پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار آقاي‌ خاتمي‌ رئيس‌ جمهوري‌ و اعضاي هيأت‌ دولت‌

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ عصر امروز در ديدار آقاي‌ خاتمي‌ رئيس‌ جمهوري‌ و اعضا هيأت‌ دولت‌، با قدرداني‌ از تلاشها و زحمات‌ مجموعه‌ دولت‌، تأكيد كردند: هفته‌ دولت‌ فرصت‌ مغتنمي‌ است‌ تا مردم‌ با نتايج‌ تلاشهاي‌ بخشي‌ از مجموعه‌ نظام‌ اسلامي‌ بيشتر آشنا شوند و دروغ‌ بودن‌ محور اصلي‌ تبليغات‌ دشمنان‌ اسلام‌ مبني‌ بر ناكارآيي‌ و ناتواني‌ نظام‌ اسلامي‌، آشكارتر گردد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با تأكيد بر تأسي‌ و الگوپذيري‌ دولتمردان‌ از جهتگيريها و سلوك‌ شهيدان‌ والا مقام‌ رجايي‌ و باهنر، خاطرنشان‌ كردند نظام‌ اسلامي‌ در دوران‌ تصدي‌ دولتهاي‌ مختلف‌ همواره‌ به‌ پيش‌ رفته‌ است‌ و اكنون‌ نيز "با طرح‌ ايده‌هاي‌ نو و جذاب‌ نظير مردم‌سالاري‌ ديني‌، حضور با منطق‌ و مستدل‌ در عرصه‌ مسايل‌ گوناگون‌ بين‌المللي‌، ايستادگي‌ در مقابل‌ ساختار ظالمانه‌ و غير انساني‌ و به‌ چالش‌ كشيدن‌ ادعاهاي‌ امپراطوريهاي‌ سياسي‌ ـ تبليغاتي‌ جهان‌"، راه‌ خود را به‌ سوي‌ آينده‌ روشن‌ و قابل‌ لمس‌ ادامه‌ مي‌دهد.
ايشان‌ هفته‌ دولت‌ را به‌ تعبيري‌ هفته‌ مجموعه‌ حاكميت‌ نظام‌ خواندند و با نفي‌ دو گرايش‌ "نقد غير منصفانه‌ و نيز دفاع‌ غير واقعبينانه‌ از عملكرد دولت‌" افزودند: موضع‌ رهبري‌ و ملت‌ نقد منصفانه‌ و دفاع‌ واقعبينانه‌ از دولت‌ است‌ البته‌ دفاع‌ از عملكرد دولت‌ به‌ مفهوم‌ ناديده‌ گرفتن‌ برخي‌ كمبودها، خطاها و احيانا غفلتها و قصورها نيست‌ بلكه‌ به‌ معناي‌ تأييد جهت‌ صحيح‌ فعاليتها و تلاشهاي‌ عظيم‌ اين‌ مجموعه‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با تأكيد بر لزوم‌ ياري‌ رساندن‌ همه‌ مسؤولان‌ و مردم‌ به‌ دولت‌ خاطرنشان‌ كردند قواي‌ سه‌ گانه‌ به‌ عنوان‌يك‌ مجموعه‌ مورد حمايت‌ رهبري‌ و مردم‌ قرار دارند و مردم‌ نيز حاكميت‌ را يكپارچه‌ مي‌بينند ضمن‌ آن‌ كه‌ ساختار حكومتي‌ما نيز انسجام‌ و وحدت‌ همه‌ اجزا نظام‌ را اقتضا مي‌كند بنا بر اين‌ همه‌ قوا و تمامي‌ مسؤولان‌ بايد ضمن‌ استفاده‌ از اختيارات‌و عمل‌ به‌ وظايف‌ خود در تمامي‌ اعمال‌ و گفتار خود، وحدت‌ و يكپارچگي‌ را به‌ طور كامل‌ مد نظر داشته‌ باشند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ تلاش‌ فراوان‌ دشمن‌ براي‌ تبديل‌ چالش‌ طبيعي‌ نظام‌ با معاندان‌ به‌ چالش‌ دروني‌ بخشهاي‌ مختلف‌ نظام‌ افزودند: پاسخ‌ ما به‌ دشمن‌ اين‌ است‌ كه‌ با تكيه‌ بر حاكميت‌ منسجم‌، برنامه‌ريزي‌ اصولي‌ مردم‌ پايدار و هميشه‌ در صحنه‌ و امكانات‌ و استعدادهاي‌ فراوان‌ طبيعي‌ و انساني‌، اهداف‌ والاي‌ خود يعني‌ تحقق‌ عدالت‌ اجتماعي‌، حاكميت‌ ارزشهاي‌ اسلامي‌ توسعه‌ همه‌جانبه‌ و گسترش‌ عدالت‌ در سراسر جهان‌ را پيگيري‌ مي‌كنيم‌ و در عمل‌ تبليغات‌ و تلاشهاي‌ دشمن‌ را خنثي‌ خواهيم‌ كرد.
ايشان‌ در تبيين‌ نيازهاي‌ اصلي‌ كشور، به‌ لزوم‌ مبارزه‌ با فقر، فساد و تبعيض‌ اشاره‌ كردند و افزودند: تحقق‌ اين‌ شعار اساسي‌ در درجه‌ اول‌ نيازمند تأمين‌ امنيت‌ كامل‌ در همه‌ مناطق‌ و تمامي‌ زمينه‌هاست‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌، برنامه‌ريزي‌ و تقسيم‌ كار دستگاههاي‌ مختلف‌ را براي‌ رفع‌ فقر، فساد و تبعيض‌ ضروري‌ خواندند و با اشاره‌ به‌ طرح‌ بسيج‌ سازندگي‌ جوانان‌ خاطرنشان‌ كردند: بايد با استفاده‌ از طرحهاي‌ اشتغال‌ زا زود بازده‌ و وسيع‌ به‌ مقابله‌ با مشكلاتي‌ نظير فقر پرداخت‌ و بگونه‌اي‌ عمل‌ كرد كه‌ قشرهاي‌ ضعيف‌ بتوانند با آبرومندي‌ ، نيازهاي‌ خود را تأمين‌ كنند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ توجه‌ به‌ افزايش‌ صادرات‌ غير نفتي‌ را از ديگر اولويتهاي‌ حركت‌ نظام‌ براي‌ رهايي‌ از وابستگي‌ به‌ درآمدهاي‌ نفتي‌ برشمردند و افزودند: اگر با انسجام‌، استفاده‌ از فرصتهاي‌ گوناگون‌ و ابتكار و پشتكار حركت‌ كنيم‌ مي‌توان‌ اميدوار بود كه‌ زمينه‌ يك‌ جهش‌ بزرگ‌ براي‌ رفع‌ مشكلات‌ به‌ تدريج‌ فراهم‌ شود.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ مسؤوليت‌ سنگين‌ دولتمردان‌ در نظام‌ اسلامي‌ افزودند: دشمنان‌ با همه‌ امكانات‌ تبليغي‌ خود تلاش‌ مي‌كنند ايده‌هاي‌ بسيار نو نظام‌ اسلامي‌ از جمله‌ مردم‌سالاري‌ ديني‌ و به‌ تعبير دقيقتر نظريه‌ حقيقي‌ تكيه‌ بر مردم‌ را تضعيف‌ كند و اجازه‌ ندهد نظام‌ اسلامي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ الگو مورد توجه‌ ملتها قرار گيرد و پايداري‌ و ثبات‌ قدم‌ در مقابل‌ اين‌ تلاشهاي‌ دشمن‌ جز با اخلاص‌، تقويت‌ ارتباط با خداوند، تكيه‌ بر معنويات‌ امكان‌پذير نيست‌.
ايشان‌ در پايان‌ سخنانشان‌ با تأكيد بر لزوم‌ پرهيز از نگرشهاي‌ حزبي‌ و روابط شخصي‌ در فعاليتها و برنامه‌ها خاطرنشان‌ كردند: اسلام‌ امروز در چارچوب‌ قانون‌ اساسي‌ تبلور يافته‌ است‌ و بايد با تكيه‌ بر اين‌ قانون‌ و اطلاع‌ از مشكلات‌ و دردهاي‌ مردم‌ به‌ برنامه‌ريزي‌ و فعاليت‌ پرداخت‌ البته‌ مردم‌ متوقع‌ نيستند مشكلات‌ يك‌ شبه‌ حل‌ شود بلكه‌ آنچه‌ مهم‌ است‌ كار صادقانه‌ در جهت‌ حل‌ مشكلات‌ است‌.
در اين‌ ديدار، قبل‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌، آقاي‌ خاتمي‌ رئيس‌ جمهور با بيان‌ گزارشي‌ از نتايج‌ فعاليتهاي‌ دولت‌ در بخشهاي‌ مختلف‌ گفت‌: مهمترين‌ محور برنامه‌ سوم‌ توسعه‌، اصلاح‌ ساختار مديريتي‌ و اقتصادي‌ كشور است‌.
رئيس‌ جمهور عدالت‌ اجتماعي‌ را محوري‌ترين‌ سياست‌ كلي‌ دولت‌ برشمرد و با اشاره‌ به‌ تأكيد رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در مورد مبارزه‌ با "فقر، فساد و تبعيض‌" افزود: دولت‌ اين‌ رهنمود اساسي‌ را در اولويت‌ كارهاي‌ خود قرار داده‌ است‌.
آقاي‌ خاتمي‌ تلاش‌ دولت‌ براي‌ افزايش‌ توليد و سرمايه‌گذاري‌ داخلي‌ و نيز جذب‌ سرمايه‌هاي‌ خارجي‌ را با رعايت‌ اصول‌ و مصالح‌ نظام‌ خاطرنشان‌ كرد و گفت‌: در زندگي‌ قشرهايي‌ از مردم‌ بويژه‌ قشرهاي‌ ضعيف‌ و حقوق‌ بگيران‌، مشكلات‌ جدي‌ وجود دارد و ما با برنامه‌ريزي‌ و تلاش‌ گسترده‌، در صدد رفع‌ اين‌ مشكلات‌ هستيم‌.
رئيس‌ جمهور بالا بردن‌ مطالبات‌ مردم‌ در عرصه‌هاي‌ اقتصادي‌، سياسي‌، اجتماعي‌ و فرهنگي‌ را مشكل‌آفرين‌ خواند و افزود: بايد با نگاهي‌ كلان‌، ميان‌ خواسته‌هاي‌ مردم‌ و امكانات‌ موجود تعادل‌ ايجاد كرد.
آقاي‌ خاتمي‌ حركت‌ به‌ سمت‌ تمركز زدايي‌، حذف‌ برخي‌ انحصارات‌، رفع‌ موانع‌ توليد، اصلاح‌ سيستم‌ بانكي‌ كشور، تلاش‌ براي‌ افزايش‌ صادرات‌ غير نفتي‌ و حفظ يارانه‌ كالاهاي‌ اساسي‌ را از ديگر فعاليتهاي‌ دولت‌ برشمرد و گفت‌ ما نقدهاي‌ اصولي‌ و شامل‌ مصالح‌ ملي‌ را مي‌پذيريم‌ و براي‌ حل‌ مشكلات‌ نيازمند ياري‌ همگان‌ هستيم‌.
در پايان‌ اين‌ ديدار، نماز مغرب‌ و عشا به‌ امامت‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ اقامه‌ شد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /