پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رئيس‌ جمهور سوريه‌

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ عصر امروز در ديدار رئيس‌ جمهور سوريه‌ بر لزوم‌ ادامه‌ تلاشهاي‌ بي‌وقفه‌ منطقه‌اي‌ و جهاني‌ براي‌ پيشگيري‌ از بروز جنگ‌ تأكيد كردند. حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با استقبال‌ از همكاري‌ نزديك‌ ايران‌ و سوريه‌ در همه‌ زمينه‌ها از جمله‌ مسئله‌ عراق‌ افزودند: امريكاييها درصددند با اشغال‌ عراق‌ و تسلط بر چاههاي‌ نفت‌، كار استعمارگران‌ قرن‌ 18 را در قرن‌ 21 دنبال‌ كنند اما اشغال‌ درازمدت‌ عراق‌ و تحقق‌ اهداف‌ ديرين‌ امريكا در اوضاع‌ كنوني‌ جهان‌، ممكن‌ نيست‌.
ايشان‌ تغيير دادن‌ جغرافيايي‌ سياسي‌ منطقه‌ را كاري‌ فراتر از توان‌ و امكانات‌ امريكا برشمردند و خاطرنشان‌ كردند: ممكن‌ است‌ امريكاييها در كوتاه‌مدت‌، برخي‌ ضررها و ضربه‌ها را به‌ منطقه‌ وارد آورند اما مقاومت‌ ملتها در نهايت‌ بزرگترين‌ ضربه‌ را به‌ امريكا مي‌زند و به‌ فروپاشي‌ ابرقدرتي‌ اين‌ كشور منتهي‌ خواهد شد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ تهديدهاي‌ امريكا را متوجه‌ همه‌ كشورهاي‌ منطقه‌ از جمله‌ برخي‌ كشورهاي‌ عربي‌ خليج‌ فارس‌ خواندند و خاطرنشان‌ كردند: نقشه‌ امريكا فراتر از مسئله‌ عراق‌ است‌ و هر كس‌ امروز به‌ امريكا كمك‌ كند در حقيقت‌ به‌ خود ضربه‌ زده‌ است‌.
ايشان‌، وضع‌ اقتصادي‌ و اجتماعي‌ كنوني‌ امريكا و وجهه‌ بين‌المللي‌ اين‌ كشور را در مقايسه‌ با زمان‌ جنگ‌ ويتنام‌ ضعيف‌تر و بدتر ارزيابي‌ كردند و با اشاره‌ به‌ تنفر ملتها و بسياري‌ از دولتها از امريكا افزودند: امريكايي‌ها مي‌خواهند با ايجاد ترس‌ و وحشت‌، كشورها و ملتها را از مقاومت‌ بر حذر دارند اما ايستادگي‌ ملتها، آنها را در تحقق‌ اهدافشان‌ ناكام‌ خواهد گذاشت‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ مسئله‌ فلسطين‌ را نيز از مسائل‌ بسيار مهم‌ جهاني‌ برشمردند و با تحسين‌ مقاومت‌ حيرت‌انگيز ملت‌ فلسطين‌ در برابر اشغالگران‌ صهيونيست‌ تأكيد كردند: مسئله‌ فلسطين‌ نبايد در گرد و غبار قضاياي‌ عراق‌ كمرنگ‌ شود.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، مقاومت‌ فلسطين‌ و لبنان‌ را يك‌ قدرت‌ واقعي‌ و مانعي‌ مهم‌ بر سر راه‌ تحقق‌ اهداف‌ امريكا خواندند و با تجليل‌ از مواضع‌ شجاعانه‌ مقامات‌ سوري‌ در مسئله‌ فلسطين‌ افزودند: با استمرار ايستادگي‌ ملت‌ فلسطين‌، يقينا روند سقوط اسرائيل‌ نيز آغاز خواهد شد، بنابراين‌ كمك‌ به‌ مردم‌ فلسطين‌ وظيفه‌ همه‌ كشورهاي‌ اسلامي‌ است‌.
در اين‌ ديدار كه‌ آقاي‌ خاتمي‌ رئيس‌ جمهور نيز حضور داشت‌ آقاي‌ بشار اسد اوضاع‌ منطقه‌ را بسيار پيچيده‌ و حساس‌ خواند و با اشاره‌ به‌ ديدگاههاي‌ مشترك‌ ايران‌ و سوريه‌ در مورد عراق‌، همكاري‌ تنگاتنگ‌ و رايزني‌ فشرده‌ و مستمر دو كشور را خواستار شد.
رئيس‌ جمهور سوريه‌، با اشاره‌ به‌ سخنان‌ صريح‌ مقامات‌ امريكايي‌ در مورد اهداف‌ درازمدت‌ اين‌ كشور براي‌ مقابله‌ با ملتها و كشورهاي‌ استقلال‌طلب‌ گفت‌: امريكا در گام‌ اول‌، درصدد است‌ يك‌ فرماندار نظامي‌ را به‌ مردم‌ عراق‌ مسلط كند اما توده‌هاي‌ مردم‌ عراق‌ قطعا در برابر اشغالگري‌ مقاومت‌ خواهند كرد و ايستادگي‌ آنها در درازمدت‌ منجر به‌ فرسودگي‌ و شكست‌ امريكا خواهد شد.
آقاي‌ بشار اسد، تقويت‌ رژيم‌ صهيونيستي‌ و شكست‌ انتفاضه‌ را از ديگر اهداف‌ امريكا در لشكركشي‌ به‌ منطقه‌ توصيف‌ كرد و افزود: مقاومت‌ فلسطين‌، لبنان‌ و ديگر «ملتها و كشورهاي‌ منطقه‌» در برابر امريكا، ويتنام‌ ديگري‌ را براي‌ اين‌ كشور رقم‌ خواهد زد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /