پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

مراسم تنفيذ حکم رياست‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ امروز در مراسمي‌ سرشار از شكوه‌ و معنويت‌، با تجليل‌ از حضور شورانگيز مردم‌ در انتخابات‌ رياست‌ جمهوري‌، رأي‌ ملت‌ را به‌ حجه‌الاسلام‌ والمسلمين‌ سيدمحمد خاتمي‌ تنفيذ و ايشان‌ را به‌ رياست‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ منصوب‌ كردند.
در اين‌ مراسم‌ حجه‌الاسلام‌ والمسلمين‌ هاشمي‌ رفسنجاني‌ بعنوان‌ آخرين‌ رئيس‌ جمهور قبل‌ از آقاي‌ خاتمي‌ ضمن‌ تبريك‌ اين‌ روز بزرگ‌ به‌ رهبري‌ معظم‌ انقلاب‌، مردم‌ فهيم‌ ايران‌ و رئيس‌ جمهور، حكم‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ را در تنفيذ رأي‌ ملت‌ به‌ آقاي‌ خاتمي‌ قرائت‌ كرد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در حكم‌ تنفيذ رأي‌ ملت‌ به‌ حجه‌الاسلام‌ والمسلمين‌ خاتمي‌ با تجليل‌ از حضور سرنوشت‌ ساز ملت‌ در اداره‌ كشور، هشتمين‌ دوره‌ انتخابات‌ رياست‌ جمهوري‌ را تجلي‌ اقتدار ملي‌ نظام‌ اسلامي‌ برشمردند و تصريح‌ كردند. با سپاس‌ خداوند متعال‌ و عرض‌ تبريك‌ به‌ ملت‌ عزيز و با معرفت‌ به‌ مراتب‌ شايستگي‌ انديشمند فرزانه‌ جناب‌ حجه‌الاسلام‌ آقاي‌ حاج‌ سيدمحمد خاتمي‌ دامت‌ معاليه‌، رأي‌ ملت‌ را تنفيذ و ايشان‌ را به‌ رياست‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ منصوب‌ مي‌كنم‌. مقام‌ معظم‌ رهبري‌ خاطرنشان‌ كرده‌اند تنفيذ اينجانب‌ و رأي‌ ملت‌ تا زماني‌ است‌ كه‌ ايشان‌ به‌ تعهد خود و صراط مستقيمي‌ كه‌ تاكنون‌ در پيش‌ داشته‌اند، يعني‌ راه‌ اسلام‌ و احكام‌ نوراني‌ آن‌ و دفاع‌ از مستضعفان‌ و مظلومان‌ و ايستادگي‌ در برابر دشمنان‌ مستكبر و حق‌ ستيز و زورگو پايبند باشند كه‌ با توفيق‌ الهي‌ انشاءالله‌ همواره‌ چنين‌ خواهد بود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ رأي‌ اكثريت‌ قاطع‌ و شورانگيز ملت‌ به‌ شخصيت‌ انقلابي‌ و فرزانه‌ و منتسب‌ به‌ بيت‌ سيادت‌ و علم‌ و تقوا، آقاي‌ خاتمي‌ را نشاندهنده‌ پايبندي‌ ملت‌ به‌ دين‌ و اخلاق‌ و معنويت‌ و روحانيت‌ خوانده‌ و تصريح‌ كرده‌اند در اين‌ فرصت‌ تازه‌ و فضاي‌ پرنشاط، لحظه‌ لحظه‌ وقت‌ مسؤولان‌ و نخبگان‌ و امناء ملت‌ بايد به‌ خدمت‌ و تلاش‌ مخلصانه‌ سپري‌ شود و عزم‌ و همت‌ همگان‌ بسوي‌ بسط عدالت‌ و ارتقاء معرفت‌ و معنويت‌ و گشايش‌ امر اقتصاد و معيشت‌ عمومي‌ معطوف‌ شود تا فقر و فساد و تبعيض‌ از صفحه‌ي‌ زندگي‌ ملت‌ ايران‌ زدوده‌ شود.
ايشان‌ با قدرداني‌ از هوشياري‌ و پايبندي‌ ملت‌ به‌ برافراشته‌ نگه‌ داشتن‌ پرچم‌ حاكميت‌ اسلامي‌، رئيس‌ جمهور محترم‌ را به‌ ياد خدا، اخلاص‌ در عمل‌، قدرداني‌ از ملت‌، مراقبت‌ از منافع‌ ملي‌، اولويت‌ دادن‌ به‌ نياز قشرهاي‌ مستضعف‌ و گرامي‌ شمردن‌ ارزشهاي‌ والاي‌ دين‌ و انقلاب‌ توصيه‌ كرده‌اند و براي‌ آقاي‌ خاتمي‌ و همه‌ مسؤولان‌ كشور توفيق‌ و هدايت‌ و كمك‌ الهي‌ مسئلت‌ نموده‌اند.
در اين‌ مراسم‌ كه‌ با حضور مقامات‌ كشوري‌ و لشكري‌ و جمعي‌ از شخصيتهاي‌ سياسي‌ مذهبي‌ و سفيران‌ و نمايندگان‌ سياسي‌ كشورهاي‌ خارجي‌ در ايران‌ برگزار شد حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در سخناني‌ مردم‌ سالاري‌ ديني‌ را حقيقت‌ زنده‌ و درخشان‌ نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ خواندند و از پروردگار مسئلت‌ كردند دوره‌ جديد رياست‌ جمهوري‌ آقاي‌ خاتمي‌ را براي‌ ملت‌ ايران‌ و براي‌ رئيس‌ جمهور محترم‌ دوره‌اي‌ پر خير و بركت‌ قرار دهد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ مردم‌ سالاري‌ ديني‌ را راقي‌ترين‌ و والاترين‌ نوع‌ مردمسالاري‌ در جهان‌ برشمردند و افزودند: در جامعه‌ اسلامي‌، مردم‌ با توجه‌ به‌ شأن‌ و جايگاهشان‌ در قوانين‌ الهي‌، و در پرتو نور هدايت‌ پروردگار و در چارچوب‌ احكام‌ قرآن‌ و اسلام‌ سرنوشت‌ اداره‌ كشور را بدست‌ مي‌گيرند.
ايشان‌ با اشاره‌ به‌ چارچوبهاي‌ متفاوت‌ مردمسالاري‌ در نظامهاي‌ مختلف‌ سياسي‌ افزودند: در دموكراسي‌هاي‌ غربي‌ رأي‌ و خواست‌ مردم‌ در عمل‌ تنها در چارچوب‌ منافع‌ و خواست‌ صاحبان‌ ثروت‌ و سرمايه‌داران‌ اعتبار دارد و در كشورهاي‌ سوسياليستي‌ سابق‌ هم‌ تنها تمايلات‌ و سياستهاي‌ حزب‌ حاكم‌ محدوده‌ رأي‌ مردم‌ را مشخص‌ مي‌كرد اما در مردم‌سالاري‌ ديني‌، انوار هدايت‌ الهي‌ و عنصر معنويت‌ خواستهاي‌ مردم‌ را جهت‌ صحيح‌ مي‌دهد و ملت‌ ضمن‌ حضور در صحنه‌ و اداره‌ كشور از طريق‌ منتخبان‌ خود، هيچگاه‌ به‌ خارج‌ از مسير صلاح‌ و فلاح‌ قدم‌ نمي‌گذارد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ مردم‌ سالاري‌ ديني‌ را هديه‌ انقلاب‌ و اسلام‌ به‌ ملت‌ ايران‌ ارزيابي‌ كردند و افزودند: اين‌ تجربه‌ جديد و جوان‌ براي‌ همه‌ ملتهايي‌ كه‌ به‌ فضيلتهاي‌ انساني‌ و جامعه‌اي‌ سعادتمند مي‌انديشند قابل‌ پيروي‌ و الگو گرفتن‌ است‌.
ايشان‌ با اشاره‌ به‌ حضور ملت‌ ايران‌ در كليه‌ انتخابات‌ 22 سال‌ اخير از جمله‌ 8 دوره‌ انتخابات‌ رياست‌ جمهوري‌ خاطرنشان‌ كردند: دشمنان‌ با نفي‌ اين‌ واقعيات‌ تنها به‌ مردم‌ سالاري‌ در ايران‌ از انتخابات‌ سال‌ 76 به‌ بعد اشاره‌ مي‌كنند اما همه‌ مي‌دانند كه‌ در تمام‌ سالهاي‌ انقلاب‌، مردم‌ با حضور در همه‌ انتخابات‌، محور تصميم‌گيريها بوده‌اند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ وظايف‌ سنگين‌ مسؤولان‌ در نظام‌ اسلامي‌ تأكيد كردند همه‌ مسؤولان‌ نظام‌ در مقابل‌ خدا، مردم‌ و قانون‌ اساسي‌ مسؤولند و اعتبار آنها به‌ اين‌ است‌ كه‌ خود را كمر بسته‌ دين‌ خدا، متعهد به‌ قانون‌ اساسي‌ و موظف‌ به‌ تأمين‌ خواستهاي‌ مردم‌ بدانند و اگر هر يك‌ از مسؤولان‌ در هر رده‌اي‌ از اين‌ مسير منحرف‌ شود بدليل‌ آنكه‌ فاقد شروط مسؤوليت‌پذيري‌ در جامعه‌ اسلامي‌ شده‌ است‌، خودبخود از سمت‌ خود عزل‌ مي‌شود و اين‌، سنگيني‌ بار مسؤوليت‌ در اسلام‌ را آشكار مي‌سازد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ سعادت‌ دنيا و آخرت‌ مردم‌ را در گرو اجراي‌ احكام‌ اسلامي‌ دانستند و افزودند: در نظام‌ اسلامي‌، مسؤولان‌ بدون‌ مردم‌ هيچند و ارزش‌ و اقتدار و توانايي‌ آنها در داخل‌ و خارج‌، به‌ حضور و پايداري‌ مردم‌ بستگي‌ دارد كه‌ اين‌ حضور و ايستادگي‌ نيز مرهون‌ ايمان‌ ملت‌ است‌ بنابراين‌ بايد ايمان‌ مردم‌ را حفظ و تقويت‌ كرد و اجازه‌ نداد از هيچ‌ طريقي‌ اين‌ عامل‌ سعادت‌بخش‌ مورد تهاجم‌ قرار گيرد.
ايشان‌ با اشاره‌ به‌ لزوم‌ شروع‌ و استمرار جدي‌ و بي‌وقفه‌ كار دولت‌، بر تشكيل‌ هرچه‌ سريعتر كابينه‌ و همكاري‌ كامل‌ مجلس‌ با دولت‌ در اين‌ زمينه‌ تأكيد كردند و افزودند: فوري‌ترين‌ كاري‌ كه‌ در اين‌ دوره‌ جديد بايد به‌ آن‌ پرداخته‌ شود توجه‌ به‌ مسائل‌ اقتصادي‌ و معيشتي‌ مردم‌ و در رأس‌ همه‌، ايجاد اشتغال‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با توصيه‌ به‌ رئيس‌ جمهور و همكاران‌ آينده‌ آقاي‌ خاتمي‌ براي‌ از دست‌ ندادن‌ فرصتها خاطرنشان‌ كردند بايد نيازها را بطور صحيح‌ اولويت‌بندي‌ كرد و با آگاهي‌، شتاب‌ لازم‌ و تدبير مقتضي‌ به‌ تأمين‌ آنها همت‌ گماشت‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌، تلاشهاي‌ سياسي‌ و تبليغاتي‌ دشمنان‌ را براي‌ فلج‌ كردن‌ كشور از طريق‌ مشكلات‌ اقتصادي‌ يادآور شدند و افزودند: برغم‌ اين‌ تلاشها منابع‌ بزرگ‌ ثروت‌ و نيروي‌ فراوان‌ كار، زمينه‌ مساعد شكوفايي‌ اقتصادي‌ كشور و زدودن‌ چهره‌ زشت‌ فقر از ايران‌ را فراهم‌ كرده‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌، تلاش‌ هماهنگ‌ همه‌ دست‌اندركاران‌ ستادي‌ و اجرايي‌ بخش‌ اقتصادي‌ دولت‌ را كاملا ضروري‌ خواندند و خاطرنشان‌ كردند: بايد ضمن‌ پرهيز از شعار، با جديت‌ و نوگرايي‌ بگونه‌اي‌ عمل‌ شود كه‌ پس‌ از مدتي‌ نه‌ چندان‌ طولاني‌ مردم‌ مژده‌ تغيير در وضع‌ معيشتي‌ و اقتصادي‌ را در عمل‌ احساس‌ كنند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ توجه‌ به‌ فرهنگ‌ عمومي‌ كشور را از ديگر مسائل‌ مهم‌ و ضروري‌ برشمردند و افزودند: دشمن‌ تلاش‌ مي‌كند با تبليغ‌ اباحي‌گري‌ اعتقادي‌ و عملي‌، باورها و تكيه‌گاههاي‌ اعتقادي‌ مردم‌ را سست‌ كند كه‌ در داخل‌ هم‌ عده‌اي‌ غافل‌، در حرف‌ و عمل‌ همين‌ كار را مي‌كنند.
ايشان‌ افزودند: ترويج‌ فساد و تشويق‌ جريانهاي‌ خلاف‌ اخلاق‌ از ديگر روشهاي‌ دشمنان‌ براي‌ ترويج‌ اباحي‌گري‌ است‌ كه‌ مسؤولان‌ بايد با كمال‌ توجه‌ در مقابل‌ اينگونه‌ تهاجمات‌ به‌ فرهنگ‌ عمومي‌ بايستند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ جرياني‌ كه‌ براي‌ شيوع‌ مفاسد اخلاقي‌ و منكرات‌ در جامعه‌ تلاش‌ مي‌كند خاطرنشان‌ كردند: اسلام‌ مرتكب‌ منكر را نصيحت‌ و هدايت‌ مي‌كند اما براي‌ او حد و مجازات‌ هم‌ تعيين‌ كرده‌ است‌ بنابراين‌ مسؤولان‌ بايد با قدرت‌ جلوي‌ جريان‌ فساد و منكرات‌ را بگيرند و اجازه‌ ندهند عده‌اي‌ بنام‌ آزادي‌، بي‌بندوباري‌ را در جامعه‌ ترويج‌ كنند. ايشان‌ بي‌اعتنايي‌ مسؤولان‌ به‌ جريان‌ فساد اخلاقي‌ را موجب‌ بدبين‌ شدن‌ و كنار نشستن‌ متدينين‌ و در نهايت‌ تضعيف‌ و شكست‌ نظام‌ ارزيابي‌ كردند و افزودند: مسؤولان‌ بايد بگونه‌اي‌ عمل‌ كنند كه‌ اعتماد مردم‌ مؤمن‌ سلب‌ نشود. البته‌ سلب‌ اعتماد به‌ هيچ‌ وجه‌ مجوز قانون‌ شكني‌ نيست‌ چرا كه‌ قانون‌ شكني‌ جرم‌ است‌ و بجز در نهي‌ از منكر بصورت‌ زباني‌ كه‌ در همه‌ احوال‌ واجب‌ است‌ در برخورد با منكرات‌ ديگر بايد همه‌ تابع‌ قانون‌ باشند چرا كه‌ اگر روزي‌ لازم‌ شد مردم‌ وارد عمل‌ شوند رهبري‌ به‌ مردم‌ خواهد گفت‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ همچنين‌ مقابله‌ با مفاسد مالي‌ و اقتصادي‌ را از بزرگترين‌ وظايف‌ مسؤولان‌ خواندند و افزودند: همانگونه‌ كه‌ در نامه‌ 8 ماده‌اي‌ به‌ رؤساي‌ قوا گفته‌ شد مقابله‌ با اين‌ مفاسد كار بسيار دشواري‌ است‌ و بايد با همكاري‌ قواي‌ مقننه‌ و قضاييه‌ در دستور كار دولت‌ قرار گيرد و نتايج‌ عملي‌ آن‌ خود را نشان‌ دهد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ همچنين‌ همه‌ فعالين‌، مسؤولين‌ سياسي‌ و كساني‌ را كه‌ به‌ تريبونهاي‌ عمومي‌ دسترسي‌ دارند به‌ پرهيز از تهيج‌ و تشنج‌آفريني‌ توصيه‌ كردند و افزودند: كساني‌ كه‌ به‌ منبرها، روزنامه‌ها، تريبون‌ نماز جمعه‌، صدا و سيما، مجلس‌ و ديگر تريبونها دسترسي‌ دارند بايد فضا را كاملا آرام‌ و متعادل‌ نگه‌ دارند.
ايشان‌ با تأكيد بر وحدت‌ كلمه‌، تخريب‌ مسؤولان‌ نظام‌ و قواي‌ سه‌گانه‌ را از بدترين‌ كارها خواندند و تصريح‌ كردند نبايد بعلت‌ ضعفي‌ در دولت‌ كليت‌ آنرا زير سؤال‌ برد و يا بدليل‌ قبول‌ نكردن‌ يك‌ حكم‌ قضايي‌ از ميان‌ هزاران‌ حكمي‌ كه‌ صادر مي‌شود كل‌ قوه‌ قضاييه‌ را مورد سؤال‌ و اهانت‌ قرار داد و يا مجلس‌ و شوراي‌ نگهبان‌ را تضعيف‌ كرد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در پايان‌ سخنانشان‌ خدمت‌ به‌ مردم‌ را نعمتي‌ الهي‌ برشمردند و همه‌ مسؤولان‌ را به‌ شكرگذاري‌ اين‌ نعمت‌ بزرگ‌ و حركت‌ مصمم‌، متحد و جدي‌ بسمت‌ اهداف‌ انقلاب‌ توصيه‌ كردند.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمين‌ خاتمي‌ رئيس‌ جمهور در اين‌ مراسم‌ در سخناني‌ با گراميداشت‌ ياد و خاطره‌ امام‌ راحل‌ عظيم‌الشأن‌ و شهداي‌ گرانقدر انقلاب‌ اسلامي‌ و تسليت‌ ايام‌ فاطميه‌، مراسم‌ تنفيذ حكم‌ رياست‌ جمهوري‌ از جانب‌ رهبري‌ بعنوان‌ محور نظام‌ را نماد مردم‌سالاري‌ ديني‌ و سازگاري‌ جمهوريت‌ با موازين‌ دين‌ اسلام‌ دانست‌ كه‌ به‌ بركت‌ انقلاب‌ اسلامي‌ تحقق‌ يافته‌ و تصريح‌ كرد: امروز خداوند را سپاسگزاريم‌ كه‌ رهبري‌ امام‌ خميني‌ در وجود رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ تداوم‌ يافته‌ و جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ مستحكم‌ بسوي‌ اهداف‌ انقلاب‌ در حركت‌ است‌.
آقاي‌ خاتمي‌ با يادآوري‌ مسؤوليت‌ سنگين‌ رئيس‌ جمهور در مقابل‌ خداوند متعال‌ به‌ مسؤوليت‌ها و وظايف‌ رئيس‌ جمهور در قانون‌ اساسي‌ اشاره‌ كرد و گفت‌: رئيس‌ جمهور در درجه‌ اول‌ در مقابل‌ رهبري‌ نظام‌، سپس‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ بعنوان‌ نماينده‌ حاكميت‌ ملي‌ و در مقابل‌ مردم‌ بعنوان‌ صاحبان‌ اصلي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ و نظام‌ مسؤول‌ است‌.
رئيس‌ جمهور، پرسشگري‌، انتقاد، نظارت‌ و مطالبه‌ حقوق‌ خود را براساس‌ استقلال‌ و آزادي‌ بعنوان‌ دو پايه‌ نظام‌ اسلامي‌، حق‌ مردم‌ دانست‌ و تصريح‌ كرد: از آنجا كه‌ رئيس‌ جمهور، رأي‌ خود را مستقيما از مردم‌ مي‌گيرد، مظهر مطالبات‌ مردم‌ و مظهر اراده‌ ملي‌ است‌.
حجه‌الاسلام‌ والمسلمين‌ خاتمي‌ با اشاره‌ به‌ مسؤوليت‌ سنگيني‌ كه‌ بواسطه‌ رأي‌ مردم‌ و تنفيذ رهبري‌، از لحاظ شرعي‌، اخلاقي‌، قانوني‌ و ملي‌ برعهده‌ رئيس‌ جمهور قرار مي‌گيرد خاطرنشان‌ كرد: رئيس‌ جمهور بعنوان‌ رئيس‌ قوه‌ مجريه‌ براي‌ انجام‌ اين‌ مسؤوليت‌ سنگين‌ نيازمند هدايت‌ رهبري‌، همكاري‌ و پشتيباني‌ ديگر قواي‌ كشور و همدلي‌ و همراهي‌ همه‌ جناحها و گروهها است‌.
در اين‌ مراسم‌ آقاي‌ موسوي‌ لاري‌ وزير كشور نيز در سخناني‌، گزارشي‌ از روند برگزاري‌ هشتمين‌ دوره‌ انتخابات‌ رياست‌ جمهوري‌ ارائه‌ كرد و اعتبار نامه‌ رئيس‌ جمهور را كه‌ از جانب‌ شوراي‌ نگهبان‌ مورد تأييد قرار گرفته‌ است‌، قرائت‌ نمود. وزير كشور در سخنان‌ خود، آرامش‌ سياسي‌ جامعه‌ در ايام‌ انتخابات‌، توجه‌ مردم‌ به‌ برنامه‌هاي‌ نامزدها، نظارت‌ احزاب‌ بر انتخابات‌ و تشكيل‌ ميز احزاب‌ در ستاد انتخابات‌ و امكانات‌ گسترده‌ صدا و سيما براي‌ نامزدها را از جمله‌ ويژگيهاي‌ هشتمين‌ دوره‌ انتخابات‌ رياست‌ جمهوري‌ بيان‌ كرد.
خاطرنشان‌ مي‌شود در اين‌ مراسم‌ روساي‌ قواي‌ مقننه‌ و قضائيه‌. وزراء، نمايندگان‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌، نمايندگان‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبري‌، نمايندگان‌ ولي‌ فقيه‌ در مراكز استانها و نهادها، استانداران‌ سراسر كشور، اعضاي‌ شوراي‌ نگهبان‌، اعضاي‌ جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌، مسئولين‌ قوه‌ قضائيه‌، اعضاي‌ شورايعالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌، حجت‌الاسلام‌ سيدحسن‌ خميني‌ و بيت‌امام‌(ره‌)، فرماندهان‌ عاليرتبه‌ نظامي‌ و انتظامي‌، جمعي‌ از خانواده‌هاي‌ معظم‌ شهدا، جمعي‌ از افرادي‌ كه‌ نشان‌ لياقت‌ دريافت‌ كرده‌اند، مسئولين‌ فرهنگستانها و سفرا و نمايندگان‌ كشورهاي‌ خارجي‌ در تهران‌ حضور داشتند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /