پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار نخست وزير هند با رهبر معظم انقلاب

حضرت آيت الله خامنه‎اي رهبر معظم انقلاب اسلامي امروز در ديدار نخست وزير هند تأكيد كردند جمهوري اسلامي ايران و هند مي‎توانند براساس مشتركات هرهنگي و عالفي دو ملت، روابط كم نظير تاريخي دو كشور و ضرورتهاي منطقه‎اي و جهاني روابط خود را كاملاً گسترش دهند و مناسبات بسيار نزديكي برقرار كنند.
مقام معظم رهبري عزم جدي دو كشور را براي توسعه روابط ضروري خواندند و افزودند: توافقهاي گذشته و حال ايران و هند بايد به مرحله اجر در آيد تا روند گسترش مناسبات، پشتوانه و اطمينان بيشتري يابد. ايشان گسترش روابط كشورهاي شرقي را در وضع كنوني جهان، منطقي و ضروري توصيف كردند و افزودند: همكاري كشورهايي نظير ايران، هند، روسيه و چين مي‎تواند در مسائل منطقه‎اي و جهاني اثرگذار باشد.
حضرت آيت الله خامنه‎اي با اشاره به مخالفت قدرتهاي سلطه‎طلب با همكاري اينگونه كشورها خاطر نشان كردند: اين مخالفت‎ها انگيزه كشورها را براي گسترش مناسبات تقويت مي‎كند چرا كه براي هيچ كس قابل قبول نيست كشوري مثل آمريكا در مسائل همه مناطق جهان دخالت كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در تبيين پيوندهاي فرهنگي و عاطفي دو ملت، به وجود علماي بزرگ اسلامي در تاريخ هند و اديبان و شاعران پارسي‎گوي هند اشاره كردند و افزودند: از لحاظ سياسي نيز ملت ايران به مبارزات طولاني مردم هند همواره به چشم تحسين نگاه كرده است و اين واقعيتها نشان دهنده پيوندهاي عميق و ذيقيمت دو ملت است. ايشان آثار فرهنگ اسلامي در هند را بخشي از مثراث پر افتخار فرهنگ هند برشمردند و با قدرداني از مضعگيري آقاي "بيهارواچپايي" نخست وزير هند در مخالفت با قضيه تخريب مسجد بابري خاطر نشان كردند حفظ مواريث فرهنگي عظيم هند متضمن حفظ آثار فرهنگ اسلامي در اين كشور است.
مقام معظم رهبري همچنين با اشاره به زمينه‎هاي مثبت گسترش مناسبات دو كشور در عرصه‎هاي اقتصادي ـ علمي و فني افزودند: طرح احداث لوله گاز ايران به هند از جمله طرحهاي بسيار مفيد و اثرگذاري است كه مي‎تواند روابط اقتصادي دو كشور را بخوبي گسترش دهد.
حضرت آيت الله خامنه‎اي با اشاره به لزوم رفع تشنج در روابط هند و پاكستان افزودند: ما اميدواريم مسئله كشمير نيز به بهترين وجهي كه متضمن حقوق و منافع مردم اين منطقه است حل شود و مردم كشمير از آسايش و آرامش برخوردار شوند.
در اين ديدار آقاي بيهارواچپايي نخست وزير هند با تقديم بهترين سلامها و آرزوهاي ملت و دولت هند براي رهبر معظم انقلاب اسلامي ، مذاكرات خود را با مقامات كشورمان كاملاً مثبت ارزيابي كرد و با اشاره به موافقتنامه‎هاي امضاء شده در اين سفر گفت: ايران و هند بعنوان نمايندگان دو تمدن كهن، مي‎توانند در رشد و پيشرفت متقابل دو كشور و صلح و آرامش منطقه ، نقش مؤثري ايفا كنند.
نخست وزير هند با اشاره به تلاشهايي كه براي ايجاد آرامش در روابط هند و پاكستان صورت گرفته است افزود: به شما اطمينان مي دهم كه تمامي سعي خود را براي بهبود روابط با كشور همسايه ‌، پاكستان ، بكار خواهيم گرفت.
آقاي واچپايي همچنين گفت با تمام امكانات خود تلاش مي‎كنيم صلح و آرامش را به كشمير باز گردانيم.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /