پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار جمعي از هنرمندان سازمان تبليغات اسلامي

جمعي از شعرا، قصه نويسان، فيلم سازان، آهنگ سازان و هنرمندان رشته هاي تجسمي، گرافيك و خوشنويسي و دست اندر كاران هنرهاي تصويري، عكس و اسلايد حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي پيش از ظهر امروز به حضور حضرت آيةالله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي رسيدند.
در اين ديدار كه آيةالله جنتي رئيس سازمان تبليغات اسلامي و حجةالاسلام زم معاونت فرهنگي و هنري اين سازمان نيز حضور داشتند ابتدا آيةالله جنتي به تشريح هدف ايجاد حوزه هنري در سازمان تبليغات اسلامي پرداخت و گفت: از آنجا كه هر گونه كار تبليغي بدون كار هنري متعهد و اسلامي ناقص است مبادرت به تشكيل معاونت حوزه هنري در سازمان تبليغات اسلامي شد تا انشاءالله اين حوزه بتواند هنر را به آنجائي برساند كه بتواند با همه كساني كه در مسير ارشاد و هدايت تكامل انسان ها و تحكيم پايه هاي نظام جمهوري اسلامي گام بر مي دارند، همگام شوند و خوشبختانه تاكنون دراين مسير گام هاي زيادي برداشته شده و هنرمندان متعهد و مسلمان ما ثابت كرده اند كه اگر هنر اسلامي در صحنه ظاهر شود كاملا مي تواند خود را مطرح نمايد.
آنگاه حجةالاسلام زم معاونت حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي ضمن ارائه گزارشي از تلاش ها و فعاليت هاي هنري هنرمندان اين حوزه، تلاش خود را در ملجاء و پناهگاه شدن آن براي هنرمندان متعهد و مؤمن و اشاعه ي ارزش هاي اصيل اسلامي دانست. سپس حضرت آيةالله خامنه اي با اظهار خرسندي از ديدار با جمعي از هنرمندان متعهد كشورمان اظهارداشتند: هر گاه مجموعه ي خوش استعدادي مثل شما در جائي جمع شوند، بي شك سرمايه ي بزرگي براي كشور خواهد بود و هر هنرمندي مي تواند كشوري و بلكه دنيائي را با هنر خود پوشش دهد و ذهنيت هايي را در مردم بسازد و هدايت هايي را براي افراد بيافريند و لذت هاي روحي و معنوي را به كساني كه اهل التذاذ از هنر هستند، ببخشد. رهبر انقلاب اسلامي در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه شما هنرمندان از اينكه كساني نخواهند هنر اسلامي را بفهمند و يا اقرار به آنها كنند نبايد خيلي متأثر شويد، افزودند: اگر كساني حاضر نيستند هنر اسلامي را قبول كنند مسأله ي مهمي نيست. زيرا كه مگر مي شود همه با يك هنر برخاسته از انديشه و تفكر خاصي موافق باشند. قطعا كساني هستند كه با محتوي و جهت گيري آن مخالفند و اين نبايد براي هنرمند مسأله مهمي باشد ولي چيزي كه كسي نمي تواند با آن مخالفت كند اصل هنر و مايه ي هنري شماست. شما اگر بتوانيد يك كار خوب هنري كه برخوردار و سرشار از مايه ي هنري باشد عرضه كنيد كسي نمي تواند با آن مخالفت كند. چه آنكه دشمني با هنر، همانند دشمني با خورشيد است و اگر كسي در چنين وضعي به هنر تهاجم كرد در حقيقت به خود تهاجم كرده است. مگر مي شود كه كسي اثر هنري برجسته و برخوردار از مايه ي كافي هنر را انكار كند؟ هر آن كس كه از كمترين انصاف هم برخوردار باشد بي شك چنين كساني را تخطئه خواهد كرد.
ولي امرمسلمين خطاب به حاضرين اظهار داشتند: شما به عنوان شخص هنرمند و مجموعه ي حوزه هنري سازمان تبليغات بايد به افزايش مايه ي هنري بپردازيد تا مايه ي هنري شما مخاطب شمارا خاضع كند و آن كساني را كه مدعي شما و يا مستفسر حالات شما و يا منتظر ره آورد شما هستند، آنان را قانع كند و بپذيرند كه مايه ي اصيل هنري در كار شما وجود دارد.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه بدون شك كساني هم كه انديشه، تفكرات و انگيزه هاي غلط دارند از هنر استفاده كرده و خواهند كرد، افزودند: هنر مسأله اي است كه همه ي صاحبان شعور در جهان مي خواهند از آن استفاده كنند و يكي از انواع استفاده آن هم اين است كه كسي انديشه ي ناپاكي را به وسيله ي هنر در ذهن ها بريزد. همانگونه كه صاحبان انديشه ها و روش هاي ناپاك از پول و سلاح استفاده مي كنند، ازهنر هم بهره مي گيرند. ولي كاري را كه ما بايد انجام دهيم آن است كه چيزي را كه صاحبان انديشه هاي ناپاك مي خواهند از آن بهره نادرست بگيرند، آن را در اختيار سرپنجه ي مقتدر انديشه مقدس و پاك و والا قرار دهيم و اگر آن انديشه مقدس و پاك نتوانست از مايه ي هنر استفاده كند قطعا عقب خواهد ماند.
حضرت آيةالله خامنه اي خطاب به هنرمندان حوزه هنري سازمان تبليغات اظهار داشتند: شما كه نتوانسته ايد ريشه و چشمه هنر را در وجود خود به جوشش در آوريد بايد كوشش كنيد مايه ي هنري خودرا پربار كنيد تا بتوانيد اين انديشه ي مقدس و روح پاك امروز دنيا يعني انقلاب اسلامي را كه مانند انديشه ي معصومي در دنياي ناپاك افكار غلط ظاهر شده است، مطرح كنيد.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه سنت الهي در تاريخ اقتضاء مي كرد كه تفكر اسلامي و انديشه ي پاك الهي در مقطعي از زمان آغاز شود، افزودند: از نشانه هاي بارز آن سنت الهي در دنياي امروز جمهوري اسلامي ايران و حركت هاي اسلامي در ديگر كشورهاي اسلامي است. احساس ضعف دنيا در برابر تفكرات توحيدي و الهي و احساس خطر استكبار جهاني از اسلام نيز از همان سنت الهي نشأت مي گيرد.از اين رو در مجموعه ي حركت عظيم و پاك و انقلابي كه در دنيا پديد آمده و در صف آرائي كه ميان اين فكر و افكار شيطاني و اهريمني وجود دارد، ما بايد هنرمنداني چون شما را كه از مايه هاي اصيل و ناب هنري بهره منديد قدر دانسته و اين حركت را تقويت كنيم و همه ي ظرفيت هنري خود را در خدمت اين هدف مقدس قرار دهيم و از ابزار هنر حداكثر استفاده را بكنيم.
ولي امر مسلمين با تأكيد بر اينكه خوشبختانه در طول ساليان بعد از پيروزي انقلاب اسلامي پيشرفت هنرمندان متعهد و انقلابي شايسته و چشمگير بوده است، افزودند: من مطمئن هستم كه در صورتي كه تلاش بيشتري هنر پرجوشش و حقيقي در كشور ما خواهد توانست در اينده نزديكي فكر صحيح و تفكر انقلابي و توحيدي را بر جو جامعه مسلط كند و به آن عمق بخشد.
حضرت آيةالله خامنه اي با تأكيد بر اينكه هنر هم چون امور ديگري كه حامل فكر و انديشه يي هستند،‌ بايستي جهت گيري دقيق و درست و روشن داشته باشد، افزودند: پيغمبر اسلامي (ص) ا ز همه ابزارهاي ممكن براي حمل همين فكري كه شما هنرمندان به دنبال آن هستيد استفاده كردند و در اين راه از فاخرترين و مترقي ترين نوع هنر كه در قرآن متجلي است بهره جستند. شما اگر در قرآن كريم و بيانات حضرت رسول اكرم(ص) دقت كنيد خواهيد ديد كه توحيد،‌ دشمني با شرك و بت و شيطان كه مظهر پليدي است، تصميم بر تلاش و كار و خستگي ناپذيري، محبت به مردم و تكريم انسان و انسانيت و حمايت از مظلومان و مستضعفان در سراسر آن موج مي زند. يعني كليه اصول اسلام و مسائلي كه جزء پايه هاي اساسي انقلاب بشمار مي رود، در تمام قرآن و ادبيات درست صدر اسلام موج مي زند و هيچ گونه حركت زيگزاگي در آن نيست.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /