پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رئيس‌ و مسئولان‌ قوه‌ قضائيه‌ و جمعي‌ از قضات‌ و كاركنان‌ اين‌ قوه‌

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ امروز در ديدار رئيس‌ و مسئولان‌ قوه‌ قضائيه‌ و جمعي‌ از قضات‌ و كاركنان‌ اين‌ قوه‌، با تأكيد بر لزوم‌ حفظ حرمت‌ و جايگاه‌ دستگاه‌ قضائي‌ از جانب‌ همه‌ افراد و دستگاهها و همچنين‌ مسئولان‌ و كاركنان‌ قوه‌ قضائيه‌ تصريح‌ كردند: قوه‌ قضائيه‌ ضامن‌ اجرائي‌ عملكرد صحيح‌ مسئولان‌ نظام‌ و آحاد مردم‌ و همچنين‌ تامين‌ حقوق‌ مردم‌ در نظام‌ اسلامي‌ و حركت‌ نظام‌ بسوي‌ هدفهاي‌ والاي‌ اسلامي‌ است‌. ايشان‌ در اين‌ ديدار كه‌ همزمان‌ با هفته‌ قوه‌ قضائيه‌ و در آستانه‌ سالگرد حادثه‌ هفتم‌ تير و شهادت‌ 72 تن‌ از ياران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ برگزار شد، با گراميداشت‌ ياد و خاطره‌ شهداي‌ هفتم‌ تير بويژه‌ شهيد مظلوم‌ آيت‌الله‌ بهشتي‌ خاطرنشان‌ كردند: شهداي‌ هفتم‌ تير در يك‌ موقعيت‌ بسيار حساسي‌ مورد تهاجم‌ كينه‌ورزانه‌ دشمن‌ قرار گرفتند و هدف‌ از اين‌ اقدام‌، فلج‌ كردن‌ نظام‌ اسلامي‌ بود كه‌ با هوشياري‌ و مقاومت‌ مردم‌ اين‌ توطئه‌ در آنزمان‌ ناكام‌ ماند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با قدرداني‌ از زحمات‌ و خدمات‌ قوه‌ قضائيه‌ و مسئولان‌، قضات‌ و كاركنان‌ آن‌ در تمام‌ سطوح‌، نقش‌ اين‌ قوه‌ را در حركت‌ كشور و نظام‌ بسوي‌ هدفهاي‌ والاي‌ اسلامي‌ بسيار تعيين‌ كننده‌ دانستند و افزودند: خدمت‌ در قوه‌ قضائيه‌ و يا كمك‌ به‌ اين‌ قوه‌ يك‌ افتخار و عمل‌ نيك‌ است‌ و بر همين‌ اساس‌، وظيفه‌ همه‌ است‌ تا به‌ دستگاه‌ قضائي‌ در جهت‌ ايفاي‌ نقش‌ ممتاز خود كمك‌ نمايند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ حفظ منزلت‌ عمومي‌ قوه‌ قضائيه‌ و حمايت‌ مسئولان‌ دستگاههاي‌ مختلف‌ از اين‌ قوه‌ را دو نياز اساسي‌ براي‌ حفظ جايگاه‌ دستگاه‌ قضائي‌ در نظام‌ اسلامي‌ برشمردند و خاطرنشان‌ كردند: هرگونه‌ انتقاد خصمانه‌ و تضعيف‌ قوه‌ قضائيه‌ به‌ ضرر نظام‌ اسلامي‌ و بسود دشمن‌ است‌ زيرا در چنين‌ شرايطي‌ قاضي‌ نمي‌تواند با شجاعت‌ و صلابت‌ در مقابل‌ متخلف‌ بايستد. ايشان‌ با تأكيد براينكه‌ انتقاد سازنده‌ موجب‌ شناخته‌ شدن‌ نقاط قوت‌ و ضعف‌ خواهد شد افزودند: اگر انتقادي‌ هم‌ وجود دارد بايد هوشمندانه‌، با انصاف‌ و بدون‌ اغراض‌ سياسي‌ بيان‌ شود.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ وظايف‌ قوه‌ قضائيه‌ در حفظ حرمت‌ و جايگاه‌ اين‌ قوه‌ تاكيد كردند: قاضي‌ بايد در مواجهه‌ با جرم‌; با آگاهي‌، هوشمندي‌، منطق‌، استدلال‌ و شجاعت‌ برخورد نمايد و حكم‌ او بگونه‌اي‌ مستدل‌ و مستحكم‌ صادر شود كه‌ در همه‌ سطوح‌ قابل‌ دفاع‌ باشد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ خاطرنشان‌ كردند: لازمه‌ صدور احكام‌ مستدل‌ و مستحكم‌، بهره‌گيري‌ از كارشناسان‌ برجسته‌، انسانهاي‌ فكور، دستگاههاي‌ جرم‌شناسي‌، و همچنين‌ نداشتن‌ هيچگونه‌ پيشداوري‌ است‌. ايشان‌ نفوذ صاحبان‌ پول‌ به‌ اركان‌ حكومت‌ را يكي‌ از آفات‌ بسيار خطرناك‌ براي‌ حكومتهاي‌ مبتني‌ بر اصول‌ اعتقادي‌ برشمردند و تأكيد كردند: قوه‌ قضائيه‌ يكي‌ از دستگاههائي‌ است‌ كه‌ بايد بشدت‌ از اين‌ آفت‌ برحذر باشد و همچنين‌ از نفوذ جريانهاي‌ سياسي‌ در اين‌ دستگاه‌ جلوگيري‌ نمايد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با تأكيد بر لزوم‌ تعامل‌ دستگاه‌ قضائي‌ با دستگاههاي‌ ديگر نظام‌ افزودند: ضمن‌ آنكه‌ قواي‌ مجريه‌ و مقننه‌ بايد با قوه‌ قضائيه‌ همكاري‌ داشته‌ باشند، دستگاه‌ قضائي‌ نيز بايد با آن‌ دو قوه‌ تعامل‌ و همكاري‌ داشته‌ باشد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ توجه‌ بيش‌ از حد به‌ مسائل‌ كوچك‌ و غفلت‌ از مسائل‌ بزرگ‌ را يكي‌ ديگر از آفات‌ دستگاه‌ قضائي‌ دانستند و با اشاره‌ به‌ موضوع‌ مبارزه‌ با مفاسد اقتصادي‌ و اهميت‌ حياتي‌ آن‌ براي‌ نظام‌ خاطرنشان‌ كردند: مفاسد اقتصادي‌ يك‌ جريان‌ آلوده‌اي‌ است‌ كه‌ اگر با آن‌ مقابله‌ نشود تمام‌ فضا را آلوده‌ خواهد كرد. ايشان‌ با تأكيد برلزوم‌ تفكيك‌ ميان‌ تخلفات‌ مديريتي‌ و جرائم‌ عمدي‌ و همچنين‌ پرهيز از جنجال‌آفريني‌ در مبارزه‌ با مفاسد اقتصادي‌، افزودند: در برخورد با مفاسد اقتصادي‌، بايد اطلاع‌رساني‌ به‌ مردم‌ متين‌، صحيح‌، به‌ هنگام‌ و پس‌ از انجام‌ كار صورت‌ گيرد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ استفاده‌ گسترده‌ دشمن‌ از ابزار تبليغاتي‌ بر ضداسلام‌ و نظام‌ اسلامي‌، بر لزوم‌ هوشياري‌ مسئولان‌ تأكيد و خاطرنشان‌ كردند: امروز بدليل‌ ظلم‌ و بي‌عدالتي‌ در دنيا، ملتها تشنه‌ عدالت‌ هستند و هر كشور و يا ملتي‌ كه‌ پرچم‌ عدالت‌ را برافراشته‌ كند، همه‌ مجذوب‌ او خواهند شد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ قضاياي‌ فلسطين‌ را يكي‌ از نمونه‌هاي‌ بازر ظلم‌ و بي‌عدالتي‌ در دنيا برشمردند و با اشاره‌ به‌ سخنان‌ اخير رئيس‌ جمهور آمريكا افزودند: در منطق‌ اين‌ افراد، ملتي‌ كه‌ از تمام‌ حقوق‌ انساني‌ خود محروم‌ شده‌، تروريست‌ است‌ و رژيمي‌ كه‌ از تمام‌ ابزار براي‌ سركوب‌ ملت‌ فلسطين‌ استفاده‌ مي‌كند، مظلوم‌ مي‌باشد، و اين‌ ظلم‌ و بي‌انصافي‌ غيرقابل‌ تصوري‌ است‌ كه‌ امروز در دنيا وجود دارد. ايشان‌ تاكيد كردند: شايد بتوان‌ براي‌ مدت‌ كوتاهي‌ با تبليغات‌، افكار عمومي‌ دنيا را تحت‌ تأثير قرار داد اما بعد از مدتي‌ ملتها متوجه‌ حقايق‌ خواهند شد كه‌ اعتراضات‌ مردمي‌ ماههاي‌ اخير در نقاط مختلف‌ جهان‌ و حتي‌ آمريكا، مؤيد اين‌ مطلب‌ است‌.
در اين‌ ديدار پيش‌ از سخنان‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، آيت‌الله‌ هاشمي‌ شاهرودي‌ رئيس‌ قوه‌ قضائيه‌ در سخناني‌ ضمن‌ گراميداشت‌ ياد و خاطره‌ شهداي‌ هفتم‌ تير بويژه‌ شهيد آيت‌الله‌ بهشتي‌، به‌ استفاده‌ قوه‌ قضائيه‌ از تمام‌ ظرفيت‌ خود براي‌ انجام‌ وظايف‌ و رسيدن‌ به‌ مرحله‌ مطلوب‌ اشاره‌ كرد و گفت‌: در قانون‌ اساسي‌، مسئوليتهاي‌ متنوعي‌ براي‌ دستگاه‌ قضائي‌ در نظر گرفته‌ شده‌ كه‌ اجراي‌ كامل‌ آنها نيازمند، سياستگذاريها، طراحي‌ها و تشكيلات‌ جديد است‌. وي‌، بازنگري‌ لوايح‌ و قوانين‌ و تغيير ساختار رسيدگي‌ به‌ پرونده‌ها را از جمله‌ اقدامات‌ قوه‌ قضائيه‌ در جهت‌ ايجاد زمينه‌ براي‌ استفاده‌ از تمام‌ ظرفيتهاي‌ قانوني‌ دانست‌ و افزود: احياء دادسراها و احياء نهادهاي‌ داوري‌ و شوراهاي‌ حل‌ اختلافات‌ از جمله‌ لوايحي‌ است‌ كه‌ پس‌ از تصويب‌، بخشي‌ از مشكلات‌ قوه‌ قضائيه‌ را برطرف‌ خواهد كرد.
آيت‌الله‌ هاشمي‌ شاهرودي‌ ضمن‌ اشاره‌ به‌ عملكرد قوه‌ قضائيه‌ در خصوص‌ مبارزه‌ با مفاسد اجتماعي‌ و اخلاقي‌، در خصوص‌ مبارزه‌ با مفاسد اقتصادي‌ گفت‌: قوه‌ قضائيه‌ مصمم‌ است‌ در فضائي‌ آرام‌ و بدور از غوغاسالاري‌ به‌ پرونده‌هاي‌ مفاسد اقتصادي‌ رسيدگي‌ كند كه‌ اين‌ مبارزه‌ تاكنون‌ آثار خوبي‌ نيز داشته‌ است‌.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /