پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار آقاي‌ جيانگ‌ زمين‌ رئيس‌ جمهوري‌ خلق‌ چين

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ امروز در ديدار آقاي‌ جيانگ‌ زمين‌ رئيس‌ جمهوري‌ خلق‌ چين‌ با اشاره‌ به‌ دو ويژگي‌ مشترك‌ استقلال‌خواهي‌ و حفظ هويت‌ ملي‌ ايران‌ و چين‌ تصريح‌ كردند: سياست‌ ثابت‌ و اصولي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ گسترش‌ روابط با چين‌ و استفاده‌ از تمام‌ ظرفيتها در روابط دو جانبه‌ است‌.
ايشان‌ با اشاره‌ به‌ روابط خوب‌ ايران‌ و چين‌ خاطرنشان‌ كردند: دو كشور بمنظور استفاده‌ از تمام‌ ظرفيتهاي‌ گسترش‌ روابط، بايد با جديت‌ براي‌ رفع‌ موانع‌ و تحقق‌ توافقهاي‌ انجام‌ شده‌ تلاش‌ نمايند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ ظرفيتهاي‌ گسترده‌ در آسيا براي‌ همكاريهاي‌ منطقه‌اي‌، همكاري‌ ايران‌، چين‌ و هند و ساير كشورهاي‌ آسيايي‌ را ايده‌ مورد قبول‌ و قابل‌ تحسيني‌ دانستند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ مسائل‌ جهاني‌ و منطقه‌اي‌ بويژه‌ اوضاع‌ خاورميانه‌ را مورد اشاره‌ قرار دادند و خاطرنشان‌ كردند: آمريكا به‌ پشتوانه‌ قدرت‌ سياسي‌ و نظامي‌ خود در صدد تحميل‌، اراده‌ و ديدگاههاي‌ خود در مسائل‌ جهاني‌ بر تمام‌ كشورها است‌ كه‌ اين‌ خطري‌ بزرگ‌ براي‌ تمام‌ كشورهاي‌ دنيا مي‌باشد و ايستادگي‌ در مقابل‌ مواضع‌ غلط آمريكا، يك‌ دور انديشي‌ براي‌ آينده‌ بشريت‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌، موضع‌ آمريكا را در قضاياي‌ فلسطين‌ بر اساس‌ همين‌ ديدگاه‌ ارزيابي‌ كردند و افزودند: آمريكاييها با ناديده‌ گرفتن‌ جنايات‌ و تروريسم‌ دولتي‌ رژيم‌ اسرائيل‌، انتفاضه‌ را كه‌ دفاع‌ مظلومانه‌ يك‌ ملت‌ بدون‌ سلاح‌ در مقابل‌ ارتش‌ مجهز است‌، تروريسم‌ مي‌نامد كه‌ اين‌ غلطترين‌ موضع‌ ممكن‌ در حوادث‌ فاجعه‌آميز فلسطين‌ است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ابعاد فاجعه‌ انساني‌ در فلسطين‌ را بسيار گسترده‌ دانستند و با اشاره‌ به‌ تحت‌ تأثير قرار گرفتن‌ وجدان‌ جهاني‌ از جنايات‌ رژيم‌ صهيونيستي‌ تصريح‌ كردند: برغم‌ تلاش‌ آمريكا براي‌ تحميل‌ اراده‌ خود ما معتقديم‌ كه‌ دولتهاي‌ عربي‌ و دولتهاي‌ مستقل‌ جهان‌ مي‌توانند در جهت‌ احقاق‌ حقوق‌ مردم‌ فلسطين‌ نقش‌آفريني‌ كنند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ رويكرد متفاوت‌ اروپا در قضاياي‌ فلسطين‌ و عدم‌ پشتيباني‌ از ديدگاه‌ آمريكا خاطرنشان‌ كردند: امروز مردم‌ فلسطين‌، مظلومانه‌ از خود دفاع‌ مي‌كند و حمايت‌ از اين‌ مردم‌، وظيفه‌ اخلاقي‌ و سياسي‌ همه‌ كشورها است‌.
ايشان‌ تصريح‌ كردند: جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ پشتيبان‌ معنوي‌ ملت‌ فلسطين‌ است‌ و رژيم‌ اسرائيل‌ را غاصب‌ و ظالم‌ مي‌داند و معتقد است‌ اين‌ ديدگاه‌ بتدريج‌ در جهان‌ فراگير خواهد شد.
در اين‌ ديدار كه‌ آقاي‌ خاتمي‌ رئيس‌ جمهور نيز حضور داشت‌، آقاي‌ جيانگ‌ زمين‌ رئيس‌ جمهور چين‌ با اظهار خرسندي‌ از سفر به‌ ايران‌، كشور ايران‌ را كشوري‌ با پيشينه‌ كهن‌ تاريخي‌ و فرهنگي‌ توصيف‌ كرد و بر لزوم‌ گسترش‌ روابط تهران‌ و پكن‌ در همه‌ زمينه‌ها تأكيد كرد.
وي‌ با موفقيت‌آميز خواندن‌ مذاكرات‌ خود در تهران‌ به‌ همكاريهاي‌ دو كشور در بخشهاي‌ انرژي‌، حمل‌ و نقل‌، ارتباطات‌ و صنايع‌ سنگين‌ اشاره‌ كرد و گفت‌: روابط تهران‌ و پكن‌ بسيار خوب‌ و رو به‌ گسترش‌ است‌ و بايد از تمام‌ ظرفيتها استفاده‌ شود.
رئيس‌ جمهور چين‌ همچنين‌ با اشاره‌ به‌ مسائل‌ جهاني‌، مواضع‌ ايران‌ و چين‌ را در بسياري‌ از مسائل‌ بين‌المللي‌، يكسان‌ دانست‌ و افزود: سياست‌ زورگويي‌ و استيلاطلبي‌ آمريكا در جهان‌ با مخالفت‌ گسترده‌ مواجه‌ شده‌ است‌.
آقاي‌ جيانگ‌ زمين‌ با اشاره‌ به‌ اوضاع‌ خاورميانه‌ و قضاياي‌ فلسطين‌، خاطرنشان‌ كرد: اسرائيل‌ بايد هرچه‌ زودتر از مناطق‌ اشغالي‌ خارج‌ شود و مردم‌ فلسطين‌ به‌ حقوق‌ خود دست‌ يابند.
وي‌ با تأكيد بر اينكه‌ چين‌، تروريسم‌ را در هر شكلي‌ محكوم‌ مي‌نمايد افزود: ما معتقديم‌ مبارزه‌ با تروريسم‌ بايد براساس‌ مدرك‌ و سند باشد و دامنه‌ آن‌ نبايد بصورت‌ خودسرانه‌ گسترش‌ يابد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /