پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اعضاي‌ شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ عصر امروز در ديدار اعضاي‌ شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌، نقش‌ فرهنگ‌ را در آينده‌ كشور و پيشرفت‌ و سعادت‌ ملت‌ بي‌مانند خواندند و حساسيت‌ مستمر در مورد وضع‌ فرهنگي‌ جامعه‌ را وظيفه‌ مهم‌ مسؤولان‌ مختلف‌ نظام‌ برشمردند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در اين‌ ديدار كه‌ در سالگرد تأسيس‌ شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌ به‌ فرمان‌ امام‌ خميني‌ (رض‌) صورت‌ گرفت‌، فرهنگ‌ را مجموعه‌اي‌ از عقايد و اخلاقيات‌ "فردي‌، اجتماعي‌ و ملي‌" توصيف‌ كردند و با اشاره‌ به‌ تأثير فرهنگ‌ در رفتار فردي‌ و اجتماعي‌ خاطرنشان‌ كردند: تأكيد در مورد اهتمام‌ به‌ ارتقاء فرهنگ‌ جامعه‌ و داشتن‌ دغدغه‌ در مورد اوضاع‌ فرهنگي‌ كشور ناشي‌ از ديدگاه‌ اسلام‌ در مورد مقوله‌ فرهنگ‌ و تأثير تعيين‌كننده‌ مسائل‌ فرهنگي‌ در حال‌ و آينده‌ جامعه‌ است‌.
ايشان‌ فرهنگ‌ را مبناي‌ عمل‌ فردي‌ و اجتماعي‌ برشمردند و افزودند: اگر ايمان‌ و عقايد اسلامي‌ با خلقيات‌ ملي‌ نظير عزم‌ و اراده‌، غرور ملي‌، احساس‌ توانايي‌، انضباط، نشاط، همكاري‌ و مشاركت‌ و نظاير آنها همراه‌ شود راه‌ رسيدن‌ به‌ آرمانها و اهداف‌ انقلاب‌ و ملت‌ را هموار مي‌سازد و فرهنگ‌ از اين‌ زاويه‌ نيز اهميتي‌ مضاعف‌ مي‌يابد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ ناسالم‌ بودن‌ محصولات‌ فرهنگي‌ در زمينه‌هاي‌ مختلف‌ فكري‌،هنري‌ و استفاده‌ ناصحيح‌ از ابزارهاي‌ فرهنگي‌ را موجب‌ خدشه‌دار شدن‌ يا سست‌ شدن‌ عقايد بشري‌ دانستند و تصريح‌ كردند: همه‌ وظيفه‌ دارند از موضع‌ دفاع‌ از بشريت‌ و انسانيت‌ به‌ مقابله‌ صحيح‌ با اينگونه‌ موارد بپردازند.
ايشان‌ در تبيين‌ تفاوت‌ اهميت‌ مقوله‌ فرهنگ‌ در نگرش‌ اسلامي‌ و نگرش‌ مادي‌، خاطر نشان‌ كردند: در نگرش‌ غرب‌ ماديگرا، تساهل‌ و مدارا در مورد مسائل‌ مربوط به‌ قدرت‌، ثروت‌ و سياست‌ جايي‌ ندارد و در اين‌ گونه‌ موارد با كمال‌ خشونت‌ و قدرت‌ رفتار مي‌شود، اما در باب‌ فرهنگ‌ و عقيده‌ و اخلاق‌ و رفتار تا جايي‌ كه‌ به‌ منافع‌ اقتصادي‌ و سياسي‌ مربوط نشود ، نوعي‌ بي‌اعتنايي‌، تساهل‌ و عدم‌ موضعگيري‌ وجود دارد، در حالي‌ كه‌ اسلام‌ به‌ علت‌ حساسيت‌ كامل‌ به‌ سرنوشت‌ انسان‌ و جامعه‌، بي‌اعتنايي‌ و بي‌مسؤوليتي‌ در قبال‌ مسائل‌ فرهنگي‌ و عقيدتي‌ را به‌ هيچ‌ وجه‌ نمي‌پذيرد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با تأكيد بر ضرورت‌ تحقق‌ عدالت‌ در گستره‌ مسائل‌ فرهنگي‌ افزودند: بخشي‌ از گستره‌ وسيع‌ عدالت‌ اسلامي‌ به‌ مسائل‌ فرهنگي‌ باز مي‌گردد و كمك‌ به‌ انسانها براي‌ جلوگيري‌ از انحراف‌ عقيدتي‌ ـ فرهنگي‌ و رفتاري‌ آنها، تجلي‌ عدالت‌ محسوب‌ مي‌شود و بي‌اعتنايي‌ در مقابل‌ امكان‌ انحراف‌ افراد و جامعه‌ نشان‌دهنده‌ بي‌عدالتي‌ به‌ شمار مي‌آيد.
ايشان‌ با طرح‌ اين‌ سؤال‌ كه‌ آيا دولت‌ و حكومت‌ اسلامي‌ مي‌تواند در مورد جهتگيري‌ عقيدتي‌ و اخلاقي‌ مردم‌ بيطرف‌ باشد و تنها با تأمين‌ آزادي‌ و امنيت‌، ميدان‌ فرهنگ‌ را به‌ شيوه‌هايي‌ نظير عرضه‌ و تقاضا بسپارد ؟ خاطرنشان‌ كردند: دولت‌ اسلامي‌ اعم‌ از قواي‌ سه‌ گانه‌ و تمامي‌ دستگاهها و مسؤولان‌ بايد در بازار عرضه‌ عقيده‌ و فرهنگ‌، نسبت‌ به‌ هدايت‌ مردم‌ احساس‌ وظيفه‌ كامل‌ كنند و تمام‌ امكانات‌ را براي‌ آگاهي‌ مردم‌ و جلوگيري‌ از انحراف‌ آنها ايجاد نمايند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با تأكيد بر اين‌ كه‌ احساس‌ وظيفه‌ دولت‌ اسلامي‌ در قبال‌ فرهنگ‌ مردم‌ و جامعه‌، به‌ معناي‌ كاربرد زور و تحميل‌ در مسايل‌ فرهنگي‌ نيست‌ افزودند: البته‌ دولت‌ در مواقع‌ لازم‌ بايد براي‌ جلوگيري‌ از انحرافات‌ فرهنگي‌، به‌ وظيفه‌ خود عمل‌ كند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ سياستگذاري‌ و برنامه‌ريزي‌ جامع‌ فرهنگي‌ را نيازمند يك‌ عقل‌ جمعي‌ فعال‌ خواندند و در همين‌ زمينه‌ افزودند شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌ با تركيب‌ جامع‌ و منحصر به‌ فرد خود مي‌تواند اين‌ نگرش‌ و برنامه‌ كلي‌ را تبيين‌ و تدوين‌ كند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، دين‌ را امري‌ قلبي‌ و اعتقادي‌ توصيف‌ كردند و با رد مقوله‌ دين‌ دولتي‌ افزودند دولت‌ ديني‌ با دين‌ دولتي‌ متفاوت‌ است‌ و دولتي‌ كه‌ مبناي‌ مشروعيتش‌ دين‌ است‌ بايد براي‌ حفظ دين‌ و فرهنگ‌ مردم‌، بدون‌ هراس‌ از جوسازيها با استفاده‌ از شيوه‌هاي‌ لازم‌ به‌ وظايف‌ خود كاملا عمل‌ نمايد.
ايشان‌ در بخش‌ ديگري‌ از سخنانشان‌ با اشاره‌ به‌ جايگاه‌ قانون‌ مستحكم‌ شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌، عمل‌ به‌ سياستهاي‌ مصوب‌ اين‌ شوراي‌ عالي‌ را وظيفه‌ تمامي‌ دستگاهها خواندند و از تلاشهاي‌ اعضاء شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌ قدرداني‌ كردند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌، برنامه‌ريزي‌ شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌ را براي‌ كمك‌ به‌ ايجاد اشتغال‌ براي‌ فارغ‌التحصيلان‌ دانشگاهي‌ خواستار شدند و افزودند: شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌ مي‌تواند با توجه‌ به‌ ابعاد كلان‌ موضوع‌ به‌ دولت‌ و مجلس‌ در زمينه‌ حل‌ اين‌ مشكل‌ ياري‌ رساند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با تأكيد بر لزوم‌ بازسازي‌ نظام‌ آموزش‌ عالي‌ و تطبيق‌ آن‌ با نيازهاي‌ عيني‌ كشور خاطر نشان‌ كردند: شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌ با توجه‌ به‌ ويژگي‌ فرابخشي‌، موقعيت‌ مستحكم‌ و جايگاه‌ مستمر خود مي‌تواند با ديدي‌ بلندنگر و استراتژيك‌ و فارغ‌ از دسته‌بنديهاي‌ سياسي‌ و دلمشغوليهاي‌ روزمره‌ بازسازي‌ نظام‌ آموزش‌ عالي‌ را پيگيري‌ كند.
ايشان‌ كمك‌ شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌ به‌ عميق‌سازي‌، ساده‌سازي‌ و پيراستگي‌ معارف‌ دانشگاهي‌ را خواستار شدندو ضمن‌ تأكيد بر لزوم‌ سياسي‌ بودن‌ دانشگاهها افزودند: دانشجو و دانشگاه‌ بايد با مسايل‌ سياسي‌ آشنا باشد و قدرت‌ تحليل‌سياسي‌ خود را افزايش‌ دهد اما اين‌ مسأله‌ با تبديل‌ شدن‌ دانشگاهها به‌ "باشگاه‌ احزاب‌ و گروههاي‌ سياسي‌" كاملا متفاوت‌است‌ و مسؤولان‌ آموزش‌ عالي‌ بايد با تلاش‌ برخي‌ عناصر، گروهها و جريانهاي‌ سياسي‌ براي‌ تحقق‌ اين‌ مسأله‌، مقابله‌ كنند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ همچنين‌ نخبگان‌ را سرمايه‌هاي‌ ملي‌ خواندند و ضمن‌ تأكيد بر برخورد ريشه‌اي‌ با مسأله‌ مهاجرت‌ نخبگان‌ افزودند: بايد با حل‌ مشكلات‌ موجود از اين‌ سرمايه‌هاي‌ گرانقدر براي‌ پيشرفت‌ كشور استفاده‌ كرد.
در اين‌ ديدار قبل‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌، آقاي‌ خاتمي‌ رئيس‌ جمهوري‌ و رئيس‌ شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌ در گزارشي‌ از عملكرد شورا، تصويب‌ سياستهاي‌ كلي‌ و راهبردي‌ مقابله‌ با تهاجم‌ فرهنگي‌ را از دستاوردهاي‌ شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌ اعلام‌ كرد.
آقاي‌ خاتمي‌ تدوين‌ سياستهاي‌ راهبردي‌ اسلامي‌ شدن‌ دانشگاهها، بررسي‌ و پيگيري‌ طرح‌ ساماندهي‌ مديريت‌ فرهنگي‌ كشور، تدوين‌ چگونگي‌ ارزيابي‌ عيني‌ اوضاع‌ علمي‌ و فرهنگي‌ كشور، تأسيس‌ فرهنگستان‌ هنر و تشكيل‌ ستاد اجراي‌ سياستهاي‌ بزرگداشت‌ امير مؤمنان‌ حضرت‌ علي‌ (ع‌) را از ديگر نتايج‌ فعاليتهاي‌ شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌ در يك‌ سال‌ اخير برشمرد.
در پايان‌ اين‌ ديدار نماز مغرب‌ و عشا به‌ امامت‌ حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ اقامه‌ شد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /