين مشكلات بتدريج حل شود كه حل آنها نيز نيازمند همكارى همه قوا و كمك مردم است.
رئيس جمهور همچنين بر لزوم گسترش عدالت اجتماعى در كنار تلاش براى رشد سريع اقتصادى بمنظور حل مشكلات و رسيدن به عدد تك نرخى در تورم و بيكارى تأكيد كرد.
آقاى خاتمى لزوم مشخص شدن چشم انداز آينده در برنامه ريزيها بويژه تنظيم برنامه چهارم را مورد تأكيد قرار داد و با اشاره به مبناى اخلاقى اسلام در تمام موارد افزود: بر همين اساس بايد مهمترين اولويت ما در چشم انداز آينده ايجاد يك جامعه اخلاقى به معناى عام آن باشد.
وى با اظهار تأسف از اظهارات غيراخلاقى در برخى رسانه ها، تريبونها و مجامع تأكيد كرد: در جامعه اسلامى شرط برخوردار بودن از همه حقوق انسانى، حركت در چارچوب قانون و هنجارهاى پذيرفته شده جامعه است.
رئيس جمهور در بخش ديگرى از سخنان خود با اشاره به هياهوى تبليغاتى در دنيا در خصوص تلاش ايران براى دستيابى به سلاح هسته اى، منشأ اين هياهوها و فشارها را آمريكا دانست و خاطرنشان كرد: متأسفانه آمريكاييها قبل از حمله به عراق، نصيحت ما را گوش نكردند و اكنون گرفتار مشكل و ناكامى شده اند و تلاش دارند اين ناكامى ها را با فرافكنى برطرف نمايند اما بار ديگر به واشنگتن توصيه مى كنيم راه حل مشكلات شما در گرو خروج از عراق و سپردن امور اين كشور بدست مردم عراق است.
آقاى خاتمى افزود: ملت ايران نشان داده است كه در مسير حركت خود استوار مى باشد و حاضر است در اين راه هزينه هاى آنرا بپردازد لذا آمريكاييها بايد از تكرار اشتباهات گذشته خود بشدت بپرهيزند.
رئيس شورايعالى امنيت ملى با تأكيد بر اينكه جمهورى اسلامى ضمن ادامه سياست تنش زدايى خود، در مقابل هرگونه خدشه به تماميت ارضى و حيثيت انقلاب خواهد ايستاد، تصريح كرد: در سياست راهبردى دفاعى و نظامى جمهورى اسلامى سلاح اتمى هيچ جايگاهى ندارد زيرا اين نظام براساس مبناى اسلامى و اخلاقى خود نمى تواند از اين سلاح استفاده كند.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: استفاده از سلاح اتمى و خاكستر كردن يك شهر و چندين نسل را به نابودى كشاندن، كار آمريكا است و نه كار جمهورى اسلامى كه در چارچوب دستورات اخلاقى اسلام شكل گرفته است.
آقاى خاتمى تصريح كرد: اما جمهورى اسلامى ايران از تكنولوژى و علم هسته اى بعنوان پايه قدرت مشروع مردم و نظام دست نخواهد كشيد زيرا در اين صورت چنين كارى، ملت ايران هيچگاه مسؤولان نظام را نخواهند بخشيد.
رئيس جمهور تأكيد كرد: تكنولوژى هسته اى و استفاده صلح آميز از آن حق ما است و اگر جهان به اين حق اعتراف كند و زمينه هاى آنرا فراهم بياورد، جمهورى اسلامى هم حاضر است با حفظ مصالح ملى خود، برخى اقدامات معقول را انجام دهد.
در پايان اين ديدار نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آيت الله خامنه اى اقامه شد و حاضران در ديدار، ناهار را با حضور ايشان صرف كردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /