پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رئيس‌ دولت‌ موقت‌ افغانستان‌

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ عصر امروز در ديدار رئيس‌ دولت‌ موقت‌ افغانستان‌ با ابراز خرسندي‌ از ايجاد صلح‌ و آرامش‌ در افغانستان‌ تأكيد كردند: گروهها، اقوام‌ و قبايل‌ مختلف‌ افغان‌ بايد با اعتماد به‌ يكديگر و اتحاد و يكپارچگي‌، افغانستان‌ را به‌ سمت‌ ثبات‌ كامل‌، آرامش‌ عميق‌ و پيشرفت‌ و سازندگي‌ به‌ پيش‌ برند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ اسلام‌خواهي‌ و استقلال‌طلبي‌ را ذخائر واقعي‌ ملت‌ افغانستان‌ و از خصوصيات‌ كم‌ نظير اين‌ ملت‌ خواندند و خاطرنشان‌ كردند: هر قدر "هويت‌ با صلابت‌ ملي‌ افغانستان‌" كه‌ با عشق‌ به‌ دين‌ و مذهب‌ آميخته‌ است‌، مستحكم‌تر شود، امكان‌ نفوذ بيگانگان‌ كمتر خواهد بود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ انتظار طولاني‌ ملت‌ ايران‌ براي‌ مشاهده‌ آرامش‌ در افغانستان‌ افزودند: مقطع‌ كنوني‌، مرحله‌اي‌ بسيار مهم‌ در سرنوشت‌ ملت‌ افغان‌ است‌ و ما صميمانه‌ اميدواريم‌ آينده‌اي‌ لبريز از آرامش‌، وحدت‌، ثبات‌ و پيشرفت‌ در انتظار ملت‌ همسايه‌ و برادر افغانستان‌ باشد.
ايشان‌، ايجاد امنيت‌ كامل‌ و بازسازي‌ افغانستان‌ را بسيار مهم‌ خواندند و با اشاره‌ به‌ قتل‌ شماري‌ از ديپلماتهاي‌ ايراني‌ بدست‌ طالبان‌ و فجايع‌ ناشي‌ از قاچاق‌ مواد مخدر از افغانستان‌ تأكيد كردند: اوضاع‌ همسايه‌ شرقي‌ ايران‌ از جهات‌ مختلف‌ براي‌ ملت‌ و دولت‌ ايران‌ اهميت‌ فراواني‌ دارد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در پاسخ‌ به‌ درخواست‌ آقاي‌ كرزاي‌ براي‌ حضور ايران‌ در بازسازي‌ افغانستان‌ افزودند: در بازسازي‌ اين‌ كشور، همه‌ بخصوص‌ جهان‌ اسلام‌ بايد حضوري‌ فعال‌ داشته‌ باشند. ايشان‌ در همين‌ زمينه‌ تأكيد كردند: دولت‌ افغانستان‌ نيز بايد مراقب‌ باشد كه‌ بازسازي‌ بهانه‌ نفوذ سياسي‌ و فرهنگي‌ ديگران‌ نشود.
در اين‌ ديدار، رئيس‌ دولت‌ موقت‌ افغانستان‌ با ابراز خرسندي‌ فراوان‌ از سفر به‌ ايران‌ تأكيد كرد: صلح‌ و ثبات‌ كنوني‌ در افغانستان‌ از نتايج‌ مساعدتهاي‌ بي‌دريغ‌ رهبر عاليقدر جمهوري‌ اسلامي‌ و ملت‌ و دولت‌ ايران‌ به‌ ملت‌ افغانستان‌ بوده‌ است‌. آقاي‌ حامد كرزاي‌ كمكهاي‌ ايران‌ به‌ ملت‌ افغانستان‌ را در دوره‌ مقابله‌ با تهاجم‌ شوروي‌ سابق‌ و مقاومت‌ ملي‌ در برابر تروريزم‌ و اختناق‌ ناشي‌ از حكومت‌ طالبان‌، بسيار حياتي‌ خواند و گفت‌: به‌ نمايندگي‌ از ملت‌ و اعضاي‌ دولت‌ افغانستان‌ از مقام‌ معظم‌ رهبري‌، ملت‌ و دولت‌ ايران‌ كمال‌ تشكر را دارم‌ و تأكيد مي‌كنم‌ كه‌ ما هيچگاه‌ اين‌ كمكهاي‌ بيدريغ‌ را فراموش‌ نخواهيم‌ كرد.
رئيس‌ دولت‌ موقت‌ افغانستان‌، پذيرايي‌ از ميليونها آواره‌ افغان‌ را در دو دهه‌ اخير يكي‌ از نشانه‌هاي‌ برادري‌ و علائق‌ مشترك‌ دو ملت‌ در طول‌ تاريخ‌ خواند و افزود: آرزومنديم‌ كه‌ اين‌ مساعدتها، در اين‌ دوره‌ حساس‌ از تاريخ‌ افغانستان‌ ادامه‌ يابد.
آقاي‌ حامد كرزاي‌ با تأكيد بر اسلام‌خواهي‌ و استقلال‌طلبي‌ ملت‌ افغانستان‌ گفت‌ اين‌ ويژگيها در حال‌ و آينده‌ افغانستان‌ نيز، سرنوشت‌ساز خواهد بود.
آقاي‌ حامد كرزاي‌ سفر به‌ ايران‌ را كاملا رضايتخبش‌ و مذاكرات‌ خود در تهران‌ را بسيار مفيد برشمرد و گفت‌: ما براي‌ بازسازي‌ افغانستان‌ و احياي‌ زندگي‌ آرام‌ در اين‌ كشور، نيازمند استمرار كمك‌ برادران‌ ايراني‌ خود هستيم‌.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /