پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار صدها تن‌ از دانشجويان‌ ممتاز دانشگاهها و اعضاي‌ تشكلهاي‌ دانشجويي‌

صدها تن‌ از دانشجويان‌ نمونه‌ و ممتاز دانشگاهها و اعضاي‌ تشكلهاي‌ مختلف‌ دانشجويي‌ عصر امروز با رهبر معظم‌ انقلاب‌ ديدار كردند و در نشستي‌ صميمانه‌ ديدگاههاي‌ خود را در مورد مسائل‌ گوناگون‌ دانشگاهها با ايشان‌ در ميان‌ گذاشتند.
در اين‌ ديدار ابتدا خانم‌ قاضي‌خاني‌ رتبه‌ اول‌ گروه‌ علوم‌ انساني‌ كنكور سال‌ 1381 و آقايان‌ خادم‌الحسيني‌ از جامعه‌ اسلامي‌ دانشجويان‌ ـ زينل‌زاده‌ از بسيج‌ دانشجويي‌ ـ نجاتي‌ جهرمي‌ دارنده‌ مدال‌ طلاي‌ المپياد زيست‌شناسي‌ و دانشجوي‌ رشته‌ بيوتكنولوژي‌ ـ حبيب‌اله‌ حسن‌خوان‌لو از اتحاديه‌ انجمن‌هاي‌ اسلامي‌ دانشجويان‌ مستقل‌ ـ سهيل‌ سلطاني‌ نفر اول‌ شاهد گروه‌ علوم‌ تجربي‌ ـ احمد علمشاهي‌ از اتحاديه‌ انجمن‌هاي‌ اسلامي‌ دانشجويان‌ (دفتر تحكيم‌ وحدت‌) ـ قدرت‌اله‌ نصيري‌ رتبه‌ اول‌ رشته‌ شيمي‌ المپياد جهاني‌ دانشجويان‌ ـ رسالت‌ بوذري‌ از اتحاديه‌ تشكلهاي‌ سياسي‌ دانشگاه‌ آزاد اسلامي‌ و سعيد رضايي‌ دارنده‌ رتبه‌ اول‌ جشنواره‌ خوارزمي‌ در سال‌ 1380 ديدگاههاي‌ خود را در مورد مسائل‌ مختلف‌ علمي‌ ـ فرهنگي‌ و سياسي‌ بيان‌ كردند.
اين‌ دانشجويان‌ در سخنان‌ خود بر اين‌ محورها تأكيد كردند:
ــ ضرورت‌ شناسايي‌ دقيق‌ استعدادها و نخبگان‌ جوان‌ كشور
ــ لزوم‌ حل‌ مشكل‌ بودجه‌ و كمبود امكانات‌ دانشگاهها
ــ برنامه‌ريزي‌ براي‌ بسيج‌ علمي‌ و ايجاد جنبش‌ نرم‌افزاري‌ در مراكز آموزش‌ عالي‌
ــ لزوم‌ پرهيز از سياست‌زدگي‌ در دانشگاهها
ــ پيشنهاد تشكيل‌ مركز پژوهش‌ اسلامي‌ در دانشگاهها
ــ ضرورت‌ تحول‌ در روش‌ فعلي‌ تدريس‌ در دانشگاهها و توجه‌ به‌ روشهاي‌ متكي‌ بر تحقيق‌
ــ انتقاد از بي‌توجهي‌ برخي‌ مديريتهاي‌ آموزش‌ عالي‌ به‌ روشها و رشته‌هاي‌ پيشرفته‌ و نوين‌ علمي‌
ــ لزوم‌ ارتباط مسؤولان‌ آموزش‌ عالي‌ كشور با همه‌ دانشجويان‌ براي‌ آشنايي‌ با مشكلات‌ دانشگاهها
ــ ضرورت‌ وحدت‌ تشكلهاي‌ دانشجويي‌ براساس‌ مباني‌ فكري‌ و آرمانهاي‌ امام‌ خميني‌ (رض‌) در عين‌ حفظ سليقه‌ها و ديدگاههاي‌ مستقل‌
ــ لزوم‌ هوشياري‌ و توجه‌ كامل‌ همه‌ دانشگاهيان‌ به‌ دستهاي‌ تفرقه‌افكن‌ در دانشگاهها
ــ ضرورت‌ اهتمام‌ به‌ حل‌ مشكلات‌ فرهنگي‌ دانشگاهها
ــ ضرورت‌ عدم‌ برخورد سياسي‌ مسؤولان‌ آموزش‌ عالي‌ كشور با مسائل‌ دانشگاهها و تشكلهاي‌ مختلف‌ دانشجويي‌
ــ تأكيد بر قانون‌ اساسي‌ بعنوان‌ منشور رسمي‌ كشور و وصاياي‌ امام‌ و شهدا بعنوان‌ منشور معنوي‌ انقلاب‌
ــ اميدواري‌ دانشجويان‌ و دانشگاهيان‌ به‌ آينده‌ روشن‌ انقلاب‌
ــ تأكيد بر مردمسالاري‌ ديني‌ بعنوان‌ عاليترين‌ شكل‌ اداره‌ حكومت‌
ــ لزوم‌ هماهنگي‌ كامل‌ قواي‌ سه‌گانه‌ تحت‌ رهبري‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ و در چارچوب‌ قانون‌ اساسي‌
ــ تأكيد بر ضرورت‌ هوشياري‌ در مقابل‌ تهديدات‌ واقعي‌ امريكا
ــ لزوم‌ توجه‌ به‌ منافع‌ ملي‌ و پرهيز از اصالت‌ دادن‌ به‌ منافع‌ گروهي‌ و سياسي‌ در برخورد با مسائل‌ دانشگاهي‌
ــ انتقاد از برخوردهاي‌ افراطي‌ و يا متحجرانه‌ با مسائل‌ دانشگاهي‌
ــ لزوم‌ برنامه‌ريزي‌ دقيق‌ دولت‌ براي‌ حل‌ مشكل‌ بيكاري‌ فارغ‌التحصيلان‌
ــ ضرورت‌ تلاش‌ بيشتر مسؤولان‌ براي‌ تحقق‌ منويات‌ رهبري‌ در حمايت‌ از نخبگان‌
ــ انتقاد از فضاي‌ بسته‌ نقد در دانشگاه‌ آزاد اسلامي‌
ــ لزوم‌ رسيدگي‌ مسؤولان‌ مراكز آموزش‌ عالي‌ به‌ محققان‌ جوان‌ بعنوان‌ زمينه‌سازان‌ پيشرفت‌ واقعي‌ كشور
ــ ضرورت‌ تجليل‌ از پژوهشگران‌ و نخبگان‌ جوان‌ همچون‌ قهرمانان‌ ملي‌
ــ و تأكيد بر عدالت‌ بعنوان‌ اصلي‌ترين‌ آرمان‌ جوانان‌ دانشجو در همه‌ عرصه‌هاي‌ اقتصادي‌ سياسي‌ ـ علمي‌ و فرهنگي‌
در اين‌ ديدار پس‌ از سخنان‌ ده‌ تن‌ از دانشجويان‌، حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با ابراز خرسندي‌ فراوان‌ از تشكيل‌ اين‌ جلسه‌ صميمانه‌، اينگونه‌ نشستها را حركتي‌ نمادين‌ براي‌ توجه‌ افكار عمومي‌ به‌ نقش‌ بسيار مهم‌ دانشجويان‌ در حال‌ و آينده‌ كشور برشمردند و تأكيد كردند: نظام‌ اسلامي‌ از رشد جريان‌ دانشجويي‌ با همه‌ خصوصيات‌ آن‌ از جمله‌ جوشش‌ شوق‌ و استعداد، آرمانگرايي‌ و انگيزه‌هاي‌ پرشور جواني‌ استقبال‌ مي‌كند. ايشان‌ با ابراز خوش‌بيني‌ در مورد محيط دانشگاهها و حركت‌ دانشجويي‌ افزودند: اين‌ ارزيابي‌ متكي‌ بر اطلاعات‌ گسترده‌ و واقع‌بينانه‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ برخي‌ مشكلات‌ و كمبودهاي‌ علمي‌ ـ مديريتي‌ و مالي‌ در دانشگاهها خاطرنشان‌ كردند: برغم‌ اين‌ مسائل‌، شور و شوق‌ علمي‌ و شكوفايي‌ استعدادها در دانشگاهها رو به‌ پيشرفت‌ است‌ و آمار روزافزون‌ شركت‌ كنندگان‌ در المپيادها و موفقيت‌ جوانان‌ ايراني‌ در مسابقات‌ مختلف‌ علمي‌ جهان‌ نشانه‌اي‌ از اين‌ حركت‌ و تلاش‌ بشمار مي‌آيد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ استعداد ايرانيان‌ افزودند: توقع‌ نظام‌ از جامعه‌ علمي‌ اين‌ است‌ كه‌ ايران‌ تا 50 سال‌ ديگر در زمره‌ صادر كنندگان‌ علم‌ به‌ جهان‌ قرار گيرد و اين‌ هدف‌ به‌ فضل‌ الهي‌ و به‌ بركت‌ نظام‌ اسلامي‌ محقق‌ خواهد شد. ايشان‌ نسل‌ دانشجوي‌ كشور را از لحاظ اخلاقي‌ در ميان‌ دانشجويان‌ همه‌ كشورها، بي‌نظير خواندند و افزودند: نبايد در مورد برخي‌ مشكلات‌ فرهنگي‌ موجود در دانشگاهها مبالغه‌ كرد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با تأكيد بر اينكه‌ در ايران‌ اسلامي‌، دانشجو بايد يك‌ روشنفكر تمام‌ عيار مسلمان‌ و متدين‌ باشد افزودند: جريانهايي‌ در جهان‌ و در ايران‌ وجود دارد كه‌ دانشجوي‌ مسلمان‌ و روشنفكر را نمي‌پسندند چرا كه‌ مي‌دانند اين‌ دانشجو تسليم‌ تعصبها و تحجرهاي‌ حزبي‌ و سياسي‌ و افكار وارداتي‌ نمي‌شود.
ايشان‌ با انتقاد از تحجر مذهبي‌ تأكيد كردند: تحجر سياسي‌ كه‌ در برخي‌ محيطهاي‌ دانشگاهي‌ نيز متأسفانه‌ ديده‌ مي‌شود از تحجر مذهبي‌ خطرناكتر است‌ چرا كه‌ اصلا امكان‌ فكر كردن‌ را از شخص‌ مي‌گيرد و تشكيلات‌ سياسي‌ را مثل‌ پدرخوانده‌ي‌ مافيا بر ذهن‌ و عمل‌ او حاكم‌ مي‌كند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ لازمه‌ روشنفكري‌ را حق‌طلبي‌ و تكيه‌ بر منطق‌ و استدلال‌ برشمردند و خاطرنشان‌ كردند: اردوگاه‌ استكبار بويژه‌ امريكا و صهيونيزم‌ از خودآگاهي‌ مسلمانان‌ بشدت‌ دچار دردسر شده‌ و بهمين‌ علت‌ از دانشجوي‌ مسلمان‌ روشنفكر بشدت‌ ناخشنود است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ اتحاد تشكلهاي‌ دانشجويي‌ را به‌ معناي‌ تفاهم‌، حق‌بيني‌ و همكاري‌ مورد تأكيد قرار دادند و خاطرنشان‌ كردند: دانشگاه‌ مركز علم‌ و آگاهي‌ است‌ و هر چيزي‌ كه‌ مزاحم‌ علم‌ يا آگاهي‌ باشد جايش‌ در دانشگاه‌ نيست‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ ضربات‌ عمده‌اي‌ كه‌ دانشگاه‌ از دخالتهاي‌ سياسي‌ و نقش‌ آفريني‌ متحجرين‌ سياسي‌ متحمل‌ شده‌ است‌ افزودند: كساني‌ كه‌ غوغازيست‌ هستند و بدون‌ جنجال‌ و فريب‌ و تقلب‌ امكان‌ زندگي‌ كردن‌ ندارند نبايد در دانشگاهها نقش‌ ايفا كنند.
ايشان‌ اختلاف‌ نظر و سليقه‌ را طبيعي‌ و مايه‌ پيشرفت‌ برشمردند و تصريح‌ كردند: طرح‌ مطالبي‌ كه‌ مخالف‌ نظر مشهور باشد اشكالي‌ ندارد بشرط آنكه‌ نحوه‌ مطرح‌ كردن‌ و پرداختن‌ به‌ آن‌ علمي‌ باشد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ ضرورت‌ بررسي‌ همه‌ مسائل‌ از جمله‌ مسائل‌ سياسي‌ در فضايي‌ آرام‌ و با ديد علمي‌ خاطرنشان‌ كردند: ضديت‌ با نظم‌ و جهت‌گيري‌ آنارشيستي‌ شايسته‌ محيطهاي‌ دانشگاه‌ نيست‌ و صددرصد مخالف‌ لوازم‌ و ضروريات‌ محيطهاي‌ علمي‌ است‌.
ايشان‌ دفاع‌ از نظام‌ اسلامي‌ را وظيفه‌ همه‌ قشرها از جمله‌ دانشجويان‌ خواندند و افزودند: ايران‌ اسلامي‌ امروز تنها سنگر دفاع‌ از آزاديخواهي‌ و عدالت‌طلبي‌ و ديگر آرمانهاي‌ انساني‌ و بين‌المللي‌ در برابر مراكز ظلم‌ و استكبار محسوب‌ مي‌شود و دفاع‌ از آن‌ وظيفه‌اي‌ همگاني‌ است‌ و اگر كسي‌ در دانشگاه‌ يا هر جاي‌ ديگر درخلاف‌ اين‌ جهت‌ حركتي‌ كرد دانسته‌ يا ندانسته‌ خواستهاي‌ سيا و موساد را پيگيري‌ كرده‌ است‌.
ايشان‌ با اشاره‌ به‌ تحميل‌ برخي‌ جريانها و حركات‌ به‌ دانشگاهها افزودند: اينگونه‌ سياست‌ بازي‌ها خيلي‌ از دانشجويان‌ را به‌ سياست‌ بي‌رغبت‌ كرده‌ اما دانشگاه‌ اين‌ جريانهاي‌ مزاحم‌ و معارض‌ با علم‌ و آگاهي‌ را پس‌ خواهد زد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ عدالت‌ را روح‌ و معناي‌ نظام‌ اسلامي‌ خواندند و افزودند: تلاش‌ براي‌ ايجاد عدالت‌ و مقابله‌ با فساد برغم‌ همه‌ سختي‌ها، ادامه‌ خواهد يافت‌.
در پايان‌ اين‌ مراسم‌ نماز مغرب‌ و عشاء به‌ امامت‌ حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ اقامه‌ شد.
پس‌ از اقامه‌ نماز مغرب‌ و عشاء دانشجويان‌ روزه‌ خود را همراه‌ با رهبر معظم‌ انقلاب‌ افطار كردند.
در اين‌ ديدار نخبگان‌ دانشگاهها در مسابقات‌ جهاني‌ ــ دانشجويان‌ ممتاز و نمونه‌ علمي‌ ــ دانشجويان‌ رتبه‌ برتر كنكور 81 ـ 80 ــ دانشجويان‌ برتر المپيادهاي‌ جهاني‌ ــ دانشجويان‌ برنده‌ در جشنواره‌ خوارزمي‌ ــ دانشجويان‌ ممتاز و نمونه‌ دانشگاه‌ آزاد اسلامي‌ و جمعي‌ از: دانشجويان‌ شاهد و ايثارگر ــ اعضاء جامعه‌ اسلامي‌ دانشجويان‌ ــ اعضاء بسيج‌ دانشجويي‌ ــ اعضاء اتحاديه‌ انجمنهاي‌ اسلامي‌ دانشجويان‌ مستقل‌ ــ اتحاديه‌ انجمنهاي‌ اسلامي‌ دانشجويان‌ سراسر كشور (دفتر تحكيم‌ وحدت‌) ــ تشكلهاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌ دانشجويان‌ ايران‌ ــ مجمع‌ صنفي‌ نشريات‌ و كانونهاي‌ دانشجويي‌ حضور داشتند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /