پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار آقاي‌ حيدر علي‌اف‌ رئيس‌ جمهور آذربايجان‌

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ امروز در ديدار آقاي‌ حيدر علي‌اف‌ رئيس‌ جمهور آذربايجان‌ با اشاره‌ به‌ پيوندهاي‌ عميق‌ تاريخي‌، فكري‌ و عقيدتي‌ دو ملت‌ ايران‌ و آذربايجان‌، تأكيد كردند: دو كشور ايران‌ و آذربايجان‌ در طول‌ تاريخ‌ يك‌ ملت‌ بودند و اكنون‌ تحكيم‌ بيش‌ از پيش‌ روابط بنفع‌ دو كشور خواهد بود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با تأكيد بر اينكه‌ مسائل‌ منطقه‌ بايد با تكيه‌ بر نيروهاي‌ منطقه‌ حل‌ شود، مسائل‌ موجود در قفقاز و درياي‌ خزر را قابل‌ حل‌ برشمردند و افزودند: برخي‌ قدرتهاي‌ بزرگ‌ بين‌المللي‌ تمايلي‌ به‌ حل‌ مناقشات‌ منطقه‌اي‌ از جمله‌ درياي‌ خزر ندارند.
ايشان‌ مسائل‌ مربوط به‌ درياي‌ خزر را مربوط به‌ كشورهاي‌ حاشيه‌ اين‌ دريا دانستند و با تأكيد بر لزوم‌ عدم‌ دخالت‌ ديگران‌ در اين‌ مسئله‌ خاطرنشان‌ كردند: مسئله‌ درياي‌ خزر با نگرش‌ منطقي‌ و درست‌ به‌ آن‌، قابل‌ حل‌ مي‌باشد و اين‌ نيازمند تلاش‌ كشورهاي‌ منطقه‌ است‌ و ايران‌ و آذربايجان‌ بايد با همكاري‌ يكديگر اين‌ مسئله‌ را به‌ حل‌ نهايي‌ برسانند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ مناقشه‌ ارمنستان‌ و آذربايجان‌ را از ديگر مسائل‌ منطقه‌ بيان‌ كردند و افزودند: ما معتقديم‌ مسائل‌ جمهوري‌ آذربايجان‌ و ارمنستان‌ بايد از طريق‌ گفتگو حل‌ و فصل‌ شود.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ اهداف‌ آمريكا و رژيم‌ صهيونيستي‌ را در منطقه‌ برخلاف‌ منافع‌ ملتها دانستند و خاطرنشان‌ كردند: فاجعه‌ عظيم‌ انساني‌ در فلسطين‌ نمونه‌ آشكاري‌ از اقدامات‌ خلاف‌ منافع‌ مردم‌ مي‌باشد كه‌ بوسيله‌ رژيم‌ صهيونيستي‌ و حمايت‌ همه‌ جانبه‌ آمريكا صورت‌ مي‌گيرد.
ايشان‌ همكاري‌ بيش‌ از پيش‌ ملتها و كشورهاي‌ داراي‌ مشتركات‌ را عامل‌ مهمي‌ در تأمين‌ منافع‌ آن‌ ملتها برشمردند و اظهار اميدواري‌ كردند: با انجام‌ هرچه‌ سريعتر توافقهاي‌ صورت‌ گرفته‌ ميان‌ ايران‌ و آذربايجان‌ بخصوص‌ در زمينه‌ حمل‌ و نقل‌، دو كشور از منافع‌ آنها بهره‌مند شوند.
در اين‌ ديدار كه‌ آقاي‌ خاتمي‌ رئيس‌ جمهور نيز حضور داشت‌، آقاي‌ حيدر علي‌اف‌ رئيس‌ جمهور آذربايجان‌ از جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ بعنوان‌ كشوري‌ همسايه‌، دوست‌ و قدرتمند ياد كرد و با اشاره‌ به‌ مشتركات‌ تاريخي‌ و ديني‌ دو ملت‌ ايران‌ و آذربايجان‌ گفت‌: سياست‌ اصولي‌ جمهوري‌ آذربايجان‌ گسترش‌ روابط با ايران‌ است‌.
وي‌ مذاكرات‌ خود را با آقاي‌ خاتمي‌ خوب‌ و موفقيت‌آميز خواند و با اشاره‌ به‌ توافقهاي‌ انجام‌ گرفته‌ در مورد طرحهاي‌ بزرگ‌ اقتصادي‌ افزود: طرح‌ خط ارتباطي‌ شمال‌ ـ جنوب‌ از طريق‌ خط آهن‌ از روسيه‌ به‌ شمال‌ ايران‌ و در نهايت‌ بندرعباس‌ و جاده‌ ارتباطي‌ باكو ـ آستارا از طرحهاي‌ مهمي‌ است‌ كه‌ با انجام‌ آنها، همكاري‌ دو كشور بسيار گسترش‌ مي‌يابد.
رئيس‌ جمهور آذربايجان‌ با اشاره‌ به‌ مذاكرات‌ انجام‌ گرفته‌ درخصوص‌ درياي‌ خزر در تهران‌ و همچنين‌ اجلاس‌ عشق‌آباد گفت‌: جمهوري‌ آذربايجان‌ همچون‌ ايران‌ معتقد است‌ كه‌ درياي‌ خزر بايد درياي‌ صلح‌، امنيت‌ و تفاهم‌ و همكاري‌ باشد.
آقاي‌ حيدر علي‌اف‌ همچنين‌ با اشاره‌ به‌ مناقشه‌ آذربايجان‌ و ارمنستان‌ از كمكهاي‌ ايران‌ به‌ مردم‌ آذربايجان‌ قدرداني‌ كرد و افزود: ما معتقديم‌ كه‌ اين‌ مناقشه‌ بايد از طريق‌ گفتگو حل‌ شود و جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ نيز بايد در حل‌ و فصل‌ اين‌ مناقشه‌ حضور داشته‌ باشد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /