پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مسئولان‌ وزارت‌ علوم‌، تحقيقات‌ و فناوري‌ و رؤساي‌ دانشگاهها

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ امروز در ديدار مسئولان‌ وزارت‌ علوم‌، تحقيقات‌ و فناوري‌ و رؤساي‌ دانشگاهها و مراكز علمي‌ و تحقيقاتي‌، تلاش‌ جدي‌ و عملي‌ براي‌ ايجاد تحول‌ در عرصه‌ علم‌ و تحقيق‌ و چرخه‌ صنعت‌ در كشور در كنار حفظ جهت‌گيري‌ اسلامي‌ دانشگاهها را از فوري‌ترين‌ و واجبترين‌ نيازهاي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ برشمردند و تصريح‌ كردند: نسل‌ امروز ايراني‌ توانايي‌ و امكانات‌ برنامه‌ريزي‌ جهت‌ پيشرفت‌ در علم‌ و تحقيق‌ و اجراي‌ آنرا دارد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ عقب‌ماندگي‌ تاريخي‌ ايران‌ در زمينه‌ علم‌ و پژوهش‌ بر لزوم‌ اقدامات‌ عملي‌ درخصوص‌ جبران‌ اين‌ عقب‌ ماندگي‌ تأكيد و خاطرنشان‌ كردند: بايد ضمن‌ ايجاد ساز و كار لازم‌ در دانشگاهها بمنظور تحول‌ جدي‌ در عرصه‌ علم‌ و تحقيق‌، و پرهيز از حرف‌ و شعارهاي‌ تكراري‌، هرچه‌ زودتر كارهاي‌ عملي‌ آغاز شود.
ايشان‌ از تلاش‌ براي‌ ايجاد تحول‌ در جريان‌ علم‌ و تحقيق‌ و برقراري‌ ارتباط ميان‌ دانشگاهها و مراكز صنعتي‌، بعنوان‌ يك‌ جهاد ياد كردند و با اشاره‌ به‌ نقش‌ دانشگاهها در پيگيري‌ اهداف‌ نظام‌ اسلامي‌ افزودند: مسؤولين‌ دانشگاهها نقش‌ اساسي‌ را در هدايت‌ صحيح‌ دانشگاهها بمنظور حركت‌ بسوي‌ اهداف‌ نظامي‌ اسلامي‌ دارند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ دانشگاه‌ را بافت‌ اصلي‌ نظام‌ دانستند و با اشاره‌ به‌ بحث‌ اسلامي‌ شدن‌ دانشگاهها و برخي‌ برداشتهاي‌ غلط مقدس‌مابانه‌ و همچنين‌ هوچي‌گرانه‌ در موافقت‌ و مخالفت‌ با اين‌ بحث‌ تأكيد كردند: اسلامي‌ شدن‌ دانشگاهها به‌ معناي‌ جهت‌گيري‌ اسلامي‌ در همه‌ زمينه‌ها است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ توجه‌ جدي‌ به‌ فراگرفتن‌ علم‌، داشتن‌ ابتكار و خلاقيت‌، توليد علم‌ و فراگير شدن‌ علم‌ را در جهت‌ اسلامي‌ شدن‌ دانشگاهها و حركت‌ آنها بسوي‌ اهداف‌ انقلاب‌ برشمردند.
ايشان‌ با تأكيد بر ارتباط مستمر خود با دانشگاهها و دانشجويان‌، به‌ وجود يك‌ سياست‌ كلان‌ براي‌ منحرف‌ كردن‌ دانشگاهها از آرمانهاي‌ اسلامي‌ و نظام‌ اشاره‌ و تصريح‌ كردند: مسؤولان‌ وزارت‌ علوم‌، تحقيقات‌ و فناوري‌ و رؤساي‌ دانشگاهها بايد مراقب‌ باشند دانشگاهها از مسير حركت‌ بسوي‌ آرمانهاي‌ اسلامي‌ خارج‌ نشوند.
در اين‌ ديدار پيش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌، آقاي‌ معين‌ وزير علوم‌، تحقيقات‌ و فناوري‌ ضمن‌ ارائه‌ گزارشي‌ از چهل‌ و چهارمين‌ نشست‌ رؤساي‌ دانشگاهها و مراكز علمي‌ و تحقيقاتي‌ كشور، تعيين‌ سياستها و راهبردهاي‌ پيشرفت‌ در عرصه‌ علوم‌ و فناوري‌ و همچنين‌ تحقق‌ اهداف‌ اسلامي‌ در دانشگاهها را دستور كار اين‌ نشست‌ بيان‌ كرد و گفت‌: بمنظور اجراي‌ اين‌ سياستها، چگونگي‌ دگرگوني‌ در ساختار آموزشي‌، پژوهشي‌ و فناوري‌ دانشگاهها، تدوين‌ اصول‌ دانشگاه‌ مطلوب‌ اسلامي‌ و تعميق‌ فرهنگ‌ ديني‌ و قرآني‌ و حفظ نظم‌ و آرامش‌ در دانشگاهها بدون‌ نفوذ گروهها و جناحهاي‌ سياسي‌، مورد بررسي‌ قرار گرفته‌ است‌.
آقاي‌ معين‌ در پايان‌ تصريح‌ كرد: دانشگاهيان‌ و مسؤولان‌ دانشگاهها، همواره‌ به‌ آرمانهاي‌ عدالت‌ جويانه‌ اسلام‌، استكبارستيزي‌ و دفاع‌ از محرومان‌ و ملتهاي‌ مظلوم‌ بويژه‌ مردم‌ با فرهنگ‌ فلسطين‌ كه‌ مورد تجاوز ددمنشانه‌ رژيم‌ صهيونيستي‌ قرار گرفته‌اند، ملتزم‌ و پايبند بوده‌ و خواهند بود.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /