پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار وزيران‌ و مسؤولان‌ وزارتخانه‌هاي‌ صنايع‌ و معادن‌ و بازرگاني

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ امروز همزمان‌ با روز صنعت‌ در ديدار وزيران‌ و مسؤولان‌ وزارتخانه‌هاي‌ صنايع‌ و معادن‌ و بازرگاني‌ و جمعي‌ از صنعتگران‌ و معدن‌كاران‌، توليدكنندگان‌ كالا و خدمات‌، فعالان‌ بخش‌ خصوصي‌ و اصناف‌ و بازاريان‌ تصريح‌ كردند: ايران‌ اسلامي‌ با تكيه‌ بر منابع‌ و استعدادهاي‌ انساني‌ و طبيعي‌ داخلي‌ و با مديريت‌ متعهدانه‌، دلسوزانه‌ و كارآمد، مي‌تواند به‌ شكوفايي‌ واقعي‌ اقتصادي‌ برسد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در اين‌ ديدار ضمن‌ تبريك‌ ايام‌ ولادت‌ با سعادت‌ حضرت‌ امام‌ حسن‌ عسگري‌ (ع‌)، به‌ تبيين‌ اهميت‌ مسائل‌ اقتصادي‌ در شرايط كنوني‌ پرداختند و افزودند: شرايط آرامش‌ و استقرار سياسي‌، ذخاير ارزي‌ قابل‌ توجه‌، وجود نيروي‌ كار مورد نياز و مديران‌ و مسؤولان‌ با تجربه‌ و همچنين‌ مشكلات‌ اقتصادي‌ كنوني‌ بعنوان‌ يك‌ تهديد جدي‌ براي‌ ناكارآمد جلوه‌ دادن‌ نظام‌ اسلامي‌، همه‌ دلائل‌ اهميت‌ بيش‌ از پيش‌ مسائل‌ اقتصادي‌ در اين‌ برهه‌ از انقلاب‌ اسلامي‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ خلاقيتها و ابتكارات‌ جوانان‌ متعهد و مؤمن‌ كشور در دوران‌ دفاع‌ مقدس‌ و پيشرفتهاي‌ شگرف‌ در بخشهاي‌ دفاعي‌ و صنعت‌، بر وجود توانايي‌ در كشور براي‌ حل‌ مشكلات‌ اقتصادي‌ تأكيد و خاطرنشان‌ كردند: در طول‌ سالهاي‌ گذشته‌ به‌ بركت‌ حضور مديران‌ متعهد و جوانان‌ مؤمن‌ و دلسوز دهها سد از جمله‌ سد كرخه‌ بعنوان‌ بزرگترين‌ سد منطقه‌ در كشور ساخته‌ شده‌ است‌ و همانگونه‌ كه‌ امام‌ خميني‌ (ره‌) فرمودند: ما مي‌توانيم‌.
ايشان‌ پايه‌ محوري‌ توسعه‌ اقتصادي‌ كشور را بخش‌ صنعت‌ دانستند و با تأكيد بر لزوم‌ اهتمام‌ و توجه‌ بيش‌ از پيش‌ مسؤولان‌ براي‌ حل‌ مشكلات‌ افزودند: اميدواريم‌ دولت‌ آينده‌ به‌ مسئله‌ اقتصاد سالم‌ اهميت‌ حقيقي‌ دهد و ضمن‌ پرهيز از شعار، با جديت‌ در عمل‌ و پيگيري‌، موانع‌ توليد بهينه‌، تكميل‌ چرخه‌ صنعتي‌، صادرات‌ و سرمايه‌گذاري‌ داخلي‌ را شناسايي‌ و برطرف‌ كند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ خاطرنشان‌ كردند: مسؤولان‌ كشور در دولت‌ و مجلس‌ بايد با پرهيز از مسائل‌ حاشيه‌اي‌ و غيرضروري‌ به‌ فكر نيازهاي‌ اصلي‌ مردم‌ و كشور باشند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ تصريح‌ كردند: اگر مسؤولان‌ به‌ وظيفه‌ اصلي‌ خود عمل‌ كنند در پيشگاه‌ مردم‌ سربلند خواهند بود و در غير اين‌ صورت‌ قطعا مورد مؤاخذه‌ مردم‌ قرار خواهند گرفت‌. ايشان‌ رشد و شكوفايي‌ در بخش‌ صنعت‌ را در گرو تدبير و مديريت‌ صحيح‌ و ايجاد امكان‌ براي‌ استفاده‌ از سرمايه‌هاي‌ مردمي‌، بدور از هرگونه‌ حركت‌ امتياز جويانه‌ و امتيازخواهانه‌ در بخشهاي‌ دولتي‌ و خصوصي‌ دانستند و تأكيد كردند: فساد مالي‌ و اقتصادي‌ در مسؤولان‌، موجب‌ گسترش‌ آن‌ به‌ بدنه‌ اقتصادي‌ و كل‌ كشور خواهد شد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با تأكيد بر لزوم‌ جدي‌ گرفته‌ شدن‌ فرمان‌ مبارزه‌ با فساد مالي‌ و اقتصادي‌ و سودهاي‌ نامشروع‌ افزودند: مبارزه‌ قاطع‌ با فساد اقتصادي‌ و مالي‌ زمينه‌ساز احساس‌ امنيت‌ براي‌ سرمايه‌گذار سالم‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ لزوم‌ مقابله‌ فراگير و جدي‌ با پديده‌ قاچاق‌ را نيز خاطرنشان‌ و تأكيد كردند: پديده‌ قاچاق‌ يك‌ عمل‌ خلاف‌ شرع‌، و ضربه‌ به‌ اقتصاد، هويت‌ ملي‌ و برنامه‌ريزيهاي‌ كشور است‌ كه‌ در صورت‌ مقابله‌ نشدن‌ با آن‌، زمينه‌ساز تضعيف‌ توليد داخلي‌ و ترويج‌ اشتغال‌ ناسالم‌ خواهد بود. ايشان‌ همچنين‌ در خصوص‌ سرمايه‌گذاري‌ خارجي‌، لزوم‌ در نظر گرفته‌ شدن‌ منافع‌ ملت‌ و كشور و مصالح‌ ملي‌ را مورد تأكيد قرار دادند و افزودند: اتكاء به‌ سرمايه‌هاي‌ انساني‌، منابع‌ فراوان‌ طبيعي‌ داخلي‌ و هويت‌ ذاتي‌ موجب‌ شكوفايي‌ واقعي‌ اقتصاد كشور خواهد شد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ تصريح‌ كردند: اقتصاد كشور بايد براساس‌ برنامه‌ها و سياستهايي‌ كه‌ در داخل‌ كشور تنظيم‌ و ترسيم‌ شده‌، شكوفا گردد و نه‌ با تسليم‌ شدن‌ در برابر توصيه‌هاي‌ بانك‌ جهاني‌ و صندوق‌ بين‌المللي‌ پول‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ بر لزوم‌ كمك‌ بخشهاي‌ بازرگاني‌، توليد و صنعت‌ به‌ يكديگر تأكيد و خاطرنشان‌ كردند: بايد به‌ انگيزه‌هاي‌ پاك‌ و انسانهاي‌ شريف‌ در عرصه‌ توليد داخلي‌، صنعت‌ و اصناف‌ بها داده‌ شود.
ايشان‌ با يادآوري‌ نقش‌ صنعتگران‌ و كارگران‌ در پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ و دوران‌ دفاع‌ مقدس‌، به‌ مبارزات‌ اصناف‌ و بازاريان‌ در دوران‌ اختناق‌ رژيم‌ گذشته‌ اشاره‌ كردند و افزودند: اصناف‌ و بازاريان‌ تلاشهاي‌ فراواني‌ براي‌ پيشبرد نهضت‌ اسلامي‌ انجام‌ دادند و به‌ فرموده‌ امام‌ راحل‌ (ره‌) آنان‌ بازوي‌ قدرتمند نهضت‌ اسلامي‌ بودند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ همچنين‌ با اشاره‌ به‌ وجود توانايي‌ در بخش‌ كشاورزي‌ براي‌ خودكفايي‌ در برخي‌ محصولات‌ خاطرنشان‌ كردند: هدف‌ اصلي‌ در بخش‌ كشاورزي‌ بايد رسيدن‌ به‌ خودكفايي‌ در محصولات‌ اصلي‌ مورد نياز كشور باشد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در پايان‌ تصريح‌ كردند: مسؤولان‌ با اميد و توكل‌ به‌ خداوند، با اعتماد به‌ مباني‌ فكري‌ و عملي‌ اسلام‌ و عمل‌ به‌ وظايف‌ خود در كنار همت‌ عالي‌ صنعتگران‌ و توليد كنندگان‌ خواهند توانست‌ مشكلات‌ را حل‌ و اقتصاد كشور را شكوفا نمايند.
در اين‌ ديدار پيش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌، آقاي‌ شريعتمداري‌ وزير بازرگاني‌ در سخناني‌ ضمن‌ بيان‌ فعاليتها و خدمات‌ دولت‌ در عرصه‌هاي‌ توليد و صادرات‌، از جمله‌ رشد 60 درصدي‌ صادرات‌ در سه‌ ماهه‌ نخست‌ سال‌ جاري‌، تراز مثبت‌ تجاري‌ ايران‌ با 82 كشور، اصلاحات‌ ساختاري‌ در عرصه‌ فعاليتهاي‌ توليدي‌ و صادراتي‌، به‌ برخي‌ مشكلات‌ اشاره‌ كرد و گفت‌: نبود قانون‌ نظام‌ صنفي‌، مسئله‌ تأمين‌ سرمايه‌ در گردش‌ براي‌ فعاليتهاي‌ توليدي‌، مسئله‌ بيمه‌ و ماليات‌ و نداشتن‌ بانك‌ اصناف‌، از جمله‌ مشكلات‌ فعالان‌ در عرصه‌ توليد و صادرات‌ است‌. همچنين‌ آقاي‌ جهانگيري‌ وزير صنايع‌ و معادن‌ در سخناني‌ با اشاره‌ به‌ اشتغال‌ حدود 3 ميليون‌ نفر در بخش‌ صنعت‌ و معدن‌ و سهم‌ 17/5 درصدي‌ اين‌ بخش‌ در توليد ناخالص‌ ملي‌، به‌ بيان‌ آمار توليد برخي‌ محصولات‌ صنعتي‌ مهم‌ پرداخت‌ و گفت‌: فرسودگي‌ ماشين‌آلات‌، ساختار غلط نيروي‌ انساني‌ و كيفيت‌ پايين‌ محصولات‌ برخي‌ واحدهاي‌ صنعتي‌، كمبود نقدينگي‌، پديده‌ قاچاق‌ كالا، تغيير مقررات‌، درآمد كم‌ در بخش‌ توليد، موانع‌ حضور سرمايه‌گذار خصوصي‌، قوانين‌ مالياتي‌ و عوارض‌ از جمله‌ مشكلات‌ بخش‌ صنعت‌ مي‌باشد. آقاي‌ خاموشي‌ رئيس‌ اتاق‌ بازرگاني‌ نيز در اين‌ ديدار با اشاره‌ به‌ انحصار 80 درصد فعاليتهاي‌ اقتصادي‌ در دولت‌ و سازمانهاي‌ وابسته‌ به‌ دولت‌ گفت‌: تبعيض‌ بين‌ بخشهاي‌ خصوصي‌، دولتي‌ و تعاوني‌، مجوزهاي‌ گوناگون‌، فعاليتهاي‌ پنهاني‌ و زيرزميني‌ اقتصادي‌ و فرار سرمايه‌ از جمله‌ مشكلات‌ توليد كنندگان‌ است‌.
همچنين‌ آقاي‌ عسگراولادي‌ به‌ نمايندگي‌ از اصناف‌ و بازاريان‌ بر لزوم‌ توجه‌ بيش‌ از پيش‌ دولت‌ براي‌ اعتمادسازي‌ بمنظور سرمايه‌گذاري‌ داخلي‌ و مردمي‌ تأكيد كرد و گفت‌: اميدواريم‌ با شرايط خوب‌ كشور، بخشهاي‌ دولتي‌ و خصوصي‌ بعنوان‌ دو مكمل‌ بهمراه‌ بخش‌ تعاوني‌ بتوانند در حل‌ مشكلات‌ مردم‌، اقدامات‌ عملي‌ انجام‌ دهند.

در اين‌ ديدار مديران‌ تشكلهاي‌ صنعتي‌ و جمعي‌ از صنعتگران‌ و معدن‌كاران‌ بهمراه‌ وزير، معاونين‌، مشاورين‌ و رؤساي‌ سازمانها و مديران‌ وزارت‌ صنايع‌ و معادن‌، رؤساي‌ مجامع‌ صنفي‌ و اتحاديه‌هاي‌ توليدي‌ و توزيعي‌ سراسر كشور بهمراه‌ وزير، معاونين‌، مشاورين‌ و مديران‌ كل‌ وزارت‌ بازرگاني‌، شوراي‌ مركزي‌، شوراي‌ معتمدين‌، هيأت‌ اجرايي‌ و اعضاي‌ جامعه‌ انجمنهاي‌ اسلامي‌ اصناف‌ و بازار سراسر كشور و اعضاي‌ هيأت‌ رئيسه‌ اتاق‌ بازرگاني‌ و صنايع‌ و معادن‌، هيأت‌ نمايندگان‌، مديران‌، مسؤولين‌ و تشكلهاي‌ تحت‌ پوشش‌ اتاق‌ بازرگاني‌ ايران‌ حضور داشتند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /