پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مسؤولان قوه قضاييه و خانواده‏هاى شهيدان حادثه هفتم تير

رهبر معظم انقلاب اسلامى صبح امروز در ديدار رئيس، جمعى از قضات، مسؤولان قوه قضاييه و خانواده هاى شهيدان معظم حادثه هفتم تير با قدردانى از تلاشهاى بى وقفه مسؤولان دستگاه قضايى تأكيد كردند: دستگاه قضايى بايد با رعايت ضوابط و مقررات، جلب روزافزون اعتماد مردم و اطلاع رسانى به افكار عمومى، انجام وظايف بسيار مهم خود را در تحقق عدالت و حفظ و تأمين حقوق و امنيت مردم، با قاطعيت و قدرت ادامه دهد.
حضرت آيت الله خامنه اى، اعتماد مردم به دستگاه قضايى را، بموازات اقتدار قوه قضاييه، امرى ضرورى برشمردند و خاطرنشان كردند: دلگرم بودن ملت به رعايت عدالت در كليه مراكز قضايى و در سرتاسر كشور بسيار مهم است، بنابراين حتى از يك تخلف قضايى نيز نبايد چشم پوشى كرد.
ايشان ادامه اقدامات انجام شده در قوه قضاييه را موجب جلب اعتماد مردم دانستند و خاطرنشان كردند: حفظ و رعايت قانون به تقويت دستگاه قضايى منوط است و كسانى كه اقتدار قوه قضاييه را آماج حملات خود قرار مى دهند بدانند كه اين كار به بى قانونى، هرج و مرج و تضييع حقوق مردم بويژه قشرهاى ضعيف منجر مى شود.
ايشان طبيعت قضاوت را منجر به نارضايتى طبيعى يكى از طرفين دعوا خواندند و با اشاره به انگيزه هاى سياسى و موذيانه برخى عناصر در تشديد نارضايتى از دستگاه قضايى افزودند: بايد با اطلاع رسانى به افكار عمومى، ابهامات را رفع و زمينه هاى سوءاستفاده دشمن را از بين برد و بدون ملاحظه جوسازيها، حركت بسوى تحقق قضاى عادلانه اسلامى را ادامه داد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، آيت الله شاهرودى رئيس قوه قضاييه را شخصيت جامع علمى، فكرى و عملى خواندند و با اشاره به نياز اساسى قوه قضاييه به يك طرح كلى براى ايجاد »يك دستگاه قضايى صد در صد اسلامى و عادلانه و منطبق با پيشرفتهاى فنى و علمى جهان« خاطرنشان كردند: كار قضايى، كار تخصصى محض است و براى تهيه طرح كلى دستگاه قضايى بايد از بهترين، هوشمندترين و جامع ترين متخصصان مسائل فقهى - حقوقى و اجتماعى در حوزه و دانشگاه بهره گرفت.
ايشان برخوردارى مردم از امنيت قضايى را در هنگام مراجعه به دستگاه قضا، بسيار مهم خواندند و افزودند: اگر امنيت قضايى وجود داشته باشد امنيت سياسى، اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى نيز بوجود مى آيد بنابراين بايد مسؤولان دستگاه قضايى با ايجاد ساز و كار مناسب، بطور دائم مراقب باشند تا در ميان انبوه قضات پاكدامن، شريف و دانا، برخى عناصر سست عنصر، در امنيت قضايى مردم خللى ايجاد نكنند.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به تلاش دشمنان براى بر هم زدن امنيت اجتماعى و مدنى مردم ايران تصريح كردند: دشمن بموازات فعاليتهاى اخلال گرانه سياسى و فرهنگى، در تلاش است آرامش و همبستگى و امنيت جامعه را بر هم بزند تا هيچكس در مورد مال و خانواده و جوان خود تضمينى نداشته باشد و نتواند با اطمينان خاطر اهداف خود را دنبال كند.
ايشان در همين زمينه افزودند: در اول انقلاب نيز، دشمنان مردم، به بهانه دروغين نبودن آزادى، عيناً همين نقشه را دنبال مى كردند كه البته ناكام ماندند.
حضرت آيت الله خامنه اى افزودند: امروز نيز دشمنان به بهانه دروغ مطالبه آزاديهاى مدنى، امنيت مدنى و اجتماعى مردم را هدف گرفته اند اما باز هم در مقابل اراده، ايمان و ايستادگى ملت، كارى از پيش نخواهند برد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با ابراز خرسندى از احساس مسؤليت دستگاههاى اجرايى و سياسى و قضايى در حفظ امنيت جامعه افزودند: دستگاه قضايى در اين زمينه نقش بسيار مهمى دارد كه با رعايت آداب قضاوت در اسلام و حفظ حقوق مردم در همه مراحل قضا، اين نياز تأمين خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اى در بخش ديگرى از سخنانشان با تجليل از شهيدان سرافراز حادثه هفتم تير خاطرنشان كردند: شهيد مظلوم دكتر بهشتى، پرچم برافراشته اى بود كه در ميان تهمتهاى بى پايان و اهانتهاى بغض آلود دشمنان انقلاب و اسلام، با استوارى و استقامت بكار خود ادامه داد و با ايثار جان خود، هويت و حقيقت خويش را به عرش اعلا رساند و اين روش، بايد براى همه، الگو و درس عبرت باشد.
ايشان با اشاره به شهادت شمار زيادى از مسؤولان بلند پايه نظام در حادثه هفتم تيرماه 1360 افزودند: اين فاجعه مى توانست هر حكومتى را از پاى درآورد اما نظام اسلامى بعلت اتكاى به ايمان و حضور مردم، اين ضربه سهمگين را به وسيله اى براى افزايش استحكام پايه هاى نظام تبديل كرد و به فضل پروردگار، هميشه، همينطور خواهد بود.
در ابتداى اين ديدار، رئيس قوه قضاييه با بزرگداشت ياد شهيدان هفتم تير، شهيد دكتر بهشتى را معمار دستگاه قضايى جمهورى اسلامى خواند و افزود: تلاش كرده ايم با همت و تلاش صادقانه قضات شريف و مديران دستگاه قضايى، راه شهيد بهشتى را در استحكام نظام قضايى و پاسخگويى به نيازهاى مردم ادامه دهيم.
آيت الله هاشمى شاهرودى در تشريح دستاوردهاى قوه قضاييه گفت: در سال 81، با تلاش شبانه روزى قضات، تعداد پرونده هاى مختومه از تعداد پرونده هاى تشكيل شده در دستگاه قضايى بيشتر شد كه اين، مسئله تاكنون سابقه نداشته است.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به تدوين سياستهاى كلان دستگاه قضايى گفت: با استفاده از كارشناسان و انديشمندان حوزه و دانشگاه، مركز توسعه قضائى تشكيل شده كه به بازنگرى قوانين و سياستهاى قضايى مى پردازد.
آيت الله هاشمى شاهرودى احياى دادسراها، احياى شوراهاى داورى، تأكيد بر اصل دفاع متهم از خود و احياى مشورتها و كمكهاى قضايى را از ديگر اقدامات دستگاه قضايى برشمرد و گفت: براى مقابله صحيح با مفاسد اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى، ستادهاى ويژه اى در دستگاه قضايى تشكيل و با هماهنگى كامل با دستگاههاى امنيتى و انتظامى، كارهاى خوبى در مبارزه با مفاسد انجام شده است.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /