پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اعضاي‌ دوره‌ جديد مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ امروز در ديدار اعضاي‌ دوره‌ جديد مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌، اين‌ مجمع‌ را يكي‌ از نقاط قوت‌ قانون‌ اساسي‌ ارزيابي‌ و تأكيد كردند: بن‌بست‌ شكني‌، گره‌گشايي‌ و پويايي‌ نظام‌ از يك‌ سو و تعيين‌ سياستهاي‌ كلي‌ نظام‌ و تضمين‌ ثبات‌ اين‌ سياستها از سوي‌ ديگر، دو بعد مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌ است‌ كه‌ آنرا به‌ يك‌ مركز بسيار مهم‌ و حساس‌ تبديل‌ كرده‌ است‌.
ايشان‌ با قدرداني‌ از زحمات‌ و تلاشهاي‌ اعضاي‌ مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌ در دوره‌ قبلي‌، به‌ جامع‌ بودن‌ و كارآمدي‌ قانون‌ اساسي‌ و پايه‌گذاري‌ يك‌ نظام‌ بديع‌ براساس‌ شريعت‌ اسلامي‌ و متكي‌ بر آراء و عواطف‌ مردم‌ در اين‌ قانون‌ اشاره‌ كردند و افزودند: با لحاظ مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌ در قانون‌ اساسي‌ نظام‌ هيچگاه‌ دچار خلاء و بن‌بست‌ نمي‌شود.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ تعيين‌ سياستهاي‌ كلي‌ نظام‌ و تثبيت‌ آنها و مشخص‌ شدن‌ جهت‌گيري‌ حركت‌ دستگاههاي‌ نظام‌ را از ديگر ويژگيهاي‌ مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌ برشمردند و خاطرنشان‌ كردند: حضور مجموعه‌اي‌ از فكر، اجتهاد، كارشناسي‌، تجربه‌، پايبندي‌ به‌ اصول‌، و رعايت‌ و شناخت‌ مصلحت‌ها در مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌ موجب‌ كارايي‌ بيش‌ از پيش‌ اين‌ مجمع‌ خواهد شد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ لازمه‌ استفاده‌ صحيح‌ و مناسب‌ از ظرفيت‌ و توانايي‌هاي‌ مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌ را، سود جستن‌ از نظرات‌ كارشناسي‌ و دستگاههاي‌ كارشناسي‌ كشور، ارتباط مستمر با مراكز تحقيقاتي‌ و فعال‌ بودن‌ اعضاي‌ مجمع‌ دانستند و تأكيد كردند: دبيرخانه‌، كميسيونهاي‌ تخصصي‌ و مركز تحقيقات‌ استراتژيك‌ بايد با يكديگر تعامل‌ و همكاري‌ نزديكي‌ داشته‌ باشند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ اهميت‌ سياستهاي‌ كلي‌ نظام‌، بر لزوم‌ شفاف‌ و جهت‌دار بودن‌ اين‌ سياستها و پرهيز از كلي‌گويي‌ تأكيد و خاطرنشان‌ كردند: اين‌ سياستها همچنين‌ بايد متناسب‌ با نياز كشور و بر اساس‌ اولويت‌ و با در نظر گرفتن‌ زمان‌ مفيد آن‌ و با سرعت‌ بيشتر مورد بررسي‌ قرار گيرند.
ايشان‌ افزودند: مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌ بايد در عين‌ تصويب‌ و تثبيت‌ سياستهاي‌ كلي‌ نظام‌ همواره‌ آمادگي‌ تغيير اين‌ سياستها براساس‌ برخي‌ اقتضائات‌ داخلي‌ و يا خارجي‌ را داشته‌ باشد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ بر لزوم‌ حل‌ مسائل‌ و اختلاف‌ها ميان‌ دستگاههاي‌ نظام‌ و تبديل‌ نشدن‌ آن‌ به‌ معضل‌ تأكيد و خاطرنشان‌ كردند: چنانچه‌ مسئله‌اي‌ با ظرفيتهاي‌ قانوني‌ قابل‌ حل‌ نبود، مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌ بايد با روشن‌بيني‌ و نهايت‌ دقت‌ و در نظر گرفتن‌ مصلحت‌ كشور، نظر مشورتي‌ خود را در مورد حل‌ آن‌ معضل‌ به‌ رهبري‌ ارائه‌ دهد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ همچنين‌ با اشاره‌ به‌ اهميت‌ نظارت‌ بر حسن‌ اجراي‌ سياستهاي‌ كلي‌ نظام‌ افزودند: مجمع‌ بايد وظيفه‌ نظارتي‌ محوله‌ از سوي‌ رهبري‌ را جدي‌ و به‌ معني‌ واقعي‌ كلمه‌ و با پرهيز از دخالت‌ در امور اجرايي‌ انجام‌ دهد. مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در پايان‌ اعضاي‌ مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌ را به‌ حضور فعال‌ در جلسات‌ مجمع‌ و كميسيونها و تلاش‌ مضاعف‌، در نظر گرفتن‌ مسائل‌ كارشناسي‌ و مصلحت‌ نظام‌ توصيه‌ كردند.
در اين‌ ديدار پيش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين‌ هاشمي‌ رفسنجاني‌ رئيس‌ مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌ تشكيل‌ اين‌ مجمع‌ را ابتكار ارزشمند امام‌ راحل‌ دانست‌ و ضمن‌ ارائه‌ گزارشي‌ از روند كاري‌ مجمع‌ از زمان‌ تشكيل‌، گزارشي‌ از فعاليتهاي‌ دوره‌ اخير مجمع‌ بيان‌ كرد و افزود: مجمع‌ در اين‌ دوره‌ طي‌ 119 جلسه‌، 44 مصوبه‌ داشته‌ كه‌ 24 مورد آن‌ رفع‌ اختلاف‌ ميان‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ و شوراي‌ نگهبان‌، 4 مورد حل‌ معضل‌ و 16 مورد تصويب‌ سياستهاي‌ كلي‌ نظام‌ بوده‌ است‌.
وي‌ با تأكيد بر فضاي‌ كارشناسي‌ جلسات‌ مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌، روند تصويب‌ سياستهاي‌ كلي‌ نظام‌ را خوب‌ ارزيابي‌ كرد و با اشاره‌ به‌ وظيفه‌ نظارت‌ بر حسن‌ اجراي‌ سياستهاي‌ كلي‌ نظام‌ كه‌ از سوي‌ رهبري‌ بعهده‌ مجمع‌ گذارده‌ شده‌ است‌، گفت‌: مراحل‌ تدوين‌ آيين‌نامه‌ چگونگي‌ نظارت‌ در مجمع‌ به‌ پايان‌ رسيده‌ و مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌ در دوره‌ جديد اين‌ وظيفه‌ را بطور جدي‌ پيگيري‌ خواهد كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /