پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مسؤولان‌ نظام‌ اسلامي‌

همزمان‌ با بيست‌ و ششمين‌ روز از ماه‌ مبارك‌ رمضان‌، مسؤولان‌ نظام‌ اسلامي‌ عصر امروز در فضايي‌ سرشار از معنويت‌ و صميميت‌ با حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ديدار كردند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در اين‌ ديدار با اشاره‌ به‌ فرآيند طولاني‌ و دشوار تحقق‌ هدفهاي‌ اسلامي‌ و رسالت‌ و وظيفه‌ بسيار سنگين‌ مسؤولان‌ نظام‌، از ايمان‌ صادقانه‌، استقامت‌ و ياد خدا بعنوان‌ مهمترين‌ نيازهاي‌ اين‌ مسير ياد و تصريح‌ كردند: مجموعه‌ دوستداران‌ نظام‌ اسلامي‌ و جناحهاي‌ مختلف‌ انقلاب‌ بايد ضمن‌ پرهيز از اختلافات‌ و دامن‌ زدن‌ به‌ آنها با بياد آوردن‌ عهد و پيمان‌ خود با خدا و مردم‌ با همدلي‌ و همراهي‌ در راه‌ خدمت‌ به‌ مردم‌ و حل‌ مشكلات‌ جامعه‌ گام‌ بردارند.
ايشان‌ با قدرداني‌ از زحمات‌ مسؤولان‌ نظام‌ در بخشهاي‌ مختلف‌، ايمان‌ و عمل‌ و رفتار صادقانه‌ بر اساس‌ آن‌، طلب‌ ترميم‌ خطاها و مغفرت‌ از خداوند متعال‌ را بزرگترين‌ توفيق‌ براي‌ انسان‌ و جامعه‌ دانستند و با اشاره‌ به‌ فضاي‌ ديني‌ پس‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ و جريان‌ امور براساس‌ دين‌ و ايمان‌ افزودند: در چنين‌ فضايي‌ تمام‌ قوا و نيروهاي‌ انسان‌ مؤمن‌ در جهت‌ تكامل‌ فردي‌ و جمعي‌ بكار خواهد افتاد
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ از ايجاد انقلاب‌ اسلامي‌، نظام‌ اسلامي‌، دولت‌ اسلامي‌، كشور اسلامي‌ و دنياي‌ اسلامي‌ بعنوان‌ مراحل‌ پنجگانه‌ طولاني‌ و دشوار تحقق‌ هدفهاي‌ اسلامي‌ ياد و خاطرنشان‌ كردند: از نيازهاي‌ مهم‌ طي‌ اين‌ مسير دشوار، استقامت‌ به‌ معناي‌ گم‌ نكردن‌ جهت‌ حركت‌ و اصلاح‌ دائمي‌ خطاها است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با بيان‌ اينكه‌ نظام‌ اسلامي‌ هم‌ اكنون‌ در مرحله‌ ايجاد دولت‌ اسلامي‌ قرار دارد، تصريح‌ كردند: در اين‌ مرحله‌ مهمترين‌ وظيفه‌ مسؤولان‌ نظام‌، اصلاح‌ خود است‌ تا جامعه‌ نيز اصلاح‌ شود زيرا حرف‌ و عمل‌ مسؤولان‌ در جامعه‌ تأثير گذار است‌.
ايشان‌ با اشاره‌ به‌ ايستادگي‌ نظام‌ اسلامي‌ در مقابل‌ قدرتهاي‌ جهاني‌ و تهاجم‌ گسترده‌ و همه‌جانبه‌ تبليغاتي‌ استكبار جهاني‌ بر ضد اين‌ نظام‌ تأكيد كردند: در چنين‌ شرايطي‌ مسؤول‌ نظام‌ اسلامي‌ بايد بدون‌ هراس‌ و اندوه‌ استقامت‌ كند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ از خود فراموشي‌ و نسيان‌ نفس‌ بعنوان‌ يكي‌ از تهديدات‌ نام‌ بردند و افزودند: غفلت‌ از باطن‌ و هويت‌ خود و تسليم‌ شدن‌ در مقابل‌ جريان‌ مادي‌ فاسد، و جدا شدن‌ عنصر ايمان‌ از وجود انسان‌، آفت‌ استقامت‌ و ايستادگي‌ است‌.
ايشان‌ تن‌ دادن‌ به‌ هواهاي‌ نفساني‌ و شهواني‌ را از ديگر تهديدهاي‌ مسير ايمان‌ صادقانه‌ برشمردند و خاطرنشان‌ كردند: نتيجه‌ انحراف‌ از اين‌ مسير، متزلزل‌ شدن‌ و تغيير تدريجي‌ هويت‌ و اعتقادات‌ و در نهايت‌ سلب‌ رحمت‌ الهي‌ از فرد و جامعه‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ راه‌ مقابله‌ با اين‌ تهديدها را ذكر و ياد خدا دانستند و افزودند: ما بعنوان‌ مسؤول‌ نظام‌ اسلامي‌ بايد همواره‌ به‌ ياد خدا، تكليف‌ خود، نعمتهاي‌ الهي‌ و روز قيامت‌ و عهد و پيمان‌ خود با خداوند و مردم‌ باشيم‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ يكي‌ از مشكلات‌ كنوني‌ كشور را برخي‌ اختلافات‌ بي‌ اساس‌ ميان‌ خدمتگزاران‌ نظام‌ دانستند و با تأكيد بر اينكه‌ همه‌ جناحهاي‌ انقلاب‌ در مجموعه‌ خودي‌ كشور قرار دارند، خاطرنشان‌ كردند: مجموعه‌ دوستداران‌ و علاقه‌مندان‌ به‌ نظام‌ اسلامي‌ بايد ضمن‌ پرهيز از تظاهر به‌ مناقشات‌ و عمده‌ كردن‌ آنها، با يكديگر همراه‌ و همدل‌ باشند.
ايشان‌ اين‌ اختلافات‌ را موجب‌ سلب‌ رحمت‌ الهي‌، نااميدي‌ مردم‌ و بازماندن‌ مسؤولان‌ از خدمت‌ به‌ مردم‌ دانستند و تصريح‌ كردند: مسؤولان‌ بايد در جهت‌ حل‌ اين‌ اختلافات‌ و علاج‌ اين‌ مسئله‌ گام‌ بردارند اما اگر مشاهده‌ شود عده‌اي‌ نمي‌گذارند اين‌ اخلافات‌ حل‌ شود مجبور خواهيم‌ بود اين‌ عده‌اي‌ را كه‌ مانع‌ وفاق‌ مي‌شوند، علاج‌ كنيم‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ مسؤولان‌ را از هرگونه‌ تصميم‌گيري‌ براساس‌ خشم‌، طمع‌ و يا ترس‌ بر حذر داشتند و تأكيد كردند: مسؤولان‌ بايد همواره‌ به‌ ياد خدا و همچنين‌ مردم‌ باشند زيرا تنها در اين‌ صورت‌ است‌ كه‌ مشكلات‌ و موانع‌ برطرف‌ خواهد شد.
در اين‌ ديدار پيش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌، حجت‌ الاسلام‌ والمسلمين‌ خاتمي‌ رئيس‌ جمهور در سخناني‌ با اشاره‌ به‌ روزهاي‌ پاياني‌ ماه‌ مبارك‌ رمضان‌ از اين‌ ماه‌ بعنوان‌ فرصتي‌ براي‌ بهره‌گيري‌ بيش‌ از پيش‌ از معنويت‌ ياد كرد و گفت‌: مسؤولان‌ نظام‌ اسلامي‌ بايد با استفاده‌ از معنويت‌ ماه‌ مبارك‌ رمضان‌ در جهت‌ خدمت‌ به‌ مردم‌ بيش‌ از پيش‌ گام‌ بردارند.
رئيس‌ جمهور در ادامه‌ با اشاره‌ به‌ عملكرد دولت‌ در عرصه‌ اقتصادي‌ در طول‌ پنج‌ سال‌ گذشته‌ و بروز آثار تحولات‌ مثبت‌ در بخش‌ اقتصاد بعد از مشكلات‌ فراوان‌ 2 سال‌ اول‌ فعاليت‌ دولت‌ گفت‌: رشد توليد ناخالص‌ ملي‌ در يك‌ سال‌ گذشته‌، 5/9 درصد و رشد سرمايه‌گذاري‌ 8/4 درصد بوده‌ است‌ در حاليكه‌ رقم‌ پيش‌بيني‌ شده‌ در پايان‌ برنامه‌ سوم‌ توسعه‌، براي‌ توليد ناخالص‌ ملي‌ 6 درصد و براي‌ ميانگين‌ رشد سرمايه‌گذاري‌ حدود 7 درصد است‌.
رئيس‌ جمهور رشد 32 درصدي‌ صادرات‌ غيرنفتي‌ را در شش‌ ماهه‌ اول‌ سال‌ جاري‌ يادآور شد و با اشاره‌ به‌ رشد مثبت‌ 9 درصدي‌ صنعت‌ در سال‌ 79 خاطرنشان‌ كرد: با توجه‌ به‌ تأكيدات‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ دولت‌ اولويت‌ خود را در بخش‌ صنعت‌، احياء و نوسازي‌ صنايع‌ قرار داده‌ است‌.
آقاي‌ خاتمي‌ همچنين‌ با اشاره‌ به‌ مشكلات‌ بخش‌ كشاورزي‌ بواسطه‌ خشكسالي‌ و برخي‌ حوادث‌ طبيعي‌ ديگر و رشد منفي‌ اين‌ بخش‌ در سال‌ 78، افزود: با لطف‌ خداوند و اختصاص‌ اعتبارات‌ لازم‌، رشد منفي‌ كشاورزي‌، اكنون‌ به‌ رشد مثبت‌ 3/8 درصدي‌ تبديل‌ شده‌ است‌.
رئيس‌ جمهور، از رعايت‌ انضباط مالي‌، اجتناب‌ از كسري‌ بودجه‌، اولويت‌بندي‌ طرحهاي‌ عمراني‌ و كوتاه‌ كردن‌ زمان‌ بهره‌برداري‌ آنها، ايجاد ثبات‌ در بازار ارز و تلاش‌ براي‌ افزايش‌ ارزش‌ پول‌ ملي‌، كنترل‌ تورم‌ و حمايت‌ از خانواده‌هاي‌ كم‌ درآمد و هدفمند كردن‌ يارانه‌ها را از گامهاي‌ اقتصادي‌ مهم‌ دولت‌ برشمرد و با اشاره‌ به‌ فعاليتهاي‌ مهم‌ در بخش‌ نفت‌ و پتروشيمي‌ و همچنين‌ بخش‌ آب‌ خاطرنشان‌ كرد: اكنون‌ اشتغال‌ مهمترين‌ چالشي‌ است‌ كه‌ دولت‌ با آن‌ مواجه‌ مي‌باشد.
آقاي‌ خاتمي‌ حل‌ مشكل‌ اشتغال‌ را علاوه‌ بر تلاش‌ و همت‌ دولت‌ و همه‌ بخشها، در گرو ايجاد زمينه‌ براي‌ سرمايه‌گذاري‌ بخش‌ خصوصي‌ و جذب‌ امكانات‌ و سرمايه‌هاي‌ خارجي‌ دانست‌ و بر لزوم‌ تقويت‌ و حمايت‌ مديران‌ كشور در شرايط حساس‌ كنوني‌ تأكيد كرد.
در پايان‌ اين‌ مراسم‌، نماز مغرب‌ و عشاء به‌ امامت‌ حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ اقامه‌ شد و سپس‌ مسؤولان‌ نظام‌، روزه‌ خود را در فضايي‌ صميمي‌ بهمراه‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ افطار كردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /