پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اعضاي‌ مجلس‌ خبرگان‌

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ صبح‌ امروز در ديدار اعضاي‌ مجلس‌ خبرگان‌، تصريح‌ كردند: حضور دين‌ در عرصه‌هاي‌ سياست‌، اجتماع‌ و حكومت‌ عامل‌ اصلي‌ قوت‌ نظام‌ اسلامي‌ است‌ و همه‌ بايد اين‌ عامل‌ اساسي‌ را تقويت‌ كنند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ تلاش‌ ديرينه‌ قدرتهاي‌ استكباري‌ براي‌ القاي‌ جدايي‌ دين‌ از سياست‌ افزودند: ملت‌ ايران‌ كه‌ در زمان‌ رژيم‌ ستم‌شاهي‌ فساد فراگير اخلاقي‌، وابستگي‌ كشور به‌ خارج‌ و ديگر نابسامانيهاي‌ ناشي‌ از عدم‌ حضور دين‌ در زمينه‌هاي‌ مختلف‌ را شاهد بوده‌ پس‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌، بركات‌ حضور دين‌ خدا را در عرصه‌هاي‌ سياسي‌، اجتماعي‌ و حكومتي‌، با تمام‌ وجود درك‌ كرده‌ و ديگر حاضر نيست‌ منشأ اداره‌ امور زندگي‌ فردي‌ ـ اجتماعي‌ و سياسي‌ خود را به‌ دست‌ ديدگاه‌ها و نظريه‌هاي‌ ناقص‌ غيرالهي‌ و تفكرات‌ قدرت‌طلبانه‌ بسپارد.
ايشان‌ اختلاف‌ سلايق‌ و ديدگاهها را در صورت‌ يكسان‌ بودن‌ جهت‌گيريهاي‌ اصلي‌ و برخوردهاي‌ آگاهانه‌ و هوشمندانه‌، مضر و مخرب‌ ندانستند اما خاطرنشان‌ كردند: نبايد از برخي‌ ترفندهاي‌ شيطاني‌ غافل‌ شد كه‌ در لفافه‌ مناقشات‌ لفظي‌ با اصل‌ حضور دين‌ در جامعه‌ معارضه‌، و جدايي‌ دين‌ از سياست‌ را تبليغ‌ مي‌كنند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ افزودند: اختلاف‌ سليقه‌ها و ديدگاهها در چارچوب‌ نظام‌ ديني‌، قابل‌ قبول‌ است‌ و همه‌ بايد آنها را تحمل‌ كنند اما مبادا عده‌اي‌ تحت‌ پوشش‌ بيان‌ ديدگاهها و نظريات‌ خود خواسته‌ يا ناخواسته‌ اصل‌ حاكميت‌ دين‌ در جامعه‌ و نظام‌ ديني‌ را رد كنند و در حقيقت‌ قانون‌ اساسي‌ كه‌ حضور دين‌ را شرط مشروعيت‌ نظام‌ مي‌داند زير سؤوال‌ ببرند كه‌ در اين‌ صورت‌ از حوزه‌ قبول‌ نظام‌ خارج‌ شده‌اند و نظام‌ ديگر نمي‌تواند به‌ اينها تكيه‌ كند.
ايشان‌ با اشاره‌ به‌ اينكه‌ هركس‌ با هر ديدگاه‌ و تفكر از تمام‌ حقوق‌ شهروندي‌ برخوردار است‌ به‌ كساني‌ كه‌ به‌ تريبونهاي‌ مختلف‌ دسترسي‌ دارند توصيه‌ كردند متوجه‌ باشند كه‌ در برخي‌ مواقع‌ حتي‌ يك‌ حرف‌ صحيح‌ نيز مي‌تواند مورد سوءاستفاده‌ دشمن‌ قرار گيرد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با تأكيد بر ضرورت‌ وحدت‌ مسؤولان‌ نظام‌ تصريح‌ كردند: وحدت‌ و همدلي‌ مسؤولان‌ نظام‌ يك‌ تعارف‌ و توصيه‌ نيست‌ بلكه‌ يك‌ بايد است‌ و همه‌ مسؤولان‌ بايد بدانند كه‌ برافراشته‌ شدن‌ پرچم‌ دين‌ در اين‌ كشور و تشكيل‌ نظام‌ اسلامي‌ به‌ معناي‌ آن‌ است‌ كه‌ همه‌ قوانين‌، تصميم‌گيريها و اقدامات‌ قواي‌ سه‌گانه‌ بايد متكي‌ به‌ احكام‌ الهي‌ باشد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ اينكه‌ همه‌ مسائل‌ در نظام‌ اسلامي‌ از جمله‌ مردم‌سالاري‌ و حقوق‌ مختلف‌ مردم‌ منشأ ديني‌ دارد افزودند: دشمن‌ نقاط قوت‌ نظام‌ را هدف‌ گرفته‌ است‌ و همه‌ بايد با اطمينان‌ و استحكام‌ كامل‌ و پرهيز از هرگونه‌ سستي‌ و غفلت‌ به‌ مقابله‌ با دشمن‌ ادامه‌ دهند.
ايشان‌ با اشاره‌ به‌ معارضه‌ قدرتهاي‌ استكباري‌ با دين‌ در طول‌ تاريخ‌ بشر افزودند: امروز نيز قدرتهاي‌ زورگو با تمام‌ امكانات‌ سياسي‌ تبليغاتي‌ و اقتصادي‌ به‌ مقابله‌ با نظام‌ اسلامي‌ برخاسته‌اند. اما امتداد حركت‌ و نهضت‌ اسلامي‌ در متن‌ ملتهاي‌ مسلمان‌ و در ديگر كشورها، آنها را عملا به‌ انفعال‌ در مقابل‌ انقلاب‌ اسلامي‌ كشانده‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ بن‌بست‌ رژيم‌ صهيونيستي‌ و امريكا را در مقابله‌ با ملت‌ فلسطين‌، نمونه‌اي‌ از امتداد عميق‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در دلهاي‌ ملتها برشمردند و افزودند: دنياي‌ استكبار اندكي‌ قبل‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ با برپايي‌ ماجراي‌ كمپ‌ديويد بر اين‌ تصور بود كه‌ با به‌ سازش‌ كشاندن‌ برخي‌ كشورها، مسئله‌ فلسطين‌ را براي‌ هميشه‌ حل‌ كرده‌ است‌ اما پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ باعث‌ بروز پديده‌ نوين‌ تمسك‌ مردم‌ فلسطين‌ به‌ اسلام‌ و قرآن‌ شد و با ظهور انتفاضه‌ اسرائيل‌ و آمريكا در بن‌بستي‌ حقيقي‌ گرفتار آمده‌اند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ بيداري‌ دنياي‌ اسلام‌ بويژه‌ جوانان‌ مسلمان‌ و رواج‌ روزافزون‌ افكار و ايده‌هاي‌ اسلامي‌ در ميان‌ قشر تحصيلكرده‌ و روشن‌بين‌ ملتهاي‌ مسلمان‌ را نشان‌ دهنده‌ ابعاد واقعي‌ هويت‌ نظام‌ اسلامي‌ خواندند و تصريح‌ كردند اين‌ واقعيات‌ و استحكام‌ ريشه‌هاي‌ مردمي‌ نظام‌ اسلامي‌ سبب‌ شده‌ است‌ كه‌ قدرتهاي‌ استكباري‌ در برابر اين‌ نظام‌ به‌ موضع‌ انفعال‌ بيافتند و برخلاف‌ هياهوها و تحركات‌ خود، در عمل‌ به‌ اقدامات‌ دفاعي‌ در برابر گسترش‌ آثار انقلاب‌ اسلامي‌ در ميان‌ ملتها، بپردازند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ تأكيد كردند: برغم‌ اين‌ حقايق‌ بهيچ‌ وجه‌ نبايد در برابر دشمن‌ به‌ ساده‌انگاري‌ افتاد بلكه‌ بايد با حفظ و تقويت‌ ايمان‌، اخلاص‌، مجاهدت‌ و ابتكاراتي‌ كه‌ باعث‌ پيروزي‌ انقلاب‌ شد به‌ مقابله‌ هوشيارانه‌ و مقتدرانه‌ با دشمن‌ پرداخت‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ رويش‌ مستمر نيروهاي‌ مؤمن‌ و انقلابي‌ در جامعه‌ افزودند: ممكن‌ است‌ ريزشهايي‌ نيز در اين‌ عرصه‌ وجود داشته‌ باشد اما امروز رشد تفكرات‌ اسلامي‌ با نگاه‌ متجددانه‌ و آگاهانه‌ همراه‌ با بحث‌ و تحقيق‌ و دقت‌ در جامعه‌ كاملا ملموس‌ است‌ و نشان‌ مي‌دهد كه‌ كلمه‌ طيبه‌ نظام‌ اسلامي‌ به‌ حكم‌ سنت‌ الهي‌ همچنان‌ در حال‌ رشد و پيشرفت‌ است‌.
ايشان‌ افزودند: اگر چه‌ گاه‌ بي‌اخلاصي‌ها، خطاها و سهل‌انگاريهايي‌ در مسائل‌ مالي‌ و ديگر عرصه‌ها ديده‌ مي‌شود كه‌ براي‌ نظام‌ كاملا مضر است‌ اما صفا و اخلاص‌ مردم‌ و مجاهدتهاي‌ فراوان‌ مردم‌ و مسؤولان‌ و نخبگان‌، موجبات‌ جلب‌ رحمت‌ الهي‌ را براي‌ اين‌ كشور فراهم‌ آورده‌ است‌.
در اين‌ ديدار قبل‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌، آيت‌الله‌ مشكيني‌ رئيس‌ مجلس‌ خبرگان‌ با استناد به‌ آيات‌ قرآني‌ و احاديث‌ معصومين‌ تأكيد كرد حكومتهاي‌ الهي‌ ماندگار و تلاشهاي‌ قدرتهاي‌ طاغوتي‌ محكوم‌ به‌ شكست‌ است‌.
آيت‌الله‌ مشكيني‌ با اشاره‌ به‌ برخي‌ توطئه‌ها و شبهه‌افكني‌ها گفت‌ براساس‌ وعده‌ تخلف‌ناپذير خداوند مؤمنان‌ و حكومتهاي‌ حق‌، در صورت‌ عمل‌ به‌ وظايف‌ خويش‌، نصرت‌ پروردگار را شامل‌ خواهند شد.
رئيس‌ مجلس‌ خبرگان‌ افزود: با كمال‌ اطمينان‌ و استقامت‌ با اراده‌اي‌ قوي‌ به‌ اداي‌ وظايف‌ خود ادامه‌ مي‌دهيم‌ و مطمئنم‌ كه‌ نظام‌ اسلامي‌ برغم‌ همه‌ دشمن‌ها و كارشكني‌ها، اهداف‌ خود را محقق‌ خواهد كرد.
در اين‌ ديدار همچنين‌ آيت‌الله‌ اميني‌ نايب‌ رئيس‌ مجلس‌ خبرگان‌ نيز از مصوبات‌ اجلاس‌ مجلس‌ خبرگان‌ و نطقهاي‌ پيش‌ از دستور گزارشي‌ بيان‌ كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /