پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات در جمع‌ پرشور مردم‌ اراك‌ در ورزشگاه‌ شهداي‌ پنجم‌ مرداد

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ روز سه‌شنبه‌ پس‌ از ورود به‌ شهر اراك‌ و استقبال‌ مردم‌، در جمع‌ پرشور مردم‌ اراك‌ در ورزشگاه‌ شهداي‌ پنجم‌ مرداد اين‌ شهر حضور يافتند و سخناني‌ ايراد كردند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در سخنان‌ خود با تجليل‌ از سابقه‌ تاريخي‌ و فرهنگي‌ شهر اراك‌ و استان‌ مركزي‌ كه‌ پرورش‌ دهنده‌ بسياري‌ از علما و شخصيتهاي‌ برجسته‌ از جمله‌ امام‌ راحل‌(ره‌) است‌ به‌ تواناييهاي‌ سرشار انساني‌ و طبيعي‌ كشور ايران‌ بويژه‌ نسل‌ پرشور و مؤمن‌ جوان‌ اين‌ كشور و همچنين‌ ضعفهاي‌ ساختاري‌ و سياسي‌ مراكز استكباري‌ جهان‌ و در راس‌ آن‌ رژيم‌ آمريكا اشاره‌ و تصريح‌ كردند: امروز نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ متكي‌ بر مردم‌ و آفاق‌ آينده‌ روشن‌ و اميدواركننده‌ است‌ و ملت‌ و دولت‌ ايران‌ در كنار يكديگر از هيچ‌ يك‌ از قدرتهاي‌ استكباري‌ واهمه‌ ندارند و در مقابل‌ آنها ايستاده‌اند .
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ تقسيم‌ جهان‌ به‌ دوبخش‌ سلطه‌گر و سلطه‌ پذير، سلطه‌ فرهنگي‌ و جدايي‌ ميان‌ يك‌ ملت‌ و هويت‌، تاريخ‌ و فرهنگ‌ آن‌ ملت‌ را بسيار خطرناكتر از سلطه‌ سياسي‌ و اقتصادي‌ ارزيابي‌ و تأكيد كردند: محور سلطه‌ در دنيا، امروز مجموعه‌اي‌ از شركتها و كمپانيهاي‌ اقتصادي‌ قدرت‌طلب‌ و زرسالار هستند كه‌ بيشترين‌ تسلط را بر رژيم‌ آمريكا دارند، ايشان‌ علت‌ اصلي‌ منازعه‌ و خصومت‌ مستمر مراكز قدرت‌ جهاني‌ بويژه‌ آمريكا را با نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايستادگي‌ دولت‌ و ملت‌ ايران‌ در مقابل‌ سلطه‌ سياسي‌ و اقتصادي‌ و فرهنگي‌ اين‌ مراكز دانستند و افزودند: ملت‌ ايران‌ براي‌ رسيدن‌ به‌ آينده‌ مطلوب‌ و سعادت‌ خود و جلوگيري‌ از به‌ يغما رفتن‌ منافع‌ و منابع‌ خود ناگزير به‌ مقاومت‌ در مقابل‌ استكبار جهاني‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ توانائيهاي‌ كشور و ملت‌ ايران‌ را از جمله‌ دلايل‌ قدرت‌ ايستادگي‌ در مقابل‌ فشارهاي‌ مراكز سلطه‌ جهاني‌ برشمردند و خاطر نشان‌ كردند: ملت‌ نيرومند ايران‌ با استعدادهاي‌ طبيعي‌ فراوان‌ در سراسر كشور موقعيت‌ جغرافياي‌ ممتاز و هم‌ چنين‌ استعدادهاي‌ سرشار انساني‌ بويژه‌ نسل‌ جوان‌ پرشور، با هوش‌ و داراي‌ انگيزه‌ بسيار قوي‌ معنوي‌ مي‌تواند به‌ آينده‌ خود اميدوار باشد و راه‌ پيشرفت‌ و كمال‌ را با قدرت‌ بپيمايد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در همين‌ زمينه‌ با اشاره‌ به‌ مسأله‌ مبارزه‌ با فقر، فساد و تبعيض‌ به‌ عنوان‌ سه‌ محور اساسي‌ اصلاح‌ امور كشور و همچنين‌ لايحه‌ دولت‌ براي‌ مبارزه‌ با فقر افزودند: مسؤولين‌ بايد با جديت‌ عوامل‌ فقر را شناسايي‌ و مبارزه‌ با فقر را به‌ طور همه‌جانبه‌ پيگيري‌ و اجرا نمايند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با تأكيد بر لزوم‌ بهره‌گيري‌ از نيروي‌ پرشور نسل‌ جوان‌ مؤمن‌ كشور براي‌ حل‌ مسايل‌ و مشكلات‌ به‌ برخي‌ افراط و تفريطها در قضاوت‌ نسبت‌ به‌ نسل‌ جوان‌ اشاره‌ و تصريح‌ كردند: بايد با نسل‌ جوان‌ صميمانه‌ و صادقانه‌ برخورد و از هرگونه‌ بزرگنمايي‌ بيهوده‌ و يا توجه‌ نكردن‌ به‌ خطاها و اشتباهات‌ احتمالي‌ جوانان‌ پرهيز شود.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ لزوم‌ توجه‌ مسؤولان‌ بويژه‌ مسؤولان‌ فرهنگي‌ و همچنين‌ جوانان‌ به‌ حفظ روحيه‌ و ايمان‌ معنوي‌ افتخارآفرين‌ نسل‌ جوان‌ براي‌ سازندگي‌ كشور را خاطرنشان‌ كردند و با اظهار نارضايتي‌ از عملكرد برخي‌ مسؤولين‌ فرهنگي‌ كشور، جوانان‌ را به‌ همبستگي‌، آشنايي‌ با مسايل‌ كشور و جهان‌، پرهيز از برخي‌ هيجانات‌ مورد نظر دشمن‌ و كسب‌ آگاهيهاي‌ سياسي‌ توصيه‌ فرمودند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ همچنين‌ مسؤولين‌ و آحاد مردم‌ بويژه‌ نسل‌ جوان‌ را به‌ نگاه‌ خردمندانه‌ و مؤمنانه‌ به‌ مسايل‌ كشور و ايجاد محيط آرام‌ و بي‌تشنج‌ براي‌ حركت‌ كشور به‌ سوي‌ آينده‌ مطلوب‌ سفارش‌ و تأكيد كردند: كساني‌ كه‌ سعي‌ مي‌كنند فضاي‌ سياسي‌ جامعه‌ را متشنج‌ و با انتقادهاي‌ پوچ‌ اتهامات‌ بي‌اساسي‌ را به‌ نظام‌ مردم‌سالار اسلامي‌ ايران‌ وارد نمايند، آنها به‌ مردم‌ و كشور خدمت‌ نمي‌كنند.
ايشان‌ با تأكيد بر اين‌ كه‌ عزت‌ كنوني‌ ايران‌ بواسطه‌ اسلام‌ و ايمان‌ ديني‌ مردم‌ است‌، افزودند: امروز مسؤولان‌ كشور جزو آحاد مردم‌ و به‌ فكر خدمت‌ به‌ آنان‌ هستند و ملت‌ و دولت‌ به‌ بركت‌ اسلام‌ توانسته‌اند به‌ قدرتهاي‌ سلطه‌گر جهان‌، نه‌، بگويند و كساني‌ كه‌ تلاش‌ مي‌كنند اين‌ امتناع‌ قدرتمندانه‌ و پرافتخار و حماسه‌هاي‌ بيست‌ سال‌ گذشته‌ را از ملت‌ ايران‌ بگيرند در مسير خواستها و اهداف‌ دشمن‌ حركت‌ مي‌كنند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ همچنين‌ جناحهاي‌ سياسي‌ وفادار به‌ انقلاب‌، امام‌ و نظام‌ اسلامي‌ را به‌ تلاش‌ بيشتر براي‌ نزديكي‌ و صميميت‌ با يكديگر توصيه‌ و تأكيد كردند: جناحهاي‌ سياسي‌ معتقد به‌ انقلاب‌ اسلامي‌ بايد فاصله‌ خود را با دشمن‌ و مخالفان‌ نظام‌ بيشتر نمايند.
ايشان‌ همچنين‌ با اشاره‌ به‌ ضعفهاي‌ اساسي‌ رژيم‌ آمريكا به‌ عنوان‌ مركز سلطه‌ جهاني‌ از جمله‌ ضعفهاي‌ اخلاقي‌، اجتماعي‌ و سياسي‌ آن‌ بويژه‌ مسايل‌ اخير در انتخابات‌ رياست‌ جمهوري‌ آمريكا افزودند: قضاياي‌ اخير ثابت‌ كردند كه‌ دموكراسي‌ مورد ادعاي‌ سردمداران‌ آمريكا مبتني‌ بر تبليغات‌ دروغ‌ و تزوير انتخاباتي‌ و تقلب‌ است‌ و اين‌ دموكراسي‌ افسانه‌اي‌ بيش‌ نيست‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ بي‌اعتنايي‌ كشورهاي‌ اروپايي‌ و آسيايي‌ به‌ تحريمهاي‌ آمريكا بر ضد كشورهاي‌ ديگر را از ديگر دلائل‌ ضعف‌ رژيم‌ آمريكا برشمردند و با اشاره‌ به‌ حوادث‌ اخير فلسطين‌ اشغالي‌ تأكيد كردند: قيام‌ ملت‌ مسلمان‌ فلسطين‌ در مقابل‌ رژيم‌ غاصب‌ صهيونيستي‌ كه‌ آمريكا هزينه‌هاي‌ گزافي‌ را براي‌ حفظ اين‌ رژيم‌ جعلي‌ و حذف‌ موجوديت‌ ملت‌ فلسطين‌ پرداخته‌ است‌، يكي‌ ديگر از نشانه‌هاي‌ ضعف‌ استكبار جهاني‌ است‌.
ايشان‌ در همين‌ زمينه‌ خاطرنشان‌ كردند: ملت‌ فلسطين‌ امروز در مقابل‌ رژيم‌ صهيونيستي‌ صف‌ آرايي‌ كرده‌ و اعمال‌ وحشيگرانه‌ او را با يك‌ ضربه‌ و عكس‌العمل‌ مناسب‌ پاسخ‌ مي‌دهد و قطعا ملت‌ فلسطين‌ به‌ سنگ‌ و مشت‌ اكتفاء نخواهد كرد و براي‌ دفاع‌ از شرف‌ و حيثيت‌ سرزمين‌ خود از سلاحهاي‌ آتشين‌ نيز استفاده‌ خواهد كرد.
ولي‌ امر مسلمين‌، قطعنامه‌ اخيرا اجلاس‌ سران‌ سازمان‌ كنفرانس‌ اسلامي‌ را در مورد فلسطين‌ نتيجه‌ اظهار نظر قاطع‌ و صريح‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ دانستند و آن‌ را نسبتا خوب‌ ارزيابي‌ و تصريح‌ كردند: دولتهاي‌ اسلامي‌ و عربي‌ بايد در قبال‌ مبارزان‌ و مردم‌ فلسطين‌ احساس‌ مسؤوليت‌ كنند و علاوه‌ بر حمايتهاي‌ لفظي‌ در عمل‌ نيز مردم‌ مظلوم‌ فلسطين‌ را كمك‌ و ياري‌ نمايند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در بخش‌ ديگري‌ از سخنان‌ خود به‌ سابقه‌ فرهنگي‌ ارزشمند استان‌ مركزي‌ در شهر اراك‌ و شخصيتهاي‌ علمي‌ و برجستهاي‌ كه‌ از اين‌ منطقه‌ برخاسته‌ و منشاء خدمات‌ بزرگي‌ بوده‌اند از جمله‌ آيت‌الله‌ حائري‌ يزدي‌ مؤسس‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ اشاره‌ كردند و افزودند: شهر اراك‌ مادر حوزه‌ علميه‌ قم‌ است‌ و جاذبه‌ اين‌ شهر، آيت‌الله‌ حائري‌ يزدي‌ را از مركز تحصيلات‌ ديني‌ در نجف‌ و سامراء به‌ اراك‌ كشاند.
ايشان‌ با اشاره‌ به‌ زادگاه‌ امام‌ (ره‌) در شهر خمين‌ و در استان‌ مركزي‌ تأكيد كردند: اين‌ مرد بزرگ‌ و گوهر تابناك‌ از اين‌ استان‌ به‌ حوزه‌ بزرگ‌ قم‌ و از اين‌ حوزه‌ علميه‌ به‌ ملت‌ ايران‌ و جهان‌ اسلام‌ هديه‌ شد.
در اين‌ مراسم‌ پيش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين‌ محسني‌ گركاني‌ نماينده‌ ولي‌فقيه‌ در استان‌ مركزي‌ و امام‌ جمعه‌ اراك‌ به‌ ايشان‌ خير مقدم‌ گفت‌.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /