پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار سفيران‌ و رؤساي‌ نمايندگيهاي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ در خارج

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ عصر امروز (يكشنبه‌) در ديدار سفيران‌ و رؤساي‌ نمايندگيهاي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ در خارج‌، اصول‌ و ارزشهاي‌ نظام‌ اسلامي‌ را مبنا و پايه‌ سياست‌ خارجي‌ كشور خواندند و اعتماد به‌ نفس‌، شجاعت‌ در بيان‌ مواضع‌ اصولي‌، دوري‌ از هرگونه‌ انفعال‌ ـ و سرعت‌ و پركاري‌ را از ضروريات‌ كاري‌ عناصر و عوامل‌ سياست‌ خارجي‌ كشور برشمردند.
حضرت‌ آيت‌ الله‌ خامنه‌اي‌ استقلال‌ و عدم‌ وابستگي‌ سياسي‌ را از مباني‌ سياست‌ خارجي‌ ايران‌ برشمردند و افزودند: تأكيد بر استقلال‌ كشور، ضرورتي‌ برخاسته‌ از منافع‌ ملي‌ و زمينه‌ساز افزايش‌ قدرت‌ حقيقي‌ ملت‌ و كشور است‌.
ايشان‌، تكيه‌ بر ارزشهاي‌ نظري‌ جمهوري‌ اسلامي‌ از جمله‌ مردمسالاري‌ ديني‌ را از ديگر مباني‌ سياست‌ خارجي‌ كشور دانستند و با اشاره‌ به‌ ماهيت‌ ديني‌ نظام‌ و حضور مردم‌ در عرصه‌هاي‌ مختلف‌ از جمله‌ انتخابات‌ خاطرنشان‌ كردند: مردمسالاري‌ ديني‌ نظريه‌ منسجمي‌ است‌ كه‌ در ايران‌ تحقق‌ يافته‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ نفي‌ نظام‌ سلطه‌ و استفاده‌ از ظرفيت‌ بالاي‌ جهان‌ اسلام‌ را از ديگر مباني‌ سياست‌ خارجي‌ خواندند و با تأكيد بر لزوم‌ رعايت‌ اولويتها در ديپلماسي‌ كشور افزودند: گسترش‌ ارتباط با همسايگان‌، تعميق‌ روابط با كشورهاي‌ اسلامي‌ در سراسر جهان‌ و تقويت‌ مناسبات‌ با اروپا و آسيا جزو اولويتهاي‌ سياست‌ خارجي‌ كشور است‌.
ايشان‌ با اشاره‌ به‌ لزوم‌ جدي‌ گرفتن‌ تهديدات‌ امريكا در محاسبات‌ سياسي‌ خاطرنشان‌ كردند: جدي‌ بودن‌ اين‌ تهديدات‌ كه‌ از اول‌ انقلاب‌ نيز به‌ نوعي‌ ادامه‌ داشته‌، بمعناي‌ حتمي‌ بودن‌ حمله‌ امريكا نيست‌ بلكه‌ محقق‌ شدن‌ اين‌ تهديدات‌ بستگي‌ به‌ رفتار ما دارد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ روحيه‌ ماجراجويي‌ مقامات‌ امريكايي‌ را برگرفته‌ از فرهنگ‌ كابويي‌ دانستند و افزودند: اگر امريكاييها احساس‌ كنند كه‌ در ايران‌ با ملتي‌ يكپارچه‌ و متحد روبرو هستند و ماجراجويي‌ در ايران‌ براي‌ آنان‌ از ابعاد مختلف‌ هزينه‌هاي‌ زيادي‌ دارد، در اجراي‌ نقشه‌هاي‌ خود دچار ترديد مي‌شوند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با تأييد سياست‌ بازدارندگي‌ تأكيد كردند: اين‌ سياست‌ بايد حتما از موضع‌ اقتدار دنبال‌ شود وگرنه‌ مواضع‌ ناشي‌ از انفعال‌ و ضعف‌ و تسليم‌ هيچگاه‌ موجب‌ بازدارندگي‌ نخواهد شد.
ايشان‌ مواضع‌ رئيس‌ جمهور و ديگر مسؤولان‌ دولت‌ آمريكا را نشان‌ دهنده‌ رويكرد نظامي‌ آنها در برخورد با مسائل‌ مختلف‌ ارزيابي‌ كردند و افزودند: اگر در اين‌ ميان‌ يك‌ نفر از نمايندگان‌ مجلس‌ آمريكا بگونه‌اي‌ ديگر سخن‌ گفت‌، نبايد اين‌ موضعگيري‌ را ساده‌لوحانه‌، نشانه‌ تغيير در راهبرد آمريكا دانست‌ و با ناديده‌ گرفتن‌ واقعيات‌ به‌ دشمن‌ امكان‌ مانور داد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ ارزيابي‌ اوضاع‌ داخلي‌ ايران‌ را از جمله‌ انگيزه‌هاي‌ اصلي‌ تهديدات‌ اخير امريكا دانستند و افزودند: اصل‌ قضيه‌ اين‌ است‌ كه‌ امريكاييها با اساس‌ نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ يعني‌ نظام‌ متكي‌ بر نفي‌ سلطه‌، مشكل‌ دارند و تلاش‌ مي‌كنند يا اين‌ نظام‌ را از بين‌ ببرند كه‌ كار بسيار سختي‌ است‌ و يا اينكه‌ اوضاع‌ بگونه‌اي‌ پيش‌ برود كه‌ اين‌ نظام‌، تنها اسمي‌ از اسلام‌ داشته‌ باشد و از مباني‌ خود عدول‌ كند تا بشود با آن‌ تعامل‌ و رابطه‌ برقرار كرد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ شكستن‌ عظمت‌ ملت‌ ايران‌ و نظام‌ اسلامي‌ را از اهداف‌ اصلي‌ امريكاييها بر شمردند و تأكيد كردند هيچ‌ ملتي‌ حاضر نيست‌ از مؤلفه‌ها و مباني‌ قدرت‌ و سرافرازي‌ خود دست‌ بردارد و رابطه‌اي‌ را كه‌ تجسم‌ ذلت‌ و مرگ‌ است‌ با دشمن‌ خود ايجاد كند.
ايشان‌ نفي‌ رابطه‌ با امريكا را بحثي‌ كاملا كارشناسي‌ خواندند و افزودند: اگر با نگاهي‌ متكي‌ بر افتخار و عزت‌ والاي‌ ملت‌ ايران‌ و آينده‌ روشن‌ كشور، به‌ بحث‌ مذاكره‌ و رابطه‌ با امريكا نگريسته‌ شود حقيقت‌ مسئله‌ روشن‌ مي‌شود و مشخص‌ مي‌گردد كه‌ ايجاد اين‌ رابطه‌ بي‌ارزش‌ و خسارت‌بار به‌ معناي‌ تسليم‌ در برابر دشمن‌، از دست‌ دادن‌ آينده‌اي‌ روشن‌ و قطع‌ تأثير حيات‌بخش‌ انقلاب‌ بر سرنوشت‌ ملتهاي‌ مسلمان‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در بخش‌ ديگري‌ از سخنانشان‌ در تبيين‌ پايبنديهاي‌ اصولي‌ و عملي‌ در رفتار ديپلماتيك‌ توجه‌ كامل‌ و دائم‌ به‌ اصول‌ و ارزشهاي‌ نظام‌ را در هرگونه‌ رفتار ديپلماتيك‌ ضروري‌ خواندند و خاطرنشان‌ كردند: اين‌ حرف‌ غلطي‌ است‌ كه‌ سياست‌ خارجي‌ را نبايد با معيارهاي‌ ايدئولوژيك‌ نگريست‌ زيرا حتي‌ در كشورهاي‌ لائيك‌ نيز معيارها و ملاكهاي‌ نظري‌ و ايدئولوژيك‌ در سياست‌ خارجي‌ اثر كاملا ملموسي‌ دارند.
ايشان‌ تأكيد كردند رفتار و گفتار سفيران‌ و نمايندگان‌ سياسي‌ ايران‌ در خارج‌ از كشور بايد تجلي‌ وحدت‌ و يكپارچگي‌ نظام‌ باشد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌، بررسي‌ مستمر و تعيين‌ اولويت‌هاي‌ سياست‌ خارجي‌ را با توجه‌ به‌ تغييرات‌ منطقه‌اي‌ و جهاني‌، ضروري‌ خواندند و افزودند: بايد با ابتكار عمل‌ دائم‌ ميدان‌ بازي‌ را در معادلات‌ سياسي‌ تعيين‌ كنيد و اجازه‌ ندهيد رقيب‌ سياسي‌، با شگردهاي‌ پيچيده‌، خواستهاي‌ خود را به‌ شما تحميل‌ كند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ همچنين‌ تأكيد كردند: سفير بودن‌ در نظام‌ اسلامي‌ مأموريتي‌ الهي‌ است‌ كه‌ بايد از زاويه‌ اداي‌ تكليف‌ و جلب‌ رضايت‌ پروردگار به‌ آن‌ نگريست‌.
ايشان‌ تقويت‌ مباني‌ ديني‌ و معنوي‌، تحكيم‌ ارتباط با پروردگار و پايبنديهاي‌ اخلاقي‌ و ارزشي‌ را در انجام‌ دادن‌ وظيفه‌ سنگين‌ نمايندگي‌ ملت‌ ايران‌ و نظام‌ اسلامي‌ مؤثر و مهم‌ خواندند و افزودند: بايد با تقويت‌ احساس‌ خدمت‌ به‌ ميهن‌ و مردم‌، و پرهيز از اسراف‌ و دوري‌ از تجمل‌، خود را سرباز خط مقدم‌ نظام‌ و ملت‌ سرافراز در خارج‌ از كشور بدانيد و با رفتار صحيح‌ و متكي‌ بر مباني‌ مايه‌ آبرو و عزت‌ و افتخار نظام‌ اسلامي‌ شويد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با تأكيد بر لزوم‌ تقويت‌ سياسي‌ اقتصادي‌ و علمي‌ كشور افزودند: ملت‌ سرافراز ايران‌ و دولت‌ و مسؤولان‌ مؤمن‌ كشور، به‌ اصول‌ اسلام‌ پايبند و با اتكاي‌ به‌ انرژي‌ نسل‌ پرنشاط و پرشور جوان‌ كشور، به‌ ياري‌ پروردگار مشكلات‌ موجود را بتدريج‌ رفع‌ مي‌كنند.
در اين‌ ديدار قبل‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ آقاي‌ خرازي‌ وزير امور خارجه‌ در گزارشي‌ از نشست‌ سفيران‌ و كارداران‌ ايران‌ در خارج‌ گفت‌: اوضاع‌ حساس‌ منطقه‌ و جهان‌ و گسترش‌ تهديدات‌ امريكا در منطقه‌ و جهان‌ نشان‌ مي‌دهد اشتهاي‌ دولت‌ امريكا براي‌ سلطه‌ بر جهان‌ سيري‌ناپذير است‌.
آقاي‌ خرازي‌ با تبيين‌ مؤلفه‌هاي‌ قدرت‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ گفت‌: همه‌ پذيرفته‌اند كه‌ بدون‌ ايران‌ مسائل‌ منطقه‌ قابل‌ حل‌ نيست‌ و ما بايد با ابتكار عمل‌، مشاركت‌ فعال‌ در عرصه‌هاي‌ مختلف‌ و ايستادگي‌ در برابر تهديدات‌ آمريكا، اقتدار كشور را افزايش‌ دهيم‌.
در پايان‌ اين‌ ديدار كه‌ خانواده‌هاي‌ سفيران‌ و كارداران‌ ايران‌ در خارج‌ نيز در آن‌ حضور داشتند نماز مغرب‌ و عشا به‌ امامت‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ اقامه‌ شد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /