پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار جمعي‌ از اعضاي‌ انجمن‌ قلم‌ ايران‌

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در ، با اشاره‌ به‌ نقش‌ فرهنگ‌ در جامعه‌، تصريح‌ كردند: تنها راه‌ گسترش‌ فرهنگ‌ و توليد علم‌ و انديشه‌ در كشور ايجاد فضاي‌ نقادي‌ علمي‌ در پرتو آزادانديشي‌ حقيقي‌ در دانشگاهها و حوزه‌ها است‌. ايشان‌ تأكيد كردند: آزادانديشي‌ در جامعه‌، نه‌ به‌ معناي‌ تصور تلاش‌ براي‌ ايجاد زمينه‌ بمنظور حمله‌ به‌ بنيانها و ارزشها و نه‌ به‌ معناي‌ لزوم‌ حمله‌ به‌ بنيانها و ارزشها است‌ بلكه‌ اين‌ دو تصور، ظلم‌ به‌ آزادانديشي‌ مي‌باشد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با تأكيد براينكه‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌، آزادانديشي‌ به‌ معناي‌ واقعي‌ كلمه‌ را وارد جامعه‌ كرد، افزودند: البته‌ آزادانديشي‌ يك‌ ادب‌ و فرهنگ‌ خاص‌ دارد. ايشان‌ آزادانديشي‌ را يك‌ شعار مظلوم‌ در جامعه‌ دانستند و با اشاره‌ به‌ اينكه‌ عده‌اي‌ با شعار آزادانديشي‌، اصول‌ مقدس‌ حقيقي‌ و ارزشها را مورد حمله‌ و تحقير قرار مي‌دهند و عده‌اي‌ نيز در مقابل‌ آن‌ با هر گونه‌ نوآوري‌ مخالفت‌ مي‌كنند، خاطرنشان‌ كردند: در عرصه‌ فرهنگ‌ بايد نقطه‌ تعادل‌ ميان‌ مرزشكني‌ و تحجر، بعنوان‌ آزادانديشي‌ صحيح‌ مشخص‌ و ترويج‌ شود همانگونه‌ كه‌ در عرصه‌ سياسي‌ نيز بايد از افراط و تفريط يعني‌ هرج‌ و مرج‌ و ديكتاتوري‌ اجتناب‌ گردد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با تأكيد بر وجود تفاوت‌ ميان‌ تحجر و اصولگرائي‌ افزودند: اصولگرائي‌ به‌ معناي‌ قبول‌ اصولي‌ مستدل‌ و منطقي‌ و پايبند بودن‌ به‌ آن‌ اصول‌ است‌، در حاليكه‌ تحجر به‌ معناي‌ حمايت‌ جاهلانه‌ از باورهاي‌ غيرمستدل‌ مي‌باشد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ خاطرنشان‌ كردند: تحجر فقط در مسائل‌ ديني‌ وجود ندارد بلكه‌ تحجر سياسي‌ و جناحي‌ حتي‌ با ظاهر روشنفكري‌ نيز همانند تحجر ديني‌ داراي‌ خطرات‌ و آثار سوء فراواني‌ است‌. ايشان‌ يافتن‌ نقطه‌ تعادل‌ ميان‌ مرزشكني‌ و تحجر را از راه‌ گفتگوي‌ محترمانه‌، عاقلانه‌، منصفانه‌ و شجاعانه‌ عملي‌ دانستند و افزودند: حوزه‌ و دانشگاه‌ در اين‌ خصوص‌ وظايف‌ بزرگي‌ بر عهده‌ دارند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ طبيعت‌ علمي‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ در نقد علمي‌ آراء و انديشه‌هاي‌ مختلف‌ در علوم‌ رايج‌ حوزه‌، لزوم‌ استمرار و تقويت‌ اين‌ روش‌ را در حوزه‌ها خاطرنشان‌ و تأكيد كردند: براي‌ ايجاد نهضت‌ نرم‌افزاري‌، در دانشگاهها نيز بايد زمينه‌ طرح‌ آراء مختلف‌ صاحبان‌ انديشه‌ و نقد آنها در محيطي‌ تخصصي‌ و علمي‌ بوجود آيد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ تصريح‌ كردند: يكي‌ از وظايف‌ نظام‌ اسلامي‌ حمايت‌ از فضاي‌ برخورد افكار مختلف‌ در محيطي‌ سالم‌ و علمي‌ است‌. ايشان‌ نقش‌ جمع‌هاي‌ تخصصي‌ متعهد و علمي‌ همچون‌ انجمن‌ قلم‌ را در ايجاد فضاي‌ آزاد نقادي‌ علمي‌ و تخصصي‌، مهم‌ ارزيابي‌ كردند و افزودند: عناصر مستعد، با همت‌ و داراي‌ توكل‌، در دانشگاهها و حوزه‌ها بايد تلاش‌ خود را در اين‌ جهت‌ متمركز نمايند.
در ابتداي‌ اين‌ ديدار قبل‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌، آقاي‌ محمدرضا سرشار(رهگذر) دبير انجمن‌ قلم‌ گزارشي‌ از اهداف‌ تأسيس‌ اين‌ انجمن‌ و فعاليتها و مشكلات‌ آن‌ بيان‌ كرد و خانم‌ اصلانپور و آقايان‌ محسن‌ پرويز، شهريار زرشناس‌، مجيد عميق‌، محمد نوري‌زاد و حميد سبزواري‌ از اعضاي‌ انجمن‌ قلم‌ ايران‌، ديدگاههاي‌ خود را در خصوص‌ مسائل‌ فرهنگي‌ جامعه‌ از جمله‌ لزوم‌ حمايت‌ مادي‌ و معنوي‌ از اهل‌ قلم‌، نظارت‌ دقيق‌ بر محصولات‌ فرهنگي‌ بويژه‌ در عرصه‌ نشر كتاب‌، تلاش‌ براي‌ آشنائي‌ بيشتر نسل‌ جوان‌ با تاريخ‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ايران‌ و آثار ادبيات‌ انقلاب‌، بيان‌ كردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /