پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پيام به‌ مناسبت‌ برگزاري‌ كنگره‌ شهيد آيت‌الله‌ سيدمحمد باقر صدر

به‌ مناسبت‌ برگزاري‌ كنگره‌ شهيد آيت‌الله‌ سيدمحمد باقر صدر، حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ پيامي‌ صادر فرمودند. متن‌ اين‌ پيام‌ كه‌ صبح‌ امروز توسط حجت‌الاسلام‌ والمسلمين‌ محمدي‌ گلپايگاني‌ رئيس‌ دفتر مقام‌ معظم‌ رهبري‌ قرائت‌ شد به‌ اين‌ شرح‌ است‌:
بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌
در ميان‌ چهره‌هاي‌ برجسته‌ي‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ در دهه‌هاي‌ اخير مرحوم‌ آيت‌الله‌ شهيد سيد محمدباقر صدر (قدس‌ الله‌ روحه‌) يكي‌ از ممتازترين‌ و شگفت‌ انگيزترين‌ آنهاست‌.
هر مجمع‌ علمي‌ حق‌ دارد كه‌ به‌ فرآورده‌ي‌ انساني‌ بزرگي‌ چون‌ اين‌ عالم‌ بزرگوار به‌ خود ببالد. او بي‌شك‌ يك‌ نابغه‌ و يك‌ ستاره‌ درخشان‌ بود. از جنبه‌ علمي‌، جامعيت‌ و تحقيق‌ و نوآوري‌ و شجاعت‌ علمي‌ را يكجا دارا بود. در اصول‌، در فقه‌، در فلسفه‌ و در هر آنچه‌ با اين‌ دانشها ارتباط مي‌يابد در زمره‌ بنيانگذاران‌ و صاحبان‌ مكتب‌ محسوب‌ مي‌شد.
استعداد خارق‌العاده‌ و پشتكار كم‌نظير او از وي‌ عامل‌ ذوفنون‌ و ژرف‌نگري‌ پديد آورده‌ بود كه‌ ديد نافذ و ذهن‌ جستجوگرش‌ در آفاق‌ علوم‌ متداول‌ حوزه‌ها محصور نمانده‌ و هر آنچه‌ را كه‌ براي‌ يك‌ مرجع‌ بزرگ‌ ديني‌ در دنياي‌ متنوع‌ امروز سزاوار است‌ به‌ حيطه‌ تحقيق‌ و مطالعه‌ كشيده‌ بود و سخني‌ نو و فكري‌ بكر و اثري‌ ماندگار در آن‌ مي‌آفريد.
بي‌شك‌ اگر اين‌ جوهره‌ علم‌ و تحقيق‌ و اين‌ ذخيره‌ تمام‌ نشدني‌ انساني‌، با دست‌ پليد جنايتكاران‌ از حوزه‌ علميه‌ ربوده‌ نمي‌شد، جامعه‌ شيعي‌ و اسلامي‌ مي‌توانست‌ در آينده‌ نزديكي‌ شاهد اوج‌ ديگري‌ در قلمرو مرجعيت‌ و رياست‌ علمي‌ و ديني‌ باشد.
توفيق‌ و مدد الهي‌، آميختگي‌ اين‌ فضيلتهاي‌ بزرگ‌ را با رتبه‌ي‌ والاي‌ جهاد في‌سبيل‌الله‌ رقم‌ زد. در هنگامي‌ كه‌ حوزه‌ كهن‌ نجف‌، در بوته‌ آزمايش‌ مواجهه‌ با امواج‌ بيداري‌ اسلامي‌ و انقلابي‌ قرار گرفت‌، اين‌ شخصيت‌ بيدار و آگاه‌ قدم‌ در راه‌ مجاهدتي‌ علمي‌ و سياسي‌ نهاد و درخشش‌ معنوي‌ خود را مضاعف‌ ساخت‌. بينش‌ عميق‌ او نياز زمان‌ را حس‌ كرد و در راهي‌ كه‌ اجداد طاهرينش‌ به‌ روي‌ پيروان‌ و جانشينان‌ خود گشوده‌ بودند، گامي‌ استوار نهاد. و چه‌ زود پاداش‌ اين‌ فداكاري‌ عظيم‌، يعني‌ محنت‌ و سپس‌ شهادت‌ در راه‌ خدا را دريافت‌ كرد.
شهيد آيت‌الله‌ صدر براي‌ طلاب‌ و فضلاي‌ جوان‌، بي‌شك‌ يك‌ اسوه‌ و نمونه‌ است‌.
درس‌ انسان‌ پروري‌ او با شهادت‌ جانگدازش‌ خاتمه‌ نيافته‌ است‌. آثار علمي‌ و شيوه‌ تحقيق‌ او اكنون‌ پيش‌ روي‌ فضلاي‌ جوان‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ قرار دارد و انگشت‌ اشاره‌ او آنان‌ را به‌ راه‌ عظمت‌ و مجد علمي‌، همراه‌ با روشن‌بيني‌ و جهان‌ نگري‌ هدايت‌ مي‌كند.
حوزه‌هاي‌ علميه‌ امروز نيز محتاج‌ شهيد صدر و هر عنصر با همت‌ و پرتواني‌ هستند، كه‌ راه‌ علمي‌ و اسلام‌شناسي‌ و جهان‌ نگري‌ او را دنبال‌ كند.
صلوات‌ و درودي‌ از اعماق‌ جان‌ بر آن‌ روح‌ مطهر و خواهر شهيده‌ي‌ مظلومه‌اش‌ بنت‌ الهدي‌ مي‌فرستم‌ و رحمت‌ و علو درجات‌ براي‌ آنان‌ و توفيق‌ رشد و تربيت‌ فضلاي‌ جوان‌ حوزه‌ها بدان‌ سان‌ را از خداوند متعال‌ مسألت‌ مي‌كنم‌. همچنين‌ از خداوند متعال‌ مي‌خواهم‌ كه‌ شما فراهم‌آورندگان‌ اين‌ مجمع‌ علمي‌ و انقلابي‌ را پاداش‌ نيك‌ دهد و اين‌ اقدام‌ را مبارك‌ و پراثر فرمايد.
والسلام‌ و عليكم‌ و رحمه‌ الله‌
سيد علي‌ خامنه‌اي‌
29 دي‌ ماه‌ 1379
21 شوال‌ 1421
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /